Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Slang till Förgasare cadillac de ville -81


Kerstin

Recommended Posts

Jag har en Cadillac deville 1981. 6 liters motor, bensin, 4-6-8 cylindrar fungerar ej, alltid 8 cylindrar, går det att laga?.

Den smala vacumslangen från luftrenaren, var på motorn skall den anslutas?

Kan det vara orsaken att servobromsarna lagt av?

Link to comment
Share on other sites


Jag har en Cadillac deville 1981. 6 liters motor, bensin, 4-6-8 cylindrar fungerar ej, alltid 8 cylindrar, går det att laga?.

Den smala vacumslangen från luftrenaren, var på motorn skall den anslutas?

Kan det vara orsaken att servobromsarna lagt av?

Det finns 2 alternativ. På höger sida bredvid ventilkåpan, finns ett rör liknande ett bromsrör som börjar

bakom motorn och slutar vid främre delen av ventilkåpan.

Vid främre delen av den andra ventilkåpan framför farthållaren, sitter en sexkant, 13 mm, ca 3 cm hög

stav som avslutas med en ca 5 mm tjock och ca 1 cm hög anslutning.

Skall någon av dessa anslutningar användas för vacumslangen från luftrenaren?

Link to comment
Share on other sites

6 liters motor, bensin, 4-6-8 cylindrar fungerar ej, alltid 8 cylindrar, går det att laga?.

Förlåt Kerstin, men jag förstår inte hur du menar här. Du kanske tänkte fortare än du skrev? :blush:

Cadillac -81 har en motor som ska gå på 4-6-8 cylindrar. Detta fungerar ej längre så den går enbart på 8. Frågan är om detta går att åtgärda? En länk till en sida med just denna motor http://www.mcsmk8.com/8-6-4/8-6-4.HTM

Maken har plockat av alla slangar i motorn och gått igenom dom, vissa satt löst, vissa hade lossnat. Nu har han en smal vakumslang från luftrenaren som han inte vet var den ska sitta. Det finns 2 alternativ.

På höger sida bredvid ventilkåpan, finns ett rör liknande ett bromsrör som börjar bakom motorn och slutar vid främre delen av ventilkåpan.

Vid främre delen av den andra ventilkåpan framför farthållaren, sitter en sexkant, 13 mm, ca 3 cm hög stav som avslutas med en ca 5 mm tjock och ca 1 cm hög anslutning.

Skall någon av dessa anslutningar användas för vacumslangen från luftrenaren undrar han?

Innan han tog lös alla slangar hade vi servobroms. Nu är det borta plötsligt. Jag orkar inte trampa ner bromsen.

Var ska denna slang sitta som styr servobromsen?

Link to comment
Share on other sites

:blush: Då förstår jag bättre. Den anslutning du beskrev som "en sexkant, 13mm,......" låter som en luftning till kylsystemet. Alltså tror jag på den andra om det nu inte finns fler att välja på. Borde i så fall sluta i en vacuumförstärkare/klocka?

8-6-4 omtalas ju i artikeln som "lätt att koppla förbi" och det lät som en kabel från automatlådan användes/kapades för ändamålet. Kanske har det gjorts på din bil. Bör ju annars finnas en givare på automaten som skickar information om belastningen och kanske behöver bytas.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...