Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Heja Volvo!

Jan Olsson

Recommended Posts

Volvo verkar ha lärt sig logiken från Toyota. Ni vet, Priusarna har bara en givare till gaspedalen och fallerar den så skenar bilen iväg i full fart, bromsarna går ej att aktivera under tiden. Cadillac har också drive by wire fast då är det två givare och en liten programsnutt som jämför givarvärdena för att låta bilen gå in i ett "nödläge" där du bara får ut 10% gaspådrag..bilen går naturligtvis att bromsa under tiden..

Volvo som sagt är ju bara ett i raden av alla företag där man hyr in mängder med konsulter istället för att anställa, visseligen brukar det ju vara samma gubbar man tar in men det går inte att jämföra med kontinuiteten man får med hängivna fast anställda människor istället för säljkåta chefer som kränger konsulter som knappt sett programmet de ska jobba i. Naturligtvis finns det ju ytterligheter på skalan men den här filmen talar ju för sig själv. Särskilt som säkerhetsnissen envisas med att hävda att systemet fungerar och att det "var något i testförfarandet" som lurade systemet..med andra ord funkar det inte för vanligt bruk.
Det är ju inte speciellt osannolikt att man får låg spänning i ett batteri, jordfel etc.
Dags att trycka en dekal att sätta på bilen "Volvo och Toyota bör hålla sig minst 200 bakom mitt fordon"..

Hur som helst är ju det här underhållning på hög nivå! Tack Volvo!

Å ena sidan tycker jag synd om Volvo…men bara lite

Men jag ler också en smula, läste för många år sedan om en utbildning för chaufförer av Rolls-Royce bilar, där man lära sig både att köra värdigt, men även att kunna hantera sin bil under kritiska situationer. Sådana saker som att en gammal Bentley Turbo gör en bra bit över 100km/h på backen har sina förklaringar. Så vad skulle man göra om det stod en man på vägen med ett automatvapen riktat mot bilen? ”Kör över honom – bilen är farligare än vapnet”.

Här försöker bilföretagen göra bilarna gulliga och rena kuvösen, och ta bort fokuset från att bilar ÄR farliga, man kan döda andra människor, sig själv samt medpassagerare. Ansvaret ligger hos bilföraren.

Ju fler antisystem desto säkrar känner sig folk, och desto mer tid tycker det att de kan ägna åt andra viktiga saker som att SMS:a. Men visst är det skönt att alltid kunna skylla på något annat!

Ett svagt uns av misstro mot systemen kan nog vara bra, att veta att troligen men inte säkert kommer det att fungera. För säkert är det inte, och här fick vi ett praktbevis på det. Och jag vill minnas att Mercedes gjorde något liknande för några år sedan.

Men spektaklet det är förstås påhejat av PR avdelningen och reklammakarna. Alla fantastiska system ska visas upp, frustrerade kunder får agera testkaniner för de första generationerna.

Hur man utvecklar sina system, och vilken kompetens man besitter kan jag inte uttala mig om. Men helt uppenbart har Volvo misslyckats kapitalt, för mig så låter det som att mjukvaran inte fungerar. Lika intressant är det ju att bilen verkar ha problem med laddning, eller tjuvström. Sedan hade man kopplat ur krockkudden för att den inte skulle skada bilen, eller fungerade den inte heller?

Felet i testförfarander var ju uppenbart, de hade ställt ett lastbilssläp ivägen! Det ska man inte göra om systemet inte fungerar. Ett annat fel var ju att man satt en massa pressmänniskor där.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Create New...