Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Deville -97 ägande


Sockna

Recommended Posts

Ja, då är det väl dags å skapa en ny tråd om hur det är å äga en härlig Cadillac från 1997.

Det första man märkte när man var å provkörde bilen var hur "futuristisk" bilen var när man jämförde den med 89an som jag hade innan, 89an var en god trotjänare som jag inte trodde skulle kunna ersättas så lätt.

Dock så hade jag fel på den punkten och bara när man såg bilen så vart man lite kär i formerna, den såg ut som en klassiks Cadillac i modern tappning.

Provkörde bilen och vart mer exalterad, men hejdade mig lite då jag gjort halvdåliga bilaffärer mer än en gång, bilen var ju även lite billigare än de andra Devillerna till salu med "låga" mil på mätaren, så jag gick igenom den ordentligt innan köp, slutsatsen var att den helt klart var värd pengarna och började förhandla med säljaren.

Fick ett skitbud för min blåa 89a med motiveringen "Det är en svårsåld bil", pyttsan heller bara nån dag efter att han satt in annonsen på min bil så var den borta.

Första testet för min nya Cadillac var 30 mils hemresa, det var en himmelsk färd hem i, håll i hatten nu, 140Km/h :) Inte hela vägen förstås men man vart ju lite sugen där på motorvägen att dra på lite extra, Northstar motorn verkar vilja ha lite mer varv än 4,5L motorn som satt i 89an men det kanske var min hjärna som spela ett spratt.

Det första som gjordes på bilen var en motor service och genomgång av bilen inunder, ringde då Oscar med lite fråger, trevligt att prata med andra Cadillac ägare.

Sen var det dags att åka till Arlanda den 2 September för avresa till Tjeckien allt gick bra ända fram till Stockholm där det var kö.

Såg då rökpuffar från högersidan där expansionskärlet sitter, tänkte en massa tankar på vad det kunde va för nått och kollade tempen, den brukar ligga på 88-93*C, nu låg den 107*C, Fan var det första som flög ur munnen på mig, stannade och kollade vad som var fel, såg då att expansionskärlet var dåligt lagat på undersidan och kylvätska kom ur ett litet hål, hade lite superlim att laga hålet hållet med och fortsatte mot Arlanda, så länge det flöt på i trafiken så höll sig tempen nere på 93*C.

Efter en hälig helg i Tjeckien å var det dags att ta sig hem, snusstort i expansionskärlet så stanna på närmaste mack och fyllde på vatten, dagen efter så beställde man nytt expansionskärl på American Racing i Linköping, lät dem även byta ut kärlet och fylla på med ny kylarvätska. Köpte även ett nytt batteri då det gamla var halvtaskigt.

4500:- fattigare och med ett helt expansionkärl så var man glad för att den resan gick bra.

Nästa stora sask som ska göras med bilen är att lacka om huven då den är i taskigt skick med mycket stenskott å skit, har fått ett prisförslag på 4000:- och det kan jag gå med på, men så ska den även få rostskydds behandling, har inte hört på nån firma än om prisförslag men det går nog på nåra tusingar det med.

Nä nu får det va nog med skrivandet ikväll, klockan är ju för bövelen kvart över 12.

Gonatt och hoppas ni hade en trevlig läsninig.

MVH//Sockna

Link to comment
Share on other sites


  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

4.5:an hade ett härligt bottendrag men gav å andra sidan inte så mycket om man varvade den.

Dessutom är det en annan utväxling som kan jämföras med SLS:en. 2000 rpm i 115 kilometer mot kanske 2000 rpm i 100 km/h i ditt fall. Det är ju sportigare utväxling.

2 ventiler per cylinder och stötstänger ger en annan karaktär helt klart.

Northstarmotorn å andra sidan har sin momenttopp på 4400 rpm eller så men har ett förhållandevis bra vrid på låga varv med tanke på att det är en 4-ventilstopp och dubbla överliggande kammar.

Service:

Kylarvätska enligt posten längst upp.

Oljebytet sker efter OLM, allt annat är trams.

I övrigt kan du kolla på vad som ska servas din användarhandbok, det är bara småsaker.

Hade jag haft plats och råd hade jag behållt min Eldorado av 1988 års modell med 4.5:an, en härlig bil på sitt vis, men jag anser att bilar ska användas och man kan ju inte köra med mer än en i taget så den fick ett nytt hem för lite över 3 år sen.

Bra att du hittade orsaken till temperaturökningen!

Det där med temperaturen kan jag helt apropå nämna. 93 eller däromkring är helt normalt, men eftersom kylsystemet för optimal prestanda fungerar efter principen motströms värmeväxling så tas varmvattnet ut i ovankant på motorn för att släppas in i nederdelen på kylaren, vatten tas sedan från toppen av kylaren och släpps in i botten av motorn. Det här ger en jämnare värmefördelning i motorn men termometern å andra sidan ser större temperaturväxlingar vilket gör att temperaturen kan synas fluktuera en del. Därför har man lagt in en dämpning i tempmätaren på nyare modeller (för att ägaren inte ska få hjärtinfarkt).

Gurun tyckte att man skulle tejpa över mätaren och skita i den, detta för att lugna de som blev smått hysteriska då nålen inte råkade peka rätt upp alla gånger.

Vid 106° så sparkar kylfläktarna igång på låg hastighet, vid 112° så går då på full fart (eller om automaten är över 150° varm).

Vid 128° slutligen så får man "sista varningen" och när motorn är så varm att det blir skadligt att låta den gå så får man både ljudsignaler och visuella signaler.

Nån gång ibland kan det hända att jag ser nålen sticka iväg lite. En gång var bilen fullastad med bagage och folk i 30° värme och låg fart i några branta backar, annars är det ofta efter man har dragit på lite extra (150-200 km/h) med gott om fullgasningar en längre tid följt av lågfartskörning med låg belastning.

Fenomenet kallas "hot soaking" och är helt naturligt då motorn är mycket varm medan kylkapaciteten helt plötsligt blir kraftigt förminskad p.g.a. mindre luftkylning och lägre cirkulationshastighet då man börja köra långsamt, det tar fläktarna hand om ändå.

Motsatt fenomen "cold soaking" är då man släpper gasen i långa nerförsbackar och gärna då motorn inte är riktigt varm. Kylkapaciteten blir mycket bra medan effekten som utvecklas i princip är noll. Då kan mätaren gå ner en hel del.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Intressant läsning om tempen Jan.

Satte mig faktiskt ner när jag kom hem och lusläste lite om tempen i en Northstar och fick fram nästan samma sak som du skrev.

Nästa beslut för mig nu med Cadillacen är om den ska köras i vinter eller om det blir en vinterbil, har spanat in en Oldsmobile 98 för en billig peng som skulle bli en bra trotjänare förljande vintrar, tror även att det skulle va bra för mig som gillar att byta bil att ha en annan bil.

Annars så är det bara att börja göra iordning Cadillacen för vintern :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Roligare vinterbil än vad du redan har får du nog leta efter ;)

Så sant, det blir att köra Deville denna vinter :) Har köpt in vinterhjul +fälgar och har beställt en tid för underredsbehandling den 8 Novenber.

6000:- går det på men då får man 18 års garanti :)

Link to comment
Share on other sites

Roligare vinterbil än vad du redan har får du nog leta efter ;)

Så sant, det blir att köra Deville denna vinter :) Har köpt in vinterhjul +fälgar och har beställt en tid för underredsbehandling den 8 Novenber.

6000:- går det på men då får man 18 års garanti :)

18 år!

Är det Dinitrol (Tough-Cote-Dinol)?

Link to comment
Share on other sites

Roligare vinterbil än vad du redan har får du nog leta efter ;)

Så sant, det blir att köra Deville denna vinter :) Har köpt in vinterhjul +fälgar och har beställt en tid för underredsbehandling den 8 Novenber.

6000:- går det på men då får man 18 års garanti :)

18 år!

Är det Dinitrol (Tough-Cote-Dinol)?

Nä, det är nått som ska va miljövänligare än Dinitrol, kommer inte på namnet just nu

Link to comment
Share on other sites

Får nog ta och byta remspännare, skulle man ju gjort när man bytte rem men vart dum-snål och strunta i det då.

Ska beställa från American Racing när jag har tid.

Link to comment
Share on other sites

Fy fan vad sur jag är just nu, en jävla idiot i en volvo 740 körde om mig idag och spruta upp grus över min bil :angry: Tänkte först åka efter den jäveln och ge han stryk, men ville till slut inte slita ner knogarna på nån som kör en sänkt 740.

Hitta inga nya skador på bilen men de är ju mörkt ute så lite svårt att se ;).

Ska även åka till American Racing imorgon, får sluta tidigt då det inte finns så mycket jobb.

CHECK COOLANT FLUID ståd det i dispalyen när jag åkte hemåt så det ska de även få kolla upp då dem bytte expanionskärl och fyllde på med klvätska.

Link to comment
Share on other sites

Fy fan vad sur jag är just nu, en jävla idiot i en volvo 740 körde om mig idag och spruta upp grus över min bil :angry: Tänkte först åka efter den jäveln och ge han stryk, men ville till slut inte slita ner knogarna på nån som kör en sänkt 740.

Hitta inga nya skador på bilen men de är ju mörkt ute så lite svårt att se ;).

Ska även åka till American Racing imorgon, får sluta tidigt då det inte finns så mycket jobb.

CHECK COOLANT FLUID ståd det i dispalyen när jag åkte hemåt så det ska de även få kolla upp då dem bytte expanionskärl och fyllde på med klvätska.

Du får gasa lite mer så att du inte ligger ivägen för traktorerna ;)

Jag förstår, hoppas det inte blev några skador på din bil. Folk i gemen har liten respekt för de som har entusiastbilar som man vill vara rädd om.

Hur folk kör är spännande. Ibland undrar jag vilka komplex som folk lider av, eller om de bara är ännu mer inkompetenta än jag är. Det bor en liten racingnerv i mig, det är inte den som lägger snabbast varv som vinner utan den som håller högst medelhastighet. Och lite samma är det på stora vägen, en del älskar att köra fort när det är fritt och rakt fram - sedan häckar de bakom andra bilar, tätt-länge-gärna-ofta medan jag gärna kör förbi, och gärna släpper förbi om det dyker upp en annan bil i backspegeln. Desto färre bilar jag har omkring mig desto bättre känns det. Idag körde samma bil om i full karriär tre gånger ... efter ett tag kom jag ikapp när han häckade bakom en annan bil, och eftersom de körde långsammare än jag önskade så körde jag förbi när vägen ändå var så öde som den kunde bli.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Fy fan vad sur jag är just nu, en jävla idiot i en volvo 740 körde om mig idag och spruta upp grus över min bil :angry: Tänkte först åka efter den jäveln och ge han stryk, men ville till slut inte slita ner knogarna på nån som kör en sänkt 740.

Hitta inga nya skador på bilen men de är ju mörkt ute så lite svårt att se ;).

Ska även åka till American Racing imorgon, får sluta tidigt då det inte finns så mycket jobb.

CHECK COOLANT FLUID ståd det i dispalyen när jag åkte hemåt så det ska de även få kolla upp då dem bytte expanionskärl och fyllde på med klvätska.

Jag förstår hur du känner dig...

Dag ett jag hade min nya STS kom en av grannens katter och repade lacken, det resulterade i inköp av presenning för att skydda bilen (har bara car-port) :angry2:

Sen dröjde det inte länge innan nån tattare med en (hör och häpna) Volvo 745 kom körande som fan i en skymd kurva, genade så klart med.

Valet stod emellan att repa bilen i buskarna på ena sidan eller frontalkrocka...den idioten har tack och lov flyttat från området, tror han åkte dit för rattfylleri.

Link to comment
Share on other sites

Hur folk kör är spännande. Ibland undrar jag vilka komplex som folk lider av, eller om de bara är ännu mer inkompetenta än jag är. Det bor en liten racingnerv i mig, det är inte den som lägger snabbast varv som vinner utan den som håller högst medelhastighet. Och lite samma är det på stora vägen, en del älskar att köra fort när det är fritt och rakt fram - sedan häckar de bakom andra bilar, tätt-länge-gärna-ofta medan jag gärna kör förbi, och gärna släpper förbi om det dyker upp en annan bil i backspegeln. Desto färre bilar jag har omkring mig desto bättre känns det. Idag körde samma bil om i full karriär tre gånger ... efter ett tag kom jag ikapp när han häckade bakom en annan bil, och eftersom de körde långsammare än jag önskade så körde jag förbi när vägen ändå var så öde som den kunde bli.

Det där är så klockrent! Nere i skåneland körde folk inte speciellt fort i samhällena men kunde i gengäld dra på lite på de större vägarna på landsbygden, här upp i den bortglömda avkroken Kalmar/Öland kör folk rally i samhällena för att sen ligga och lusa på landsväg. Folk kan inte heller köra om utan ska då parkera med 5 meters lucka, vilken minskar till 2 om man sänker farten. Det händer allt som oftast att man får ett spån bakom sig som inte ens kan köra om på Ölandsbron då vänsterfilen är tom, jag fattar bara inte.

Helt ovetenskapligt hävdar jag, baserat på dagliga erfarenheter, att det oftast är Volvoägare och då Volvoägare av två kategorier:

1) Drygo i övre medelåldern med mer pengar än smak och vett som kommer med sin "fina lyx-V70" och varken kan köra om eller hålla avstånd.

När de väl får tummen ur att köra om så går de in precis framför en för att sen sänka farten till en lägre hastighet än man hade innan.

2) Snorig pojk i rostig 740 med solfilm som tror han har en rallybil.

Min fru råkade ut för precis en sådan människa när hon körde till jobbet för ett tag sen, det var en arbetskamrat till henne (vilket hon inte visste) som låg och tryckte i baken. Frugan var så arg så att hon skakade när hon steg ut och frågade om hon inte kunde legat lite närmare, tanten som körde sade något spydigt i stil med "ojdå, du hann visst till jobbet i tid iaf". Samma sak där, det var gott om omkörningstillfällen, frugan i sin tur hade ett antal bilar framför sig som hon inte ville köra om, men hon skulle väl kört igenom dom...idioter.

Link to comment
Share on other sites

Har kollat närmare på bilen och det var inga nya skador på bilen :)

Bilen ska hämtas imorgon, då är den äntligen klar att hämtas efter Rostskydsbehandlingen :D

Efter vintern så blir det nog en omlackering av huven som ä lite trist att titta på, då den är ful av stenskott.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

...

Hur folk kör är spännande. Ibland undrar jag vilka komplex som folk lider av, eller om de bara är ännu mer inkompetenta än jag är. Det bor en liten racingnerv i mig, det är inte den som lägger snabbast varv som vinner utan den som håller högst medelhastighet. Och lite samma är det på stora vägen, en del älskar att köra fort när det är fritt och rakt fram - sedan häckar de bakom andra bilar, tätt-länge-gärna-ofta medan jag gärna kör förbi, och gärna släpper förbi om det dyker upp en annan bil i backspegeln. Desto färre bilar jag har omkring mig desto bättre känns det. Idag körde samma bil om i full karriär tre gånger ... efter ett tag kom jag ikapp när han häckade bakom en annan bil, och eftersom de körde långsammare än jag önskade så körde jag förbi när vägen ändå var så öde som den kunde bli.

/Oscar

Jag känner också igen detta. Verkligen jättekonstigt! Jag förstår det inte... Häromdan åkte jag ut på en 90-väg med vajerräcken. Där jag åkte på ändrades hastigheten precis efter att ha varit 70 pga påfarter och korsningar. Vägen övergick också från två filer till en precis efter påfarten. En liten Peugeot kom bakifrån och gick ut i vänsterfilen - bra, eftersom det underlättade min utkörning. Sedan verkade han komma på att han skulle köra om, trots att hans fil tog slut, så han ändrade sig snabbt och lade sig i stället bakom mig (han var aldrig uppe jämsides med mig, så det var helt givet att han borde gå in bakom mig). Jag accelererade hela tiden, men när jag slutade med det åkte han ikapp och lade sig jättenära. Så låg han hela enfilssträckan, konstant spolandes sin ruta eftersom det var saltat och blött på vägen. När det senare blev två filer igen, så fortsatte han att ligga likadant! Samma sak när jag sänkte farten rejält pga att det kom en vägskada (ett gupp över hela vägen som var utmärkt med skyltar). Det enda tillfälle då han inte lyckades köra släpvagn var efter guppet, för då var jag trött på dumhuvet och tryckte på gasen (från knappt 80 till 120, som jag även hållit tidigare). Efter en stund kom han ikapp igen, men köra om, det ville han inte. I en rondell åkte vi slutligen åt olika håll. Kanske var han anställd av Peugeot för att testa deras vindrutetorkare och strålkastarspolning...

En annan grej som hände lite tidigare, var att jag åkte in i en rondell med två körfält. Även infarten hade två körfält, och jag åkte ut i det vänstra. I det högra låg en S40. Vi åkte in i rondellen ungefär samtidigt, men jag fick tvärbromsa då S40:ns förare tyckte att han skulle köra i mitten, så att han tog upp båda körfälten. Jag tutade då helt kort för att göra honom uppmärksam på att han prejade mig. Jag är ganska lugn av mig, och tutade inte länge eller gjorde något annat - bara en helt befogad signalgivning för att påkalla uppmärksamhet och undvika fara. Efter det gjorde jag inget mer, lade mig inte nära eller liknande som många andra gör, men föraren i S40:n fick spel. Han bromsade, pekade finger, blängde, lade sig nära bakom, körde om igen och tutade massor och pekade finger, lade sig framför och sedan bakom igen (vi var i olika filer). Mer tutning och fingerpekning följde (från S40:n) och han fortsatte när vi kom ut på en tvåfilig 90-väg (samma som jag nämnde tidigare, faktiskt). Först när jag svängde av åkte han vidare - avslutat med ytterligare en omkörning, så nära att han nästan tog i. Det enda jag gjorde som svar när han pekade finger och grejade var att jag gav honom en blick som jag hoppas förmedlade min förvåning, ungefär som "vad håller du på med, jag förstår inte vad grejen är, varför är du så upprörd?". Killen såg ut att vara kanske knappt 25 år, och hade vad som såg ut som hans flickvän med sig. Jag kan bara hoppas att hon gav honom en avhyvling senare.

Till sist en grej som irriterar i största allmänhet: Alla dessa förare som svänger in precis framför på motorväg, trots att det finns gott om plats i båda filerna, så att de utan problem skulle kunna köra lite längre i vänsterfilen. Jag blir nersprutad helt i onödan bara för att någon inte tänker för fem öre. Dessa brukar jag blinka på med helljuset - hoppas att de fattar vad jag menar, även om jag har mina tvivel på det...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Huvva vilket väder vi fått, vilket skapat ett problem som jag inte hade på min 89a, tanklockets öppningsmekanism funkar inte, tinade det på jobbet men det frös när jag väl var framme vid pumpen.

Så nu sitter man å klurar ut ett system för att slippa det problemet, har funderingar på en värmeslinga på insidan av tanklocket.

Eller har nån ett knep som fungerar?

Börjar bli lite tröttsamt att inte kunna tanka bilen när det är lite minusgrader ute.

Link to comment
Share on other sites

Huvva vilket väder vi fått, vilket skapat ett problem som jag inte hade på min 89a, tanklockets öppningsmekanism funkar inte, tinade det på jobbet men det frös när jag väl var framme vid pumpen.

Så nu sitter man å klurar ut ett system för att slippa det problemet, har funderingar på en värmeslinga på insidan av tanklocket.

Eller har nån ett knep som fungerar?

Börjar bli lite tröttsamt att inte kunna tanka bilen när det är lite minusgrader ute.

Kolla så att det inte är solenoiden som kärvar, lite silikonspray så kan det lösa sig. Solenoiden sitter en bit bort från luckan, gav en dusch på DeVille denna sommar sedan så gick det att framförallt stänga luckan.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Har inte uppdaterat här på ett tag :)

Bilen har fått sig en rekond på MAP Bilvård i Linköping, 1500:- och bilen ser hur bra ut som helst :) Och så luktar den ny bil.

Tidigare idag så bytte jag båda torkarbladen, de satt som berget men lite bändande med en platt mejsel så lossna de gamla bladen och de nya kom på plats. Tyckte detta gav ett bättre intryck än de gamla rostiga bladen.

Link to comment
Share on other sites

Appropå smörjning av tanklock: jag har smort mitt med låsolja av den typ som innehåller PTFE med mycket gott resultat. Låsolja är ju gjord just för att se till att saker inte kärvar ihop eller fryser. För övrigt kan det vara bra att testa den vajer som finns i bakluckan om man ändå står där med fruset lås. Lite lirkande med den och tryckande på tanklocket hjälpte för mig innan jag smorde mekanismen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Uppdatering på vad man gjort med bilen igen då.

Gjorde service idag där jag bytte luft,oljefilter och remspännare.

Går nu i tankar på att lacka om bilen helt och hållet, tänkte mig svart med rött tak :) Blir nog inget av det men en kul tanke :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lämna in bilen idag så framrutan kunde bytas, gick på försäkringen och samtidigt så bytte de backspegeln på förarsidan, gick på 3600:- ungefär och jag är helnöjd :)

Tänkte leta reda på 16" orginal fälgar i bättre skick än dem jag har nu, de har ju vart med ett tag :)

Nån som vet var man lättast kan få tag på såna förutom de vanliga sajterna som ebay,blocket etc

Link to comment
Share on other sites

Bytte du till en ny elektrokromatisk backspegel, eller till en vanlig? Var fick du tag på den? Min elektrokromatiska ytterspegel på förarsidan är kaputt, och jag skulle gärna byta till en vidvinkelspegel, liknande den som sitter på passagerarsidan. Fast någon sådan har jag inte hittat...

Link to comment
Share on other sites

Bytte du till en ny elektrokromatisk backspegel, eller till en vanlig? Var fick du tag på den? Min elektrokromatiska ytterspegel på förarsidan är kaputt, och jag skulle gärna byta till en vidvinkelspegel, liknande den som sitter på passagerarsidan. Fast någon sådan har jag inte hittat...

Det var bara spegelglaset som byttes då allt annat funka som det ska, och det byte glasmästaren :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.



×
×
  • Create New...