Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Byte Växellåda olja


sts2006

Recommended Posts

Hej

När jag köpte min bil i okt. 2009 så var en service redan gjord. Nyfiken som jag alltid har varit så åkte jag till verkstaden för att höra vad den servicen innebar .Så jag skulle ha en platt form att stå på , Döm om min förvåning så hade dom bara bytt olje + filter och det kallad dom stor service och stämplat service boken för 6000 mil service . Är det någon som vet vad den servicen innebär?. . . sedan sa service killen att det ska vara 50/30 helsyntetisk olja , bilen har rullat ca 5000mil och då var det dax enligt honom att byta oljan i växellådan kan detta vara sant .

Tacksam om jag skulle kunna då hjälp att reda ut detta virrevarv

Anders Gullstrand

Link to comment
Share on other sites


Hej

När jag köpte min bil i okt. 2009 så var en service redan gjord. Nyfiken som jag alltid har varit så åkte jag till verkstaden för att höra vad den servicen innebar .Så jag skulle ha en platt form att stå på , Döm om min förvåning så hade dom bara bytt olje + filter och det kallad dom stor service och stämplat service boken för 6000 mil service . Är det någon som vet vad den servicen innebär?. . . sedan sa service killen att det ska vara 50/30 helsyntetisk olja , bilen har rullat ca 5000mil och då var det dax enligt honom att byta oljan i växellådan kan detta vara sant .

Tacksam om jag skulle kunna då hjälp att reda ut detta virrevarv

Anders Gullstrand

Nej nej nej!

Det här är ett så typiskt exempel på verkstäder som försöker klå folk på pengar, eller med bästa vilja i världen tror dom vet fast har helt fel.

Det är möjligt att de värden jag nu kommer att redovisa för dig inte stämmer helt hundra på din bil, men med största sannolikhet lär verkligheten vara bättre än det jag nu nämner.

Först och främst ska det vara 5W/30 olja, helsyntetisk eftersom man slopat motoroljevärmeväxlaren för att eliminera läckagepunkter.

Den första stora servicen ligger vid 16000 mil...

Det är absolut inte dags att byta växellådeolja, vad säger din oljelivslängdsindikator? Vad säger din instruktionsbok? Skulle vara förvånad om man föreslår ett byte innan 8000 mil och då under förutsättningen att bilen gått hårt dvs. som polisbil, med släp uppe i alperna etc.

Jag skaffade min egen bil med 3300 mil på mätaren och då var en service gjord av den förre ägaren på över 7000 kr. Bl.a tog man nästan 400 kr betalt för ett oljefilter när filtret kostar en hudring i vanliga fall. Alldeles för tjock olja var ifylld och nya bromsbelägg var monterade med avklippt bromsslitagevarnarkabel.

Denna service var gjord av Svedala bensín och service AB

Man tog också betalt med 1040 kr för 7,1 liter olja...

Lita aldrig på en verkstad och när de börjar komma med yttranden, dubbelkolla alltid med någon annan eller ännu hellre bekanta dig med forumet och sök information/fråga.

Link to comment
Share on other sites

Hej

När jag köpte min bil i okt. 2009 så var en service redan gjord. Nyfiken som jag alltid har varit så åkte jag till verkstaden för att höra vad den servicen innebar .Så jag skulle ha en platt form att stå på , Döm om min förvåning så hade dom bara bytt olje + filter och det kallad dom stor service och stämplat service boken för 6000 mil service . Är det någon som vet vad den servicen innebär?. . . sedan sa service killen att det ska vara 50/30 helsyntetisk olja , bilen har rullat ca 5000mil och då var det dax enligt honom att byta oljan i växellådan kan detta vara sant .

Tacksam om jag skulle kunna då hjälp att reda ut detta virrevarv

Anders Gullstrand

Nej nej nej!

Det här är ett så typiskt exempel på verkstäder som försöker klå folk på pengar, eller med bästa vilja i världen tror dom vet fast har helt fel.

Det är möjligt att de värden jag nu kommer att redovisa för dig inte stämmer helt hundra på din bil, men med största sannolikhet lär verkligheten vara bättre än det jag nu nämner.

Först och främst ska det vara 5W/30 olja, helsyntetisk eftersom man slopat motoroljevärmeväxlaren för att eliminera läckagepunkter.

Den första stora servicen ligger vid 16000 mil...

Det är absolut inte dags att byta växellådeolja, vad säger din oljelivslängdsindikator? Vad säger din instruktionsbok? Skulle vara förvånad om man föreslår ett byte innan 8000 mil och då under förutsättningen att bilen gått hårt dvs. som polisbil, med släp uppe i alperna etc.

Jag skaffade min egen bil med 3300 mil på mätaren och då var en service gjord av den förre ägaren på över 7000 kr. Bl.a tog man nästan 400 kr betalt för ett oljefilter när filtret kostar en hudring i vanliga fall. Alldeles för tjock olja var ifylld och nya bromsbelägg var monterade med avklippt bromsslitagevarnarkabel.

Denna service var gjord av Svedala bensín och service AB

Man tog också betalt med 1040 kr för 7,1 liter olja...

Lita aldrig på en verkstad och när de börjar komma med yttranden, dubbelkolla alltid med någon annan eller ännu hellre bekanta dig med forumet och sök information/fråga.

Glömde att säga att service killen sa att det kanske skulle vara dags att byta bromsbelägg och då fick man inte ha koppar pasta på beläggen för det ärgar på bromsoken kan detta stämma ? . . .

Link to comment
Share on other sites

Hej

När jag köpte min bil i okt. 2009 så var en service redan gjord. Nyfiken som jag alltid har varit så åkte jag till verkstaden för att höra vad den servicen innebar .Så jag skulle ha en platt form att stå på , Döm om min förvåning så hade dom bara bytt olje + filter och det kallad dom stor service och stämplat service boken för 6000 mil service . Är det någon som vet vad den servicen innebär?. . . sedan sa service killen att det ska vara 50/30 helsyntetisk olja , bilen har rullat ca 5000mil och då var det dax enligt honom att byta oljan i växellådan kan detta vara sant .

Tacksam om jag skulle kunna då hjälp att reda ut detta virrevarv

Anders Gullstrand

Nej nej nej!

Det här är ett så typiskt exempel på verkstäder som försöker klå folk på pengar, eller med bästa vilja i världen tror dom vet fast har helt fel.

Det är möjligt att de värden jag nu kommer att redovisa för dig inte stämmer helt hundra på din bil, men med största sannolikhet lär verkligheten vara bättre än det jag nu nämner.

Först och främst ska det vara 5W/30 olja, helsyntetisk eftersom man slopat motoroljevärmeväxlaren för att eliminera läckagepunkter.

Den första stora servicen ligger vid 16000 mil...

Det är absolut inte dags att byta växellådeolja, vad säger din oljelivslängdsindikator? Vad säger din instruktionsbok? Skulle vara förvånad om man föreslår ett byte innan 8000 mil och då under förutsättningen att bilen gått hårt dvs. som polisbil, med släp uppe i alperna etc.

Jag skaffade min egen bil med 3300 mil på mätaren och då var en service gjord av den förre ägaren på över 7000 kr. Bl.a tog man nästan 400 kr betalt för ett oljefilter när filtret kostar en hudring i vanliga fall. Alldeles för tjock olja var ifylld och nya bromsbelägg var monterade med avklippt bromsslitagevarnarkabel.

Denna service var gjord av Svedala bensín och service AB

Man tog också betalt med 1040 kr för 7,1 liter olja...

Lita aldrig på en verkstad och när de börjar komma med yttranden, dubbelkolla alltid med någon annan eller ännu hellre bekanta dig med forumet och sök information/fråga.

Glömde att säga att service killen sa att det kanske skulle vara dags att byta bromsbelägg och då fick man inte ha koppar pasta på beläggen för det ärgar på bromsoken kan detta stämma ? . . .

Link to comment
Share on other sites

Jag dubbelkollade nyss med FSM (factory service manual) alltså enligt FABRIKENS EGNA UPPGIFTER.

5W/30 olja i motorn. Oljan ska också uppfylla kraven GM4718M (vilket kan men inte måste innebära en syntetisk olja)

Automatlådeoljan ska inte bytas annat än när oljelivslängdsindikatorn säger det eller om:

In heavy city traffic where the outside temperature regularly reaches 90°F (32°C) or higher.

In hilly or mountainous terrain.

When doing frequent trailer towing.

Uses such as limousine service.

Uses such as high performance operation

säger en hel del va? :)

Tittar man sen på serviceintervallerna är som sagt den första stora servicen vid 16000 mil. Din egen instruktionsbok ska i slutet klart och tydligt innehålla vilka servicar som ska göras och vad som ingår. Gör servicarna själv. Kan du lossa och dra åt en skruv kan du fixa det själv. :)

Link to comment
Share on other sites

Glömde att säga att service killen sa att det kanske skulle vara dags att byta bromsbelägg och då fick man inte ha koppar pasta på beläggen för det ärgar på bromsoken kan detta stämma ? . . .

Kör bort bilen därifrån så snabbt som möjligt...

Kopparpasta kan ju vara bra till mycket men man SKA använda det fett som följer med beläggen för att smörja glidytorna på anvisade ställen (vilket syns i bipacksedeln till beläggen)

Dessutom får du en varning när det återstår ca 3 mm på beläggen, det finns ingen som helst anledning att byta innan dess. Du har god tid på dig att fixa det själv eller boka tid då varningen kommer.

Enda gången jag har kopparfett är vid jordpunkter eller passningsyta fälg/nav. Hjulbultar smörjs ej (eller några andra skruvförband för den delen såvida det inte rekommenderas).

Link to comment
Share on other sites

Hej,

4718M specad olja ska det vara. 76 har en lämplig sådan olja som inte är svår att få tag i. Corvette ska också ha den oljan. Oljan är gjord för att tåla hög temperatur utan att brytas ned, och 4718M finns bara i två viskositeter och då väljer man 5W/30. Noterade i vintras att det inte fanns något vitt klegg på oljepåfyllningslocket så motorn får upp en bra oljetemp även till vardags. Mycket bra! Fler motorer dör av för låg oljetemp än för hög.

Vad som du däremot snart ska byta är kylvätska, Dex-cool (hansen racing) och destillerat vatten. Finns även några pellets som man kan stoppa i, de är inte så dyra (hansen eller Klintberg). Klintberg tar lite väl bra betalt för Dex-cool.

Jag kan inte uttala mig om beläggen, är de slut ska de bytas men performance package bromsarna är rejält dimensionerade så de ska nog räcka ett tag. Jag brukar titta till sådant när jag skiftar hjul. Både standardbromsarna och framförallt Brembo är gjorda i aluminium och gillar inte vägsaltet. Klet binder smuts, man brukar montera bromsar torrt (utan fett) på baksidan av beläggen finns skrikdämpar material. Brembo oken har en öm punkt under glidblecken i rostfritt där smuts och annat nöter ner färgen med lite salt på det så nyper man åt beläggen när det oxiderar.

Växellåds oljan rekommenderas att bytas vid 8300mil om bilen gått hårt. Exakt hur hårt det är vet jag inte, men BMW X5 har samma (grund)låda och där ska man byta olja vid 16000mil istället. Stalltipset är att det inte brådskar, filterkit köpte jag hos Rock Auto för runt 500:- jag byter någon gång framöver (kul att skruva sönder saker).

STS:en är extremt underhållsfri, få servicepunkter men det som ska bytas är dyra grejor (läs: av god kvalitet).

Jag håller med Jan om att en del servicetekniker har väldigt egna uppfattningar om saker och deras ting. Speciellt frustrerande är det för de som konstruerat och testat sakerna för att försäkra sig om att det ska fungera och så ska någon "klåpare" hitta på något bättre. Ska inte dra alla över en kam. Och ibland kanske verkstäderna är väl överambitiösa. Sedan finns det firmor som är oerhört kunniga, det vill bara till att hitta dem och övertyga dem om att de ska ta sig tid med just sin egen bil.

Har en viss kärlek till Italienska bilar, så jag är luttrad vad gäller tyckande och tänkande. Där byts delar avsedda att räcka bilen ut på rutin vart tredje år.

Tillbaks till ämnet:

Det finns liten service Maintenance 1, och en större service Maintenance 2. Därutöver finns mil/års baserade service. 2:an betyder kupeluftfilter och fler inspektionspunkter. Finns längst bak i instruktionsboken mer info. (iaf i min Amerikanska). Jag kan ta bilder om du vill.

Gissning: Byta olja, filter, kupefilter, luftfilter börjar bilen närma sig 5år så byt kylvätskan också.

Sedan finns det punkter jag saknar. Byta bromsvätska t.ex. den är hygroskopisk och binder fukt. Som resulterar i att bromsvätskan kan koka vid hård belastning.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...