Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Läckage av kylarvätska från värmepaketet


tanka

Recommended Posts

Hej Cadillac entusiaster. Jag är en ny medlem här som behöver lite tips och råd ang min Cadillac Seville 92. En fantastisk bil som har rullat nästan felfritt de sex år som jag har haft den. Problemet med den nu är droppande av kylar vätska på golvet i kupen, passagerar sidan.Vad jag undrar över är tillväga gångssättet för att byta värmepaketet. Skall instrumentbrädan ut i dess helhet eller bara överdelen osv ? Tacksamm för svar. Tillägass skall att jag har mekat bilar i många år o bytt en heldel värmepaket men denna verkar klurig. Mvh Bosse.S

Link to comment
Share on other sites


Hej och välkommen!

Varför ska du riva ut instrumentpanelen, det är ju inte en Volvo du har??

De här bilarna är konstruerade med eftertanke, både med avseende på service och reparationer.

Vad man är plockar med blir man förvånad över hur enkelt det fungerar och hur smidigt det är fast bilen är fullmatad med allehanda finesser.

Dessutom behöver man inte plocka mellan 10 oilka nyckelstorlekar eller ha en massa dyra specialverktyg.

Med en uppsättning standardverktyg från Biltema kan man i princip plocka ner hela bilen.

Naturligtvis är ingreppet inte speciellt lättsamt eftersom det trots allt är en del prylar runt värmepaketet men jag gjorde samma grej på min -88 års Eldorado för några år sedan och det gick på en eftermiddag. Problemet för mig var att en tidigare ägare använt kylarcement med följden att värmen försvann.

Nu kommer jag att beskriva delstegen direkt från FSM (Factory Service Manual).

Det kommer att låta som en hel del men är ett enkelt jobb:

1) Koppla loss batteriets minuskabel.

Tappa ur en del av kylarvätskan (jag tror knappt du behöver göra det eftersom paketet ligger högst upp i kylsystemet, jag hade istället börjat med att lossa slangklämmorna som går in till värmepaketet (längst upp på torpedväggen på bilens högra sida, sett ifrån motorrummet). Det kan vara så att klämmorna sitter inne vid värmepaketet på din bil men det ser du ju lätt. Då får du väl tappa ur nån liter.

2) Ta bort handskfacket och nedre ljuddämpande skivan, alltså "knäskyddet" (Beskrivning kommer efter punktlistan)

3) Ta bort "programmern" alltså grunkan med elektriska anslutningar och vacuumanslutningar som styr luftfördelningen och luftblandningen i kupén. (beskrivning efter punktlistan)

4) Ta bort täckkåpan för värmepaketet

5) Ta bort slangarna från värmepaketet

6) Lossa två skruvar och ta bort värmepaketet.

Handskfack

Har du passagerar AIR-bag?

Isåfall ska du göra så här, annars får du bortse från de steg som inte passar in..

1) Ta bort luckan inne i handskfacket och lossa klämman som håller airbagkabeln mot handskfacket (med den gula kontakten)

2) Lossa handskfacket med 4 skruvar

3) Drag ut handskfacket en liten bit och koppla loss kontakterna från brytarna

4) Tag bort handskfacket

Programmer

1) När du fått bort knäskyddet och handskfacket ser du PCM:en till höger under instrumentpanelen.

Lossa den (2 skruvar).

2) Lossa den gängade stången (för spjällreglering), muttern för vacuumanslutningen och de elektriska kontakterna

3) Lossa programmern (3 skruvar)

Där var du klar!

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen!

Varför ska du riva ut instrumentpanelen, det är ju inte en Volvo du har??

De här bilarna är konstruerade med eftertanke, både med avseende på service och reparationer.

Vad man är plockar med blir man förvånad över hur enkelt det fungerar och hur smidigt det är fast bilen är fullmatad med allehanda finesser.

Dessutom behöver man inte plocka mellan 10 oilka nyckelstorlekar eller ha en massa dyra specialverktyg.

Med en uppsättning standardverktyg från Biltema kan man i princip plocka ner hela bilen.

Naturligtvis är ingreppet inte speciellt lättsamt eftersom det trots allt är en del prylar runt värmepaketet men jag gjorde samma grej på min -88 års Eldorado för några år sedan och det gick på en eftermiddag. Problemet för mig var att en tidigare ägare använt kylarcement med följden att värmen försvann.

Nu kommer jag att beskriva delstegen direkt från FSM (Factory Service Manual).

Det kommer att låta som en hel del men är ett enkelt jobb:

1) Koppla loss batteriets minuskabel.

Tappa ur en del av kylarvätskan (jag tror knappt du behöver göra det eftersom paketet ligger högst upp i kylsystemet, jag hade istället börjat med att lossa slangklämmorna som går in till värmepaketet (längst upp på torpedväggen på bilens högra sida, sett ifrån motorrummet). Det kan vara så att klämmorna sitter inne vid värmepaketet på din bil men det ser du ju lätt. Då får du väl tappa ur nån liter.

2) Ta bort handskfacket och nedre ljuddämpande skivan, alltså "knäskyddet" (Beskrivning kommer efter punktlistan)

3) Ta bort "programmern" alltså grunkan med elektriska anslutningar och vacuumanslutningar som styr luftfördelningen och luftblandningen i kupén. (beskrivning efter punktlistan)

4) Ta bort täckkåpan för värmepaketet

5) Ta bort slangarna från värmepaketet

6) Lossa två skruvar och ta bort värmepaketet.

Handskfack

Har du passagerar AIR-bag?

Isåfall ska du göra så här, annars får du bortse från de steg som inte passar in..

1) Ta bort luckan inne i handskfacket och lossa klämman som håller airbagkabeln mot handskfacket (med den gula kontakten)

2) Lossa handskfacket med 4 skruvar

3) Drag ut handskfacket en liten bit och koppla loss kontakterna från brytarna

4) Tag bort handskfacket

Programmer

1) När du fått bort knäskyddet och handskfacket ser du PCM:en till höger under instrumentpanelen.

Lossa den (2 skruvar).

2) Lossa den gängade stången (för spjällreglering), muttern för vacuumanslutningen och de elektriska kontakterna

3) Lossa programmern (3 skruvar)

Där var du klar!

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jan Olsson o tack så mycket för den utförliga beskrivningen ang bytet av värmeelementet. Det skall bli ett nöje å sätta igång med detta.Jag hör av mig när jobbet är klart. Ja visst Jan, det har jag förstått att det är inga klåpare som har konstruerat cadillac, allt verkar vara genomtänkt. Under åren som gått har jag kört den drygt 8000 mil och därmed upptäckt att den är inte bara go att köra utan kul å skruva.Hälsningar Bosse.S

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej Jan Olsson o tack så mycket för den utförliga beskrivningen ang bytet av värmeelementet. Det skall bli ett nöje å sätta igång med detta.Jag hör av mig när jobbet är klart. Ja visst Jan, det har jag förstått att det är inga klåpare som har konstruerat cadillac, allt verkar vara genomtänkt. Under åren som gått har jag kört den drygt 8000 mil och därmed upptäckt att den är inte bara go att köra utan kul å skruva.Hälsningar Bosse.S

Hur gick det med elementet då? :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...