Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

motortemp


persalls

Recommended Posts

Hej!

Helt ny här och nybliven ägare till en Seville STS 95a. Jag håller på att bekanta mig med den och är väl inte helt såld ännu men den har potential !

Jag har provar många olika bilar och haft flera jänkare men det är ett tag sedan. Någon så sofistikerad v8 dom Norhstarmotorn har det dock inte varit och jag tänkte jag skulle ge den ett glykolbyte, mest för att allt annat var nygjort utom just detta ! Problemet är, och det märkte jag iofs innan, att motorn går varmt och vill gärna ligga runt 100-105 grader C vilket torde vara minst 10-15 för mycket, eller ???

Jag litade inte riktigt på visningen i bilen utan "sköt" på termostathuset med en lasermätare men det stämmer väldigt väl. Jag vet dock inte var tempgivaren sitter men i riktning mot toppen visar den 99 grader och på andra sidan termostatet(mot kylet) bara 55 !!!! detta efter en hel del tomgångskörning och runt kvarteret åka för att bli av med luft. Övre slangen bli varm och det är värme i bilen men det känns som om temrostatet inte öppnar tillräckligt eller vad tror ni ??? Vad har ni själv för driftstemp om ni låter bilen visa den ???

//tack för vad som verkar vara ett trevligt forum. Jag heter förresten Per Sällström och bor i Vellinge, söder om Malmö.

Link to comment
Share on other sites


Hej och välkommen!

Cadillac har ganska hög arbetstemp, så det är ingen anledning till oro att du läser av värden strax under 100grader under körning, sedan vid köer och liknande så kan det stiga ytterligare. Vet dock inte vid vilken temp kylfläkten aktiveras. DeVille som jag kan läsa av tempen på digitalt har normalt 94-96grader vid körning på landsväg, och vid kökörning så är det kanske 104-107grader. Ingen Northstar i den dock. Den nyare STS:en jag har, har analog mätare så där ser man inget spännande.

Kylsystemet är trycksatt så det kokar inte förrän vid ganska hög temp, eller rättare sagt det kokar när övertrycksventilen i kylarlocket öppnar.

Om termostaten är trasig så märker du att tempen beter sig onormalt mest hela tiden, skulle den inte öppna skulle problemen komma vid kökörning eller efter att du gasat på rejält och sedan sänker farten så kylningen minskar rejält. Never say never, men min gissning är att det är i sin ordning.

Det finns en tråd om kylvätskor, det finns en del smått och gott i den. Cadillac bytte typ av kylvätska 1996 tror jag det var, och det finns coolant sealant pellets och massa spännande att läsa på om.

Northstar motorn är en kompetent maskin, snål, stark och inte minst mycket lätt.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack!

Ja, jag surfade och fann att det nog är i sin ordning, blev lite bekymrad när jag "körde undan luft" och fick varning om "idle" och "ac-comp off" och till slut limp och "stop engine". Sannolikt berodde allt på för mycket tomgångskörning och luft eftersom det inte blev varmt i bilen men nu verkar allt vara ok igen. Jag köpte Peak glykol och Bars motsvarighet till pellets, har bra erfarenhet av dem och har faktiskt kört med dem i flera bilar i förebyggande syfte. Detta är min första Caddy och jag har alltid gillat looken på den och motorn är en pärla, dock betydligt racigare än chassit, åtminstone i normal-mode. Jag tror att chassit funkar eftersom bilen beter sig bättre ju krokigare vägen är men på motorväg och i stan är den verkligen super-soft, skall den vara det? Har ju iofs gått 23xxx mil så inget på den är ju direkt nytt. En annan sak som kanske borde ha en egen tråd är att jag tycker att det är mycket vindbrus i en annars tyst bil. Alla lister ser ok ut och det är inget uppenbart att justera, bilen är oreparerad och inte omlackad så den är ju no original men naturligtvis med ålder och mil på sig, erfarenheter av detta ??

//Mvh Per

Link to comment
Share on other sites

Chassi: Både dämpare och bussningar slits med åren och milen. Tyvärr är dämpare dyra, men minns också i bakhuvudet något om att Teknikens Värld testade STS:en (eller om det var Premium motor) runt 95-96 och noterade just på väldigt slapp dämpning i normalmode. Rejäla länsmansryggar i norrland gav långa gung....

Tyvärr så frestas ofta konstruktören att leka med chassidatorn lite för mycket, inte helt enkelt att tillfredställa både den (på den tiden) klassiske Cadillackunden och ändå på allvar konkurrera med Europa bilar. Man kanske skulle haft som i de nyare bilarna med flera lägen.

Den nya STS:en tycker jag fungerar riktigt bra, MRC chassit stöttar bilen när det krävs men annars så går bilen ganska lagom. Men även här finns plumpar, kör man sakta över abrupta fartgupp så är dämpningen i bak väldigt klen, men direkt när man ger lite gas så styvar den upp dämpningen. Lite svårt att lyckas perfekt att dutta till på gasen. Kanske skulle bjuda in Cadillac teknikerna att åka med till jobbet varje dag så de tar mina omdömen till sig :)

Man omarbetade Northstar motorn något till senare STS:en till att ge lite mer vrid på låga varv, än att vara den ganska sportiga typ som ursprungsmotorn var.

Vindbrus, ingen aning tyvärr.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack!

Ja, jag surfade och fann att det nog är i sin ordning, blev lite bekymrad när jag "körde undan luft" och fick varning om "idle" och "ac-comp off" och till slut limp och "stop engine". Sannolikt berodde allt på för mycket tomgångskörning och luft eftersom det inte blev varmt i bilen men nu verkar allt vara ok igen. Jag köpte Peak glykol och Bars motsvarighet till pellets, har bra erfarenhet av dem och har faktiskt kört med dem i flera bilar i förebyggande syfte. Detta är min första Caddy och jag har alltid gillat looken på den och motorn är en pärla, dock betydligt racigare än chassit, åtminstone i normal-mode. Jag tror att chassit funkar eftersom bilen beter sig bättre ju krokigare vägen är men på motorväg och i stan är den verkligen super-soft, skall den vara det? Har ju iofs gått 23xxx mil så inget på den är ju direkt nytt. En annan sak som kanske borde ha en egen tråd är att jag tycker att det är mycket vindbrus i en annars tyst bil. Alla lister ser ok ut och det är inget uppenbart att justera, bilen är oreparerad och inte omlackad så den är ju no original men naturligtvis med ålder och mil på sig, erfarenheter av detta ??

//Mvh Per

Jag minns att det började brusa runt 200 km/h eller så.

Menar du i lägre fart så skulle jag kolla taklucka och känna runt med fingrarna i dörrskarvarna.

Man kan ibland se med blotta ögat om en dörr inte linjerar med karossen.

Då kan man öppna den fullt, ha en medhjälpare till att hålla i nederdelen och med några kraftiga knyck (försiktigt!) böja in fönsterramen. Ofta har dörrarna fått sig en kyss och "rätat upp" sig lite. Det kan också vara lister som är dåliga.

Link to comment
Share on other sites

Chassi: Både dämpare och bussningar slits med åren och milen. Tyvärr är dämpare dyra, men minns också i bakhuvudet något om att Teknikens Värld testade STS:en (eller om det var Premium motor) runt 95-96 och noterade just på väldigt slapp dämpning i normalmode. Rejäla länsmansryggar i norrland gav långa gung....

Tyvärr så frestas ofta konstruktören att leka med chassidatorn lite för mycket, inte helt enkelt att tillfredställa både den (på den tiden) klassiske Cadillackunden och ändå på allvar konkurrera med Europa bilar. Man kanske skulle haft som i de nyare bilarna med flera lägen.

Den nya STS:en tycker jag fungerar riktigt bra, MRC chassit stöttar bilen när det krävs men annars så går bilen ganska lagom. Men även här finns plumpar, kör man sakta över abrupta fartgupp så är dämpningen i bak väldigt klen, men direkt när man ger lite gas så styvar den upp dämpningen. Lite svårt att lyckas perfekt att dutta till på gasen. Kanske skulle bjuda in Cadillac teknikerna att åka med till jobbet varje dag så de tar mina omdömen till sig :)

Man omarbetade Northstar motorn något till senare STS:en till att ge lite mer vrid på låga varv, än att vara den ganska sportiga typ som ursprungsmotorn var.

Vindbrus, ingen aning tyvärr.

Precis som du säger så modererar man lämpligast dämpningen med att styra farten, kan väl inte påstå att det känns som ett problem. Du kör väl för långsamt ;)

Link to comment
Share on other sites

Får väl också tillägga att du ska följa de råd jag gav i kylvätsketråden.

Har du haft Dex så ska du fortsätta med det, har du inte haft det så kan du använda Dex ändå men du får byta efter samma intervall som om du hade kört med silikatbaserad kylvätska.

Detta eftersom silkaterna "smittar" ner den nya vätskan.

Dex säljs under ett antal olika namn, det är en organisk vätska som funkar alldeles utmärkt.

Man vet vad man har men inte vad man får så att säga, använder man Dex eller motsvarande HOAT blir det säkert bra. GM coolant som säljs i Europa funkar också fint, den är uppbyggd på samma sätt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...