Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Hej alla Cadillac Vänner. . .


sts2006

Recommended Posts

Hej alla cadillac vänner jag är ganska ny i clubben och har inte haft min Cadillac STS 2006 så länge .Jag köpte den 2009-10-13 så jag är lite av en ny börjare på detta området. Men jag hoppas att kunna få glädje av den nu när våren kommer för det var inte någon större hit som vinter bil, eller så är det jag som inte kan köra den som man ska på vinterväglag. Så har jag en fråga, ni som har haft Cadillac ett tag och vet lite mer än vad jag troligen vet.Sedan jag köpte bilen så har jag haft den på verkstad ett antal gånger för olika saker, Det började med att det skramlade i förar dörren när man körde över ett gupp , sedan var det när jag skulle tvätta bilen så blev vänster strålkastare ett mindre akvarium , där efter så helt plötsligt så började att läcka vatten från kylaren Men alla dom felen är nu avhjälpta. Och nu är vänster fram dörr konstig går bara att öppna med nyckel ,har jag bara haft otur eller är Cadillac lite orginella? Måste dom hanteras med varsam hand , jag är perfeconist när det gäller bilar allt ska bara fungera till 100% jag kan till exempel tvätta och dammsuga bilen 2 ggr per vecka bara för att den ska vara ren för då trivs jag med att köra bilen. Kan väl tillägga att jag alltid har kört Jeep förrut

Hej då alla Cadillac vänner och på åter hörande

Jag hoppas att jag får träffa några i sommar på någon cadillac träff

Mvh Anders

Link to comment
Share on other sites


Vänligen ursäkta min svenska. Jag är en amerikan med en översättare:

Den vänstra dörren inte skiljer sig från höger. Det är sannolikt något löst innanför dörren lås.

Dörrpanelerna är inte svårt att få bort, och Cadillacs är inte svårt att upprätthålla. Jag tycker att du borde titta på att få en GM Factory Shop Manual för din bil. De finns används på eBay för ett rimligt pris, om du leta efter en dag eller två.

CTS-V_LateralGs_6-2018_tiny.jpg
-- Click Here for CaddyInfo page on "How To" Read Your OBD Codes
-- Click Here for my personal page to download my OBD code list as an Excel file, plus other Cadillac data
-- See my CaddyInfo car blogs: 2011 CTS-V, 1997 ETC
Yes, I was Jims_97_ETC before I changed cars.

Link to comment
Share on other sites

Vänligen ursäkta min svenska. Jag är en amerikan med en översättare:

Den vänstra dörren inte skiljer sig från höger. Det är sannolikt något löst innanför dörren lås.

Dörrpanelerna är inte svårt att få bort, och Cadillacs är inte svårt att upprätthålla. Jag tycker att du borde titta på att få en GM Factory Shop Manual för din bil. De finns används på eBay för ett rimligt pris, om du leta efter en dag eller två.

Thanks for your tips. I'll look on ebay o see if I can find someone manual.Best regards Anders

Link to comment
Share on other sites

Hej alla cadillac vänner jag är ganska ny i clubben och har inte haft min Cadillac STS 2006 så länge .Jag köpte den 2009-10-13 så jag är lite av en ny börjare på detta området. Men jag hoppas att kunna få glädje av den nu när våren kommer för det var inte någon större hit som vinter bil, eller så är det jag som inte kan köra den som man ska på vinterväglag. Så har jag en fråga, ni som har haft Cadillac ett tag och vet lite mer än vad jag troligen vet.Sedan jag köpte bilen så har jag haft den på verkstad ett antal gånger för olika saker, Det började med att det skramlade i förar dörren när man körde över ett gupp , sedan var det när jag skulle tvätta bilen så blev vänster strålkastare ett mindre akvarium , där efter så helt plötsligt så började att läcka vatten från kylaren Men alla dom felen är nu avhjälpta. Och nu är vänster fram dörr konstig går bara att öppna med nyckel ,har jag bara haft otur eller är Cadillac lite orginella? Måste dom hanteras med varsam hand , jag är perfeconist när det gäller bilar allt ska bara fungera till 100% jag kan till exempel tvätta och dammsuga bilen 2 ggr per vecka bara för att den ska vara ren för då trivs jag med att köra bilen. Kan väl tillägga att jag alltid har kört Jeep förrut

Hej då alla Cadillac vänner och på åter hörande

Jag hoppas att jag får träffa några i sommar på någon cadillac träff

Mvh Anders

Hej!

Det är sannolikt så att det som du hör som är löst i dörren också påverkar att du har problem med att öppna dörren.

Strålkastaren kan ju vara en följd av motkörning någon gång eller faktiskt en defekt som slunkit igenom från tillverkningen även att sannolikheten är låg eftersom Cadillac till skillnad från Jeep har ett väldigt lågt antal fel/bil räknat. De brukar placera sig runt top 5 i världen till skillnad från Jeep som brukar placera sig som top 5 från botten.

Du har helt enkelt haft otur och/eller råkat ut för några skumma skador från t.ex. tidigare ägare.

Angående bakhjulsdrift och vinter bör du känna till att antisladdsystemet "Stabilitrak" är anpassat för att inte gripa in så hysteriskt som de flesta andra bilmärkenas system gör.

http://www.cadillacfaq.com/faq/answers/stabili-compare.html

Frugan har en Jeep Wrangler -04:a och innan dess hade hon en Cherokee -90:a och jag kan lugnt säga att jag börjar bli Jeepexpert...fast jag gillar Jeep ändå.

Själv har jag haft en Cadillac Eldorado -88:a, en STS -93:a och nu en STS -02:a där jag lagt 8000 mil på dom vardera, mätarställningen på Eldoradon vid försäljning var ca 24000 mil, på STS -93:an ca 22000 mil och på min nuvarande STS ca 11400 mil.

Cadillacarna tål att användas, fixa småfelen rätt så kommer inte dom tillbaka mer på bilens livstid, det fina är också att (till skillnad från t.ex. Jeep ;) )man som regel slipper flera fel på länge.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har också en STS av den nyare modellen, dörrlåset känner jag igen. Har dock inte brytt mig om att åtgärda det ännu, fungerade fint i höstas. I min dörr rasslar dock inget (om det har med saken att göra). Misstänker dock att det rör sig om att brytaren i handtaget inte känner att jag drar i handtaget, för jag har för mig att det ska lysa en lampa för stöldskyddet om man försöker öppna dörren utan att ha FOB med sig (elektroniska nyckeln).

Jag kör min bil på vintern, och med vinterdäck så fungerar det hyggligt. Vad är det du inte tycker fungerar så bra rent körmässigt?

Men visst tillvänjning kräver den, och jag har ännu inte riktigt förstått hur de kalibrerat antisladdsystemet.

Vilken utrustningsnivå har du på din bil, de med utrustingspaket har oftast även performance package och då ingår differentialbroms och det gör bilen lite stingsligare.

Sedan finns det om du har magnetic ride två inställningar på chassit att välja mellan, Touring kan fungera bättre på vintern.

Jag vet inte vad jag ska säga om Cadillacs kvalitet, det finns många bilar som rullat många många mil, och det verkar som att det håller. Ofta är det konstruktionstekniskt eleganta lösningar. Men det är komplexa bilar och det är mer som kan gå sönder och strula än på en Toyota Corolla om man säger så. Men jag har inget problem med att något strular emellanåt bara bilen är rolig att köra när den fungerar som den ska.

Det ska dock sägas att jag inte haft några problem med min bil förutom att startspärren vägrade efter att jag bytt batterier i FOB och nämnda dörrlås. Du har helt enkelt haft lite otur... lampan är säkert någon limskarv runt glaset som inte är helt tät.

Det är bara att önska lycka till med bilen. Man lär sig hela tiden nya saker.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Hej, trevligt att höra om andras erfarenheter vad gäller den nya STS:en. Köpte själv en förra oktober. Har tyvärr inte kunnat köra så mycket med den ännu på grund av vinter och inga vinterdäck. Har dock inte än så länge upptäckt några som helst problem med bilen, Jag tycker att den har läcker design - betydligt högre kvalitetskänsla än tidigare modeller. Har även en Cadillac Deville DTS 2000.

Om jag jämför:

Devillen - låg kvalitetskänsla - men fantastiskt bränslesnål - något besviken på STS:ens höga bränsleförbrukning i jämförelse med den gamla North Star motorn - tyst och komfortabel långfärdsbil.

STS:en - på ett helt annat sätt en modern bil - som sagt besviken på hög bränsleförbrukning samt ett betydligt högre vägljud än i Devillen - beror antagligen på däcksutrustning - tyvärr - ju större fälgar och däck - desto högre vägljud - för min del prioriterar jag komfort före ett häftig utseende på däck och fälgar - kan naturligtvis också skilja mellan däcksfabrikat.

Totalt so far helnöjd med bilen

Bästa hälsningar

Göran

Link to comment
Share on other sites

Hej, trevligt att höra om andras erfarenheter vad gäller den nya STS:en. Köpte själv en förra oktober. Har tyvärr inte kunnat köra så mycket med den ännu på grund av vinter och inga vinterdäck. Har dock inte än så länge upptäckt några som helst problem med bilen, Jag tycker att den har läcker design - betydligt högre kvalitetskänsla än tidigare modeller. Har även en Cadillac Deville DTS 2000.

Om jag jämför:

Devillen - låg kvalitetskänsla - men fantastiskt bränslesnål - något besviken på STS:ens höga bränsleförbrukning i jämförelse med den gamla North Star motorn - tyst och komfortabel långfärdsbil.

STS:en - på ett helt annat sätt en modern bil - som sagt besviken på hög bränsleförbrukning samt ett betydligt högre vägljud än i Devillen - beror antagligen på däcksutrustning - tyvärr - ju större fälgar och däck - desto högre vägljud - för min del prioriterar jag komfort före ett häftig utseende på däck och fälgar - kan naturligtvis också skilja mellan däcksfabrikat.

Totalt so far helnöjd med bilen

Bästa hälsningar

Göran

Är det inte så att slutväxelutväxlingen är helt annorlunda på Devillen? Det beror ju på vilken modell du hade. Generellt kan man säga att Devillen (och SLS:en när den fanns) var de snålaste modellerna, de skulle vara rappa men framförallt är de mer "lyxbetonade" än STS:en som är för den gasglade. STS:en är ju Touringmodellen och då får man räkna med högre förbrukning. Dels högre effekt och dels tyngre bil, det i kombination med att bilen faktiskt är konstruerad för att vara en rapp vägmaskin till skillnad från att vara glidarbil gör att förbrukningen blir högre.

Du säger att du prioriterar komfort framför fräsiga fälgar etc. och då undrar jag varför du inte valde en nyare Deville? Det låter mer som din typ av bil.

STS däcken och fälgarna är framtagna med hänsyn till väghållningen framför bränsleförbrukningen, bättre grepp medför också en törstigare bil. Lågt rullmotstånd etc ger som regel sämre grepp.

All-season däck blir också törstigare...

Sen säger jag som vanligt, kör med farthållare i, det är det snålaste du kan göra, adaptiv farthållare gör ju att bilen gasar mera/oftare vilket också bidrar till högre soppaförbrukning.

Testa även att köra som du brukar fast på sportläget för att se skillnaden. Försöker du köra på ett ekonomiskt sätt anpassar sig bilen till det. Ekodriving är inte att sega sig upp i fart utan att gasa på lite rejält tills du är uppe i fart, det gör stor skillnad.

Som avslutning kan jag väl bara säga att man inte köper en bil på 320 hp och nära 2 tons tjänstevikt för att snålköra eller hur? Få andra bilar med den effekten, motorstorleken och vikten är så snåla. Devillen är som sagt ett bra exempel på en snål stor bil, fast då kör man ju lite annorlunda eller hur? ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej jag har testat bränsleförbrukningen på min STS 06a i stadskörning ligger den på ca 1,3 och landsväg så är det mellan 0,8 till 1,1 och det är inte något att gnälla över.Innan jag köpte min Cadillac så hade jag en Jeep Grand Cherokee men en 4,7l V8 och den sörplade i sig, i stadskörning 2.3 och landsväg kunde den komma net till 1,5 så jag kan nog bara hålla med dig Jan. Angående vägljud så har jag sällan åkt en bil med tystare kupé,både med vinter och sommar däck.

Anders

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Färddator eller tankning (jag misstror inte Cadillac men vill ändå fråga)?

Kommer inte riktigt ner på de siffrorna med min V8 med performace package, 1.6-1.7L/milen de 20-25km jag kör per dag (tank/vägmätare). Landsväg ganska stabilt strax över litern. Men de Kuhmo däck som jag har som vinterdäck ska vara rejält tungrullade och frågan är inte om även sommardäcken av samma fabrikat är det.

Jag har 17" på min bil och urvalet av däck är inte så imponerande, annars kunde man siktat in sig på något lättrullar nästa gång.

Egentligen har LH2:an alla förutsättningar att vara snål, alla trick i boken finns tillgängligt. Variabla kamaxeltider såväl på insug som avgassidan, och har jag inte förstått saken fel så har man bredbandslambdasonder (för-lambda) och metalliska katalysatorer. Det betyder att man kan köra motorn lite magert när så är lämpligt, och man behöver inte heller feta på i onödan under fullgas. Lådan kan låsa upp alla växlar, och därmed bränslestrypa vid motorbroms.

http://autospeed.com.au/cms/title_Anatomy-of-an-Engine-the-New-Northstar-V8/A_1569/article.html

Men med tanke på motorprestanda så är det acceptabla siffror, men säkerligen skulle den högre utväxlingen spara droppar. Notera att EU bilar är specade med annan utväxling än USA bilarna är i deras norm.

Men DeVillen är i sina bästa stunder fantastiskt snål, jag har fotat datorn när den bottade ur på 999km körstäcka på tanken. Men där märker man baksidan av hög utväxling, motlut och motvind så kuggar den gärna ner och då går ekonomin åt skogen. Ska bli lite kul att plocka ut den ur ladan och testa lite jämförande mätningar.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...