Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Ägandet av en Cadillac DeVille -89


Sockna

Recommended Posts

Gör en Oscar å skapar en tråd om ägandet av en lite äldre Cadillac, då dessa oftast används som året runt och bruksbilar så är det inget jättevärde i dem.

Tar väl historien från början, början av 2009 ägde jag en nersupern tvättäkta raggarbil, en Cadillac Fleetwood -78 tanken var att rusta upp den så den var i bättre bruks skick ingen jättsvår uppgift då det var ett bra objekt, tröttna dock när det vissa sig att motorn var tokslut å inga pengar till att renovera vid det tillfället, kunde dock byt till mig en Caprice -86, efter att lådan börja krångla efter en månad och det vissade sig bli en dyr affär att fixa,så den skeppades iväg för en bra slant.

Då började jag leta efter en pålitlig bil av lite nyare modell, kollade på Pontiac, Buick, Plymouth och även Volvo, en Cadillac var förstås överst på listan men tänkte då att jag inte kommer hitta nån i min prisklass.

Men en dag när jag satt å slösurfa på blocket så dök de upp en bil vars annons var 5 minuter gammal, det var en Cadillac Sedan DeVille 1989, priset var lägst på blocket vilket väckte vissa misstankar men ringde iallfall på bilen och 10 minuter senare så var man på väg för att kika på bilen.

Väl framme så möttes man av en riktigt trevlig man i sina bästa år, vi snacka förstås om bilar och bilen jag var på väg att köpa, han berätta om allt han gjort med bilen under sina 10 år han ägt bilen, det var inte mycket som behövts göras. Hans fruga använde visst bilen mest å även hon prata varmt om bilen.

Det vart en provtur och inga missljud hördes inga läckage upptäcktes, och då det bara var en ljuddämpare på bilen så lät den oerhört gott om man drog på, bilen kändes rapp och växlade mjukt å fint, ratten satt väl lite snett och stereon funka inte men vad gjorde det? Vart väldigt förtjust i bilen å slog till direkt, vi drack lite kaffe och skrev på ägarpapprena, å då var man Cadillac ägare igen.

Nu hoppar vi fram lite i tiden då jag gjorde mitt första ingrepp på bilen (Stereon är ett kapitel i sig men usch vad tråkigt att skriva om).

En mindre service då olja +oljefilter byttes, oljefilter 150:- om jag inte minns fel.

Sen kom vintern och då skulle nya vinterdäck inhandlas, det vart dubbade 205/70x15 Hankook K415 kostade lite under 2000:- för alla fyra.

Bilen gick problemfritt under vintern, sen kom värmen och alla pothåll på vägarna, så när jag satte på sommarhjulen igen så kände jag att inre styrled på högersidan var tokslut så det var bara att inhandla nya styrstag då det är lika bra att byta både inre och yttre när man ändå är där å håller på.

Bytte dessa förra veckan inga problem och bilen har stått tills idag då jag tog bilen till Euromaster i Linköping för 4 hjulsinställning, fick betala 990:- för det, billigt som tusan å trevlig personal.

Det var allt som behövts görs hittils, det som ska fixas nu är tutan som la av i förra veckan, och såg även att det är en spricka på höger framljus.

Det var allt för denna gång, återkommer förhoppningsviss inte allt för ofta med problem utan bara glada nyheter ;)

MVH/Niklas

Link to comment
Share on other sites


Kul att höra att du trivs med din bil! Jag har själv lite av en "soft spot" för de där årsmodellerna av DeVille - jag hade tidigare en DeVille -88. Den har jag många trevliga minnen från!

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Ja den är vekligen trevlig, är väl inte så förtjust i framhjulsdrift annars men fördelarna väger upp denna enda nackdel med bilen.

Upptäckte just att tutan inte fungerar, sitter väl som på alla andra bilar på ett så dumt ställe som möjligt ;)

Ska även försöka hitta 4 orginal Alu fälgar till den, å jag tycker vinterdäckens plåtfälgar är allt för tråkiga.

Link to comment
Share on other sites

Fick en chok imorse då bilen var stendöd, fick använda startkablar för at dra igång den. Kollade upp batteriet på jobbet och det är som nytt så hoppas på att det var en engångsgrej.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Igår passerade DeVillen 24000 mil på mätarn :)

Verkar även tyvärr trycka ur sig olja såg jag igår, å den 31 Maj så är det besiktningsdags, kommer gå galant som vanligt hoppas jag.

Link to comment
Share on other sites

Snart inkörd då, brukar lite skämtsamt säga att vid 30000mil har man bytt ut alla dåliga delar, och endast de bra är kvar!

Oljedräll drabbar nog alla bilar, du kan ju hoppas på att det är något enkelt. Kör med lite avfettning och få bort det värsta så slipper besiktningsmannen oroa sig för det. Jag brukar göra det, och det som är kvar säger man bara något som att "topplockspackningen gick sönder för ett tag sedan".

Om det roar någon så har grannens ungar iaf. sagt att DeVille -95:an är snygg! Barns kommentarer om bilar kan vara dräpande, kompisen hade lånat en Porsche 911 RS (930?) - sportavgassystem var det också. Grannungarna lockades ut av den dova brummandet. Den modigaste tog ett steg fram efter att på behörigt avstånd beundrat bilen och säger som det är "Den är cool - den liknar Herbie".

Lycka till med milen!

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Barn har härliga kommentarer på allt, å det härliga är att de inte tvekar å säga vad de tycker :)

På tal om tvätt så måste jag ju tvätta av bilen ordentligt, har varit ett sjutusan till regnväder denna vecka varje eftermiddag.

Ska även undersöka var det läcker denna helg, misstänker att det är packboxen vid remskivan som är boven.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste säga att jag älskar den motorn. Då har du 180 hästar? Hade en Eldorado -88:a med samma motor fast 155 hp.

De är pigga med och chockerar de flesta som försöker komma förbi, kan berätta om en minnesvärd jakt på de kurviga vägarna mellan Landskrona och Lund mellan en Eldorado och en BMW, stackarn hade så mycket hästar och ändå kom han inte om :P

De är extremt driftsäkra och enkla, men i vanlig ordning ska du vara noga med kylvätskebytet, kylvätskeläckage på de motorerna (från en läckande topplockspackning om den blir uppfrätt) letar sig ner i motoroljan och tar snabbt kål på motorn om det inte åtgärdas. Min hade inte gått mer än 24000 då jag sålde den, förbrukning blandad körning runt 1,09 l/mil lustigt nog, aldrig 1,1 l/mil. Den gick att köra på ner till 0,8 liter /mil men medelsvensson kan nog räkna med litern.

GM hade under många år en policy att effekten skulle öka i motorerna utan att förbrukningen skulle öka och det får man säga att de löste med glans. Min STS kör jag oftast på ca 1,25 l/mil fast då kör jag fortare än vad jag kunde göra med Eldon, långkörning är förbrukningen densamma. Otroligt.

Se till att du har olja med hög andel zinkdialkydditiofosfat (Se oljetråden). Klassning SJ tror jag var på ropet då och det går att få tag i fast du kanske måste ha en 15W-40 om det är svårt att hitta 10W-30.

Du har rullföljare på kammen men fortfarande fördelardrev och kugghjulsoljepump som ironiskt nog vill skära utan sådana tillsatser som de äldre oljorna hade. Nu säger jag inte att det är ett problem med DIN bil, eller ens med de bilar som har din konstruktion. Däremot är det allmänt känt att äldre bilar helt plötsligt fått problem med just de delarna fast att vissa oljetillverkare garanterar att deras oljor har andra tillsatser som ska rädda de motorerna. Det enda man kan lita på är "long-life"-oljor eller diesel/bensinmotoroljor helt enkelt för att de har en högre andel ZDDP.

Som kylvätska är det inte lönt med Dex eftersom avlagringarna i din motor förkortar livslängden. Vätskan klarar sig inte 5 år utan 2 ändå. Vill man inte krångla så byter man varje år med det vanliga systemet, alltså tappa ur och fyll på. På det viset slipper du tömma hela systemet, du slipper spola igenom systemet och räkna ut din blandning bakvägen, du slipper också få in mineraler, järn och annan skit in i systemet. Släng i några tabletter av "coolant supplement" med.

Automaterna på de här bilarna är stryktålig och växlar fint, runt 25000 mil eller så kan det bli dags för service. Den består i princip av att byta filter och lameller, ett första tecken på att lamellerna börja bli slitna är att bilen verkar gå i "friläge" i skarpa högersvängar.

Jag läste en bra liknelse. En kille undrade hur en lastbilslåda kunde hålla så länge men inte en personbilslåda. Lådorna tar för den delen inte slut, det är bara något verkstäderna slänger sig med för att de inte kan och vill serva en gammal låda, enklare att byta till en annan...

Liknelsen ja:

På en lastbil spelar det ingen roll om lådan växlar mjukt, det medger att inslirningstiden kan minskas avsevärt vilket sparar beläggen och sänker oljetemperaturen.

På en Cadillac ska växlingarna vara mjuka, vilket medför längre inslirningstider och högre temperatur. På 4T80-E:n som sitter på de framhjulsdrivna STS:erna och framåt (5Lxx-E och 6Lxx-E för de bakhjulsdrivna) jobbar lådorna mindre med convertern och slirar nog en smula mindre med över lag. De är dessutom kraftigare byggda. 4T80-E lådan väger 140 kg och det är inget man snackar bort, den anses som en av världens stryktåligaste automatlådor. Kör man sönder en sån bör man nog gå över till manuellt...

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer Jan att det är en 180 hästars motor, dock är den lustigt nog reggad med 160 hästars motorn.

Bara älskar att den har så härligt drag i sig, drar ju ifrån det mesta på vägen ;) Och har fått visa Volvo och Saab ägare som bestämt sig för att följa efter för att se vad som gömmer sig under huven att det är en orginal motor med orginallåda som kört om deras nya moderna skapelser hur lätt som helst.

En irriterande sak som börjat den denna vecka är att när man ligger i 100-110 på 90 väg så kör bilar om (inget märke nämnt och ingen klämd) och lägger sig framför mig och saktar ner till 90! Lika irriterande varje gång, vad är syftet med det? Man kör väl om för att man kör fortare än den bilen som ligger framför?

Kylvätskebyte ska det bli i Juni/Juli för då är det 2,5-3 år sen det byttes (Om man går på vad förre ägaren berättat), ny multirem blir det också då den börjar bli sliten,nya bromsklossar fram får det väl bli med när man ändå håller på.

Och tack för all info i ditt inlägg Jan :)

Link to comment
Share on other sites

En gång var jag på väg hem till Lund efter att ha hälsat på svärföräldrarna nere i Ystad och då kom en Audio A4 nånting och skulle visa hur tuff han var genom att ligga ca 1 m bakom mig innan Dalbyrondellen. DÅ drog jag på järnet genom rondellen och höll gasen nertryckt hela vägen tills hastighetsstoppet slog i. Tror det är knappt 190 km/h. Han hängde inte med för 5 öre. Efter det låg han flera hundra meter bak. Har för övrigt kört mycket Audio A4 och A6 och tycker de är extremt överskattade.

Nu är ju den här jäkla årstiden här med allergier, mygg, flugor, svett och värst av allt turister. Folk undrar varför man ska ha 300+ hästar, det är ju helt enkelt för att komma förbi alla Svenssons som ska trycka gasen i botten för att förhindra omkörningar. Hela länsväg 136 blir mitt privata TV-spel :P

Link to comment
Share on other sites

Kaffet smaka prima :) Och även farmors bullar som man åt till kaffet.

Kul grej som hände igår, det kom förbi en äldre herre vid lunchtid igår och var intresserad av bilen, när vi prata klart fråga han vad jag ville ha för den.

Sa då att 35-40 000:- ville jag ha och han ska fundera på det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jaha ja, nu när man haft bilen ett år å funderar på att byta upp sig till en nyare DeVille så börjar problemen.

Kluckar när man svänger höger, har haft bilen uppe tre,fyra gångerpå en lyft för att kontrollera hela framvagnen, hitta inget såg faktiskt väldigt bra ut inunder.

Sen har den börjatbli svårtstartad, den tänder inte till utan går bara på starten, kanske ska kolla stiften? (Och allt annat som har med tändningen att göra)

Jag har faktiskt redan ringt på en fin DeVille

http://bytbil.com/bilar/cadillac/de-ville/iv5y6rdg/?criterias=A0QBEAYlF2VADgA_!

Link to comment
Share on other sites

Jaha ja, nu när man haft bilen ett år å funderar på att byta upp sig till en nyare DeVille så börjar problemen.

Kluckar när man svänger höger, har haft bilen uppe tre,fyra gångerpå en lyft för att kontrollera hela framvagnen, hitta inget såg faktiskt väldigt bra ut inunder.

Sen har den börjatbli svårtstartad, den tänder inte till utan går bara på starten, kanske ska kolla stiften? (Och allt annat som har med tändningen att göra)

Jag har faktiskt redan ringt på en fin DeVille

http://bytbil.com/bilar/cadillac/de-ville/iv5y6rdg/?criterias=A0QBEAYlF2VADgA_!

Alltid är det något, men trots allt så är det gamla bilar som behöver lite pyssel för att rulla. Men välskötta så är de lika driftsäkra som nya bilar. Och lite karaktär kan de ju skaffa sig.

(Får bjuda på en sommarhistoria här också. De mest intressanta bilarna och resorna är ju när man inte riktigt är säker på att materialet håller, och torsk på Italienska bilar som man är och med pengar på fickan så hade jag kört sträck från Tyskland (där föralldel vänliga människor gett mig goda råd i ämnet) till trakterna där mina föräldrar bor där vi nu började enas om ett pris på en Lancia Thema 8.32. Så jag skulle provköra och i princip var dealen att jag lånade bilen och gjorde en bedömning om den var i sådant skick som gjorde att jag var villig att betala de pengarna som jag kunde avvara. Nycklarna överlämnades och jag hittade bilen på baksidan och den vägrade att starta och det var tusen och ett skäl mekanikern gav mig. Men med allt gällande varmkörning av lättmetallmotorer glömt så fick maskinen upp tempen och det fanns nästan tomgång ens då. KE-Jetronicen var inte vid så god vigör utan gick i limphome.

För att sammanfatta det hela så hade bilen gått på gasdrift i Italien (skatten!) och KE-Jet urkopplat och sedan körts till Sverige 6år innan och inför den resan hade man återinstallerat KE-Jet igen. Min fråga på om kamremmarna bytts var svaret Nej.

Efter att ha blivit bogserad pga soppatorsk och att ha blivit kablad igång så gav jag mig ut på våra vägar. Känns stabilt med en exotisk Ferrari V8:a under huven som praktiskt taget inte går under 4500rpm pga bränsleinsprutningen, och där jag vet att ingen bytt olja eller kamremmar på 6år (2års intervall på remmar). Det regnade så mycket att andra bilar stannade längs vägen, men det vågade jag verkligen inte. De 4milen gick utan några större missöden, nästa dag startade den förstås inte alls. När den väl startade så undrade grannarna vem som idiotvarvade en V8:a på gatan. Det blev faktiskt ingen deal.

Men bilen hade en intressant historik, det sägs att de första bilarna gick till mutade stadsmän och maffian, med chassinummer 56 så kvalade nog bilen in. Sedan hur den kunde ha Svenska regskyltar men inte ens ha katalysator eller något som liknar svensk avgasrening förbryllade ännu mer - liksom att den stått osåld i en försäljningshall i 6år. Eller om det inte var så att maffian fortfarande ägde bilen...

Dock, motorljudet är helt enastående.

Ett exempel på att det finns undantag från mina tankar på att gamla bilar också kan vara driftsäkra)

Framvagnar är ett himla meck, är det krängningshämmarstag (sway bar link) med kulleder är det mest rakt fram på gropig väg det kluckar, spindelled eller topplagring gissar jag på. Men det är ju inget man plockar ner/avlastar för att kolla om det är problem med. Sedan finns det ett alternativ till, stötdämpare. På DeVille när jag köpte den så var det något som kluckade och säljaren bedyrade att det bara var topplagringen som han skickade med som behövde bytas. Men mina begränsade kunskaper så insåg jag att det var dämparen när jag fått ner framvagnen - och med elektroniska dämpare så var det så lagom kul.

Svårtstartad, stift är förstås inte fel att byta. Har inga riktigt bra förslag, om du startar och direkt stänger av och direkt starar igen, starar den då? Backventil bränslepump eller läckande spridare kan ge sådana symptom.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Tack för historien Oscar :)

Hade inte en tanke på topplagringen så det ska kollas upp.

Att den blir svårstartad händer oftast när den är varm, har dock hänt att den inte velat på morgonen när den är kall.

Ska kollanär bränslefiltretbytes senast, men kanske hinner byta bil innan.

Vart ju bara mer sugen på en nyare DeVille när jag provkörde en hoss en bilhandlare.

Men samtidigt så har man ju vänjt sig vid bilens karaktär och personlighet.

Link to comment
Share on other sites

Jaha ja, då har man byt in sin kära vän sen ett år tillbaks för (förhoppningsviss) en ny trogen vän :)

En Cadillac Deville -97, första testet var 30 mil hem som den klara galant :D

Link to comment
Share on other sites

Jaha ja, då har man byt in sin kära vän sen ett år tillbaks för (förhoppningsviss) en ny trogen vän :)

En Cadillac Deville -97, första testet var 30 mil hem som den klara galant :D

Grattis till nya bilen, alltid en skön känsla att få något nytt att bekanta sig med. Helt rätt att ta en rejäl tur att lära känna bilen, det är en bra start.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tackar Oscar :)

Min nya DeVille känns riktigt bra och ljusår ifrån min gamla DeVille.

Här är min gamla

http://bytbil.com/bilar/cadillac/de-ville/yv86xvdg/?criterias=A0QBEAYlF2VADgA_!

Saknar den lite

Ja, jag har ju själv gått från DeVille -88 till DeVille -97, så jag har väl ett hum om vad du menar ;). Stor skillnad på knappt tio år. Båda två helt fantastiska bilar! En liten anekdot från när jag parkerade någonstans i Stockholm för ett och ett halvt år sedan. En pappa kom gående med en liten parvel på armen - killen hade definitivt ett par år kvar på dagis - och när de går förbi min bil pekar det lilla barnet och utropar "titta pappa, en Cadillac". Jag sa något i stil med att det var imponerande att han såg sådant vid en så tidig ålder, varpå pappan sa att de hade haft någon sorts bilprojekt på dagis. Häftigt! I en ålder mär andra barn ser skillnad på bilar och lastbilar, kunde han spotta en Cadillac på flera meters håll. :)

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig hjb981, två helt fantastiska bilar och så olika.

Älskar min nya Cadillac, den verkar dra till sig mer blickar än den andra som inte hade nån ljuddämpare (Nån som behöver en ljuddämpare? den ligger bara å skräpar) å lät riktigt högt när man stampa till på gasen.

Bli kanske att köpa ett flowmaster system :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...