Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Kvalitét, gnäll och Stabili-trak


Jan Olsson

Recommended Posts

Jag hamnade in på det svenska SRX forumet idag och läste lite tråkiga poster från en del medlemmar.

Skitbil, amerikanskt skräp etc. och annat tråkigt.

När man sen lusläser ser man att problemen är: krånglande spolarpump, några lister till takluckan och en eller annan diod som lagt av till något lyse.

En del har fått byta servopump och en del har fått byta katalysatorer.

Det som förvånar mig är att så pass många inte verkade greja med bilarna alls.

Man lämnar in bilen till Svenska bil för service titt som tätt, t.ex. för att byta bakaxelolja efter 1500 mil (!) och så låter man dem ta saftigt betalt för delarna, t.o.m. dyrare än Klintberg & Way.

Kvalitét för mig är inte att det är perfekt passning på handskfacket, läste om en som kört 11000 mil med sin SRX som inte bestämt sig för om bilen var bra eller dålig än...ehum.

Problemet med folket där är nog tyvärr snarare att:

1) De litar på verkstäderna utan att blinka. Följ vad biltillverkaren säger, inte vad återförsäljaren säger. De hänvisar till att "alla" GM-bilar servas efter 2 olika scheman. Sant är att det brukar skiljas mellan normal och hård körning. Det ska mycket till för att det ska klassas som hård körning. Dessutom är en standard GM-servicebok ju anpassad så att du kan sätta en stämpel varje 500:e mil. Inte för att bilarna måste servas varje 500:e mil utan för att en modell ska byta olja efter 1000 mil, en annan ska servas vid 1500 mil, en annan vid 2000.

Jag har i en tidigare post preciserat exakt vad som ska servas på en typisk Seville med Northstarmotorn innan och man slås av hur extremt LITE service det är som ska göras.

Under mina år på forumet har jag pratat mycket med och läst massor av "guruns" poster och vet vad som är sant och vad som är bs.

Cadillac är en bra bil, faktiskt bland världens bästa i kvalitétsundersökningar, att sen servicen och kunskapen är obefintlig i Sverige och att priserna kan vara 2-5 gånger högre på delar är inte Cadillacs fel, snarare de skrupulösa firmorna som skor sig på Svensson. Jag förstår inte att man som kund då ifrågasätter serviceintervallen och priserna utan sväljer det med hull och hår. Jag vet att det är ganska exakt dubbelt så dyrt att serva en Corvette i Stockholmsområdet som i Lund/Malmöregionen. Detta p.g.a. rent ocker. Självklart är det helhetsintrycket som räknas om man inte grejar själv och där har GM Europa gett upp kan man säga (m.a.p. Sverige iaf).

Visst kan det finnas irriterande fel men säg den bil som inte har det?

Har en kompis som har BMW 330(?) kombi som är så nöjd med sin bil, kamaxelgivare, batterier som töms etc, visst lite glapp i bakaxeln med men annars är den så bra, en annan arbetskamrat var tvungen att få en ny BMW 540 för att verkstaden inte kunde fixa hans bil.

Ytterligare en annan hade en Audi som han till slut gjorde sig av med p.g.a. att man inte kunde komma tillrätta med hans elproblem. En gammal chef brukar få svänga av till kanten och starta om bilen med jämna mellanrum för att den spökar (men så är det med alla bilar med massa elektronik...ehum).

Hade en arbetskamrat som hade en V70 som bara dog med jämna mellanrum, åkte med honom och då fick jag frågan vad jag tyckte om bilen. Jag hade inte ens märkt att han hade bytt så han blev lite sur, det var väl andra lister eller nåt...Volvo var jättebra fast Lijas i Kalmar inte kunde laga den gamla.

Vart jag vill komma är att småsaker blåser man upp till orimliga proportioner då det är amerikanskt, felet är oftast "servicen". BMW, Mercedes, Volvo etc är däremot jättebra vad som än händer..

Kul då att läsa att Consumer Reports (som de brukar kalla kommunist reports i det andra forumet för att de alltid sågar amerikanska bilar) får bita i det sura äpplet i en undersökning som de gjort. Där utser man Audi A6 som den sämsta bil man kan köpa i USA... :)

http://www.auto-types.com/autonews/surprising-reliability-index-scores-us-6566.html

En kille hade kört på en hög med bilar med sin SRX och dömde ut bilen som livsfarlig och utan fungerande ESP. Varför skriva ESP? Jo för att man tänker sig att det ska fungera som på en Volvo eller något. Stabili-trak som det heter på Cadillac är som jag skrivit tidigare "non-intrusive" d.v.s. när en rundsladd är omedelbart förestående griper det in (om man kör med rejäla gaspådrag och yviga rattrörelser), detta för att Cadillacägarna vill kunna busa lite utan att bilen slår ifrån som i fallet Buick, Mercedes, Lexus etc.

Nyare modeller har flera olika lägen man kan välja på för att kunna tillfredsställa olika viljor, men hade man varit lite insatt i hur bilen fungerat hade man inte rattat kraftigt utan att släppa gasen, då tror Stabili-trak bara att man leker. Hade han bromsat hade systemet gripit in direkt.

Inte lätt att veta om man aldrig testat hur bilen beter sig i olika manövrar vilket ju är lätt gjort. Om man däremot tror att Stabili-trak är ett system som kopplar bort föraren så fort det börjar slira lite ber man om bekymmer. Klart att killen blev chockad då bilen bara sladdade mer och mer.

Som exempel kan jag nämna att jag med min FWD Seville körde en sväng ikväll. Vägen var glashal eftersom det duggregnade på en nerkyld väg, rena isgatan men eftersom jag vet hur systemet jobbar var jag lugn.

Kör man med måttliga gaspådrag/gasspjällsöppningar och måttliga rattutslag griper Stabili-trak i innan man ens känner i kroppen att bilen kasar, likaså griper traction-controlen in smidigt och lätt men gasar man hårt spinner det och rycker kraftigt vid fäste samtidigt som man får styra emot lite. Detta för att göra föraren medveten om att det är halt och som Cadillac säger "ge en feedback och varna föraren genom att säga dags att släppa gasen lite".

ABS funkar naturligtvis så fort det behövs, annars hade det ju varit livsfarligt.

Hursomhelst provocerade jag bilen i en glashal rondell med mina veterandäck. Det var ett tag sen man gjorde Nokian Hakka 4...

Jag gasade mer och mer tills bilen släppte och gick väldigt fort framåt, jag rattade och Stabili-trak sa inte ett pip precis som det ska (hade jag glidit tillräckligt lång sträcka hade det gripit in ändå fast på smala svenska vägar har man ju inte så gott om plats), innan det skulle gå åt skogen ställde jag mig på bromsen, ABS:en gick i på högsta frekvensen och i samma ögonblick jag rörde pedalen gick Stabili-trak in som fattade att jag inte lekte längre. Jag fick grepp direkt och den styrde så fint, precis som det ska.

Lite skillnad mot en europeisk bil men som sagt, går det åt skogen bromsa och låt systemen hjälpa dig.

Felet tror jag är att Svensson inte vågar bromsa då det är halt. Har snart kört 10000 mil med min Seville och kan ärligt säga att det är den bästa vinterbil jag haft.

Har man snurrat runt med en Volvo 340 som ett singlande höstlöv i 70 km/h på raksträcka med jämn gas vet man vad det innebär att ha en farlig bil.

Min -88 års Eldorado var den bästa vinterbilen (ingen ABS, traction eller anti-sladd) till skillnad från min sista Volvo som var en 960. Den hade vinterläge på automaten och differentialbroms (som bara funkar upp till 40 km/h..idiotiskt) och ABS, den har jag kört av vägen med i 20 km/h...ABS:en jobbade med helt fel frekvens i förhållande till blixthalkan den gången vilket gjorde att det var som att köra med låsta hjul så fort jag rörde bromsen. Sen skaffade jag min -93:a STS och den hade antispinn och ABS iaf.

På moderforumet säger man att den STS jag har är "bilen som snöröjaren kör till jobbet med", de bakhjulsdrivna tar sig såklart inte fram alls så bra, men det funkar säkert inte sämre än alla de bakhjulsdrivna bilar jag kört hittills.

Link to comment
Share on other sites


Kan bara hålla med. Är otroligt många som klagar över kvalitén på USA bilar och hur mycket bensin de drar. De flesta helt utan egen erfarenhet. Har kört min STS över 7k mil(den har nu gått strax under 15k mil) och den enda del som gått sönder är tempgivaren. Har annars endast bytt skivor, belägg, däck och vitala vätskor. Den drar heller ej mer bensin än en BMW, MB eller Audi med motsvarande vikt / effekt. Den är dessutom helt grym i snön.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det är ju tyvärr så att folk har fördommmar från början om amerikanska bilar, sen att folk förväntar sig att de ska va felfria är en annan sak.

Vi har haft flera kunder som svärt åt att de köpt sig en ny Pegeout eller Citroen, även Volvo och Saab ägare är jäkligt sura över små fel som verkstan tar evigheter på sig att fixa, även om det går pågarantin så ska det inte ta 5 veckor att sätta fast en list.

Även en som nyss köpt sig en BMW av 2011 års modell hade klagåmål, det bildades is vid kromlisten som sitter vid fönstrena så det gick inte att hissa ner fönstrena.

Link to comment
Share on other sites

Det var intressant tips, SRX forumet. Läste lite där, överlag verkar folk ändå relativt nöjda. Samlas man inte på ett forum för att antingen att hitta någon att dela sin glädje eller sorg med?

Kvalite är ett svårt begrepp, för mig är det eleganta och kloka tekniska lösningar jag gillar. Jag tror helt enkelt inte att man riktigt kan bygga en premiumbil med ren stapelvara, eller så måste man ”spetsa” produkten ännu mer för att briljera med de goda egenskaperna - och få avigsidan med ännu sämre egenskaper på andra parametrar. En del ser verkligen på bilen som ”appliances” något man inhandlar ungefär som ett kylskåp. Det köps, brukas och slängs. Ingen som ger den bakomliggande tekniken, eller tillverkarens ställningstaganden någon större fundering.

Kommer då en bil som inte riktigt passar in i normen så är det inte bara fel utan kanske rent av farligt! De egenskaper som entusiasten just älskar kan vara ett bekymmer för de som har tänkt att köpa sig en förbrukningsartikel. Biefekterna som entusiatsen förstår, är helt obegripliga för den breda allmänheten.

För den vanlige kunden så tänker man på kvalite i termer av touch and feel.

En modern Cadillac har ett mycket sofistikerat chassi och en utmärkt hög teknisk nivå.

Vad gällde katalysatorerna så har Cadillac förlängt garantin på LH2:an, det är metalliska katalysatorer så jag undrar vad det är som händer. En dyr teknik. Jag antar att man har valt detta för att kunna sätta katalysatorerna väldigt nära motorn för att få fjutt på dem snabbt nog för att klara avgasproven. Med en klenare motor så hade man fått upp motortempen snabbare och därmed kunnat placerar katalysatorerna längre från motorn och fått ner maxtempen. Det borde dock inte ha hänt, men trasiga katalysatorer är inget unikt för Cadillac direkt.

Ett problem tycker jag dock priserna på delarna är, vissa delar är ganska dyra, speciellt i sverige. Och med den moderna bilbranchen så är kunderna till viss del testkaniner och får även ta en del smällar. Saltar sedan verkstäderna faktureringen så blir privatkunden närmast ruinerad. Men jag vet inte riktigt om GM bryr sig, försäljningen inom EU är ganska liten så vi får kanske vara nöjda med att det finns delar att få. 
Men jag undrar ibland över saker folk främst i USA byter på sina bilar. De har bytt massor med saker, men det är sällan de skriver varför. Som någon uttryckte sig om sin brors bilägande ”Han byter saker han tror är slitna, jag byter när det går sönder”

Antisladd: Det är ändå lite spännande, vi har har åkt runt i 100år i bilar utan antisladd och klarat oss med det. Nu när elektroniska hjälpmedel dyker upp så tycker man att det är okej att överlåta bilkörandet till anti-systemet (kollektivtrafiken är rätt okej annars). Provocerar man så stämmer det säkert som Jan skriver problemet är bara att i verkliga livet kan man hamna i de mest spännande situationer, och en del av dem slipper igenom. Å andra sidan så ... varför åker man inte till en parkeringsplats eller isbana och lär sig bilen? Så att man trampar på rätt pedal, jag lärde mig RWD i en bil med diffbroms, 51/49% viktfördelning utan ABS - man ställde sig inte på bromsen för då snurrade man. Åkte man på tvären så ville man gärna hålla kvar tills det fanns manöverutrymme. Gör jag samma med STS:en så tror den att jag har koll på läget - och det har jag oftast. Jag kanske borde göra på ett annat sätt i STS:en. 


Man kanske skulle ha en inställing även i de mer aspråkslösa versionerna, så man kan ha ett vred med en hatt i ena ändan och en racerhjälm i andra ändan på skalan.

Men det är väldigt olika när man är med i en olycka hur man reagerar också, det är självfallet mycket mer bekvämt att skylla på bilen. Tyvärr ersätter inte systemen gott omdömme, är det dåligt väglag håll nere på hastigheten! Kör du snabbt så måste du koncentrera dig på körningen till 100% - misstag kan vara förödande, man gör fler misstag i hög fart än låg fart och konsekvenserna blir större i hög fart. SRX föraren i fallet, får nog vara glad att han gick ur bilen helt oskadd efter att ha ”tappat” bilen i 120km/h i snömodd.

Sedan har jag personligen lite svårt för SUV och till stor del även crossover, det är lätt att uppskatta biltypen för dess praktiska aspekter. Man vill gärna ge en känsla av att de skulle vara som en vanlig personbil. Som jag var inne på först så sätts mycket av bilens egenskaper i designen, höjer man bilens tyngdpunkt så blir den inte lika bra på vägen, ska man sedan ha samma komfort så gungar det ännu mer på den höjden. Visst kan tekniska hjälpmedel hjälpa till viss del. Men de är helt enkelt inte lika säkra på vägen, och på vintern frestar ”svensson” egenskaperna längst. 
Det visade sig i undersökningar att +2tons SUV:ar inte alls var säkrare än genomsnittsbilen. SUV:arna krossade vanliga bilar vid krockar, och de var inblandade i fler singelolyckor där de ofta vält. I ett led att hålla nere tyngdpunkten håller man ingen lite på takstrukturen. Kort sagt ... flask trygghet, sämre för andra fordon och sämre för sg själv gällande säkerhet. Så då får man kompensera detta med mer omdömme. Detta är absolut inget Cadillac unikt. Mitt påpekande var mest att man inte ska jämföra äpplen och päron.

Skulle inte förvåna mig alls om den objektivt mest vägsäkra vinterbilen skulle vara en -V series (av Sigma bilarna).

På något sätt gillar jag lite att antisystemen går in så sent som de gör, det är inget tvivel om att det är halt. Det finns en annan tråd här om just hur chassi elektroniken fungerar. Och det står en mycket intressant detalj, nämligen att Cadillac i hög grad använder färdbromsen för traction control. Första åtgärden är att försöka reducera hjulspinn med bromsen, det gör i praktiken att man har drivet kvar men spin reduceras. Klämmer man på med ännu mer effekt så börjar motorn stänga av cylindrar. Problemet som uppstår är att man inte märker att traction går in, men det tillåts nog med slip för att bakändan ska driva utåt (med hjälp av G-krafter). De flesta andra bilar vrålsläpper bara gasen och sedan gasar på igen för att skapa en hoppade kängurueffekt. Cadillac systemet tillåter således lite ”drift”, sedan finns en viss hysteres i avkänningen som gör att de inte går in förrän efter en liten liten stund, desto mer hjulspin desto snabbare går den in. Fördelen är att accelerationen blir bra, och att man kommer iväg - till priset av lite slingrighet. Jag antar att systemet skapar en slags differentialbroms.

Helt seriöst - en Cadillac är en uddabil där vi bor. Och det betyder att saker är lite besvärligare, dyare och krångligare. Men samtidigt så får man fortfarande en helt utmärkt bil med en egen ”touch” och som är lite körgladare än de sammanbitna och välkammade tyskarna. Asiatiska lyxbilar går tyvärr bort, livet är för kort för att ha tråkigt.

Och då får man väga för och nackdelare, en del suger i sig av chassibalansen andra säger att bilen är farlig för man vet aldrig riktigt vilken ända som åker kana först. Det finns många uddaval som är värda att testa.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Det där är så sant Oscar!

Apropå katalysatorer. Tyvärr är det väldigt modernt med en kat/grenrörsrör. Massa delar, krångliga rörbockar, ont om plats i motorrummet etc. Tacka bl.a. en svensk tillvekare i södra länsdelen för det.

Det blir dyrt att tillverka men de blir i gengäld väldigt snabbt varma, fast ni vet ju vad jag tycker om miljöhysterin. Bättre en stor kat mitt på röret som håller för evigt än att få bilens avgaser renade nån minut tidigare.

De keramiska tycker jag inte har några nackdelar alls för oss som konsumenter, men visst vill avgassystemstillverkarna att kunden (läs biltillverkaren) får ett mervärde i form av bättre avgasrening. Nånstans går det hela över styr, t.ex. när det ska till specialtillverkade frästa (!) fästen för att hålla upp ett avgassystem till en vanlig Volvo, Ford, Mitsubishi etc. Dyrt och onödigt. Fasen, det har funkat med ett band och en gummisnodd i hundra år, helt plötsligt är det omöjligt, trams.

Teknik får aldrig bli ett självändamål och det är tyvärr det som händer många företag då de försöker hävda sig i konkurrensen.

Visst ställer lagkrav och normer till det, men i slutänden kan man få det att funka med enkel teknik.

Jag har jobbat på nämnda företag och tappade nog på allvar förtroendet för en biltillverkare (inga namn då jag inte har råd att bli stämd) då de envisades med att lägena för avgasnipplarna skulle ligga på samma teoretiska plan i motorrummet, med påföljden att det blev mycket besvärligt att tillverka en del av rören (vilka dessutom blev drabbade av virvelbildning p.g.a. den idiotiska utformningen. Efter vi konstaterat att det var fysiskt omöjligt att åstadkomma den formning som krävdes med de material vi hade att tillgå återgick man till en konventionell tillverkning av rören, designen ändrades även. Sen var det hysteri med att bockarna skulle se perfekta ut på röret i övrigt, som om det skulle spela någon roll. :D

Link to comment
Share on other sites

Jo det med hysteri har vi ju sett. Jag är verktygsmakare och jobbade förr som verktygstillverkare på ett företag i södra sverige. Vid en tidpunkt ville en kund (en känd biltillverkare i sverige) ha en detalj. ett bumpstopp. Alltså en plåt som genomslagsgummit landar på. En mycket jobbig dragning i 2,5 mm plåt och det visade sig att det fanns en försträckning i detaljen på ett ställe där min toleransen för materialtjockleken understeg med ca 1 tiondel. Området var ca 1 kvadratmillimeter stort.

Nu hör det till saken att en stor del av konstruktionsstyrkan i Göteborg var nyutexaminerade från Chalmers det året. Jag höll på i många månader för att få bort försträckningen, men det gick inte. Konstruktion ville inte godkänna, då det i deras simuleringsprogram fungerade.

Tillslut tog en chef hos kunden beslutet att godkänna detaljen ändå. Efter ca 7 månader var det en annan chef på mitt företag som var hos kunden i ett annat ärende och fick syn på verktyget ute på gården helt rostigt och frågade varför.

-Nej den detaljen fick inte plats i bilen, så vi har köpt ett annat verktyg nu......

Men den försträckningen vi brottades med i månader, den var viktigare.......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lite märkligt i första inlägget: "Det som förvånar mig är att så pass många inte verkade greja med bilarna alls." Hur det kan förvåna någon förstår jag inte, majoriteten av personerna på SRX-forumet har bilar som är två-tre år gamla. Majoriteten saknar också kunskap, tid och eller intresse att byta olja i bakaxeln eller utföra andra serviceåtgärder.

Jag tillhör dom som är väldigt nöjd med min SRX. En väldigt bra familjebil där du åker bekvämt och tyst och kan lasta in mängder i bagageutrymmet. Enda problemet är kostnader om något går sönder, skatten (4000 kr), och försäkringen (13.000 vill If ha av mig nu, inkl. 30% rabatt).

Link to comment
Share on other sites

Vi har nog lite olika horisonter på vad som är märkligt.

Det jag skulle reagera på oavsett om jag har tummen mitt i handen eller inte är dels höga reservdelspriser, hög servicekostnad och täta serviceintervall (om man lämnar bilen på verkstad).

Om man inte är bilintresserad och kan eller vill greja med bilar borde man av självbevarelsedrift kontrollera om ovanstående är rimligt istället för att glatt betala "whatever it takes", normalt har man ju ändå andra bilar att jämföra med i bekantskapskretsen?

Sätter man då in sig i problematiken inser man att Cadillacs kräver ett minimum av service, att delarna kostar hälften så mycket om man som privatperson köper dem från andra sidan av jordklotet och att de svenska "Cadillacverkstäderna" skinnar kunderna och ofta är inkompetenta. De normalt förekommande serviceåtgärderna klarar man med en billig standarduppsättning av verktyg från Biltema och med ett minimum av kunnande.

Det är därför jag blir så förvånad.

Sen är jag lite skadad efter att ha varit på moderforumet i 9 år. De flesta av oss är entusiaster, det verkar även gälla en hel del av de svenska deltagarna i det svenska underforumet. Majoriteten i SRX-forumet kanske inte är intresserade av att skruva och det ska man ju inte behöva med en ny bil eftersom det ju är garantier etc. Men med facit i hand är Cadillac en udda fågel i Sverige och det skor sig återförsäljare och verkstäder duktigt på.

Standardkommentarer som "det kostar att ha en sån bil", "det krävs specialverktyg", "det är ingen bil som man kan greja med själv" haglar tätt och Svensson drar glatt fram plånboken. Ibland önskar jag att svenska folket var lite mer kritiska.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror dom flesta, inklusive mig, följer Cadillacs egna serviceintervaller. Det enligt dokumentation som följde med bilen, som säger att bilens serviceintervall är 1500 mil/1 år. Jag tror också att dom flesta letar upp alternativa verkstäder, t.ex. Norrorts bil o van som jag själv anlitar, för att få ner priset. Men man kommer inte ifrån att det ur ägarsynpunkt inte är speciellt bra att äga en så pass udda fågel, man blir straffad vad gäller ovanstående men också vad gäller försäkringspremier och andrahandsvärde.

Link to comment
Share on other sites

Ingen massproducerad bil har ett bra andrahandsvärde, ta Ford Focus Ghia -06 som mina morföräldrar har, den har förlorat nästan 60% av sitt värde på 5 år, dock så har en SRX ett bättre andrahandsvärde, delviss för det är en udda fågel sen är det efterfrågan av just den bilen man har.

Det var ju stor efterfrågan av Volvo 940 ett tag och därav steg priserna både hoss handlare och privat.

Försäkring kostar olika mycket av många olika anledningar, jag har faktiskt billigast försäkring bland många vänner som or lite överallt, min arbetskollega betalar nästan 10 000:- om året för sin S70 -99, han bor i större stad och bor i ett område med minst inbrott i hela stan, lägenhet med egen parkering, det är 4000:- mer än vad jag betalar för min DeVille på nädtan samma villkor skillnaden är att jag bor i mindre stad, han har trafik och jag har halvförsäkring, tänker dock uppdatera till hel inom kort.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror dom flesta, inklusive mig, följer Cadillacs egna serviceintervaller. Det enligt dokumentation som följde med bilen, som säger att bilens serviceintervall är 1500 mil/1 år. Jag tror också att dom flesta letar upp alternativa verkstäder, t.ex. Norrorts bil o van som jag själv anlitar, för att få ner priset. Men man kommer inte ifrån att det ur ägarsynpunkt inte är speciellt bra att äga en så pass udda fågel, man blir straffad vad gäller ovanstående men också vad gäller försäkringspremier och andrahandsvärde.

Det tror jag inte. Däremot följer man säkert vad återförsäljaren säjer vilket oftast bara är skitsnack. De vill ju tjäna pengar på en massa onödig service. Onödig därför att bilarna idag kräver mindre och mindre service. Man ska skilja på vad återförsäljarna tycker är rätt serviceintervall och vad Cadillac tycker. Biltillverkarens rekommendationer är det enda som gäller.

Servicen till en SRX ser annorlunda ut än till t.ex. min STS. Till min STS har man ett schema där det tydligt är beskrivet vilka förutsättningar som gäller för att veta om servicen ska utföras eller kan hoppas över. Äldre STS/Eldorado t.ex. hade två scheman där man valde det schema som passade bäst efter ens körförhållanden.

Har man en SRX däremot ska man göra service efter schemat då det är dags att byta oljan efter OLM (vilket kanske är runt 1500 mils körning beroende på körförhållandena). Läser du i din instruktionsbok ser du att serviceschema I och II i ditt fall ska användas varannan gång. Dessa scheman kompletteras dessutom av ett generellt schema där serviceintervallen ligger på 4000 mils differens. Ingenstans finns oljebyte i slutväxlarna som en servicepunkt...däremot att byta olja i fördelningslådan varje 5000 mil vid mycket släpvagnskörning.

Nu roade jag mig iofs med att titta i 2004 års SRX manual. Det kan ju tänkas att servicen skulle vara utökad för senare modeller, men det verkar osannolikt. I vilket fall som står informationen i instruktionsboken.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...