Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Hälsar man?


Oscar P

Recommended Posts

Så den svåra frågan:

Från att komma från ett annat bilmärke där de närmast sörjande håller ihop så är man van att hälsa. Och som ägare av vad som anses som "youngtimer" och nästkommande klassiker så var entusiastvarningen närmast stämplad i pannan på en. Såg man en likadan bil hälsade man!

Men hälsningsfraserna var noga reglerade, förare av nyare bil hälsar först. Ägare av familjebil hälsar på sportvagn osv. Kanske lite nördigt, men på något sätt stämer det ändå. Egentligen handlade det om vem som var mest insnöad, så det var då rakt inte dyrast bil som alltid vann - nej de som hade mest plågosamt bilägande vann mest handvinkningar.

Men hur gör Cadillacägarna?

Hälsa med handen, blinka med lyset eller bara en diskret nick och låta blickarna tala.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites


Jag brukar slänga upp näven men jag har inte fått många svarsvinkningar, däremot många som sitter med munnen öppen vilket antagligen beror på att jag körde över 70 km/h?

Link to comment
Share on other sites

Ja hur hälsar man ? . . . jag för min del tycker att det är helt okey att men lyfter lite på den handen du har på ratten och sedan är det bra, det behöver inte vara så komplicerat gör det så enkel som möjligt, jag tror inte att det fins några regler som styr det hela . Men en fråga till dig vad har du haft för bil märke tidigare där allt var så " militäriskt styrt" låt mig gissa Rolls Royce eller jaguar , Ferrari något i den stilen skulle jag kunna tänka mig .

mvh: Anders Gullstrand

Link to comment
Share on other sites

Ja hur hälsar man ? . . . jag för min del tycker att det är helt okey att men lyfter lite på den handen du har på ratten och sedan är det bra, det behöver inte vara så komplicerat gör det så enkel som möjligt, jag tror inte att det fins några regler som styr det hela . Men en fråga till dig vad har du haft för bil märke tidigare där allt var så " militäriskt styrt" låt mig gissa Rolls Royce eller jaguar , Ferrari något i den stilen skulle jag kunna tänka mig .

mvh: Anders Gullstrand

Nej, mer anspråkslöst än så Alfa Romeo.

Självklart är det med glimten i ögat, men med tiden så har jag insett att bakom ”idiotin” ryms en sanning.

Det (Alfa) märket är komplext eftersom det blandar ganska kostsamma äldre bilar, till nyare bilar som köps billigt men kostar dyrt att hålla i drift, sedan finns youngtimers, som för några år sedan varit billiga men har gått upp i pris.

Sedan har jag kört lite motorcykel, och där hälsar alla på allt!

Märkesklubbar har alltid sina undergrupper, ofta börjar intresset med något anspråkslöst för att sedan växa till att man sjunker allt djupare in i märkets atmosfär. Den som kommer med en äldre bil vet nästan säker att möter man en annan äldre bil så är det en entusiast som kör, och den känner man en viss gemenskap med.

Nyare bilar kan lika gärna köras av en glad entusiast, som den som ville vara lite udda och välja något istället för Mercedes, kanske bara föll för formen eller något sådant. Och denna kan inte tänka sig in i situationen ”märkesgemenskap” ute på vägen.

På Italienskt manér så hälsar man artigt på märkesfränder, och en och annan Ferrraiåkare kan hälsa (och då hälsar man tillbaka) möter man en likadan bil så hälsar man lite mer ”familjärt”.

Jag har försökt hälsa på tre andra Cadillac bilar från 1990tal nu under vintern, men ingen hälsade tillbaka ☹

Men det som är roligast är att se folks min när man säger att man kör Cadillac, de har väldigt svårt att placera in en i det berömda facket.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Haha, det är alltid lika kul å se folks reaktioner när man säger att man kör Cadillac året om :) Har försökt att å farsan att testköra en nyare Cadillac då han är sugen på en ny bil, men icke, han är stenhård på att de inte går eller ska köras Cadillac på vintern.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...