Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Bra köp?


Sockna

Recommended Posts

Tjenare

Hittade en DeVille Councours till sali för 20 000:-, dålig topplockspackning står det i annonsen.

Att byta den själv är inga problem för mig, men vet inte riktigt hur lång tid det tar att byta på en Nortstar motor, hat aldrig jobbat med dessa motorer då de inte är så vanliga här där jag bor.

Tänkte då sälja DeVillen som jag har nu å använda den som ny bruksbil, så är det nån som bytt eller vet nån som bytt topplockspacknig å vet hur lång tid det tar ungefär? krånglikt? Ja alla tips är välkommna.

Vill veta så mycket som möjligt innan (om) jag bestämmer mig för ett köp.

http://www.blocket.se/alvsborg/Cadillac_DeVille_Concours_26566961.htm?ca=14&w=3

MVH//Niklas

Link to comment
Share on other sites


http://caddyinfo.ipbhost.com/index.php?showtopic=20505

Upskattningsvis 40h i tid. Tillgång till tryckluft, luftdriven spärrnyckel/vinkeladapter till borrmaskin för att borra de bakre hålen.

Verkstadsmanual, time-sert kit, topplockspackningar (bultar ingår i packningssatsen) + packningar till cross-over röret, ventilkåpepackningar, kamkedjekåpepackning etc tillkommer.

Delar, time-sert kit, verktyg och manual kostade mig ca 7000:-

Sök även på head-gaskets och Time-sert, sök i detta forum och i moderforumet, massor med information finns.

Riktigt utfört är en time-serting oslagbar. Det finns de som hävdar att de släpper men det har jag hittills inte sett några bevis för. Släpper de om jobbet är riktigt gjort har man ett motorblock som borde kasseras i första hand......

Link to comment
Share on other sites

Tack för snabbt å bra svar.

Tyvärr så var bilen såld när jag ringde på den, inte så konstigt med den prislappen.

Hade varit värt jobbet tycker jag, får hålla utkick efter ett annat objekt.

Link to comment
Share on other sites

Såg en -93.a STS till salu för 10000:- p.g.a. "elfel".

Självklart beror det på vad man har att lägga och hur pass komplett en äldre bil är (och skick så klart) fast många gånger lönar det sig att skaffa en lite dyrare bil, de där smågrejerna som "bara ska fixas" har en förmåga att dra ut på tiden och kosta energi och pengar ;)

Har man bara tid och ork kan man faktiskt fynda men bilar som överhuvudtaget inte går att provköra bryr jag mig aldrig om.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet mycket väl att små fel kan bli större :) (Speciellt med elfel) Men sen kan det även vara ett enkelt fel vilket gör det till ett klipp ;)

Men skulle va kul å ha nått att pilla på när man har tid, min DeVille går ju felfritt så det finns inget att göra på den. (Än, det kanske kommer)

Link to comment
Share on other sites

Jag vet mycket väl att små fel kan bli större :) (Speciellt med elfel) Men sen kan det även vara ett enkelt fel vilket gör det till ett klipp ;)

Men skulle va kul å ha nått att pilla på när man har tid, min DeVille går ju felfritt så det finns inget att göra på den. (Än, det kanske kommer)

Då skulle jag slå till på den där STS:en. Sa till frugan att där kunde hon kört en riktig bil och haft 90000 över till plåtskador jämfört med hennes Jeep Wrangler. För att inte tala om att hon hade sparat minst 3 dl/mil också...

Fast visst har Jeepen andra fördelar, bortsett från Chryslers usla lacker och halvtaskiga underedsbehandlingar, törsten, de dyra delarna, den dåliga kvalitén etc ..hmm, ja Wranglern har inte så många finesser så det är inte mycket som kan paja, än så länge sköter den sig fint (efter 1500 mils körning). Ska cabba av den imorgon och slänga på soft-topen tänkte jag :)

Link to comment
Share on other sites

Haha. nu fick man nått att göra med DeVillen iallfall, inre styrled är glapp, bara att byta :)

Är lite sugen på STSen som du nämde, ska skå en signal i helgen till ägaren (Om jag kommer ihåg det)¨höra lite mer om elfelet.

Link to comment
Share on other sites

-95 då borde det vara 4.9:an i den, och det ser jag inte som något fel man slipper topplockspackningen med Northstar och den är hyggligt snål.

Priset är i rätt nivå, och bilen ser komplett ut på biderna sånär som på navkapslarna.

Bilar kan hamna avställda längre tider, man kanske har något annat att åka med och inte tid/plats/intresse att fixa. Men det brukar komma en del småfel efter längre avställning. Så frågan är vad som måste göras för att få den i trafik igen.

Stötdämpare är klassiskt att det går ner, och kostar en slant att byta. Kör ut en lista via klimatorn över fel via styrdatorn. AC-pumpen håller inte heller bästa kvalité men är i varje fall billigare att byta än till det mesta andra.

Slå en signal till ägaren och hör efter.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte rekommendera dig att köpa den här. Den låter för dyr med tanke på att den varit avställd i 2 år och antagligen fått följdproblem (bromsar fastnar, bromsskivor rostar etc etc). 4.9:an är väl en hygglig motor, det beror på vad man är ute efter. Vill du glida runt i lägre hastigheter är den helt ok, men Northstarmotorn är överlägsen på det mesta, soppaförbrukningen blir bara högre i stadstrafik och i lägre hastigheter jämfört med 4.9.an. Det är sant att 4,9:an inte är kandidat för topplockspackningar, men Northstarmotorn råkar å andra sidan inte ut för det oftare än någon annan spis. Är bara kylarvätskan rätt skött ser jag ingen risk. Skulle det värsta hända behöver du bara göra reparationen en gång.

Dessutom slipper du ramlagerdunket från 4,9:an :P

För övrigt anser jag att AC-apparaten är mycket tillförlitlig. Man läser och hör allt som oftas att de håller i runda slängar 15-20 års tid, det är väl ganska hyfs? Min 93:a var bara 14 år då jag sålde den men då hade den gått nästan 25000 mil, AC funkade fint..

Det är värre med de nyare bilarna då det är japansk skit som har en förväntad livslängd på 5 år.

Deville och Seville är för övrigt inriktade på helt olika målgrupper, gamlingarna brukar gilla Devillen (bekvämare, snålare, mera glidbetonad) och de körgladare väljer STS eller CTS (mer krut, bättre väghållning, lite törstigare dock)

Link to comment
Share on other sites

Ska ringa på den å höra varför den stått avställd, det står ju inget om den kanske startats upp lite då å då eller körts korta sträckor för att just undvika problem som ni radar upp Jan och Oscar.

AC pump håller ganska länge om man även använder den på vintern, Morfars Ford Focus har fått problem med AC pumpen (4 år gammal), anledningen är för att de inte använder den på vintern, knappt på sommaren heller.

En välanvänd pump är en lycklig pump ;) (På tal om pump, måste fylla på min)

Återkommer med svar på DeVillen :)

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte rekommendera dig att köpa den här. Den låter för dyr med tanke på att den varit avställd i 2 år och antagligen fått följdproblem (bromsar fastnar, bromsskivor rostar etc etc). 4.9:an är väl en hygglig motor, det beror på vad man är ute efter. Vill du glida runt i lägre hastigheter är den helt ok, men Northstarmotorn är överlägsen på det mesta, soppaförbrukningen blir bara högre i stadstrafik och i lägre hastigheter jämfört med 4.9.an. Det är sant att 4,9:an inte är kandidat för topplockspackningar, men Northstarmotorn råkar å andra sidan inte ut för det oftare än någon annan spis. Är bara kylarvätskan rätt skött ser jag ingen risk. Skulle det värsta hända behöver du bara göra reparationen en gång.

Dessutom slipper du ramlagerdunket från 4,9:an :P

För övrigt anser jag att AC-apparaten är mycket tillförlitlig. Man läser och hör allt som oftas att de håller i runda slängar 15-20 års tid, det är väl ganska hyfs? Min 93:a var bara 14 år då jag sålde den men då hade den gått nästan 25000 mil, AC funkade fint..

Det är värre med de nyare bilarna då det är japansk skit som har en förväntad livslängd på 5 år.

Deville och Seville är för övrigt inriktade på helt olika målgrupper, gamlingarna brukar gilla Devillen (bekvämare, snålare, mera glidbetonad) och de körgladare väljer STS eller CTS (mer krut, bättre väghållning, lite törstigare dock)

Fasen också, jag som gillar DeVille:n fast det är klart att jag har ju passerat 35år. Å andra sidan brukar jag chocka min omgivning emellanåt, som att säga om Clio Renault Sport "Den har rätt okej komfort", biltidningarna dömde ut fjädringen som att den enbart passade på bana och var helt odräglig till vardags. Jag tyckte det var värre med motorn som skulle varvas till förbannelsen och en otroligt tätstegad växellåda, utan att det gick så himla snabbt.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Inget fel på Devillen, vill bara trycka på att man faktiskt riktat in sig på lite olika målgrupper under designstadiet. DTS:en har ju bra flås om man vill ha en vassare Deville. För att förtydliga så tycker jag det är mycket pengar för 4.9:an då man kan få en defekt Deville med Northstarmotorn för samma pengar. För de pengarna får man en äldre STS i hyfsat skick.

För övrigt gillade jag HT4500 motorn i min Eldorado även att den bara tog 1,5 dl/mil mindre soppa än min nuvarande STS.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...