Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Går tungt när jag lägger in vxl


ejje

Recommended Posts

Hej,

nu behöver jag verkligen experthjälp.

När jag lägger in vxl på min -54 så går den tungt. Först trodde jag att bromsarna låg på så jag kontrollerade det runt om. Inga problem. Bilen rullar lätt i friläge. Fenomenet har uppstått under vintern.(stått i varmgarage) Vad kan det vara för problem?

Kan tillägga att den vxl bra och går bra förutom att den går tungt.

Mvh

Link to comment
Share on other sites


Hej!

Jag är tyvärr ingen expert i sammanhanget, men om jag förstått dig rätt så menar du att om du kör med växel (alltså så som man normalt kör), så går bilen tungt och du får gasa onormalt mycket. Om du lägger ur växeln (friläge) så rullar bilen vidare utan onormalt motstånd.

Verkar motorn gå normalt i friläge? Om så är fallet, så kan jag inte se någon annan förklaring än att något inne i växellådan går trögt. Allting mellan växellådan och drivhjulen snurrar ju vare sig växeln är i eller ej, så något drivaxellager, slutväxeln eller något hjullager borde det inte vara som krånglar. Om motorn i sig verkar gå trögt är det givetvis rimligt att misstänka något i eller kopplat till den.

Vet inte om du blev så mycket klokare... Har du kollat hur växellådsoljan ser ut och luktar?

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack,

rätt uppfattat. Motorn går perfekt. Den vxl helt ok men det går trögt vid start. . Olja bra, normal lukt. Något har hänt under vintern.

Jag ska pröva med att byta oljan.

Link to comment
Share on other sites

Menar du att bilen går trögt bara vid start, men sedan går normalt när du fått upp farten (även med växeln i)? I så fall skulle jag misstänka att den envägskoppling som håller statorn i momentomvandlaren still vid start och låg hastighet kärvat igen, så att statorn snurrar baklänges i stället för att hållas stilla. När bilen sedan får upp farten börjar startorn snurra framlänges som den ska, och bilen går normalt.

(Omvänt så borde bilen starta bra, men inte gå bra när den får upp farten om statorn av någon anledning fastnat, så att den inte kunde snurra alls.)

Obs! Jag har absolut ingen praktisk erfarenhet av detta, utan gissar bara utifrån vad jag vet (tror mig veta) om automatlådor i allmänhet.

Link to comment
Share on other sites

Problemet närmar sig en lösning:

1. Jag startar motorn och lägger i en vxl, OBS! rör ej bromsen, allt går perfekt.

2. Jag bromsar till och då inträffar problemet, bromsen släpper inte riktigt utan ligger på lite.

3. Jag slår av motorn tillfälligt under körning, bromsen släpper och allt blir normalt.

4. Inget i bromssystemet kärvar allt går perfekt om jag ej startar motor.

Frågan uppstår: var kan jag börja leta felet, servon helrenoverad, h-cylinder renoverad, nya hjulcylindrar. Det verkar som det är någon retur som är lite igensatt och som förorsakar att trycket ej släpper. Det är inget stort tryck men det går lite tungt.

Några kloka tankar?

Link to comment
Share on other sites

Bromsslangar? Ibland kan de delaminera eller vad vi ska kalla det, så att de blir som en backventil. Kanske får du högre tryck när du kör eftersom servon arbetar då.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Kan något ha blivit feljusterat när bromsservot renoverades? När man bromsar så släpps ju luft in av en ventil på ena sidan i bromsservot och trycker därmed på (på andra sidan fortsätter det att vara "vacuum"). När man sedan släpper på bromsen stängs den första och öppnas en annan ventil som kopplar samman den luftfyllda sidan med vacuumsidan, så at luften sugs ut och det blir vacuum på båda sidor igen, varpå bromsverkan upphör. Lite förenklat beskrivet... Kan någon tätning, någon fjäder eller något annat ha hamnat snett, eller är det så att bromsen inte riktigt går tillbaka? Har du testat att dra i bromspedalen?

Link to comment
Share on other sites

Jag tog isär servon och upptäckte då att det var olika storlekar på plattorna som håller tätringen av läder. Skulle behöva en manual som visar hur plattorna ska ligga. (Det gick väl lite fort när jag plockade isär .)

Jag har tvättat bort monteringspastan som följde med och smort in med gamla hederliga ATE. Skall nu montera in i bilen och se vad som händer. Fungerar det inte måste jag ha tag på manual för att se hur det ska vara.

Vid demontering så märktes allt upp förutom plattorna, tyckte som såg helt lika ut. Dom skiljer dock några mm. Kan vara det.

Link to comment
Share on other sites

OK, bra att du har hittat något det kan vara. Jag kan nog tyvärr inte tillföra så mycket nu, annat än att hålla tummarna att det hjälper att byta plats på plattorna -- jag har för dålig koll (med andra ord: ingen) på hur servot ser ut inuti. Helminc.com har (rätt dyra) servicemanualer, men förmodligen inte ända tillbaka till -54. Blocket eller Ebay kanske?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej

Jag har diverse manualer till gamla bilar. Vilket bromsservo har du ? Enligt min gamla Motors Auto repair Manual så är det troligen Bendix Hydrovac.

Kan kopiera några bilder om du vill

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...