Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

STS-94 byte av bilradion

STSten

Recommended Posts

Orginal radion är utbytt till en standardhöjd Clarion. Sitter ett trälock i hålet ovanför så det ser rätt ok ut.

Clarion radion sticker dock ut en bit. Det är väl för kort om utrymme antar jag. Jag kan leva med det också.

Hursomhelst, nuvarande radion tappar stationsminnet och ena bakhögtalaren skrapar. Kan vara monteringen (nån tidigare ägare med d.i.y.ambitioner) men vill ändå byta radio till något fräschare. Tänkte skaffa mig en standard bilradio, inget märkvärdigt, men jag behöver tips om verkstad eller person i Stockholms området som kan STS'en och vet hur det ska monteras.

Antar att jänkarna har lyckats stöka till den här detaljen också :D

Tips om detta emottages tacksamt alltså.

Vi har olika standarder i världen. Här i Europa är det vanligt med en DIN-norm som föreskriver en viss storlek men i USA är standarden annorlunda, apparaterna är kortare och högre. Nu för tiden finns det inte en biltillverare som tillverkar bilar där man med lätthet får in en aftermarketstereo. Detta beroende på att apparaterna blivit integrerade med bilens styrsystem/informationssystem.

I ditt fall är radioenheten placerad i bagaget, originalappareten var endast en "fjärrkontroll"..plus att det i varje högtalare finns en inbyggd förstärkare som gör att de så kallade "standard bilstereoapparaterna" har en för hög uteffekt. Det kan vara därför högtalaren lagt av men bilen är iofs 16 år gammal nu...

Tänk på att man när bilen gjordes hade ett av världens bästa billjud, man prioriterade inte att göra det enkelt att slänga in en Blaupunkt efter 20 år.

Lycka till med att hitta en svensk verkstad som kan plocka in en aftermarketstereo som KAN din bil. Däremot finns det säkert massor med verkstäder som känner sig fram precis som om du eller jag skulle göra det, alltså du lär göra det lika bra själv.

Antar att jänkarna har lyckats stöka till den här detaljen också

Den här typen av kommentarer klarar vi oss utan här på forumet, det räcker med alla drygon man råkar ut för i vardagen som tror sig veta allt om amerikanska bilar.

Det här är ett ENTUSIASTFORUM. Självklart finns det bra och dåliga saker med de här bilarna men utan att överdriva anser jag att de här bilarna är enklare, driftsäkrare, mindre servicekrävande och faktiskt billigare i drift än de flesta andra bilar som finns ute på våra vägar, bara för att allt inte ser ut som under huven på en Svenssonbil behöver det inte betyda att det är krångligare, dyrare eller en sämre konstruktion etc är någon annan bil.

Förklara gärna vad du tycker är så besvärligt med de här bilarna.

Hej,

Du bort för långt bort...

Eftersom jag har skruvat en hel del med bilstereo och ljud, så vet jag att det både är lätt och svårt. Inget är omöjligt men problemet är att hitta någon som är intresserad av att lösa problemet - och därtill har kunskapen.

Ska skriva av mig lite också: På sitt sätt tycker jag det är synd att bra billjud ska vara något "premium", det behöver inte vara så komplicerat och dyrt. Men tillverkarna vill sätta tekniska data på ljudet, och anger högtalare m.m. som något mått på kvalité men det är kvantitet de pratar om egentligen. Det tvingar tillverkarna till att överträffa varandra med komplexa installationer, utan att det för den delen blir så extremt bra. Fler usla högtalare blir inte bättre än ett par som gör jobbet riktigt utmärkt.

Idag ska man dessutom köra ljudet genom en DSP med några latjo funktioner som ska trolla fram bra ljud.

Men precis som så mycket annat nuförtiden, så lejer man bort designandet. Man anger en budget och en lista med fetaures som man tror kunderna vill ha. Och Bose eller vem det nu är plockar fram sitt kit och monterar och anpassar. I fallet med den STS jag har, så hade jag önskat att det funnits två inriktingar på premium. Ett som stödjer en fulländad 2-kanal upplevelse. Och det andra systemet kan få vara med skärmar i baksätet och mer inriktat på en bioupplevelse.

Bara en sådan sak som att audio pilot höjer radion när man gasar fullt, då vill man ju att radion ska sänkas så man får lyssna på motorn!

Nåväl.

Förmodligen har någon missat med installationen av konstant ström till din nuvarande radio. Oavsett hur mycket missmatch det är så är det inget som ett par växlande relä från Biltema löser. Så för att lösa detta är min kvalificerade gissning att du inte behöver byta huvudenheten.

Skrapande högtalare, är det som Jan säger att det sitter hopbyggt med slutsteg så är det invecklat. Då behöver man nog försöka hitta en likadan högtalare (dyra). Finns det ingen förstärkare eller den är förbikopplad är det bilradion som driver den och då är det enklare. Kan iof. vara glapp vid radion också.

Kan du plocka ut radion och se hur kabelskarven är gjort, har de klippt multikontakten är du ändå vid point-of-no-return. Är det sockerbitar eller mer seriöst, kanske rent av prydliga ISO kontakter.

Kan du meka lite, och bara känner dig osäker kanske vi kan vägleda dig?

Med det jag skrev ovan så inser man att ljudsystemet i Cadillac är ganska komplext, det är premiumbilar och kunderna vill ha "det bästa". Men håller man bara tungan rätt i munnen så ska man nog kunna redan ut det hela, både med och utan slutsteg.

Vill du ändå byta huvudenhet, så har för mig att det finns några få med rätt mått, McIntosh har haft någon (med både CD och kassett). Borde kunna finnas på Ebay, såg en Clarion också för ett tag sedan, men den var ohyggligt ful.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Om du har kvar huvudenheten kan det vara ett alternativ att skicka den för reparation i USA, oftast är det bara lasern som lagt av. Originalenheten har CD/kasett och AM/FM vilket kanske inte är så upphetsande, fast ljudet är kanon. OBS att med originalenheten kan du ha högsta volym utan att det låter illa om allt funkar som det ska. http://www.carstereohelp.com/cadillac.htm

Ljudstyrka är precis som Oscar säger inget mått på kvalitén. Med originalstereon riktade man in sig på både bra krut och bra ljud, nackdelen kommer då man gör en aftermarketinstallation. Cadillacs system (Bose) brukar i biltesterna bara jämföras med Lexus system från Marc Lewinson. Det finns (och fanns) olika nivåer på stereoapparaterna. Huruvida de enklare apparaterna fungerade som det gjorde förr, dvs en enda enhet för allt vet jag inte. Fördelen med en enkel fabriksstereo är ju att det är lätt att byta ut, fast då bilarna var nya en gång i tiden ville nog inte den genomsnittlige Cadillacägaren gå till OnOff och köpa sig en stereo, han ville ha det bästa direkt från fabrik installerat och klart.

Teknikutvecklingen gör ju både kasett och CD hopplöst omodernt, själv önskar jag att jag hade USB-ingång med hårddisk och möjlighet att styra iPhonen från navigatorpanelen men som sagt, är det värt jobbet då jag vet att allt är integrerat med bilens kommunikationskanaler? Nej.

Hade bilen från början haft en "vanlig" stereo så hade det ju varit lätt att vara up-to-date men som sagt, kunden vill ha ett bra system då bilen säljs, kunden bryr sig inte om nästa ägare kan byta efter 15 år tyvärr. Hade du å andra sidan köpt en Volvo av motsvarande årsmodell kunde du rivit ut stereon och satt in den nya på en eftermiddag, fast å andra sidan var Volvos originalapparater så usla så att de gjorde sig bäst i soptunnan. Min Volvo 960 t.ex. hade en skitstereo original som jag slängde i soptunnan dag 2, den funkade utmärkt fast lät uselt.

När jag slängde in en Pioneer i min gamla Eldorado (som bara hade kasett och radio) fick jag såga ut ett förstyvningsstag som satt i instrumentpanelen och göra mig ett radiofack i plattjärn med en snygg lackad plåt framtill. Det kan ju vara "sågbart" i din panel med?

Installation som sagt. Spänningsmät alla trådar där fram vid stereon för att lista ut strömförsörjningen, när du identifierat vilka som ger kräm respektive jord är det bara att motståndsmäta resterande tampar för att hitta vilka två som hör ihop till respektive högtalare. Testa sedan om du har rätt fasförskjutning genom att växla tamparna till ett av högtalarparen i taget. Alltså, sätt fadern fram, låt vänster fram vara inkopplad, skifta tamparna på höger fram för att se om ljudet blev bättre eller sämre, likadant bak sedan. Tänk på att köra med reducerad volym så du inte blåser högtalarna, eller rättare sagt ratta inte upp för mycket!

Det är inget som en verkstad skulle göra bättre eftersom de inte kan de här bilarna mer än vem som helst ute på gatan (med största sannolikhet).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Create New...