Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

ABS Ventilpaket


Caddymange

Recommended Posts

Jag undrar lite angående hur abs funkar egentligen. Att den räknar pulser och hanterar det i en dator fattar en 5-åring, men hur funkar själva ventilpaketet? Har ett fel på min trans am där den vid stopp i låg fart inte tar nåt nämnvärt, utan den håller emot pedalen så man får trycka som en vilde. Sen den sista km/h så släpper det och det blir tvärnit. Pumpar den tryck baklänges? I så fall är det liknande fel på absen i cadillacen, då den bygger lite tryck baklänges ju mer/oftare man bromsar. Vill lära mej att förstå, för att kunna åtgärda felet. Jag har svårt att tro att den bara skulle vara en sensor. Fast om alla sensorerna är kass, så kanske... Tyvärr glömde jag i går att dra fram alla koder för bromsarna innan jag kopplade ur batteri osv.....

Om det finns nån som har en sprängskiss eller liknande, mottages den tacksamt.

Link to comment
Share on other sites


Jag undrar lite angående hur abs funkar egentligen. Att den räknar pulser och hanterar det i en dator fattar en 5-åring, men hur funkar själva ventilpaketet? Har ett fel på min trans am där den vid stopp i låg fart inte tar nåt nämnvärt, utan den håller emot pedalen så man får trycka som en vilde. Sen den sista km/h så släpper det och det blir tvärnit. Pumpar den tryck baklänges? I så fall är det liknande fel på absen i cadillacen, då den bygger lite tryck baklänges ju mer/oftare man bromsar. Vill lära mej att förstå, för att kunna åtgärda felet. Jag har svårt att tro att den bara skulle vara en sensor. Fast om alla sensorerna är kass, så kanske... Tyvärr glömde jag i går att dra fram alla koder för bromsarna innan jag kopplade ur batteri osv.....

Om det finns nån som har en sprängskiss eller liknande, mottages den tacksamt.

Kolla ändå koderna. Är det inga koder gör att vi kan utesluta fruktansvärt mycket elproblem, det behöver ju inte bara vara givare, utan också hastighetssignaler, ventiler som inte aktiveras som de ska etc. Har du koder är felet antagligen också det koden pekar på.

Har du inga koder ligger kärvande kolvar i oken och krånglande huvudcylindrar nära till hands. Du kan t.o.m. få felkod om vacuumet i bromsservot är för lågt. Personligen tror jag inte felet ligger hos ABS:en.

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar lite angående hur abs funkar egentligen. Att den räknar pulser och hanterar det i en dator fattar en 5-åring, men hur funkar själva ventilpaketet? Har ett fel på min trans am där den vid stopp i låg fart inte tar nåt nämnvärt, utan den håller emot pedalen så man får trycka som en vilde. Sen den sista km/h så släpper det och det blir tvärnit. Pumpar den tryck baklänges? I så fall är det liknande fel på absen i cadillacen, då den bygger lite tryck baklänges ju mer/oftare man bromsar. Vill lära mej att förstå, för att kunna åtgärda felet. Jag har svårt att tro att den bara skulle vara en sensor. Fast om alla sensorerna är kass, så kanske... Tyvärr glömde jag i går att dra fram alla koder för bromsarna innan jag kopplade ur batteri osv.....

Om det finns nån som har en sprängskiss eller liknande, mottages den tacksamt.

Hjulgivarna är av typen variabel reluktans som jag tror det så fint heter, det är egentligen en pickup som mäter skillnaderna i magnetfältet som blir när när kuggarna passerar hjulgivaren. Desto snabbare hjulet snurrar desto mer spänning blir det till styrboxen. Så det finns en praktisk gräns när man inte kan mäta hastigheten längre, mätsignalen blir för svag.

Troligen har du en givare som är dålig, den missar pulser eller ger otillräcklig signal när du kör sakta men inte så sakta att systemet har kopplats ur. Då tror systemet att hjulet låset sig och minskar trycket.

Ibland kan man resistansmäta givarna kontakt/kontakt och konkakt chassi för att se om någon har avvikande värde.

Databoxen tror nog att hjulet verkligen låser upp varje gång du bromsar så det är inte säkert den sätter någon felkod.

Kanske kan vara värt att testa.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Jag köper inte det där riktigt. Vad jag förstår gäller bromsproblemen samtliga hjul och inte bara ett, dessutom skulle ABS-enheten jobba för jämnan. Dessutom varnar ABS-givare i de flesta fall då bilen gör en självtest av bromsarna.

Men allvarligt talat, varför är alla så rädda för att det kan finnas en kod? Det är ingen risk att något går sönder då man kollar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...