Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Varning för bränslefilter av plast !


stig.a-son

Recommended Posts

:fireman: Jag vill med denna information varna de bilägare som på ett felaktigt sätt oftast monterar ett "billigt" bränslefilter av plastmaterial, oftast inköpt på en lågprisbutik för reservdelar.

När jag försäkringsgranskar foto på motorutrymmet ser jag ibland skrämmande exempel på montering av plastfilter på inkommande bränsleledning till förgasaren, nämligen mycket nära och ovanför grenröret med hög värmeutveckling. Resultatet av detta är en överhängande risk för att plastfiltret smälter eller utmattas av sändigt höga temperaturer. Tänk er en långresa en varm sommardag och när bilen stannas stiger värmen från grenröret till extremt hög värmeutveckling som utsätter filtret för smältningsrisk med läcktage som följd. Om det inte antänder just då så blir det troligen en motorbrand när bilen skall startas näst gång då gnistor oftast bildas vid startmotor eller tändfördelaren och så blåser fläkten på luft"TÄNT VAR DET HÄR" dessutom trycker bränslepunpen ut en stråle med finfördelad bensin så det tar sig riktigt snabbt.

Jag har med en vanlig hårtork värmetestat ett plastfilter och det deformerades redan efter några minuter, och vid mera värme smälte det och kommer att börja läcka.

Du som vet med dig att det ser ut så här under huven, se till och fixa det omgående innan det antänder, och försäkringsmässigt kan det bli riktigt svårt att få utbetalt för reperationen.

Förebyggande info från Stig. :fireman:

Stig A-son
Link to comment
Share on other sites


Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...