Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Kupevärmeproblem, bilstereo


Lindstrom

Recommended Posts

Hej

DeVille -97

Värmen går inte att stänga av helt på vänster sida, och det kommer dåligt med värme på höger sida inne i kupen.

Tips någon?

Samt hur ser jag om det sitter en BOSE anläggning i bilen?

Link to comment
Share on other sites


Hej och välkommen!

Kolla koder, se längst upp. Där kan finnas information relaterat till ditt problem. Luftströmmarna styrs med vacuumreglerade spjäll och det kan ha blivit en läcka någonstans.

Hittar du inget på koderna får vi kika vidare.

Det brukar stå på om det är BOSE, jag tror de flesta är det, om inte alla (originalmonterade).

Däremot skiljer det på dem beroende på utrustningsgrad.

Det kan vara kassett/CD, kassett/CD-växlare och då med 6 eller möjligen 12 skivor från vad jag minns.

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen!

Kolla koder, se längst upp. Där kan finnas information relaterat till ditt problem. Luftströmmarna styrs med vacuumreglerade spjäll och det kan ha blivit en läcka någonstans.

Hittar du inget på koderna får vi kika vidare.

Det brukar stå på om det är BOSE, jag tror de flesta är det, om inte alla (originalmonterade).

Däremot skiljer det på dem beroende på utrustningsgrad.

Det kan vara kassett/CD, kassett/CD-växlare och då med 6 eller möjligen 12 skivor från vad jag minns.

Det med koder verkar intressant, men blir lite osäker på vilken av alla dessa jag skall använda.

Det är som sagt en -97 deville Délegance med digital instrumentpanel.

Link to comment
Share on other sites

Du ska gå in på länken som heter "Description of OBD-II diagnostic trouble codes".

Läser du där under sedan så ser du att det står "för 1996 och nyare från GM".

Väl inne där så scrollar du ner till slutet av sidan. Näst längst ner står "GM Diagnostic Trouble Code Lists" som är samtliga felkoder man kan få upp med OBD-II (alltså även andra modeller och årsmodeller. Detta eftersom det är ett standardiserat, gemensamt protokoll för samtliga amerikanska biltillverkare efter 1995.

Längs ner finns också en förklaring av prefixen man får upp i samband med koderna.

Om du t.ex. får fram SDM B0041 betyder det "SDM -- Inflatable Restraint Sensing and Diagnostic Module" och vad B0041 betyder får du fram om du går in på den näst sista länken jag nämnde nyss. B0041 blir då utläst "B0041 - Left Front/Driver Side Deployment Loop Open"

För att få fram koderna överhuvudtaget ska du följa anvisningarna som finns under "Displaying Diagnostic Trouble Codes" på "förstasidan igen.

Där kan du utläsa under "1990s DIAGNOSTIC DISPLAY OBD-2 Equipped Vehicles" hur du ska göra.

HOW TO "ENTER" DIAGNOSTIC MODE

To enter diagnostic mode, proceed as follows:

Turn ignition "ON." Engine can be either OFF or RUNNING.

For cars equipped with the Digital Instrument Panel Display (Digital IPC):

Simultaneously press the "OFF and "WARMER" (red) buttons on climate control center (CCC) until all display segments (IPC and CCP) are illuminated

For cars equipped with the Analog Instrument Panel Display (Analog IPC):

Simultaneously press on the Climate Control Panel (CCP) the "OFF" and "PASS WARMER" (up arrow) buttons.

After the segment display test, the driver message center displays all set DTC, current and history, in the following order:

PCM DTC

IPC DTC

ACM DTC

SDM DTC

TCS DTC

PZM DTC

IRC DTC

RFA DTC

CCP DTC

MSM DTC

MMM DTC

PHN DTC

The RSS, CCP, MSM, MMM and PHN DTC appear only on vehicles equipped with these options. Press the FAN DOWN button in order to bypass the DTC display.

On the OBD II cars, the prefixes you'll see are: "IP" for the IPC instrument panel; "AC" for air conditioning module; "TC" for traction control; "RS" for the road suspension system; "SD" for the air bags; "PZ" for the body control module; "CC" for the cell phone; "RF" for the integrated radio system.

HOW TO "EXIT" DIAGNOSTIC MODE

To exit the diagnostic mode anytime during the test, depress the "ECON" or "DEFOG" button, or turn the ignition switch "OFF."

Link to comment
Share on other sites

Kanon, Har tidigare åkt mycket Citroen, så ni förstår att jag gillar komfort.

Men eftersom jag driver websiten www.classiccars.se så måste jag gå över till Us car, och då blev valet lätt.

Men ni verkar minst lika hjälpsamma som Citronisterna, en stor eloge.

Nu har jag testat lite felkoder på bilen, och fick fram följande, som det stod current på, de andra stod det history på.

B1340 - Air Mix Door One Movement Fault

B1341 - Air Mix Door Two Movement Fault

Har änn ingen rephandbok, så vad dessa betyder eller hur de skall åtgärdas är annu för mig en gåta.

Link to comment
Share on other sites

Lite udda med någon som har en bil för att han måste, det brukar inte borga för trevliga forumkommentarer av erfarenhet från moderforumet. Småfel har en tendens att blåsas upp till ett evigt gnäll. Nu säger jag inte att DU kommer att göra så, vilket jag inte tror, däremot vill jag påpeka att det här är ett entusiastforum och jag har hårda nypor om det behövs ;)

Förhoppningsvis kommer du att bli omvänd och frälst, både med avseende på kvalitéten som särskilt i förhållande till antalet funktioner är enastående, känslan och det totala intrycket.

En gammal Cadillacreklam hävdar att har du en gång kört en Cadillac så får du svårt att bli nöjd med något annat.

Devillen har blivit utsedd till den bil i sin storleksklass som har den bästa totalekonomin.

Cadillac har iofs ändrat sin inriktning ganska radikalt de senaste 20 åren. Köparna har skrikit efter både högre effekt och sportigare bilar.

Just nu motsvaras förväntningarna av CTS som tagit över rollen som Cadillacs "busbil" från STS:en som snart går i graven.

Deville som har en demografi som kan klassas som "äldre" ska också fasas ut. Nu säger jag inte att det är fel på äldre människor, däremot kan man väl säga att de som vill ha enbart komfort inte riktigt inser att det går att få även med de "sportigare" bilarna, de värderingarna uppskattas å andra sidan mindre och mindre av övriga köpare, därför ska Deville försvinna. Visst blir det lite hårdare och stötigare på CTS och STS men man får ju så mycket annat på köpet. Snart försvinner STS och Deville kommer då att ersättas av XTS som kommer att bli en ren lyxbil i traditionell mening, dvs. komfort, finesser och exklusiv inredning.

Kan nämna en kille på 76 vårar som haft Seville sedan 1976 eller så men han gillade inte den nya STS:en med 255 hp V6:an (old mans car tyckte han) så han skaffade en 311 hp CTS med 6 petad automat :)

För de sportigare finns V-varianterna: STS-V med 469 hp (begränsad upplaga) och CTS-V med 556 hp (världens snabbaste 4-dörrarssedan på ringen).

Samtidigt går ändå de extrema modellerna riktigt fint på vägen med tanke på att de är så pass sportiga, där litar jag på tester utförda av Bruce N. som startade det här forumet en gång i tiden.

Sen finns ju CTS kombi och coupé, SRX som är en SUV och Escaladen som är en uppyntad Chevrolet Tahoe.

Lite reklam och upplysning om hur det ser ut nu för tiden ;)

Värmesystemet har ingen ventil på vattensidan, där är alltid full effekt. En del av den luft som tas in värms upp och blandas med en del ren kalluft för att få den rätta temperaturen. Fördelarna är uppenbara. Dels en snabb värmeförändring och dels eliminerandet av läckande vattenventiler.

Har bytt ett gäng såna på diverse Volvomodeller, på en av dem 2 gånger...

Jag är nu inne på min 3:e Cadillac och har efter totalt 25000 Cadillacmil aldrig haft problem med det, men visst förekommer det.

B1340 och B1341

Visar att det är fel på BÅDE förar och passagerarsidans luftspjäll som blandar till en riktig värmeblandning.

För tester behövs här en Tech 2:a vilket du kanske har tillgång till?

Testet bygger egentligen på att man ser hur många steg man styr ut respektive motor och om de också har gjort det.

Styr den ut men den inte kommer dit har du ett mekaniskt fel med länkaget till spjällen.

Styr den inte ut har du elfel på matningen.

Styr den ut och den kommer dit den ska (enligt värdena iaf) har du fel på själva styrenheten.

Det du KAN göra utan Tech 2:an är att kolla säkringen/arna märkta HVAC i motorrummet. Kolla i din instruktionsbok för att hitta placering och nummer. Det sitter också en lapp i säkringsdoselocket.

Du kan också ta bort panelen som sitter ovanför benen på passagerarsidan och kontrollera så inget är ivägen för mekaniken och att kontaktstyckena sitter i som de ska.

Spraya över med WD-40 så du slipper nya oxider/löser upp befintliga oxider. 5-56 funkar inte till elprylar mer än möjligen för stunden.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Angående entusiastbil, så vet jag precis vad du pratar om, jag som åkt Citroen i så många år.

Men småfel som blåses upp till stora, anser jag mer kommer från dem som inte förstår detta med en "annonrlunda" bil.

Varje litet småfel på cittran, blev "Ja se citroen, dom bara krånglar" fast frugans V70 från -98 är på verksad mycket oftare.

Så vi är nog på samma våglängd.

Och jag kanske uttryckte mig fel, jag MÅSTE inte köpa en USA bil, det var passande.

Och visst har min Deville några som konstigheter, dåligt lyse, i klass med tidiga V70, men tänkte montera Xenonljus på den. Skall först kolla vad det är för glödlampor i den.

För övrigt är jag mycket imponerad av bilen, går oerhört mjukt och fint i stan och efter landsväg, men är som en tiger då man trampar på gasen.

Varför jag inte köpte en STS, beror en personlig åsikt, jag tycker den försöker efterlikna europesika bilar i karossen, Devillen däremot syns direkt att det är en USA bil.

Åter till värmeproblemet, jag skall kolla upp det Du skrev, och tackar/bugar för hjälpen.

Vad är Tech 2, och var får man tag i detta?

Link to comment
Share on other sites

Jo, tänk om man fick en krona för varje gång man får frågan varför man inte kör Volvo...

Sen jag slutade köra Volvo 2002 har jag nästan glömt bort hur man svetsar eller hur jäkligt det är att byta instrumentlampor och jaga konstiga elfel, ständiga oljebyten, dålig verkningsgrad, halvdan komfort (jag är nästan 190 cm), hög ljudnivå etc, läckage av diverse vätskor, AC-byten, hjulupphängningar, EGR-rör som är nästan omöjliga att byta på ett smidigt sätt etc. etc. För att inte tala om hur tråkiga de är att köra.

Kvalitén på Volvo har dalat rätt så fint med de senaste 10 åren.

Nuförtiden ser man inte skillnad på en Volvo och en Ford förrän man går fram och tittar på lappen där bak. För den delen ser jag inte skillnad på en C30,S60 eller S80 om jag ser den framifrån.

Öppnar man huven på en Cadillac så tror folk man har problem direkt, minsta lilla grej blir uppförstorade till enorma proportioner. Jag kan t.ex. nämna att min svärfar fick ett raseriutbrott för att jag hade beställt däck till min 1988 års Eldorado som jag hade för några år sedan. När de kom hade tomtarna på däckverkstaden tagit hem c-däck eftersom de tog för givet att det var frågan om släpvagnsdäck p.g.a. att jag ville ha 75-profil (vilket är original).

När svärfar fick höra att det inte var rätt däck utan att jag fick åka dit en gång till sade han väldigt högt med lågande blick

"Såna problem har du aldrig med en Ford!"

Att svärfar redan fått rostlaga sin Focus (2002 års modell), byta AC och nu igen får fixa med AC-systemet hänvisar han till att bilen är gammal och har gått mycket, dvs. har passerat 10000 mil...

Nu funderar han på fullt allvar på en KIA. De passerade Land-Rover för något år sedan och blev världen sämsta bil i en undersökning av

JD-Power consumer guides. :yupi3ti:

Helt klart andra värderingsprinciper än om man kör Cadillac.

Skulle jag hitta rost på min -02 STS som gått 12400 mil skulle jag gråta blod och klaga hos Cadillac.

Min Eldorado sålde jag med 24000 mil på mätaren, ingen rost efter 19 år.

Min 1993 års STS hade "bara" gått 22000 mil, ingen rost efter 14 år.

Mekaniskt funkade de kanonfint. Endast smärre fix behövdes under de år jag brukade dem med undantaget för min 93:a som jag köpte defekt med en bränd avgasventil.

Det är ett extremt ovanligt problem (jag och en kille till på forumet har råkat ut för det) som beror på tidigare ägares ovilja att gasa.

Northstarmotorn mår bäst av att gå hårt, det är den gjord för.

Smaken är som baken, personligen gillar jag STS:en, fast jag gillar Deville med.

Det jag tycker ligger den i fatet lite är just att man inte har uppdaterat den på länge, just för att man ska fasa ut den. Sen är den ju större och jag gillar småbilar ;)

STS är precis som du säger mer "Europeiserad" men man märker att den i alla avseenden är en amerikansk bil. Både den och den nya CTS:en är väldigt annorlunda i sin design så de sticker ändå ut lite grann.

Jag är lite kluven, personligen tycker jag att stuket var bättre för 10 år sen eller så, fast den nya CTS:en är grym. Inte traditionellt amerikansk design men avgjort annorlunda. Den nya XRS:en gillar jag inte, den gamla däremot är underbar.

Den kommande XTS:en tror jag på med.

Tech 2:an är en handhållen dator som du pluggar in i bilens diagnosuttag. Den kan läsa av felkoder och nolla dem (förutsatt att det som orsakade felet är åtgärdat förstås), kolla av bilens samtliga givarsignaler, se utstyrda värden från bilens olika datorer, göra funktionstester etc. etc.

Strängt taget kan det bara vara tre saker som spökar här.

Antingen har du kontaktfel, problem med mekaniken (glapp, kärvar, något ivägen) eller fel på styrdatorn till spjällregleringen.

De första två punkterna är lätta att kotrollera iaf. :)

Link to comment
Share on other sites

I stället för denna, finns det ingen programvara till en vanlig PC som utför dessa uppgifter?

Om inte, finns denna där att köpa och är den dyr?

Och vart sitter mitt ODB uttag?

Så gör med 58an, där sitter en LT1 motor, och jag kan avläsa allt via PCn.

Link to comment
Share on other sites

Om det är OBD-II, alltås nyare än 1995 kan du göra det på din Cadillac med. Se bara till att programvaran är uppdaterad. Diagnosuttaget brukar sitta under ratten eller ovanför e-brake pedalen.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Nu har jag tagit bort handskfacket, och där bakom hittade jag en elmotor som styr varm/kallluft blandningen.

Sitter också ett ventilpaket där som styr vakum, men tror inte de har med själva värmen att göra. tror nog de har med vart luften skall komma, har jag tänkt rätt då?

Skall i morgon plocka ner vänster sida.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Nu har jag tagit bort handskfacket, och där bakom hittade jag en elmotor som styr varm/kallluft blandningen.

Sitter också ett ventilpaket där som styr vakum, men tror inte de har med själva värmen att göra. tror nog de har med vart luften skall komma, har jag tänkt rätt då?

Skall i morgon plocka ner vänster sida.

Helt rätt. Motorn styr värmeblandningen, vacuumet styr flödesriktningen.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har nu hittat problemet.

Bägge motorerna som reglarar värmen vä/hö, sitter på höger sida under handskfacket.

Mina kärvade efter att bilen stått i tre år, så efter att masserat dem lite så verkar allt funka.

TACK för all hjälp denna gång, men jag återkommer säkert.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej

Har nu hittat problemet.

Bägge motorerna som reglarar värmen vä/hö, sitter på höger sida under handskfacket.

Mina kärvade efter att bilen stått i tre år, så efter att masserat dem lite så verkar allt funka.

TACK för all hjälp denna gång, men jag återkommer säkert.

Tack för feed-backen!

Skönt att ha det fixat till vintern :hatsoff:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...