Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Högt varvtal STS -93


stevo3

Recommended Posts

Brorsan har en Cadillac Seville STS -93 med 4,6 L motor.

När han slår på tändningen så står gasreglaget och tuggar, dvs det drar och släpper. Och det pågår konstant i C.a 10 - 15 sekunder.

När han sen startar motorn så går den direkt upp på 4000 varv för att sen sjunka till 1500.

Oavsett om den är varm eller kall så vill den ligga på runt 1500 varv.

Men när man trycker på bromsen, oavsett om det är på friläge eller med växel i så sjunker varvtalet till 900.

Och släpper man bromsen går det upp till 1200 - 1500 igen.

Gasar man så vill gasen fastna på högt varvtal.

Och bromsar man så sjunker det igen.

Och slår man av motorn så står gasen och tugger i c:a 10 - 15 sek.

Jag misstänker att det kan vara tomgångsmotorn som bråkar, men vet någon vad det kan vara annars?

Det som är skumt är att det inte finns några registrerade felkoder.

Link to comment
Share on other sites


Eftersom du inte har några koder och bilen inte vill reglera varvtalet normalt då den är kall eller varm, samtidigt som du inte får några felkoder så gissar jag på att det är din spjällägesgivare som spökar, den styr t.ex. växlingarna och ger PCM:en input om hur mycket man gasar. Börjar den krångla är det inte alltid den sätter en kod, det normala är att den utvecklar en död punkt med tiden och din bil är trots allt 17 år gammal.

Eftersom du har OBD-I kan du lätt kolla (lämpligen med motorn avstängd) om du har "följsamhet" på givaren.

Gå in i diagnosläget, läs av givarvärdet då du inte rör gasen respektive då du rör den. Efterhand som du trycker gasen längre och längre ner ska ditt givarvärde följa med i motsvarande grad, plötsliga skutt eller värden som ligger utanför det förväntade indikerar att du hittat felet.

För att kolla givarvärdena gör du precis som vanligt då du kollar koder, fast du bläddrar fram till menyn "PCM inputs" och bläddrar fram till givarvärdena där du enligt http://myweb.accessus.net/~090/dtcobd1.html#pcm kan kolla värde PD01 som visar aktuellt gasspjällvärde i grader.

Gör det och återkom. En krånglande tomgångsmotor sätter däremot en kod eftersom PCM:en vet att du inte gasar via TPS-värdet.

Link to comment
Share on other sites

Brorsan har en Cadillac Seville STS -93 med 4,6 L motor.

När han slår på tändningen så står gasreglaget och tuggar, dvs det drar och släpper. Och det pågår konstant i C.a 10 - 15 sekunder.

När han sen startar motorn så går den direkt upp på 4000 varv för att sen sjunka till 1500.

Oavsett om den är varm eller kall så vill den ligga på runt 1500 varv.

Men när man trycker på bromsen, oavsett om det är på friläge eller med växel i så sjunker varvtalet till 900.

Och släpper man bromsen går det upp till 1200 - 1500 igen.

Gasar man så vill gasen fastna på högt varvtal.

Och bromsar man så sjunker det igen.

Och slår man av motorn så står gasen och tugger i c:a 10 - 15 sek.

Jag misstänker att det kan vara tomgångsmotorn som bråkar, men vet någon vad det kan vara annars?

Det som är skumt är att det inte finns några registrerade felkoder.

Bromsen lät skumt, nu gissar jag bara - kan motorn få tjuvluft via bromsservot? Om servot läcker på något sätt.

Men gör som Jan är inne på, försök lista ut något vettigt från de givarvärden som finns. Man kommer väldigt långt med dessa data - en lyx Cadillac ägare av vissa årgångar har.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Brorsan hade bytt spjällägesgivaren idag.

Den blev något bättre, men den har fortfarande för högt varvtal både med och utan växel i.

Men han funderar på att byta tomgångsmotorn i alla fall eftersom den står och tuggar varje gång han vrider av och på tändningen.

Jag har tittat flera gånger i verkstadshandboken, men det står ingenting om vad som kan orsaka felet.

Jag böt vacumslang mellan bromsservot och mapsensorn, och när jag nu trycker på bromsen så ändras inte varvtalet. Så jag har i alla fall löst ett problem åt honom.

Link to comment
Share on other sites

Det låter som om den behöver putsas upp. Tomgångsmotorn alltså.

Jag citerar mig själv:

ISC eller Idle Speed Control är en stegmotor med växellåda som påverkar gasspjället som styrs av bilens PCM (Powertrain Control Module).

I ISC:n finns också en fjäderbelastad kontakt som avgör om "kolven" trycker på gasspjället eller inte.

Vad jag minns sitter ISC:n med 3 st skruvar. Rör inte grundinställningen längst ut på "kolven" om du inte redan har pillat på den, den är inställd från fabrik och behöver aldrig mer justeras utom möjligen efter att du haft enheten borta från bilen och enheten då har hamnat lite ur läge. Fast med de små frigångar som är i hålen skulle jag inte bry mig om det.

Det som händer är två saker i regel:

1) Fettet i växellådan härsknar och gör att allt går trögt. Plocka av, fetta av, fetta in och skruva ihop igen.

2) Kontaktytor oxiderar. Rengör kontaktytorna med WD 40 och putsa försiktigt på dem. OBS! Använd inte fil, sandpapper etc eftersom det förstör kontaktytorna!

För hög tomgång tänder motorlampan och letar du lite i interndiagnostiken (se längst upp) hittar du säkert en felkod härrörande till felaktig tomgång.

Se till att kolven är tillbakabackad innan du monterar den igen. För mig så låter det som att kontakten som säger till PCM:en att kolven är i kontakt med något inte fungerar. Den kontakten plus gasspjällsgivaren talar om för PCM:en om tomgångsmotorn ska vara aktiv eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Nånting känns väldigt skumt, för helt plötsligt så sjönkbränsleförbrukningen ganska kraftigt från 2.5 till 1.7. Varvtalet sänktes ganska kraftigt också. Och den har han återgått till att sänka varvtalet vid bromspåverkan. Så den har blivit betydligt lättare att köra nu.

Men trycker man på gasen så är det inte alltid den vill gå tillbaka till tomgång, utan man får trycka på bromsen för att den ska sänkas.

Och det är både med och utan växel.

Men den har fått tillbaka felkoden igen. Jag har försökt läsa ut den, men det diagnosuttag som finns i bilen verkar inte vara av samma typ som i boken. Så jag vet inte vilket stift som är jord och vilket som är från datorn.

Men varken jag eller brorsan har tid för att felsöka just nu. Jag har fått nytt jobb på annan ort och han ska renovera köket hemma. Så han funderar på att lämna den till mekonomen för att läsa ut felkoden och eventuellt åtgärda felet.

Link to comment
Share on other sites

Men den har fått tillbaka felkoden igen. Jag har försökt läsa ut den, men det diagnosuttag som finns i bilen verkar inte vara av samma typ som i boken. Så jag vet inte vilket stift som är jord och vilket som är från datorn.

Men varken jag eller brorsan har tid för att felsöka just nu. Jag har fått nytt jobb på annan ort och han ska renovera köket hemma. Så han funderar på att lämna den till mekonomen för att läsa ut felkoden och eventuellt åtgärda felet.

Det där skulle du ha sagt från början. 2.5 och 1.7 är åt helsike för mycket. Jag hoppas verkligen inte att ni kör med den eftersom den så uppenbart är defekt.

Oljan späds ut av bensinen, katalysatorn tar stryk osv.

Man ska inte lägga i växel då bilen rusar i höga varvtal eftersom man då kan skada automaten, att sen ligga och bromsa för att hålla bilen skapar mycket värme i automaten och kan på sikt skada den, för att inte tala om att bromsarna slits onormalt fort...

Du skojar när du säga att han tänker lämna in bilen på Mekonomen va?

Vilken bok refererar du till? Haynes funkar fint som dasspapper...

Du sade innan att det inte var en felkod men du säger du att den fått felkod igen men att ni inte kan ta fram den eftersom diagnosuttaget som finns i bilen inte är samma som i boken.

Det innebär för mig:

1) Ni har fel verkstadshandbok

2) Ni vet inget om att plocka felkoder på en Cadillac. Din Cadillac behöver inte ha en kodläsare: http://caddyinfo.ipbhost.com/index.php?showtopic=29945

3) Jag misstänker att det du kallar för kod på din bil är en siffra som dyker upp på den digitala instrumenteringen följt av en siffra?

Eftersom ni är helt fel ute så tar vi det från början. När jag frågade om koder tog jag för givet att ni kollat länken längst upp på vår sida här. Alltså, kolla koder enligt länken jag skickade och återkom. Tala också om koderna är history eller current (det ger sig när ni läser länken).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...