Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Blinkers och bensin i oljan


Bremberg

Recommended Posts

Hej

har tittat på en Seville -91.

Obes enligt säljaren pga fel färg på blinkerglasen bak.

Dom är röda bak och fram vita. Vart i hela fridens namn får man tag på detta?.

Vita fram är ok eller?.

Sen hade den olja i motoroljan, vilket han förklarade med att föregående ägare bara kört den in och ut ur garaget, vilket resulterat i att autochoken inte slagit ifrån.

Det ska i sin tur ha fått oförbränd bensin att gå ner (genom cylindern?) ner i motorn. Vilket resulterar i för höga värden på bes.

Är det skadligt för motorn när den stått såhär?

Kan det vara något annat allvarligt (känt) fel som får bensinen att vandra ner i motorn?

Andra tankar om 4,9 l motorn?

Tack

Link to comment
Share on other sites


Hej o Välkommen!

Blinkers är ett problem, ofta så byter man lampan fram till en orange. Bak får man ofta koppla om och installera en extern blinkers. På en del bilar finns det lyktglas med orange fält. Läs lite vad Sockna hade en tråd om tidigare, och jag vill minnas att jag hittade diskreta LED blinkers att ha baktill.

Inget oöverstigligt problem, men ändå inte "bara". Är du bra på el så är det förmodligen inte så svårt att reda ut det själv - men det är prisavdrag.

Nu kan jag inte alla modeller av Cadillac - men en -91:a borde rimligen ha elektronisk bränsleinsprutning eller rent av ett komplett datoriserat motorstyrsystem. Vore man inte fin i kanten skulle jag sagt att det är rent skitsnack att automatchoke skulle ha med avgasvärdena att göra. Jag har full motortemp efter 3km med 4.9:an (dubbelt med STS:en) och då är allt vad bränsleanrikning bortkopplar. Motorstyrningen kompenserar för vad som ev. följer med upp i vevhusventilationen.

Be att få se bekiktningsprotokollet och skriv ner avgasvärdena och återkom. Ibland är det så enkelt som slitna tänddelar, det kan vara en lambdasond som klappat ihop och det kan vara katalysatorn som är slut. En tröst är att Cadillac har mycket kraftfulla diagnosverktyg inbyggt i bilen.

Lukta på oljestickan. Om det nu är så att det är bensin i oljan så belasta motorn mycket måttligt, men den går att köra. Byt olja när det är möjligt. Men egentligen tror jag inte alls på det, det är mycket troligt bilhandlarsnack. Fakta är att en 4.9:a är en mycket slitstark motor som är snål på dropparna. De drar nästan aldrig vilket får mig att tro att de har god kvalité på kolvringar etc.

Min gissning är att:

1. Säljaren vet att det är ett ännu värre fel och försöker mörka

2. Säljaren har inte en susning

Om bilen är fin och priset är rätt så behöver det inte vara skäl till att inte köpa. Men rent generellt är det bättre att köpa saker som fungerar!

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jag inte alla modeller av Cadillac - men en -91:a borde rimligen ha elektronisk bränsleinsprutning eller rent av ett komplett datoriserat motorstyrsystem. Vore man inte fin i kanten skulle jag sagt att det är rent skitsnack att automatchoke skulle ha med avgasvärdena att göra. Jag har full motortemp efter 3km med 4.9:an (dubbelt med STS:en) och då är allt vad bränsleanrikning bortkopplar. Motorstyrningen kompenserar för vad som ev. följer med upp i vevhusventilationen.

Helt rätt. Seville har haft insprutning sedan 1976. Aldrig någonsin förgasare.

Be att få se bekiktningsprotokollet och skriv ner avgasvärdena och återkom. Ibland är det så enkelt som slitna tänddelar, det kan vara en lambdasond som klappat ihop och det kan vara katalysatorn som är slut. En tröst är att Cadillac har mycket kraftfulla diagnosverktyg inbyggt i bilen.

När det är bensin i oljan (eller stark bensinlukt om oljan) KAN det bero på att man bara startat upp bilen nån minut och att det då vid den inledande bränsleberikningen (som sker p.g.a. att bensindimman kondenseras mot de kalla cylinderväggarna och därför inte bidrar till förbränningen) gör att bensin rinner ner för cylinderväggarna ner till oljan.

Det här är en helt förkastlig metod att "hålla bilen igång".

Det bästa man kan göra är att byta olja på bilen innan avställningen, palla upp bilen och koppla loss batteriet. That's it. De korta perioder bilen startas utan att uppnå full driftstemperatur skapar utspädning av oljan med både bensin och kondensvatten. Syror bildas i oljan, avgassystemet rostar invärtes av kondensvattnet och syrorna, motorn blir också utsatt för frätning.

Bildandet av kondensvatten, syror och bensinutspädning är inget problem under normal drift då kondensvattnet, det mesta av syrorna och bensinen dunstar bort.

Personligen tycker jag det hela låter hur skumt som helst. Det är klassiskt med någon som ska sälja bilen som inte är ägaren, men som vet precis hur den tidigare ägaren har skött bilen, för att i nästa andetag inte ens veta hur det ser ut under huven. En helgardering liksom. Varför säljer han bilen, varför är inte ägaren anträffbar?

Har bilen varit länge i Sverige eller är den direktimport? Jag skulle aldrig köpa en 20 år gammal bil som inte går igenom besiktningen utan att själv ha svängt in för ett avgastest.

Där får man direkt kvittens på om förbränningen är som den ska. Troligt är att spridare har börjat läcka, inte helt ovanligt på 4.5:orna och de äldre 4.9:orna då de får några år på nacken. Inget svårt eller dyrt att fixa. Bränsletrycksregulatorn kan också vara paj.

Nu är det som sagt troligt att den tidigare ägaren fått panik och ser 1000-lapparna flyga sin väg för sina inre ögon och därför försöker sälja bilen.

4.9:an är en extremt tillförlitlig och stryktålig maskin med få brister. Spridare och bränsletrycksregulator ligger nära till hands att misstänka.

Titta på vad bilen tar momentant då du håller säg 90 km/h på landsväg. 8 l/100 km eller däromkring skulle jag tro är normalt om jag inte missminner mig.

Du kan också testa om den är svårstartad då den är varm och känna efter om det luktar ruttna ägg om avgaserna. Det tyder på en läckande bränsletrycksregulator (som också är lätt och relativt billig att byta).

1. Säljaren vet att det är ett ännu värre fel och försöker mörka

2. Säljaren har inte en susning

Om bilen är fin och priset är rätt så behöver det inte vara skäl till att inte köpa. Men rent generellt är det bättre att köpa saker som fungerar!

Kunde inte sagt det bättre själv.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...