Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Topp packning + airbag Deville 1997


Deville1997

Recommended Posts

Hej! Har köpt en Deville 1997 och den började "krångla" redan på hemvägen med att airbad lampan började lysa och plockade fram felkoden SDM B1148 vilken tyder på Höger sidokrock kudde, ibland lyser den och ibland inte. Skit samma tänkte jag då jag ska köra utan airbags (barnstolar), plockade ur SIR säkringen och tog av batteripolen i ett par timmar. Nu är ju felkoden borta men får fortfarande service airbag i displayen (digitala) vilket gör att man inte kan se temp , rpm osv vid drift. Ska jag plocka ur säkringen i rätt tid?, dvs när airbaglampan inte lyser så jag slipper service meddelandet, eller är det framme hela tiden när man plockar säkringen? Hur får jag bort meddelandet då jag ska köra utan airbags? (typ kontakter att sätta på de gula airbag kontakterna och lura systemet att de är i).

Topp packningen har troligen gått (enl föregående ägare) då det luktar glykol när bilen är varm och man får fylla på då och då, får även felkod ibland på misständning, bilen har bara gått 10000 mil. Vattenpumpen är bytt och inga synliga läckage i motorutrymme eller cupe.

Nån som köpt pinnbult från amerika och monterat? Verkar ju va en bättre metod än och timeserta blocket.

Tanken va att göra operationen med motorn i bilen alt. rycka ur bara motorn uppåt.

Link to comment
Share on other sites


Du bör kunna gå förbi varningsmeddelandena genom att trycka på Info-knappen.

B1148 kan själv vara en dålig säkring eller en lös koppling. Du kan försöka att fixa detta problem istället för att bara dra fler säkringar. Drog säkringar oundvikligen resulterar i fler OBD-koder i någon bil.

En bra Timesert reparation kommer att pågå livet av bilen. Om du föredrar dubbar, är de också en bra reparation. Fördelen är att du kan dra motorn ner igen lättare med dubbar än med huvudet bultar, men nackdelen är att du måste vara mycket noga med att inte repa huvud ytan när man lägger huvudet på motorn när du använder dubbar.

CTS-V_LateralGs_6-2018_tiny.jpg
-- Click Here for CaddyInfo page on "How To" Read Your OBD Codes
-- Click Here for my personal page to download my OBD code list as an Excel file, plus other Cadillac data
-- See my CaddyInfo car blogs: 2011 CTS-V, 1997 ETC
Yes, I was Jims_97_ETC before I changed cars.

Link to comment
Share on other sites

SIR : 1.5-2.2ohms resistor istället för airbag borde fungera. Köp någon effektresistor och prova med, sätter den felkod igen kan du lista ut om det är för hög eller låg resistans utifrån koderna.

Systemet ska larma om det uppstår fel i SIR, eftersom alla krockkuddar och ev bältessträckare kopplas ur. Med dagens (nu är K-body inte SÅ moderna dock) bilar så är krockstrukturerna så styva att man riskerar allvarliga skador även vid mindre krockar utan airbag. Var det Volkswagen som sålde Polo på "emerging markets" utan airbag och Euro-ncap betyget droppade från 5stjärnor till ingen stjärna alls (med reservation för att det är äldre modeller man säljer som "bara" har fyra stjärnor). Bältet klarade inte att hålla föraren på plats, som slog huvudet i ratten med våldsam kraft - det som airbagen skulle hindra.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

ditt airbagproblem låter som det jag hade på min STS 98, lampan tändes bara ibland men till slut upptäckte jag att de va varje gång jag justerade förarstolen. elen till bl.a. airbagen sitter på min under stolen och där låg några kablar mot jord.

har du tur har du på samma sätt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...