Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Köp delar till rätt pris


beg

Recommended Posts

Hej

När man blir för trött på höga reservdels priser så kan ni börja handla på www.rockauto.com

Själv har gjort ett 10 tal inköp från dem och är helt nöjd så här långt.

Fördelar

Låga priser, även på original AC Delco delar.

Du ser direkt fraktkostnaden

Snabba leveranser, även om man väljer det billigaste fraktalternativet tar det oftast inte mer än 4-5 arbetsdagar undantagsfall 6-7. Du kan följa paketet på nätet hela vägen.

Nackdelar

De säljer från flera olika lager och därför kan man få flera olika paket och en fraktkostnad för varje paket, dock har de en funktion som gör att man kan se om nästa del man vill ha skeppas från samma ställe.

Frakten blir inte så mycket billigare även om man samlastar med andra. De borde ha någon annan typ av frakt för tunga saker. Exempelvis bromsskivor lönar sig inte att ta hem.

Att tänka på

Man kan välja att betala tull oh moms direkt, det fungerar ibland beroende på vem som transporterar. Annars får man betala det när man hämtar ut det på posten alternativt dimper det ner en räkning efter 4-7 veckor.

Link to comment
Share on other sites


Håller med föregående skribenter..Rockauto är den rätta leverantören för oss som ej vill betala hutlösa fantasipriser! Har också handlat där kanske 5-6 gånger med det billigaste fraktsättet..delarna kommer som Bengt säger endast efter 4-5 dagar!

Lars! Är det Bergheim Auto som gäller annars vid köp av delar över disk i Norge?

Roger Martinsen

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er vel stort sett det, men det finnes også mange andre som skaffer deler, bla Klintberg & Way, US Autoparts og andre.

Jeg kjøper aldri i Norge så jeg vet ikke helt prisnivået, men det er fort 5-10 ganger US prisen.

Men selvsagt, 25% moms suger på sluttprisene til norske forhandlere.

Priser på biler med stort motorvolum, hk og vekt er jo sykte i norge, så av min bil, 94 DeVille, finnes det bare en 4-5 stykker av her.

Jeg tok inn min fra USA i sommer, og da ga jeg 25k NOK for bilen og totalt 130k NOK i moms og avgifter, og da fikk jeg 80% aldersrabatt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fraktpriser

Det var ett par unika Cadillac unika saker jag skulle ha tag i, och rockauto som jag använt ett par gånger hade inte dessa.

Vände mig till cadillac-parts-dealer, men frakten på frontspoiler, säkerhetsbälte, gummimattor (fram) och en högtalare till DeVille skulle gå på 330USD. Ungefär samma pengar som delarna betingar.

Är det någon som vet vad som driver fraktpriset?

Mattorna och högtalaren väger förmodligen en del, spoilern är skrymmande.

Och mitt lagom insmickrande mail till Klintberg har inte besvarats ännu, och priset på 630:-/gallon för Dex-cool förskräcker fortfarande (även om pellets var billigt).

De borde ju ha en ärlig chans att slå det priset jag fått.

När jag ändå är igång och är snål och gnäller på pris så är det imponerande vad dyra batterier blir när de ska ha sidopoler. Batteriet i DeVille är klåparmonterat och jag ville rätta till det. Köpte några adaptrar från Hansen (via en lokal ÅF) för top-till-sidopol, han påpekade då för mig att det var SÅÅÅÅ mycket bättre med sidopol batteri, men jag avböjde. Men frågade vad ett batteri skulle kosta 1200-1300:- svarade han.

Batterikabeln är för kort till +polen så det gick åt skogen med mina adaptrar! Bet i det sura äpplet och åkte tillbaka och bad om att få köpa ett batteri, nu visade det sig dock att batteriet skulle kostar 2400:- (AC Delco) men det fanns ett annat märke som kostade ännu mer men då var det Heavy Duty.

En missräkning av den arten tyckte jag var väl stor, dubbla priset. Jag sade som det var att jag till de pengarna överväger Optima. Men då fick jag veta att de inte alls var bra till att starta bilar med(!). Utan att vara expert på batterier (nåja, egentligen har jag rätt bra koll) så har jag lyckats hålla liv i mitt andra Optima i +10år nu. Det får nog anses som ganska bra. Och är det något Optima är bra på är det att leverera mycket startström!

Nu har det införskaffats ett Optima med sidopoler, och det var inte dyrare än något annat med sidopoler.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Angående frakt: när man som privatperson ska frakta lite tyngre eller skrymmande saker interkontinentalt blir det genast svindyrt, eftersom man tvingas använda flygfrakt. Om det fanns en service som fraktade mellan USA och Sverige med båt för privatpersoner, så skulle jag (och säkert flera) använda den. Många saker kan man planera för, och då kan det helt klart vara godtagbart med 1 - 2 månaders frakttid. Dessa servicar finns redan, men i varje fall de jag har frågat vägrar befatta sig med privatpersoner. De fraktar bara åt företag. Har någon hittat något liknande som kan användas av privatpersoner, så tar jag tacksamt emot tips om det.

Vad gäller Rockauto så har jag också använt dem några gånger med gott resutlat. Fraktkostnaderna är dock lite lustiga - ibland blir det väldiga hopp när man lägger till en enhet till (som när jag beställde 6 st oljefilter eller hur många det nu var). En gång fick jag ett luftfilter som hade felgjuten packning och inte gick att få i. Då ringde jag till Rockauto och förklarade problemet, varpå de direkt skickade ett nytt luftfilter.

Link to comment
Share on other sites

Själv åker man till American Racing och köper, alltid billigt å de fixar fram det mesta :)

Styrled Deville -89

Yttre 515:-

Inre 450:-

Fraktfritt då jag hämtar delarna själv.

Link to comment
Share on other sites

Har någon hittat något liknande som kan användas av privatpersoner, så tar jag tacksamt emot tips om det.

Det finns, norskt firma som også sender til Sverige, her kan du velge luft eller sjø:

http://jetcarrier.com

http://jetcarrier.com/Default.asp?lang=46

Jeg har benyttet disse med god erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...