Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Övertryck i expantionskärl ?


Hans Lindberg

Recommended Posts

Hej !! Har ett fel på min Cadillac Seville Sts 98års , den har gått ca 11350 mil. Jag köpte den i Början på December, och körde ca 100-110 mil och den gick inte varm. Men tempmätaren vaja lite och värmen gick och kom . Det knepiga för mig är att jag har övertryck i expantionskärlet men inte i slangar och motorn känns inte varm. Har bytt Vattenpump & termostat och även kollat locket att det holler trycket. Själv tror jag nu att det kan vara Toppackningen på nån sida ! Men det är lite luddigt för den går inte varm på det viset som man är van. Så jag skulle bli tacksam om någon har någon Idè om vad det är./ Hans105

Link to comment
Share on other sites


Hej !! Har ett fel på min Cadillac Seville Sts 98års , den har gått ca 11350 mil. Jag köpte den i Början på December, och körde ca 100-110 mil och den gick inte varm. Men tempmätaren vaja lite och värmen gick och kom . Det knepiga för mig är att jag har övertryck i expantionskärlet men inte i slangar och motorn känns inte varm. Har bytt Vattenpump & termostat och även kollat locket att det holler trycket. Själv tror jag nu att det kan vara Toppackningen på nån sida ! Men det är lite luddigt för den går inte varm på det viset som man är van. Så jag skulle bli tacksam om någon har någon Idè om vad det är./ Hans105

Har du avgasrök? Minskar kylarvätskan? Menar du att kupévärmen kom och gick? Det finns en liten slang till expansionskärlet (Ø10 eller så). Ta bort den och kolla att asnlutningarna till den inte är täppta.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jan! Det värkar som det kan vara den lilla slangen från expantionskärlet ( nippeln i motorn ) som är tätt, så jag har demonterat den och rengjort den. Är det några problem att lufta systemet ? Kan det vara mera problem ? OCH väldans tack för ditt svar. :)

Det är inte ovanligt att den lilla slangen från expansionskärlet och tillhörande anslutningar korkar igen. Vanligaste felet är att man lagt i kylarsupplementet (tabletterna eller pulvret) i expansionskärlet istället för i nedre kylarslangen.

Det är inget problem att få ut luften, bara att fylla på till max då den är kall, starta bilen (med expansionskärlslocket av) och vänta tills det blir värme i nedre kylarslangen (termostaten öppnar), efterfyll om nivån minskar och skruva på locket.

Kontrollera nivån då den är kall igen och efterfyll vid behov.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...