Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

FELKODER

hanler

Recommended Posts

Nu återkommer jag till det här med felkoder. Jag har fortfarande problem med en lysande motorlampa. Ca 200 mil tillbaka tändes lam pan 1:a gången. Felkoden den gången var PO 420 och det betydde att en syresensor byttes ut. Men ganska snart efter, mindre än 100 mil tändes motorlampan igen. Ny sökning och ytterligare en sensor byttes. Det finns 3 st har jag förstått. 2 av tre är alltså helt nya.

Men nu hinner jag bara köra 10 mil så tänds motorlampan igen. Jag har med hjälp av Forumet fått lära mig att kolla felkoder. Följande dyker då upp.

PCM PO 420 Current

PCM P 1189 Current

NHV B2463 Current

Vad betyder nu allt detta?

Har var och en av de 3 sensorerna en egen kod? Det skulle då innebära att PO 420 är trasig igen efter ca 200 mil. Man undrar alltså om det är fel på sensorerna innan dom kommit på plats eller vad är det som förstör dom.

Hansa

• 1 month later...

P0420 - Catalyst System Low Efficiency

P1189 - Engine Oil Pressure (EOP) Switch Circuit

B2463 - Navigation CD Player - No Disk

Vad koderna betyder finns på http://myweb.accessus.net/~090/dtcobd2.html

B2463 är ju lätt. Antingen har du ingen skiva i eller behöver skivan eller spelaren rengöras.

P1189 skulle jag inte heller vara orolig för såvida inte din oljelampa är tänd.

P0420 kan ju komma sig från många saker, dock inte från syregivarna. Generellt sett skulle jag vilja säga att du sällan behöver bekymra dig över någon som helst typ av givare. Syregivarna hade jag inte brytt mig om förrän jag fått koder som pekat på dom. Efter 20000 mil eller så börjar de bli lite långsamma men det innebär bara att bränsleförbrukningen kan gå upp något.

2001:orna är kända för ett dåligt parti katalysatorer. Enda årsmodellen som verkar råkat ut för det vad jag vet.

Innan du springer iväg och köper en ny kat ska du kolla:

1)läcker avgassystemet?

2)är det skador på kat:en, är något kablage skadat till någon av givarna?

3)byt kat..