Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Problem AC kompressorn


bullen

Recommended Posts

jag har en cadillac med klimatanläggning den började skrika en dag när vi var ute o åkte alltså de främre hjulet på kompressorn satt fast remmen snurrade därav skriket. jag kopplade ur strömkabeln till kompressorn då tystnade den o var som banligt men utan strömkabel i. vet ej varför den skriker men verkar som den låser sig fram om de kan vara nåt magnetkoppling el nåt... kliman har funkat bra före problemet... kan de var för låg vätska i systemet.? kan de ha uppstått skador i o med detta problem...Mvh Micke

Link to comment
Share on other sites


jag har en cadillac med klimatanläggning den började skrika en dag när vi var ute o åkte alltså de främre hjulet på kompressorn satt fast remmen snurrade därav skriket. jag kopplade ur strömkabeln till kompressorn då tystnade den o var som banligt men utan strömkabel i. vet ej varför den skriker men verkar som den låser sig fram om de kan vara nåt magnetkoppling el nåt... kliman har funkat bra före problemet... kan de var för låg vätska i systemet.? kan de ha uppstått skador i o med detta problem...Mvh Micke

Hej!

Korrekturläs gärna innan du postar för allas trevnad.

Det finns väl ingen Cadillac utan klimatanläggning tillverkad de senaste 40-50 åren?

Din kompressor har låst sig p.g.a. skärning. Det kan vara ett lager, det kan också vara kompressorn som sådan. Kylmedienivå spelar ingen roll, systemet slår ifrån då för lågt tryck uppträder för att skydda kompressorn mot skador d.v.s. att den drar in smuts genom en läckagepunkt. Kompressorn smörjs av en olja som normalt inte måste efterfyllas. Är det originalkompressorn är det inte så chockerande...inte ens om den varit bytt för 10 år sen.

Det som vanligen tar död på kompressorerna är att de inte används under t.ex. vintern, bilar mår ju bäst av att rulla. AC:n brukar man kunna få på även under vintern genom att kommendera "defog" för att den ska få jobba lite även vintertid, det hörs tydligt om den går igång eller inte så det är lätt att låta den snurra åtminstone någon gång i veckan.

Du nämner inte vilken Cadillacmodell du har men en AC-kompressor hos www.rockauto.com för en -84:a års Fleetwood går på $237,79. Med frakt, moms och tullavgifter hamnar du nog på ca 3000 kr om du använder dig av AC-Delco som antagligen var OEM. $174.79 för en renoverad alltså kanske 2000 kr allt som allt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...