slither Posted October 3, 2010 Report Share Posted October 3, 2010 Har funderat på att köpa en Cadillac CTS V-serie 2006:a eller en 2007:a i framtiden. Någon som rattar eller har rattat en? Intryck? Är du nöjd med just din V-serie? Tacksam för svar! Mvh Mathias Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oscar P Posted October 4, 2010 Report Share Posted October 4, 2010 Hej Mathias, Jag har ingen CTS V-serie men det är ganska ovanliga bilar, så försök lite på Amerikanska forumdelen. Sedan finns det några bilar på Blocket och du kan ju vara så fräck att du ringer och frågar vad de tycker. Den STS jag har bygger till stor del på samma bottenplatta, och totalt sett är det en helt utmärkt bil. Köpte en "billig" bil och lagade de fel som den hade själv och nu fungerar den nästan tråkigt bra. Sedan är det alltid svårt att säga vad man ska ha för preferenser när man köper en bil som är sådan mix av sportvagn och familjebil. Man kommer inte undan att när man ska runt smårondellerna att nästan 2ton bil med 3meter axelavstånd inte snor runt lika snabbt som en liten Gti bil, men varefter hastigheten ökar så växer bilen. När den får läggas på lite vikt i långa kurvor så märks den fina viktfördelningen, hjulen hinner med över ojämnheter där många andra bilar studsar ofint med hjulen. Det blir liksom ingen busbil bara för att den är snabb runt en bana. När man rattar STS:en så förstår jag att en bil med detta uppträdande skulle kunna prestera mycket goda tider på Nürburgring - och i fallet CTS-V är det ju så att den har gjort just det. http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/cadillac_1/cadillac_cts_3,2/index.xml Även om testet är gammalt så säger det ändå lite om att de gillar bilen - känns opartiskt. Sedan när V modellen började konkurrera med BMW-M så fick man plötsligt återgå till att gnälla om plastig interiör. STS 2005 V8 (1SF) Sedan DeVille 1995 4.9L Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Olsson Posted October 5, 2010 Report Share Posted October 5, 2010 Måste bara korrigera lite. Dagens STS och den gamla CTS-V:n har gemensam bottenplatta. Den nya CTS-V:n har en egen. Dessutom ska man inte fastna i bottenplattetänket. Den gamla CTS:en fanns både med manuell och med automat. Motorerna var V6:or utom V-modellen som hade V8 från stötstångsfamiljen. STS hade endast automat och Northstarmotorn, nu på slutet finns både Northstarmotorn och V6:a. STS:en är mer "landsvägskryssare" (STS-V är värstingen där) medan CTS:en är "busbilen". Detta genom att det trots allt är andra karosser (även att de är lika) och andra mått. CTS:en är lite mindre och lite lättare, hårdare fjädring och hårdare dämpning (framförallt på V-modellen) och möjlighet att ställa traction-controlen i 4 lägen eller så. CTS-V av den första modellen finns bara med manuell låda, den senaste med både och. Jag tror inte att den gamla CTS-V:n är en dålig bil men jag skulle tröttna efter en vecka på den manuella lådan. 400 hp är inte fel men den nya har 556 hp (det var för övrigt den som slog rekordet på ringen). Den nya CTS-V:n är en bil som funkar både på landsväg och på bana, den spöade bl.a. lite BMW M3, M5 och Audi på en tävling i USA på en relativt kort och knixig bana. Det man brukar höra om den gamla CTS-V:n är att man lätt får bakhjulshopp p.g.a. att drivaxlarna i bakaxeln är lika gamla. Både bakaxel och växellåda (tillverkade av Getrag) har fått klagomål på kvalitét. Inga allvarliga grejor men tyskt skräp vill man inte ha i bilen Sammanfattningsvis kan jag säga att kan du leva med manuell låda så tycker jag faktiskt du ska slå till, förutsatt att du provkör bilen både i landsvägsfart och smiskar upp den lite på småvägar för att se om det är något för dig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
slither Posted October 9, 2010 Author Report Share Posted October 9, 2010 Tack för tipsen! Vad tycker ni om Top Gears intryck då? Helt värdelöst att dom körde den på en bana i det där regnvädret. Sen tyckte han att bilen var för tung. Den väger ju 200 kg mindre än tex en BMW M5 E39... Top Gear testar första generationens Cadillac CTS-V del 1: Top Gear testar första generationens Cadillac CTS-V del 2: Teknikens Värld: http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/cadillac_1/cadillac_ctsv/index.xml V-serien såldes ju aldrig i Sverige. Men det bör väl inte vara några problem att få fram reserevdelar till den via tex Klintberg va? Eller har reservdelsåterförsäljare ingen skyldighet att plocka fram delar till bilar som inte såldes av Cadillac Sverige? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Olsson Posted October 9, 2010 Report Share Posted October 9, 2010 Top Gear kan inte med bästa vilja i världen kallas för seriösa. Så fort det är något amerikanskt gnäller man och jämför då gärna med Aston-Martin eller någon annan bil som kostar 5-10 gånger så mycket. När den nya CTS-V:n kom ut så testade dom den, samt en Corvette Z06 tror ja det var (möjligen ZR-1). Efter testet gick iaf Jeremy och köpte sig en Corvette...fast han bara gnällde på designen. Killen som körde CTS-V:n sågade den totalt för att sedan göra en helomvändning när han kom in på lite roligare vägar. Skulle man gå efter det programmet eller för den delen efter svenska tester så skulle man inte köpa en sån bil. Grejen är att det inte finns någon verklighetsanknytning i de svenska testerna heller. Enligt teknikens värld (tror jag att det var) så skulle man räkna med en bränsleförbrukning på ca 2 l/mil med en STS som jag har.... Har aldrig någonsin varit över 1,4 l/mil med den och då har jag ändå kört som ett svin. Man kan ju inte bara köra runt några kvarter och tro att förbrukningen i stadstrafik är representativ bara för att en Volvo är uväxlad till att gå som snålast i 50 km/h. Dessutom fattade inte tomtarna att antisladdsystemet verkade på alla 4 hjul (såklart), de blandade ihop det med anti-spinn. Enda gången jag läser ett svenskt test så är det för att få ett gott skratt... Jag tittar på fakta: 1) Hur ser en BEVISAD kvalitetsbild ut. T.ex. efter undersökningar gjorda av JDPower 2) Hur ser flera oberoende tester ut. Gärna tester då man inte hatar bilen av princip... 3) Provkör och se om det passar just dig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Olsson Posted October 9, 2010 Report Share Posted October 9, 2010 Vill du bli rånad och otrevligt bemött? Tänkte väl att du inte ville det, alltså: Skit i Klantberg och beställ från USA. Det blir billigare, snabbare och bättre. Rock-Auto.com t.ex. (se länkarna längst upp) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oscar P Posted October 9, 2010 Report Share Posted October 9, 2010 Någon har sagt att 5minuter av Björnes magasin innehåller mer seriös biljournalistik än ett avsnitt av Top Gear. Top Gear ska vara underhållande först och främst, det vore MYCKET roligare att höra lite back-the-scene vad de egentligen tycker. Relativt sett tycker jag nog att Top Gear är imponerade av CTS-V, det kan väl i förbifarten sägas att jag faktiskt funderade på en Holden Commodore HSV innan jag insåg att de faktiskt hade ganska högt andrhandsvärde och så skulle ratten sitta på fel sida. Ganska snyggt när the Stig ställer upp bilen i vätan med bara motoreffekt och en lagom ställd diffbroms. Och att hålla en 4WD bil bakom sig på mickey mouse banan är starkt gjort. Så trött är inte Audi:n Jag uppfattade "gnället" som mest lite standardgnäll. Även Teknikens Värld verkar gilla bilen, jag förstår vad de menar med stolarna - det är jobbigt att klamra sig fast i ratten när man ska åka undan. Mycket bättre om man sitter fast i stolen ordentligt, och så styr man bilen med ratten. Nu är knappast Cadillac ensamma om detta problem, men i detta fall är bilen uppenbart så kompetent att det är jobbigt att hållas sig kvar i stolen när man nyttja bilens kurvtagningsförmåga. Sådana kommentarer hittar man på RIKTIGA sportbilar. Kvalité, visst finns det säkert saker som kan bli ännu bättre. Men jag förmodar att det är känsla de pratar om, inte funktion. Och jag är så primitiv att genuin körglädje smäller högre än urmakar precision på småsakerna som mest bara kostar pengar. Förmodligen lade Cadillac sina pengar på sådana saker som Brembo bromsar (som fö. tillverkar Porsches bromsar). MEN det vore ju roligt att höra hur bilarna är i den grå vardagen istället. Jag efterlyser kanske inte att trafikmagasinets testfamilj återkommer men ändock lite kul att höra hur bilen beter sig i vanliga livet. När de testade STS:en så var den visserligen törstigast av de testade bilarna, men det var ganska marginellt - och den stämde bäst mot uppgiven siffra. Var det runt 1.2L/milen under testperioden? Delar är "inga problem", Klintberg är bra (det jag har haft med dem att göra) men tar rätt saftigt betalt - de fixar vad du behöver och bryr sig inte om den är svensksåld. Beställde lite saker till STS:en och det var halva priset i staterna inkl frakt o moms. Det känns lite som att man åker på uddabilstillägg när man ska lämna en Cadillac på Service. Det är ganska få servicepunkter och inga märkvärdiga delar att byta heller. Sedan är man själv så störd att man filtrerar det man ser och läser, lite gnäll om kvalité och detaljpassning vad gör det om bilen är kul att köra! Har kört en del Alfa genom åren så jag är luttrad. Alfa är det inget fel på - det är de som klagar på Alfa det är fel på. Och samma gäller väl Cadillac. STS 2005 V8 (1SF) Sedan DeVille 1995 4.9L Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Olsson Posted October 9, 2010 Report Share Posted October 9, 2010 När jag nämner Top-gear så menar jag testet med den senaste CTS-V:n. Bara trams. Det börjar med "vad ska man med 556 hp till?" etc. etc. När de testade den gamla CTS:en var inget bra. Reglage från Vauxhall, dörrsignal etc. etc. För att inte tala om när de körde fast med en Escalade... Apropå service kan jag nämna att det finns en inte helt okänd verkstad i 08:a som tar ganska exakt dubbelt så mycket betalt för service som nere i Skåne för samma jobb. Visst, alla på K&W är inte helt hopplösa, faktiskt pratade jag med en trevlig kille om min navigator, fast han kunde å andra sidan inte hjälpa mig. Sen har vi de som man måste tjata omkull för att de inte kan läsa innantill. En kille ville inte sälja bars-leaks till mig eftersom kylsystemet inte läckte, en annan blev jag tvungen att bli arg på för att få de antal tätningar jag bad om till oljefilteradaptern (han visste ju bäst eftersom han hade en bild framför sig). Samma brighta kille kunde inte läsa innantill då det gällde navigationsskivor, men bara efter något år eller två så ändrade de sig och konstaterade att det jag tjatat om var rätt. Leveranstiderna på uddaprylar är rena skämtet. Har de på hyllan går det fort, annars går det fortare att ro över själv. Sen finns det dem som blir förbannade för att de inte får kundnumret direkt. Smaken är som baken, en del är vana vid att bli otrevligt bemötta och kanske inte bryr sig då mycket men jag är lite gammaldags och tycker då att ska man betala deras rövarpriser så är det minsta man kan begära ett trevligt bemötande. En annan gång försökte de få mig att köpa svindyra piratljuddämpare från Walker...som ju inte direkt är kända för OEM-kvalitet om man säger så. Hade de varit billiga hade jag inte sagt något men för de pengarna var det billigare att köpa från Ferrita och få ett riktigt system. Nu köpte jag OEM istället. Jag vill inte att folk ska krusa mig men om man får snabb respons och ett trevligt och kunnigt bemötande kontra ovan och dessutom för halva priset så kan jag inte påstå att K&W överhuvudtaget är ett alternativ. Link to comment Share on other sites More sharing options...
slither Posted October 11, 2010 Author Report Share Posted October 11, 2010 http://www.teknikensvarld.se/documents/bankalas/2005/index.xml CTS-V:n är riktigt jäkla snabb både 0-100 och runt banan. Speciellt med tanke på att många av dom andra bilarna i testet kostar betydligt mera... Kan man betala på tex Rock-Auto.com med Paypal? Hur lång tid brukar det ta att få hem grejerna till Sverige? Inga problem med tull å annat tjafs när man plockar hem grejer från USA? Mvh Mathias Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oscar P Posted October 11, 2010 Report Share Posted October 11, 2010 Jag brukar betala Rock-Auto med Visa kortet. Snabbast leverans hittills var att jag beställde på Fredag efter jobbet, hade prylarna 16.00 på tisdagen. Men räkna med en vecka så brukar det stämma ganska bra. Tull är inget problem, men moms kommer inbetalningskort på inkl en expeditionsavgift på 100:- Det man ska vara lite vaksam på är att delarna kan skickas från olika ställen och då blir det flera paket att skicka = dyrt. Men jag brukar köpa AC Delco för det mesta och då är det nästan alltid en shipping point. STS 2005 V8 (1SF) Sedan DeVille 1995 4.9L Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.