Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

TIMESERT ® PROFESSIONAL UNIVERSAL HEAD BOLT THREAD REPAIR KITS.


Recommended Posts

-HJÄLP! Är det någon här på forumet som har eller vet någon som har ett Time-sert kit? Jag har en Cadillac Seville STS 4,9L -92

Jag har plockat ur motorn för komplett översyn då jag jag köpte bilen med en "förmodad" blåst toppackning.

Korrekt! den var kass i främre halvan + att hela motorn var indränkt av en grå sörja (olja+kylarvatten).

När jag demonterade motorn så upptäckte jag att gängorna till en av pinnbultarna är kass. :wipetears

Jag har gjort en noggrann undersökning/jakt på internet för att hitta en lösning på problemet.

Det är inte lätt att hitta någon lösning i Sverige på detta. Det närmaste jag kom var Wurth som hade kit, MEN problemet är att borr, gängtapp och mont.verktyg är FÖR KORTA! :(

Den allra bästa lösningen är www.timesert.com De har specialsatser för många av Northstar motorerna. Dock så rekommenderar dom "universalsats 4900" för den som har 4,5 och 4,9 liters motorn. Så om det inte är någon som har en sådan sats så blir det till att beställa hem en sådan.

-HELP! Is there anyone here on the forum who has or knows someone who has a Time-sert kit? (In Nordic region) I have a Cadillac Seville STS 4,9L -92

I've picked out the engine for a complete review when I bought my car with a "putative" blown head gasket.

Correct! it was discarded in the front half + the whole engine was soaked by a gray ensure (oil + cooler water).

When I dismantled the engine so I discovered that the threads of one of the studs are disposed. : wipetears

I have made a careful study / search of the internet to find a solution to the problem.

It is not easy to find a solution in Sweden in this. The closest I came was Wurth who had kits, but the problem is to drill, tap and mont.tools is too short! : (

The best solution is www.timesert.com They have special rates for many of the Northstar engine. However, they recommend them "universal kit 4900" for those who have 4.5 and 4.9 liter engine. So if there isn´t someone who has such a kit so it will be to to order one.

d16-sm.jpg

Link to comment
Share on other sites


Du mailade till mig men jag måste säga att jag inte förstod ditt mail:

Hej Jan

Jag har en Cadillac Seville STS -92:a

har precis det problemet du beskriver, söndriga gängor i toppen!

Hur ser blocket ut på Northstar motorerna jämfört med den vanliga 4,9 L?

Jag har lyckats snoka fatt på Time-sert satser från Wurth, men mitt problem är att gängningen på pinnbulten sitter 111-115mm ner i blocket.

(Från kragen på pinnbult till änden är det tot 150mm. De sista 40mm längst den har gänga)

Problemet med Time-sert satserna är att borr, gängstål m.m. är inte längre än ca. 80mm långa, vilket innebär att man kommer inte längre än halvvägs ned?

Har du eller någon annan en lösning på detta?

Jag antar att du refererar till någon post jag har gjort där jag nämner vad som händer eller kan hända med gängorna då man demonterar skruvförbandet vid toppen på en Nortstarmotor, 4.9:a och de flesta andra aluminiummotorer med högspända skruvförband? Det är viktigt att klargöra att gängorna i sig inte går sönder, det är vid demontering de går åt skogen vilket är helt normalt...det är däför man använder sig av Time-sert då man av någon anledning ska lyfta topparna. Nortstarmotorn är helaluminium till skillnad från 4.5:an och 4.9:an som har ståltoppar till ett aluminiumblock. Jag rekommenderar dig att beställa via time-sert.com eller genom någon av de amerikanska återförsäljarna. Det blir förhållandevis billigt och snabbt och framförallt komplett med precis de insatser och de gäng och borrdjup just din motor ska ha.

Surkålsätarna i Tyskland som har de Europeiska rättigheterna kommer bara att undra varför du ska ha en sån sats, de sa till mig att de aldrig sålt en i hela europa...inte undra på att folk blåser packningar till höger och vänster efter bilen varit "reparerad" eller hur? :D

Link to comment
Share on other sites

Tack för ett snabbt svar!

Japp, jag har hittat en post som du har gjort tidigare.

Det är den "gamla" motorn jag har 4.9 liters. Aluminiumblock med ståltoppar...

Det verkar som det har gjorts ett lyft tidigare på den halva där gängorna var kass, för i ett av de andra hålen är det

monterat en helicoil gänga.

Enligt instruktionspärmen så skall pinnbultarna dras med 3 olika moment 50Nm, 90Nm och 120Nmoch det är på just dessa 3 pinnbultar (1,3,4)som skall ha

högst moment som 2 av dessa är kass. Det är de 3 innersta pinnbultarna av 5 som sitter i den inre raden som skall ha 120Nm i sista momentet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...