Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Tickande ljud från en vipparm


tanka

Recommended Posts

Äntligen kan jag logga in igen efter ett långt uppehåll pga dator krångel.

För ungefär ett halvår sen hade jag problem med min sts 92 och värmeelement läckage.

Jag fick tips och råd, jag tror det var av Janne om hur jag skulle gå tillväga för att byta värmepaketet.

Det gick jättebra att byta detta. Jag kunde vid det tillfället inte ge någon respons men jag blev överraskad ang den genomtänkta konstruktionen.

Nu har det börjat ticka från en vipparm på bakre toppen. Vad jag kan förstå så är det ju stötstänger till vipparmarna, betyder det att ventilspelet är justerbart eller finns det en hydralisk anordning som håller rätt spel? Vilket spel skall det vara på insug och avgasventilerna?

Finns det någon som kan hjälpa mig med dessa frågor?

Hälsningar från Bosse.S

Glad påsk!

Link to comment
Share on other sites


Äntligen kan jag logga in igen efter ett långt uppehåll pga dator krångel.

För ungefär ett halvår sen hade jag problem med min sts 92 och värmeelement läckage.

Jag fick tips och råd, jag tror det var av Janne om hur jag skulle gå tillväga för att byta värmepaketet.

Det gick jättebra att byta detta. Jag kunde vid det tillfället inte ge någon respons men jag blev överraskad ang den genomtänkta konstruktionen.

Nu har det börjat ticka från en vipparm på bakre toppen. Vad jag kan förstå så är det ju stötstänger till vipparmarna, betyder det att ventilspelet är justerbart eller finns det en hydralisk anordning som håller rätt spel? Vilket spel skall det vara på insug och avgasventilerna?

Finns det någon som kan hjälpa mig med dessa frågor?

Hälsningar från Bosse.S

Glad påsk!

Lyftarna är hydrauliska och kan följdaktligen inte ställas mekaniskt.

Vilken olja har du i motorn?

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte vad som sägs i instruktionsboken om 4,9-motorn men med tanke på ventilerna skulle jag valt helsyntetisk 5/30 för att "tvätta" lyftarna. Håll isåfall ett extra öga på oljeförbrukningen som kan stiga temporärt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror 4.9:an ska ha 5W/30 (borde stå på oljepåfyllningslocket). Inget krav på helsyntet men GM6094M ska den uppfylla om man är petig.

Ibland får hydrauliska lyftare lite tokerier (höll på att skriva spelet) för sig, låter det som en lyftare eller ett allmänt högre ventilrassel?

Kör en bit och se om det hjälper, det kan vara något skräp som den nya oljan löste upp i den hydrauliska lyftaren som hamnade fel och behöver ytterligare lite tid på sig att lösas upp helt och rinna iväg. Annars är det så att olika oljor rasslar/tickar olika mycket, det behöver inte vara så att en högljudd olja är sämre.

Jag ehh hmm har använt Biltema helsyntet 5W-40 till 4.9:an och det har fungerat bra hittills, den är så billig att det inte blir några tvivel om att byta inför vinteravställningen. Är lite petig på att byta innan man ställer av. Man behöver ju inte leva som man lär :)

Verktygsboden i Borås har Kendall oljor till bra priser som uppfyller olika GM specar

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Svar på din fråga Oscar. Det är tickande från en enda lyftare och det ljudet kom helt plötsligt. Jag fick för mig att motorn vid något tillfälle började rycka eller kanske misstända som den aldrig gjort förut. Efter avslutad färd öppnade jag huven för att kolla läget med motorn igång och hörde då oljudet från en vipparm/lyftare. Jag skall byta oljan+ filer och får vara uppmärksam på om det blir någon förändring.

Tack för tippsen Göran och Oscar.Jag återkommer.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...