Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Hjullager fram


Tunnis

Recommended Posts

Hej

Misstänker att jag måste byta hjullager fram.

Tänkte beställa från Rock Auto eller liknande eller om det finns någon hyfsat billig ÅF i Sverige.

Är det någon som gjort detta byte själv eller har lite tips att dela med sig?

Cadillac CTS 08 3,6 DI

10 000 mil.

Link to comment
Share on other sites


GM säljer framhjulet bäring och nav som en enda församling. Du skulle kunna få en verkstad att trycka ut det gamla lagren och tryck i en ny men måste du hitta exakt rätt bäring för att göra detta.

Timken är ett bra märke som erbjuder front hub/uthärda för din bil för 128 USD plus frakt. Detta är förmodligen mindre som det skulle kosta att köpa en uthärda och ersätta det i din befintliga navet. Om du gör en sökning på artikelnummer du bör kunna hitta en i Europa, om inte i Sweden.

The factory shop manuell förfarande för att ersätta navet ser inte alltför svårt. Du sätta bilen på pallbockar under ramen, dra hjulet, sedan dra broms rotorn, sedan ta bort navet. Sagt lättare än gjort, men ändå något du kan göra själv om du har en plats att arbete och några stora skiftnycklar. Luftverktyg, penetrerande olja, och tålamod, naturligtvis, är bra, alltför.

CTS-V_LateralGs_6-2018_tiny.jpg
-- Click Here for CaddyInfo page on "How To" Read Your OBD Codes
-- Click Here for my personal page to download my OBD code list as an Excel file, plus other Cadillac data
-- See my CaddyInfo car blogs: 2011 CTS-V, 1997 ETC
Yes, I was Jims_97_ETC before I changed cars.

Link to comment
Share on other sites

Jag bytte hjullager fram på min STS och det är ett tämligen enkelt arbete. Hela hubben kommer som en enhet, sitter med tre skruv. Så bort med bromsoket, plocka av skivan (köp med en skruv ifall du drar av den till skivan, inte absolut nödvändigt) sedan är det bara att plocka bort sladden till ABS givaren och så lossa skruvarna (lite trångt) och byta enheten. Gör rent anliggningsytan med scotch brite eller liknande och återmontera. En timme per sida ungefär.

Böka med att byta lagret som sådant .... nej, efter att ha j***ats med hydraulpressar och annat så betalar jag gärna några hundra extra och byter allt.

Köpte Moog men det är en skillnad som jag irriterar mig på. Nämligen att original finns en styrning för hjulmuttrarna vilket Moog delen saknar. Man ska alltså lirka in muttern en bit och sedan är det gänga direkt, medan på original så finns en liten bit som man sätter muttern på och skjuter in den till gängan. Passform och liknande var dock utmärkt på piratdelen.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...