Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Sensor


hanler

Recommended Posts

Är det någon som har koll på hur länge man bör räkna med att en syre-sensor skall hålla. Hur många finns det i min bil?

Jag har nu förstått att anledningen till att min motorlampa lyser har med denna sensor att göra. Jag vet genom tidigare ägare att en sensor har bytts sedan knappa 200 mil tillbaka och det är just därför jag undrar om det finns fler. Min bil har förresten gått 5200 mil.

Link to comment
Share on other sites


Hej,

Syresensorer brukar hålla längre än 5000mil.

Det är förmodligen 2st, en för vardera cylinderbank. På nya bilar (Euro ?) så har man krav på en kontrollsond efter varje katalysator som kan upptäcka om katalysatorn brakat. Det var där i krokarna av årsmodeller som man började med 4st sonder, men på en del bilar fanns det långt tidigare.

Tyvärr hänger detta med olika sensorer ihop ganska komplext. Motorn har sina grunddata programmerat för ett visst bränsle och en viss motorlast/varvatal i styrboxen. För att den ska plocka rätt värde så krävs det att lastgivaren fungerar korrekt, därför kör man ofta korsreferens mellan flera givare. Spjälläge, luftmängs och insugsvaccum. Sedan justerat man med syresensorn så att det ska bli perfekt. Om inte syresensorn lyckas så kan det bero på att den är felaktig, någon har tankat E85 eller att lastgivarna är defekta och den bottar ur vad den får justera. Eller så är det en mix av dessa.

Och här är det väldigt olika hur man knappat in sina data i styrboxarna. Någon tillverkare har t.ex. på äldre bilar gjort så att om lambdasonden uteblir så kör den till fullo på last givare. Så man kan felsöka, går bilen sämre utan lambdasond så är det lastgivaren som spökar. Förr ville man säkra att motorn överlevde idag så är den miljön som ska säkras.

Nåja, det viktiga är att det KAN vara andra orsaker såsom tjuvluft eller någon annan givare som är på upphällningen. Så det skadar inte att göra lite allmän service på allt som sitter till insuget. Även läckage på avgassystem innan lambdasond kan spöka.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...