Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Var kan jag köpa ett nytt batteri till våran STS 98


vibystugan

Recommended Posts

Hej Igen :) jag vill tacka alla er som har hjälpt mig med problemen som har varit på våran STS. Nu har jag lusläst hela forumet och börjat inse att problem jag har kan till viss del bero på att batteriet i bilen är dåligt ( för låg spänning) Nu undrar jag var ska jag köpa ett nytt Batteri. Och kan jag köpa ett "vanligt batteri" eller ska jag köpa en som är just för våran Cadillac? Nu har bilen stått med en Cteck laddare under vintern men jag ser att den gröna märket är borta på batteriet. Så jag antar att den är slut. Det kan förklara varför bakrutorna levde sitt egna liv..och att bakdörrarna helt plötsligt inte gick att låsa upp :) Men en sak jag undrar över är att det står att jag har 14,4 volt på instrumentbrädan...kan det fortfarande vara batteriet? jag byter den nog i alla fall nu till våren men man är nyfiken på vad ni tror :)

Tack för hjälpen som vanligt. Skulle sitta i sjön utan er hjälp.

Peter

Link to comment
Share on other sites


Visst kan det vara läge med ett nytt batteri ibland men först skulle jag kolla att jordpunkter är dragna och fria från oxider. Det gäller även batteripolskorna. Kontrollera även att du inte har oxider under skyddsgummit vid polskorna. Det kan leta sig in oxider där som inte syns vid första anblicken.

Har du ett originalbatteri är det lätt att kolla om det är som det ska eller inte då det finns ett "öga" som visar dig konditionen. Det är helt enkelt en inbyggd densitetsprovare som visar "grönt" då batteriet är ok, "vitt" om det är dålig laddning och "svart" om en eller flera celler är kassa.

Är det vitt skulle jag inte bry mig, är det svart fast du försökt att ladda det så är det antagligen slut.

Elektroniken är beroende av en någorlunda hög spänning för att fungera som den ska. Är laddningsspänningen av någon anledning för låg eller för hög dyker det upp en varningstext i din instrumentering så det behöver du inte heller bekymra dig om. Du får dessutom varningar om laddningen av någon anledning skulle lägga av eller om bilen måste slå av vissa strömförbrukare för att hålla bilen igång.

Sidopolsbatterier är betydligt dyrare än "vanliga" men det sker å andra sidan så pass sällan att man måste byta dem så jag tycker inte de extra kronorna i det långa loppet spelar någon roll. Enklast är att ta det från närmaste SAAB-handlare, om de nu fortfarande tar hem GM-delar?

Annars blir det till att leta upp närmaste Opel-handlare antar jag.

Antagligen blir det billigare hos t.ex. Hansen Racing.

Link to comment
Share on other sites

Tack Jan.

Ja ögat är svart så jag antog att det är slut. Jag bor inte långt från hansen så jag åker förbi och snackar med dom. Hoppas dom har det :) Och jordningen ska jag kolla så fort jag får barmark och plus grader. Men som jag förstog det på det jag har läst kan ett dåligt batteri som jag har orsaka många konstiga fel. Får hoppas att byte av batteri och rengöring av jordpunkter löser felen.

Tack för hjälpen. Om inte såna som du fanns skulle det vara betydligt svårare att hålla igång våra bilar. Tack för att ni finns :)

Link to comment
Share on other sites

Det där jävla "ögat" ska man inte lita på till 100% Det är oftast bara en liten kula som lätt ramlar bort.

Bättre att du mäter på batteriet först så att det verkligen är dåligt, sen startar du bilen och kollar så att generator laddar batteriet som det ska.

Link to comment
Share on other sites

Tack Jan.

Ja ögat är svart så jag antog att det är slut. Jag bor inte långt från hansen så jag åker förbi och snackar med dom. Hoppas dom har det :) Och jordningen ska jag kolla så fort jag får barmark och plus grader. Men som jag förstog det på det jag har läst kan ett dåligt batteri som jag har orsaka många konstiga fel. Får hoppas att byte av batteri och rengöring av jordpunkter löser felen.

Tack för hjälpen. Om inte såna som du fanns skulle det vara betydligt svårare att hålla igång våra bilar. Tack för att ni finns :)

Tack för de värmande orden!

Link to comment
Share on other sites

Det där jävla "ögat" ska man inte lita på till 100% Det är oftast bara en liten kula som lätt ramlar bort.

Bättre att du mäter på batteriet först så att det verkligen är dåligt, sen startar du bilen och kollar så att generator laddar batteriet som det ska.

Har jag aldrig hört talas om förrän nu. Antar att allt kan hända! Det är svårt att mäta på batteriet. Helst ska man mäta spänningen på det då man kör med startmotorn, annars kan allt se ok ut.

Link to comment
Share on other sites

Det där jävla "ögat" ska man inte lita på till 100% Det är oftast bara en liten kula som lätt ramlar bort.

Bättre att du mäter på batteriet först så att det verkligen är dåligt, sen startar du bilen och kollar så att generator laddar batteriet som det ska.

Har jag aldrig hört talas om förrän nu. Antar att allt kan hända! Det är svårt att mäta på batteriet. Helst ska man mäta spänningen på det då man kör med startmotorn, annars kan allt se ok ut.

Inside info från våran leverantör ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...