Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Bromsar STS -97


scaryeyes

Recommended Posts

Cadillac. STS -97 Bromsarna bygger tryck. Fattar inte varför, men efter några mil börjar dom bygga tryck och ligga på. Stannar man och trycker ner pedalen hårt så släpper det lite igen. Bromsar man inte under färd annat än smeker pedalen lite lätt, så börjar den inte bygga tryck. Oken går lätt och fint. Det har med ABS och Trac att göra, men vad? Nån som är insatt i problemet? Har ju liknande på trans amen åxå, men inte alls hunnit och titta på den ännu.

Link to comment
Share on other sites


Koder?

Kärvande ok/kolvar?

Hej

Ska som sagt kolla koder mer noggrant när jag kommer hem i början av dec.

Tänkte bara börja kolla lite allmänt här om det kanske var ett vanligt fel. Är ny på forumet och min första cadillac, men verkar vara ett bra forum detta åxå. Är ganska aktiv i trans am forumet, och har redan handlat en hel del från rockauto. Bra företag!

Kolvar och ok går lätt och fint, det är redan kollat. Min kollega använder bilen nu och blev lite sur på mej eftersom problemet med bromsarna fortfarande uppstår trots att jag sa att jag hade av oken och kontrollerad/smorde upp. Men ska kolla koderna mer ingående när jag kommer hem.

Finns det anledning att skaffa en OBD II kabel och installera ett program i datorn? Har redan utrustning för tuning av trans amen, så man är lite hemma i området. Men det är OBD I i den. Som sagt ny på cadillac Men tackar mycket för hjälpen. Har kopierat mycket av info jag hittade i länken i tidigare post.

Mange

Link to comment
Share on other sites

Visserligen så hade jag liknande problem på riktigt gammal bil, Chevrolet -58.

Bromsslangarna var trasiga invändigt, man orkade trycka upp tryck med pedalen, men vätskan orkade inte rinna tillbaka på självtryck.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ingen anledning med programvara och kabel för att kolla koder, det är det enda du kan göra i det här skedet ändå. Det är ju inte frågan om att personalisera några systemvariabler (det en del kallar för finjustering vilket jag tycker är missvisande i många fall eftersom man faktiskt ofta t.ex. försämrar tillförlitlighet/slitstyrka för att vinna prestanda).

Inga kärvande kolvar och ok låter lovande iaf.

Det är inte i detta läge lönt att gå vidare förrän du kollat dina koder eftersom det bara handlar om rena spekulationer, det kan vara massor med anledningar till ditt problem, kodläsningen kommer att begränsa felsökningens vidd avsevärt.

Du kan fundera på om du har lika stora hjul runt om.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Har också haft samma problem som Lindström, slangar som blir dåliga och sväller invändigt, du ser det inte men returflödet bromsas med det resultat som du upptäckt. Framkalla felet, hissa upp bilen och snurra ! osannolikt att du har samma fel på fler hjul samtidigt.

//Mvh Per

Link to comment
Share on other sites

Jan

Jo jag fattar att jag inte kan göra nåt just nu. Men är ny på cadillac, därför jag frågar en massa. Visste inte att man kan läsa alla koder direkt i bilen.Har bara haft OBDI bilar innan. Har läst en massa på nätet för att lära mej mer och kanske se om andra haft liknande problem, men bara hittat om park break valve.

Jo hjulen är lika med samma däck.

Lindstrom och Per.

Jo jag skulle åxå tycka att det skulle vara mycket osannolikt att slangarna svullnar på alla samtidigt. Har åxå varit ute för det på en LeMans från -68. Men nu bygger den tryck.

Link to comment
Share on other sites

Jag syftade inte till om du kunde göra något nu eller inte, jag menar att man får tillgång till alla koder (inklusive möjligheten att rensa dem) redan via instrumenteringen.

Det är inte förrän du får ett behov av att exempelvis köra olika funktioner (nivåreglering, växlingar, EGR, cylinderdeaktivering) eller se en historisk trend på ett givarvärde som du har en nytta av en OBD-II scan tool. En programvara till PC är mer begränsad än så dessutom.

Den största vinsten med den typen av programvara är att övervaka givarvärden och utstyrda signaler från olika datorer då koder ej ges, fast det behovet anser jag uppträder ganska sällan.

Alla Cadillacs från de första med datorer (1975 års Seville) och fram till 2004 års modell erbjuder dig möjlighet att läsa och rensa felkoder.

Har du en utrustad med OBD-I eller föregångare till OBD-I kan du dessutom läsa av givarvärden och styra bilens funktioner direkt från instrumenteringen!

Det är då ett oerhört kraftfullt diagnoshjälpmedel, till skillnad från dagens Cadillacs som kräver en extern kodläsare.

Sverige och Europa är som vanligt långt efter, men man pratar om möjligheterna att starta upp On-Star tjänsten här med, vilket då innebär att ägaren till en nyare Cadillac kan få felkoderna på just sin bil mailade hem.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det var huvudcylindern! Jag vet inte vad felet är, och ingen annan i garaget fattade det heller. Men jag tvärtröttnade och körde till osby och hämtade en fungerande cylinder. Rensat i plånboken, men av med problemet!

Nu är det bara småsaker kvar som vänster fram speedsensor, sen kanske ABS och TC kan börja funka åxå.

Link to comment
Share on other sites

Det var huvudcylindern! Jag vet inte vad felet är, och ingen annan i garaget fattade det heller. Men jag tvärtröttnade och körde till osby och hämtade en fungerande cylinder. Rensat i plånboken, men av med problemet!

Nu är det bara småsaker kvar som vänster fram speedsensor, sen kanske ABS och TC kan börja funka åxå.

Bra!

Jag skrev i en annan post (till dig tror jag?) att det troligen (om det inte finns koder) är huvudcylinder eller kärvande kolvar/ok.

Byt bromsvätska vart annat år så slipper du det i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Ja det med bromsvätskan är ett gissel folk i allmänhet inte förstår. Men som med allt annat när får tag i en ny (alltså begagnad) bil. För det första tror sig folk vara experter på allt, och när saker är utslitna och dom "renoverar" dom men ändå inte funkar, så är GM ingenjörerna idioter som inte kunnat bygga nåt som funkar.

Folk försöker inte ta reda på fakta och lära sej hur saker funkar, utan i stället börja mecka och bygga om efter eget huvud. Är det sen kostigt att inget funkar som det ska????

Elsystemet är mest utsatt.......

Link to comment
Share on other sites

Ja det med bromsvätskan är ett gissel folk i allmänhet inte förstår. Men som med allt annat när får tag i en ny (alltså begagnad) bil. För det första tror sig folk vara experter på allt, och när saker är utslitna och dom "renoverar" dom men ändå inte funkar, så är GM ingenjörerna idioter som inte kunnat bygga nåt som funkar.

Folk försöker inte ta reda på fakta och lära sej hur saker funkar, utan i stället börja mecka och bygga om efter eget huvud. Är det sen kostigt att inget funkar som det ska????

Elsystemet är mest utsatt.......

Det där är så klockrent att folk ska bygga om efter eget huvud. Det verkar vara en väldigt svensk sjuka, istället för att fixa felet förutsätter man att bilen är felkonstruerad.

Men fan ta den som klagar på Volvo eller SAAB som ju är odugliga från fabrik.

Jag testade en av de nya V70:na för att se om jag kunde fatta vad som är så bra. Bortsett från att jag tyckte det var för hög ljudnivå, för plastigt, för svagt och för tråkigt så var den livsfarlig att köra lite fort med. Jag tog en avfart från motorväg som jag brukar, d.v.s. 140 km/h för att sen bromsa...trodde bilen skulle välta. Det var länge sen jag var så rädd bakom en ratt. Heja Volvo...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...