Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Motorvärmare


Lindstrom

Recommended Posts

Jag har en -97 Deville med samma problem, montera värmare.

Calix säger att jag måste ha cirkpump.

Defa säger att jag skall montera den högt upp på cupevärmeslangen, utan pump.

Ringde då Staffan Beck AB, efter ha läst Bengt Olssons erfarenheter.

Och där fick jag till svar att köpa 2 st BMW motorvärmare som är avsedda att monteras på utsidan blocket, en fram och en bak.

Och limma dessa med kemisk metall.

Låter både logiskt och rimligt, för en motorvärmarkropp är ju inte så dyr.

Enda nackdelen som jag kan se är de ALDRIG går att byta eller flytta.

Link to comment
Share on other sites


Jag flyttade din fråga till en ny post.

Allt som oftast ser man att medlemmar (framförallt nya) väljer att svara på en gammal utdöd post istället för att ställa en ny fråga.

Det blir enklare för oss att svara på en ny fråga än att sätta sig in i hela den gamla posten igen och den gamla posten finns ju kvar om man utnyttjar sökfunktionen vilket du ju har gjort.

Svar på dina frågor:

Jag blir förundrad över alla de kreativa lösningar man hittar i den gamla posten.

1) Direkt undrar jag varför ingen vill ha originalvärmaren? Det är ju lättare att byta stickkontakt än att bygga om halva bilen? Den värmaren är en doppvärmare (el).

2) Anledningen till att motorn inte blir varm genom att man kopplar in sig på de "konventionella" inkopplingsställena är att kylsystemet bygger på principen om motströms värmeväxling vilket vi sen fysiken känner igen som det effektivaste sättet att utföra ett värmeutbyte på. Konsekvenserna blir att utloppsslangen från motorn alltså går in i botten av kylaren medan inloppsvattnet tas från toppen av kylaren.

Cirkulationpumpar hjälper inte så mycket då termostaten är stängd, bäst effekt får man från en motorblocksvärmare som värmer på "rätt ställe" och inte är beroende av termosifonproncipen eller en extern pump.

3) Varför vill man ha motorvärmare? Nu frågar jag av ren nyfikenhet, är det för att kunna starta bilen i 30-40 minus då den stått ute hela natten?

Här nere i södern blir det sällan kallare än -20°C så jag har aldrig använt mig av det.

Du ska få en länk med:

http://www.gmpartsgiant.com/components/1997-cadillac-concours~k-engine-block-heater-6m010240101-l37mt16kd69.html

Link to comment
Share on other sites

Hej

Varför jag svarade på en gammal post, man brukar få "skäll" om man börjar en tråd när det finns en i samma ärende.

Börjar med att svara på fråga tre.

Jag bor i Hudiksvall, i fjol vinter hade vi över 2 månader då det inte var varmare än -15 grader.

Då ställer man inte in bilen i varmgarage över nätterna, då rostar den bort på en vinter.

Startar kanske den gör, men hur bra mår motorn och människor av starta den när det -20?

Den länk du länkade till, jag försår inte riktigt var dom placerar den, och dom har ju ingen att sälja......

Och har inte jänkarna 110V ??

Tacksam för tips vart man kan köpa den, har letat på nätet en stund nu, utan resultat.

Link to comment
Share on other sites

På det här forumet vill vi inte få den oreda man kan se på andra ställen.

Jag borde nog lägga upp en generell instruktion längst upp.

Grundtanken är: en fråga = en post

Vi som vill hjälpa till vill inte plöja igenom jättetrådar där ämnet byter inriktning ett par gånger och/eller blir återupplivade efter åratal. Hursomhelst är det ändå inte praktiskt möjligt mer än i teorin att samla all information om ett ämne i en post.

Läsbarheten ökar och vi kan fokusera på just ditt problem.

Jag återkommer ikväll med mer info om värmaren.

Ska förtydliga mig med att jag tycker det är konstigt att ingen verkar ha kontaktat någon återförsäljare i frågan. Det måste finnas värmare för Europa, kan inte tänka mig annat.

Jag återkommer!

Link to comment
Share on other sites

Klart du ska ha motorvärmare om du vill det, jag tycker bara det är intressant med vilka anledningar man anser är relevanta och vill göra en utvikning här.

Inne på moderforumet läser man aldrig om det här men jag hittade en post där en kille sade att han aldrig använde motorvärmare om det inte var under -45F alltså ca -42°C :)

Sen började startmotorn att spöka lite och då kopplade han in den så fort det var under -20°C.

Det här var iofs en Chevrolet.

Läser man de amerikanska forumen är inställningen att man endast har motorvärmare om man inte har fjärrstart på bilen (för kupévärmen) eller om det blir kallare än -40°C (för att inte kylvätskan ska frysa). I övrigt rekommenderas bara ett friskt batteri.

Miljöaspekterna är något annat vi blir tvångsmatade med varje dag, vare sig man har vetenskapliga belägg för det eller inte, t.ex från vägverket.

I mitt fall t.ex. är bilens genomsnittliga bränsleförbrukning mindre på vintern än på sommaren. Mina vinterdäck är snålare än sommardäcken och jag kör snålare eftersom jag är rädd om dubbarna. Visst bränner man av några deciliter mer per kallstart än om motorn är varmare, men jämför man det med den totala årsförbrukningen är det en piss i Nilen.

Går man på schablonerna som pupliceras i media så ska man skämmas om man inte har motorvärmare. Varför? Jag kör ju redan snålare än på sommaren?

En kallstartad Diesel däremot är en annan femma, där snackar vi föroreningar och partiklar, fast det är inte politiskt korrekt att kommentera eftersom vi ju får oss till livs hur farliga dubbdäcken är och att diesel är jättebra eftersom vi då minskar på vårt bidrag till växthuseffekten (fast ingen forskning kan påvisa något samband mellan de partiklarna som kommer från dubbdäcken och t.ex. cancer, till skillnad från dieselavgaser).

Nu ska vi avliva en myt iaf. Det var lite därför jag frågade egentligen, jag ville få folk att slappna av lite.

Volvo mfl. har sedan urminnes tider hävdat att kallstarter motsvarar hundratals mils körning i slitage. Det är något som stämde förr (1950-talet är rätt så representativt), anledningarna att jag säger 1950-talet är: materialval och ytbehandlingsmetoder har förbättrats oerhört, oljor har blivit multi-grade, oljan är fullt ute i systemet (högre tryck och effektivare pumpar) redan på första startmotorvarvet.

GM själva har gjort tester och kan inte påvisa någon som helst inverkan på hårda kallstarter ur slitagesynpunkt, en av anledningarna är också att spelen är som störst då bilen är kall.

Batterier kan däremot få kämpa, kapaciteten sjunker kraftigt vid lägre temperaturer. Dödsstöten för ett dåligt batteriet är ju ofta en kallstart en kall dag.

Vad jag ser är det en värmare som placeras i bakkant på motorn, ville bara visa med länken att det visst finns. Det jag tänkte var att en doppvärmare borde gå att få tag i för pengar (även 240V) och att man bara behöver byta kontakt.

Har du varit i kontakt med någon återförsäljare?

Enligt den här sidan finns det både kabel och värmare för exportmodeller, jag tänker mig att den är anpassad för ca 200V och att kontakt tillkommer:

http://compnine.com/index.php?u=1&year=1997&artnbr=6M01-024&artsfx=NULL&supplgroup=NULL&catcode=65O&modelcode=K&makecode=K&modelseries=EA&uid=1&modelid=1147577581&capuid=1&majorgroup=01&grouptype=B

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag har åxå funderat på motorvärmare. Har för första gången i mitt bilburna liv tillgång till el nära bilen.....

Kallstart tror jag inte heller mycket på att det skulle avsevärt förkorta motorns livslängd. Det är bara en reklammyt som oljetillverkarna spinner på. Så dåliga oljor görs väl knappt längre?

Nä jag tänker mer på mej själv.... Sätta sig i en bil som är -15 och vänta flera km innan man kan bryta loss fingrarna från ratten. Men skulle ju lika gärna funka med en timer och kupefläkt! Man har ju värme i stolen och motorn blir ju snart varm. är inte det en bättre väg att gå? Kanske leta upp en timer som är fjärrstyrd? Tänk vabra att trycka på fjärren samtidigt som man sätter på kaffet. Sen är det plusgrader i bilen när man ska köra till jobbet.

Men jag tittade på en -95:a strax innan jag köpte min -97:a Den hade motorvärmare, för det var en canada import..... Men fattar inte riktigt.... Dom har väl 110v där som i usa och mexico???? Så den bör ju inte ha funkat länge ändå.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag har åxå funderat på motorvärmare. Har för första gången i mitt bilburna liv tillgång till el nära bilen.....

Kallstart tror jag inte heller mycket på att det skulle avsevärt förkorta motorns livslängd. Det är bara en reklammyt som oljetillverkarna spinner på. Så dåliga oljor görs väl knappt längre?

Nä jag tänker mer på mej själv.... Sätta sig i en bil som är -15 och vänta flera km innan man kan bryta loss fingrarna från ratten. Men skulle ju lika gärna funka med en timer och kupefläkt! Man har ju värme i stolen och motorn blir ju snart varm. är inte det en bättre väg att gå? Kanske leta upp en timer som är fjärrstyrd? Tänk vabra att trycka på fjärren samtidigt som man sätter på kaffet. Sen är det plusgrader i bilen när man ska köra till jobbet.

Men jag tittade på en -95:a strax innan jag köpte min -97:a Den hade motorvärmare, för det var en canada import..... Men fattar inte riktigt.... Dom har väl 110v där som i usa och mexico???? Så den bör ju inte ha funkat länge ändå.

Visst har de 110V. Olika länder har olika spänningar och till och med olika frekvens.

Jag hittade som sagt "export"-varianten i det föregående inlägget så jag antar att man har två olika huvudutföranden beroende på om det är ca 110V eller ca 240V. Detta eftersom det i princip räcker att fördubbla motståndet för att få samma effekt vid de olika spänningarna. Kontakten blir bara frågan om en individuell anpassning för varje land.

Alltså:

Skaffar man en värmare avsedd för export och en kontakt för svenska marknaden borde allt vara klart.

Återförsäljaren borde veta, säger de att det inte finns kan ni visa upp länken jag postade och tala om att det är skitsnack. Köper de inte det kan ni också nämna att det fanns värmare som option direkt från fabrik...oavsett land.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en SRX där jag vill sätta in motorvärmare. Blocket (3,6 V6) är förberett för en blockvärmare. Huuh, va dyrt det är. Svenska Bil skulle ha 8000, Norrorts bil o van skulle ha 7.000. Ummers Us center 5.500. Låter väldigt dyrt för en motorvärmare men vad vet jag...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...