Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Sönderfrusen


scaryeyes

Recommended Posts

Jaha... Då frös motorn sönder. Hann aldrig kolla sånt som kylarvatten och så innan jag reste. Körde bara drygt 4 mil med bilen. Sen hade min jobbarkompis den när jag var borta. Finns inga prostpluggar eller expansionspluggar på dessa väl? STS-97.

Blir att hitta en motor väldigt fort nu. Skiljer det på -97 och -98 i motorn? Behöver svar omgående. Tackar ödmjukast

Link to comment
Share on other sites


Det är vanligt att man pratar om frostpluggar, visst brukar de ibland ramla ur om blocket fryser men du kan ha sprickor ändå.

Anledningen till att man har dem är för att få ur sanden efter gjutprocessen och inget annat. Eftersom Northstarmotorn är en die-cast gjutning slipper man ha de här pluggarna över huvud taget, det är inget "kvalitetsbevis" att man har pluggar, snarare ett bevis på att man gör blocken för hand.

När pluggarna åker ut på en motor är det inget tecken på att de gjort sitt jobb, motorn kan vara spräckt ändå. Jag vet gott om motorer med "frostpluggar" som spruckit fast pluggarna åkt ut, det är alltså inte vad de är till för. Visst är de den svagaste länken men om de gör någon nytta ur fryssynpunkt överhuvudtaget så är det att blocket blir skyddat i precis det området. Fryser det i topparna spelar det ju ingen roll att pluggarna är i botten av motorn så det är alltså ett typiskt exempel på en myt.

I de fall där pluggarna åkt ut och motorn klarat sig hade motorn klarat sig ändå även om det inte varit pluggar i. Det krävs helt andra krafter för att spräcka ett block.

Frågan är då om motorn verkligen är gången eller om det är packningar, slangar expansionskärl etc. som gett sig?

Tror inte det är någon större skillnad mer än att infästningshål till momentstag kan fattas på en -98:a och att en -98:a har vattenkyld generator, annan insprutning eventuellt annan kompression etc. fast det är ju jobbigt nog. Bättre att du satsar på 95-97 års modeller som är desamma. Se upp så du inte får en SLS-motor för de har en helt annan karaktär och är då matchade till en helt annan utväxling.

Skippa det där med "behöver svar omgående". Det här är inte någon 24/7 support, vi är här GRATIS och skriver för att det är kul. De seriösa medlemmarna betalar oftast för att få skriva här t.o.m. eftersom de råd man får snabbt har betalat in sig i form av minskade verkstadsräkningar, reservdelspriser etc. En bråkdel av de pengarna man sparat tycker jag personligen att jag då betalar in till forumet för att ha råd med webbplats, snabba servrar, lagringskapacitet och slippa irriterande mängder med reklam. Säg den som söker hjälp här som inte vill ha svar direkt? Vi svarar när vi har tid och lust (det är inte alltid man svarar på lättillgänglig information (inte i ditt fall då) t.ex då folk är för lata för att använda sökfunktionen), eftersom vi är här av egenintresse på en frivillig basis. Vill man få svar direkt och betala därefter ska man vända sig till K&W eller närmaste verkstad.

Link to comment
Share on other sites

Tack

jag menade inte på det viset. betalar gärna för info, men hade lite panik när jag upptäckte att blocket var kört. Ber om ursäkt för det.

Jag blev väl bannad från forumet i och med det, eftersom jag inte kan logga in med mitt gamla namn.

Inser även att jag blir bannad för att göra ett nytt alias och fortsätta käbbla. Men ville ändå komma in och förklara mej.

Har inte hunnit ännu att bli medlem i nån klubb eller så, men kan vara intressant med cadillac club sweden när jag fått fart på bilen igen.

Drog hem en -99 sts motor som gått 9000 mil i dag och ska riva ur den gamla i morgon. Jo blocket var sprucket. Rann vatten från båda sidorna av blocket, kunde dock inte se var det kom ifrån.

Men tänkte försöka dokumentera med bilder alla klantiga misstag under bytet ifall nån är intresserad.

Mange

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte bannat dig iaf, ska kolla om jag ser nåt skumt med ditt gamla namn, det kan ju vara något spamfilter etc. som slagit till.

Nu kanske en del tycker att jag är lite glad i att använda varningsknappen, men man har ju som sagt 5 varningar på sig innan man åker ut och de kan dessutom tas bort.

Det ska till grova personangrepp eller allmänt tråkig stil innan jag delar ut varningar överhuvudtaget så det ska du inte var SÅ orolig för.

Utslängd kan man bli för gott eller begränsad tid, det är upp till mig och de andra moderatorerna att bestämma, men jag har inte gjort något sådant (inte medvetet iaf :) )

Som sagt 95-97 är klockrena byten, en 99:a har vattenkyld generator och då krävs det en passande kylare, jag har en sådan begagnad hemma som suttit på en bil med 10000 mil på mätaren.

Det är risk att det fattas hål för momentstag etc som jag skrev innan, detta eftersom man slopade de stagen i karossen som fanns -98 till -04.

Link to comment
Share on other sites

Jaha... OK. Nej det är nåt annat strul, för jag kan logga in och skylten med sucsessful login visas. Men nästa fönster är jag inte inloggad. Samma med detta nya alias.

Men nu tänkte jag ett steg längre, eller tankevurpa, i alla fall gick jag in via activation link, och det funkade klockrent.

Det funkar, men det är inte rätt!!!!!

Ja ja... nu är motorn nästan ute i alla fall. Allt är loss, ska bara lossa vaggan och sänka ner. Tyvärr finns mina verkstadshanböcker fortfarande i mexico.. Så allt tar lite längre tid än jag vill att det ska ta. Största problemet som jag ser nu innan den är ute, är rattstången. Det är lite småtrångt bakom innersta toppen tycker jag. Har inte en susning var den ska delas.

Men det stora problemet, enligt grabben på osbyskroten, är när motorn väl är ute. Dela morot och vxl-låda är mycket jobb, lixom docka ihop dom sen. man vet att turbinen finns där inne, men kan inte se den. Och där finns 4 st bultar. Magic???

Men det med generator, jag ska använda alla grejjor från min gamla. även kabelhärvan, eftersom det finns ett kontaktstycke till en lambda som inte är samma. Typiskt. Annars ser det mesta ut att vara samma. Men det ger sig så klart. Ångrar bara att jag inte köpte en bränslerörstång förra året när jag meckade med trans amen.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr har jag inte tillgång till min manual just nu eftersom den ligger på min dator där grafikkortet pajat. Skivan har jag lånat ut så jag kan inte installera den på den här datorn.

Oscar kan kanske hjälpa dig om han läser detta :)

Bränsleröret går att dela med en glasspinne som du bryter i 4 delar, eller en tunn plåtremsa som du klipper i 4 korta bitar. De bitarna pillar du in i springan mellan hane och hona så att de lösgör fjädrarna som håller det hela på plats.

Har inte nån bra bild tyvärr men det är enklare än det låter.

De flesta på forumet gillar att plocka bort hela enheten motor/växellåda, kan inte minnas de tyckt det varit några problem.

Har manualen till en -93:a i pappersform och det är säkert inte ändrat i procedurerna där.

För att lossa de 3 skruvarna (kanske är 4 nu som han säger, jag kollar i 93 års manual som sagt) sitter det 2 skyddsplåtar över momentomvandlaren. Lossa dem så kommer du åt skruvarna som håller "flex plate" mot momentomvandlaren. Som jag ser det ska du kunna få bort motorn då efter att du lossat de skruvarna som sitter i gjutgodset på motor/växellåda. Momentomvandlaren sitter ju sen på splines kvar på automaten.

Antar att han försökt att dela motorn och fått med momentomvandlaren i delningen. Då blir det lurigt när han ska skruva ihop det igen.

Link to comment
Share on other sites

En liten teknikfråga bara...

Jag köpte en motor från STS -99. Men i dag såg jag en liten lapp på den där det givetvis står deville. Alltså vet dom inte skillnaden på skroten. Nu är det ingen STS motor och antagligen skiljer insugskammarna mot mina gamla. Då har den nya motorn typ 25-30 hästar mindre (Ld8?), MEN lite mer vrid. har det betydelse? har ju samma låda som innan med utväxlingen på 3:73, vad jag förstår. Vad har deville för utväxling? Vet att tex SLS har typ 3:11

MEN sen finns en DeVille DTS åxå -99 va? Hur är den utrustad? Har den L37 som STS och samma utväxling?

Om det inte är så här enkelt, borde jag kanske kontakta skroten igen och be att få byta till en äldre motor i alla fall..... Om man bytt vxl-låda åxå, hade man ju bara behövt trycka dit en box åxå från en DeVille. Men nu funkar ju inte det.

Link to comment
Share on other sites

En liten teknikfråga bara...

Jag köpte en motor från STS -99. Men i dag såg jag en liten lapp på den där det givetvis står deville. Alltså vet dom inte skillnaden på skroten. Nu är det ingen STS motor och antagligen skiljer insugskammarna mot mina gamla. Då har den nya motorn typ 25-30 hästar mindre (Ld8?), MEN lite mer vrid. har det betydelse? har ju samma låda som innan med utväxlingen på 3:73, vad jag förstår. Vad har deville för utväxling? Vet att tex SLS har typ 3:11

MEN sen finns en DeVille DTS åxå -99 va? Hur är den utrustad? Har den L37 som STS och samma utväxling?

Om det inte är så här enkelt, borde jag kanske kontakta skroten igen och be att få byta till en äldre motor i alla fall..... Om man bytt vxl-låda åxå, hade man ju bara behövt trycka dit en box åxå från en DeVille. Men nu funkar ju inte det.

Jag skulle inte vilja kalla en bilskrot för en tillförlitlig källa, det är ungefär som att ha vägverket att förklara för mig varför jag inte behöver dubbdäck på isgata.

Det beror på om det är en DTS eller en Deville, i och med att det är helt olika karaktärer på motorerna (10% mer vrid vid ett lägre varvtal, men samtidigt inte samma toppdrag) lär du bli besviken. 305 hp motorn är alltid parad med 3,73 utväxlingen och 275 hp med 3,11 utväxlingen. Du får det sämsta av två världar skulle jag vilja påstå, ett bra bottenvrid som du ändå inte har nytta av med din utväxling och dåligt toppflås, hade du haft den andra utväxlingen hade det varit en helt annan femma, då hade du fått en bil lika pigg upp till 160 km/h eller så och med lägre soppaförbrukning.

Ta en 95-97 års modell på motorn från en STS så slipper du krångla med en massa annat som inet stämmer.

Köp en long-block från Rock-Auto, det skiljer sig säkert inte mycket från vad en svensk skrotnasare tar.

Link to comment
Share on other sites

Tack för info! Kom nyss hem från jobb, så det blir fortsatt meck i morgon.

Ja vi får se hur det blir. Det med dåligt toppflås kommer jag inte märka på vintervägarna. Jag ska inte använda den som räserbil. Jag gubbkör ju mest. Nu är det viktigare att ha en bil som rullar. Har lärt mej lite om dessa bilarna nu, så det blir nog bra ändå. Bilen var billig från början åxå och kommer tjäna som ett troget vinterlok.

På sommaren kan jag gasa med en kompressormatad trans am i stället. Men undrar ändå om det inte blir ganska bra bottendrag i början i alla fall. kanske behöver mappa om den i värsta fall?

Men allra viktigast för min del är i alla fall att ha bil omgående, så beslutade att stoppa i deville motorn. Allt på motorn är samma förutom 2 grunkor på insuget, vaacum, som jag ännu inte listat ut vad det är. Men bara flyttade över dom gamla från andra motorn, lixom oljefilteradaptern, eftersom det inte finns utgångar för oljekylare på den nyare motorn. Trodde iofs det var långt in på 2000-talet dom eliminerade oljekylaren.

Men den ska i bilen i morgon i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Knyter ihop detta lite nu med alla trådar jag startat om min katastrofbil.

Det är lite kasst när tidigare ägare bara har kört och lite sporadiskt lämnat in till klantverkstäder för "service".

Undermåligt underhåll visar sig till slut i alla ändar. Men att sälja en bil utan glykol är ju inte straffbart, utan upp till köparen att kontrollera. Så jag skyller på mej själv i ärendet.

Motorn sitter i, och har besiktigat i dag med några små saker som ska fixas. Annars verkar allt vara ok. Vet att man måste fixa 2:or innan man får använda bilen, men ska fuska lite, då jag måste ha den till jobbet över helgen.

Mina böcker ska nu skickas från mexico, så i jul bör jag kunna lusläsa mina biblar och hitta en vaacum slang som jag inte vet var den ska bo. Har även en kontakt i kabelhärvan som jag inte hittar motstycke till......

Efter att ja letat som en idiot på näter efter scheman, har jag gett upp och väntar på mina böcker.

Link to comment
Share on other sites

Skönt att det verkar lösa sig till slut, skulle vara intressant att testa en STS med den motorn, det känns säkert annorlunda :)

Tidigare ägare ja, "befintligt skick" innebär ju att man tar bilen i befintligt skick, men samtidigt ska det inte finnas några dolda fel utan säljaren ska upplysa om dessa.

Nu har man som privatperson dåligt stöd av lagen mot en annan privatperson tycker jag, men att kolla glykolhalten är ju inte det första man tänker på som bilköpare, särskilt inte om den är servad på verkstad.

Jag är misstänksam av mig mot både Svensson och verkstäder och med all rätt.

Kan räkna upp lite smakprov på vad jag hittat på mina STS plus frugans Jeep (servad på märkesverkstad av tidigare ägare.

STS:

1) Fel tändstift och fel elektrodavstånd (varför man ska pilla på stiften som klarar sig 16000 mil när bilen gått 3000 mil är för mig en gåta)

2) Alldeles för tjock motorolja + fel nivå

3) Avklippt slitagevarnarkabel till frambromsarna

4) Skadad kylare (bänd/brytskadad) vilket gav läckage efter 2 år

5) Tröga kolvar/ok (Jag har aldrig problem med det sen eftersom jag smörjer oken med medföljande silikonfett och motionerar kolvarna då jag byter belägg)

Jeep:

1) Motorolja ej bytt (kolsvart..brukar inte se hälften så svart ut efter 1000 mil)

2) Fel tändstift och fel elektrodavstånd samt ej åtdragna..(stiftbytarsjukan igen)

3) Tröga kolvar/ok

4) Lösa skruvar till oljetråget efter byte av automatlådeoljan + läckage + fel nivå + skadat oljetråg

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...