Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Köpa nya däck


Jonas_K

Recommended Posts

Har ni sett att det tyska däckföretaget som har Sebastian Vettel i sin reklam finns i Sverige? Det kanske bara är jag som gillar Formel 1 som faller för sådant.
Mina förra däck köpte jag på Söderdäck i Stockholm, men va fan... Jag gillar ju Vettel.

Funderar på dessa till min Cadillac CTS V6, http://www.tirendo.se/bil/dack/michelin/pilot-super-sport/


Link to comment
Share on other sites


Jo, jag inser att det är ditt val men....... Att köra en Cadillac med två varv eltejp på alldeles för stora fälgar är bara dumt! Du förstör komforten och köregenskaperna fullständigt. Däcken är säkert ok men hör absolut inte hemma på en sådan bil. Du gör som du vill........

Link to comment
Share on other sites

Däck är enormt svårt, trots allt är det stora kompromisser när man ska konstruera ett däck.

Michelin som länken pekar på gör förstklassiga däck (premium heter det nuförtiden) så att det är bra däck är det nog inget tvivel om. Men frågan är om det är rätt kompromiss för dina behov. Ofta är "superbilsdäck" hyggligt bra på det mesta men man kanske har prutat bort livslängden. Jag blir alltid lite sådär oroad över specar på 300km/h - då har man gjort något "onödigt" stelt för att hålla nere tempen. Går bilen inte mer än 240km/H så köper man däck med så låg rating som möjligt som klarar 240km/h. Noterade ett treadwear på 140 på min mors Golf med Michelin Pilot däck, 200 gäller som lägsta gräns i en del långlopp. 480 hade jag på STS:en (amerikanska All Seasson) och de Conti Spotcontact 5 jag valde hade 280, Pilot Cup ligger ner mot 60. Alltså, du lär säkert vara nöjd de 900-1500mil ett par bakdäck räcker. Det som ibland spökar är att det behövs en del värme för att däcken ska fungera, och jag kan ge mig tusan på att efter 2km körning i höstrusket och en tvärnit så stannar man snabbare i regnet med ett svennedäck än ett superdäck. Motsatt när man kört 2mil i 120km/h på torr sommarväg.

Däckdimensioner.... F1 bilar är snabba trots att de rullar på högprofildäck, en del reglementen föreskriver extra stora fälgar. Man vet att det går snabbare runt banan med t.ex. 18" men däcktillverkarna vill ha mer försäljning och därmed sitter det 19" på tävlingsbilarna. 40profil med däckbredder på 225 och uppåt känns väl som att det kan fungera. Det handlar om att ha en däcksida som kan ta upp en del ojämheter från vägen. CTS:en har hjulhupphängningar i lättmetall som håller nere den ofjädrade vikten. Men super låg profil är inget självändamål på en gatbil, det är en massa gummibussningar m.m. som ändå förstör den krispiga körkänslan.

Är det utseense så ... är nog ett superbilsdäck fel val.

Som min vardagskörning ser ut så hade jag inte valt just de Michelin däcken, jag valde Continental (hittade inte Michelin med rätt dimensioner fö.) som är lite lagom gubbvarning. Hade jag haft Nürburgring som semestermål hade jag tvekat inför Conti.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Om någon undrar över vad slitvärden ("tread wear") är kan jag tillägga att de är standardiserat testade värden där däcken jämförs med ett referensdäck (slitvärde 100). Ett däck med slitvärde 200 rullar dubbelt så långt som ett däck med slitvärde 100. Dessa tester är obligatoriska på den nordamerikanska marknaden, och man därför brukar få titta på tillverkarnas nordamerikanska sidor för att hitta dessa värden. I Europa har jag hittat däck med slitvärde uppåt 460, och i Nordamerika uppåt 800 (i Nordamerika delas däcken in i "vanliga däck" och "högprestandadäck" (mina betäckningar) och de "vanliga däcken" är de som finns med slitvärden uppåt 800, medans högprestandadäcken är samma som de däck som finns i Europa). Det man framförallt tappar när man gör däck med lång livslängd är våtgreppet. Även för detta finns ett standardiserat test, och de bästa "vanliga däcken" är i kategori A, medans de bästa "högprestandadäcken" är i kategori AA. Det finns även budgetdäck som både har sämre våtgrepp (jag har sett kategori B ) och halvdan livslängd (i samma spann som "högprestandadäck") i Europa, och säkerligen även i Nordamerika. Alla kategorier för våtgrepp som jag nämner är de nordamerikanska som funnits länge. Det finns numera även ett europeiskt graderingssystem där rullmotstånd, våtgrepp och buller graderas.

Däckens typ och däcksdimensionen har som redan nämnts stor inverkan på komforten (bullernivå och fjädringskomfort) och vägegenskaperna. Även lufttrycket i däcken påverkar dessa egenskaper. Ej att förglömma är att desto hårdare däck (breda, låg profil och hårt pumpade) desto hårdare påfrestning på alla komponenter i hjulupphängningen.

Vilka däck man slutligen bör välja är nog i mångt och mycket en fråga om vad man prioriterar: pris, livslängd, vägegenskaper, buller, fjädringskomfort och utseende är alla möjliga faktorer. Personligen försöker jag hitta en bra avvägning mellan framförallt livslängd, vägegenskaper, buller och fjädringskomfort, vilket för mig resulterar i ett kvalitetsdäck i den av tillverkaren föreskrivna dimensionen. Större fäljar med lågprofildäck är dyrare och däcken slits ofta snabbare, samtidigt som bilen blir stötigare och bullrar mer -- inte min grej. Dessutom blir greppet sämre när det redan är som sämst, dvs när vägbanan är våt (bredare däck får svårare att dränera bort vattnet och vattenplanar lättare). Jag tycker inte heller att det är snyggare med, såsom jag ser det, oproportionerligt stora fäljar och tunna däck. Andra kan dock ha andra värderingar, såsom att prioritera en mer direkt känsla i styrningen, och kanske inte tycker att det gör något att bilen blir bullrig. Då blir nog valet av däck ett annat. Det viktiga är att förstå att det som Oscar nämner handlar om kompromisser, och att om man prioriterar vissa egenskaper så måste man göra avkall på andra. Då kan man göra ett informerat val.

Edit: Jag var tvungen att lägga in ett mellanslag mellan B och ) för att undvika automatisk omformatering till en smiley med solglasögon.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...