Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

ABS lampan tänds STS ´92


moheda74

Recommended Posts

Hej på er!

Min STS funkar klockrent efter vattenpumpshaverin. Har också spårat problemet till frugans batteriproblem (också en STS´92a). Felet var - ärgad plus+kabel till startmotorn. Den var inte lättåtkomlig kan jag säga. Hade varit busenkelt om jag demonterat främre grenröret, men av ren envishet gjorde jag inte det. Av erfarenhet har jag lärt mig att man inte ska röra grejer som funkat i över 18år, då går de bara sönder!!! Hursom, jag har en del diverse verktyg som bara ligger och e trasiga eller deformerade på ett eller annat sätt. Jag tänkte att jag kan väl tillverka ett verktyg som passar till muttern på startmotorn, utan att plocka bort en massa tillbehör. Efter en dryga 1 timmes slit så hade jag fått fram ett "special verktyg" (som BMW kallar dom) och fick loss kabeln. Efter lite slip, slit och kopparpasta satt den som ett smäck. Bilen startar som aldrig förr.

Nu har dock frugans bil fått ett annat problem. Jo, ABS lampan tänds efter ca 5min körning. Har testat provbromsa på halt underlag och ingen ABS är tillgänglig när lampan lyser, alla hjul låser sig direkt. Har stannat, stängt av motorn och läst av koderna. Inga koder finns, vare sig Current eller History. ABS lampan slocknar när man vrider av och på tändningen. Man kan köra ca 5min, och under dessa 5 min fungerar ABSen, eller så känns det iallafall. Efter 5min är FULL LOCKDOWN, som dom säger på Folsom prison.

Min fråger lyder: Hur får man reda på vad som är fel?

Kan och bör man gå in i OBD medans motorn är igång?

Link to comment
Share on other sites


Bara skit det där med ABS <_< Om folk kunde köra med vett behövs inga låsningsfria bromsar!

Hade ett liknande problem på farsans passat 96:a, provade att smörja upp alla elanslutningar till hjulsensorerna med kopparpasta för att se om problemet var el relaterat...men icke! Visade sig sedan att 2 abs sensorer var felaktiga och var tvugna att bytas ut! På STS:en sitter (iaf på min 95:a) sensorerna i hjullagret, så dessa är inte utbytbara!

Var tvungen att uppsöka verkstad med farsans passat för att använda deras felsöknings utrustning för abs systemet!

Hur är frugans batteri? Mitt STS gav lite olika felmeddelanden som tex "check brake light switch/traction control" ibland men startade utan problem med till synes ett friskt batteri....men efter ett tag var batteriet helt dött och inget utslag gjordes på instrumentbrädan när man vred på nyckeln!

Satte i ett nytt batteri (sommaren 09) och felmeddelanden har inte återkommit!

Kan alltså va ett dåligt batteri som spökar!

Roger

Roger Martinsen

Link to comment
Share on other sites

Bara skit det där med ABS Om folk kunde köra med vett behövs inga låsningsfria bromsar!

Hade ett liknande problem på farsans passat 96:a, provade att smörja upp alla elanslutningar till hjulsensorerna med kopparpasta för att se om problemet var el relaterat...men icke! Visade sig sedan att 2 abs sensorer var felaktiga och var tvugna att bytas ut! På STS:en sitter (iaf på min 95:a) sensorerna i hjullagret, så dessa är inte utbytbara!

Var tvungen att uppsöka verkstad med farsans passat för att använda deras felsöknings utrustning för abs systemet!

Hur är frugans batteri? Mitt STS gav lite olika felmeddelanden som tex "check brake light switch/traction control" ibland men startade utan problem med till synes ett friskt batteri....men efter ett tag var batteriet helt dött och inget utslag gjordes på instrumentbrädan när man vred på nyckeln!

Satte i ett nytt batteri (sommaren 09) och felmeddelanden har inte återkommit!

Kan alltså va ett dåligt batteri som spökar!

Roger

Men nu har folk inget vett...kan man köra bil jobbar aldrig ABS:en ändå :P

Jag skulle aldrig vilja vara utan vare sig ABS, traction control, RSS eller stabilitrak på någon bil längre. Visst går det att köra ändå men man kan inte slå datorn när det gäller att komma iväg (traction), att ta tvära kurvor fort..annars hade bilen kasat på framhjulen (stabilitrak + PAS) samt att köra fort el långsamt med bibehållen mjukhet och kontroll vid hård acceleration och inbromsning (RSS).

Den enda bil jag kommit i kontakt med som haft ABS-problem av de bilar vi haft i familjen var på frugans Jeep. Det var en 90:a med bilvärldens första fungerande ABS system för 4WD (innan var det som regel bara ABS på framhjulen) med de problem det innebar..

Volkswagen är ju kanske inte heller kända för sin fina elsystem :P

Kopparfett är jättebra där det är stora släta kontaktytor. OBS. fettet rengör inte utan håller oxider borta och ökar ledningsförmågan. Används INTE i multianslutningar. Då ska det vara WD-40 om det ska bli rent.

Link to comment
Share on other sites

Hej på er!

Min STS funkar klockrent efter vattenpumpshaverin. Har också spårat problemet till frugans batteriproblem (också en STS´92a). Felet var - ärgad plus+kabel till startmotorn. Den var inte lättåtkomlig kan jag säga. Hade varit busenkelt om jag demonterat främre grenröret, men av ren envishet gjorde jag inte det. Av erfarenhet har jag lärt mig att man inte ska röra grejer som funkat i över 18år, då går de bara sönder!!! Hursom, jag har en del diverse verktyg som bara ligger och e trasiga eller deformerade på ett eller annat sätt. Jag tänkte att jag kan väl tillverka ett verktyg som passar till muttern på startmotorn, utan att plocka bort en massa tillbehör. Efter en dryga 1 timmes slit så hade jag fått fram ett "special verktyg" (som BMW kallar dom) och fick loss kabeln. Efter lite slip, slit och kopparpasta satt den som ett smäck. Bilen startar som aldrig förr.

Nu har dock frugans bil fått ett annat problem. Jo, ABS lampan tänds efter ca 5min körning. Har testat provbromsa på halt underlag och ingen ABS är tillgänglig när lampan lyser, alla hjul låser sig direkt. Har stannat, stängt av motorn och läst av koderna. Inga koder finns, vare sig Current eller History. ABS lampan slocknar när man vrider av och på tändningen. Man kan köra ca 5min, och under dessa 5 min fungerar ABSen, eller så känns det iallafall. Efter 5min är FULL LOCKDOWN, som dom säger på Folsom prison.

Min fråger lyder: Hur får man reda på vad som är fel?

Kan och bör man gå in i OBD medans motorn är igång?

Var det så skoj på 4.9:an med startmotorplaceringen? :P

Är hjulen lika stora?...

Visst kan man gå in i OBD när den är igång, mätare och vissa indikatorer kan tändas och släckas men det är helt normalt.

Säkert du inte har några som helst koder? Nu menar jag överhuvudtaget, inga IPC-koder t.ex?

Link to comment
Share on other sites

Hej på er!

Min STS funkar klockrent efter vattenpumpshaverin. Har också spårat problemet till frugans batteriproblem (också en STS´92a). Felet var - ärgad plus+kabel till startmotorn. Den var inte lättåtkomlig kan jag säga. Hade varit busenkelt om jag demonterat främre grenröret, men av ren envishet gjorde jag inte det. Av erfarenhet har jag lärt mig att man inte ska röra grejer som funkat i över 18år, då går de bara sönder!!! Hursom, jag har en del diverse verktyg som bara ligger och e trasiga eller deformerade på ett eller annat sätt. Jag tänkte att jag kan väl tillverka ett verktyg som passar till muttern på startmotorn, utan att plocka bort en massa tillbehör. Efter en dryga 1 timmes slit så hade jag fått fram ett "special verktyg" (som BMW kallar dom) och fick loss kabeln. Efter lite slip, slit och kopparpasta satt den som ett smäck. Bilen startar som aldrig förr.

Nu har dock frugans bil fått ett annat problem. Jo, ABS lampan tänds efter ca 5min körning. Har testat provbromsa på halt underlag och ingen ABS är tillgänglig när lampan lyser, alla hjul låser sig direkt. Har stannat, stängt av motorn och läst av koderna. Inga koder finns, vare sig Current eller History. ABS lampan slocknar när man vrider av och på tändningen. Man kan köra ca 5min, och under dessa 5 min fungerar ABSen, eller så känns det iallafall. Efter 5min är FULL LOCKDOWN, som dom säger på Folsom prison.

Min fråger lyder: Hur får man reda på vad som är fel?

Kan och bör man gå in i OBD medans motorn är igång?

Var det så skoj på 4.9:an med startmotorplaceringen? :P

Är hjulen lika stora?...

Visst kan man gå in i OBD när den är igång, mätare och vissa indikatorer kan tändas och släckas men det är helt normalt.

Säkert du inte har några som helst koder? Nu menar jag överhuvudtaget, inga IPC-koder t.ex?

Startmotorplaceringen i sig var OK, att byta själva startmotorn är säkert jätte smidigt. Det var bara lite knepigt att komma åt +kabeln. Enligt boken ska man ta bort kablar och kontakter först, men tror att det blir lättare om man lossar på starten först och sedan plockar bort kontakter/kablar.

Inga IPC koder eller andra relaterade koder. Har kod E052 som beror på att jag hade loss batteriet när jag mekade med startmotorn.

Är hjulen lika stora??.... Du driver med mig??? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Håller med Jan i frågan,

Om hjulen fram och bak skulle ha olika dimension så märker datorn att hjulen snurrar olika snabbt och då förstår den ingen och stänger ner systemet efter ungefär den tiden. Jag funderade själv på vad som kunde vara fel på DeVillen när den köptes, men bytte framdäck till rätt dimenson på vinst och förlust och då fungerarde det.

Där så tändes lampan ofta vid acceleration, då blev det droppen som fick bägaren att rinna över. Alltid lika festligt när Traction först gick in, sedan så sparkade den ur Traction och ABS helt sekunden senare.

Annars kan det vara någon hjulgivare som är på gång. På bilar med Bosch (är det inte det?) så sägs det att man kan mäta resistansen mellan kontaktstiften och kontaktstift till jord. Hittar man någon givare som avviker så byter man den. Man kan även dra ur alla givare och sedan montera in en givare i taget. Den givare som ger felsignal senast, eller inte alls är den dåliga.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Bara skit det där med ABS <_< Om folk kunde köra med vett behövs inga låsningsfria bromsar!

Hade ett liknande problem på farsans passat 96:a, provade att smörja upp alla elanslutningar till hjulsensorerna med kopparpasta för att se om problemet var el relaterat...men icke! Visade sig sedan att 2 abs sensorer var felaktiga och var tvugna att bytas ut! På STS:en sitter (iaf på min 95:a) sensorerna i hjullagret, så dessa är inte utbytbara!

Var tvungen att uppsöka verkstad med farsans passat för att använda deras felsöknings utrustning för abs systemet!

Hur är frugans batteri? Mitt STS gav lite olika felmeddelanden som tex "check brake light switch/traction control" ibland men startade utan problem med till synes ett friskt batteri....men efter ett tag var batteriet helt dött och inget utslag gjordes på instrumentbrädan när man vred på nyckeln!

Satte i ett nytt batteri (sommaren 09) och felmeddelanden har inte återkommit!

Kan alltså va ett dåligt batteri som spökar!

Roger

Problemet är nu löst med starten/batteriet, men den visade sig första gången ca 1 år sedan. Då också vinter förstås. Hursom, bilen blev mer och mer trögstartad. Ibland drog startmotorn knappt runt motorn, väntade 2 min och då startade den. Trodde att det berodde på batteriet, den kanske inte laddas som den ska, så jag köpte ett nytt.

Nu då, nästan precis ett år senare, började bilen trögstarta igen. Tänkte att ett batteri måste ju hålla minst ett år, så där började felsökningen. Hittade som sagt felet, ärgad +kabel till startmotorn. Inga problem efter detta.

Link to comment
Share on other sites

Bara skit det där med ABS <_< Om folk kunde köra med vett behövs inga låsningsfria bromsar!

Hade ett liknande problem på farsans passat 96:a, provade att smörja upp alla elanslutningar till hjulsensorerna med kopparpasta för att se om problemet var el relaterat...men icke! Visade sig sedan att 2 abs sensorer var felaktiga och var tvugna att bytas ut! På STS:en sitter (iaf på min 95:a) sensorerna i hjullagret, så dessa är inte utbytbara!

Var tvungen att uppsöka verkstad med farsans passat för att använda deras felsöknings utrustning för abs systemet!

Hur är frugans batteri? Mitt STS gav lite olika felmeddelanden som tex "check brake light switch/traction control" ibland men startade utan problem med till synes ett friskt batteri....men efter ett tag var batteriet helt dött och inget utslag gjordes på instrumentbrädan när man vred på nyckeln!

Satte i ett nytt batteri (sommaren 09) och felmeddelanden har inte återkommit!

Kan alltså va ett dåligt batteri som spökar!

Roger

Problemet är nu löst med starten/batteriet, men den visade sig första gången ca 1 år sedan. Då också vinter förstås. Hursom, bilen blev mer och mer trögstartad. Ibland drog startmotorn knappt runt motorn, väntade 2 min och då startade den. Trodde att det berodde på batteriet, den kanske inte laddas som den ska, så jag köpte ett nytt.

Nu då, nästan precis ett år senare, började bilen trögstarta igen. Tänkte att ett batteri måste ju hålla minst ett år, så där började felsökningen. Hittade som sagt felet, ärgad +kabel till startmotorn. Inga problem efter detta.

Tänkte mest på att om batteriet inte lyckades hålla spänningen uppe under körning så att detta påverkade abs systemets så att det slogs ut! Men om batteriet är ok så är det ju bara att uppsöka verkstad så att dom kan felsöka abs systemet!

Roger Martinsen

Link to comment
Share on other sites

Startmotorplaceringen i sig var OK, att byta själva startmotorn är säkert jätte smidigt. Det var bara lite knepigt att komma åt +kabeln. Enligt boken ska man ta bort kablar och kontakter först, men tror att det blir lättare om man lossar på starten först och sedan plockar bort kontakter/kablar.

Inga IPC koder eller andra relaterade koder. Har kod E052 som beror på att jag hade loss batteriet när jag mekade med startmotorn.

Är hjulen lika stora??.... Du driver med mig??? :lol:

Det har förekommit fall då ABS:en har spökat beroende på för stor skillnad mellan fram och bakhjul..fast då är man nog inne på ca 10% skillnad eller däromkring.

Inga koder alls..dra iväg ett PM med mailadressen så ska jag scanna in felsökningsschema då ej koder finns...

Link to comment
Share on other sites

Startmotorplaceringen i sig var OK, att byta själva startmotorn är säkert jätte smidigt. Det var bara lite knepigt att komma åt +kabeln. Enligt boken ska man ta bort kablar och kontakter först, men tror att det blir lättare om man lossar på starten först och sedan plockar bort kontakter/kablar.

Inga IPC koder eller andra relaterade koder. Har kod E052 som beror på att jag hade loss batteriet när jag mekade med startmotorn.

Är hjulen lika stora??.... Du driver med mig??? :lol:

Det har förekommit fall då ABS:en har spökat beroende på för stor skillnad mellan fram och bakhjul..fast då är man nog inne på ca 10% skillnad eller däromkring.

Inga koder alls..dra iväg ett PM med mailadressen så ska jag scanna in felsökningsschema då ej koder finns...

OK, jag förstår. Det måste vara en mycket större skillnad på hjulstorlek innan den löser ut ABS lampan. Det sitter original 16 tums alufälgar med lika däck runtom, så detta är nog inte problemet. PM är på väg.

Link to comment
Share on other sites

Fick ju inga koder i displayen på instrumentbrädan. Gick in i diagnostiken för ABSen via ALDL connectorn, som sitter till vänster om bromspedalen. Jag jordade pin H på connectorn och slog på tändningen. ABS lampan tändes och gav testkod 12, därefter kod 25 och sedan testkod 12. Äntligen en kod att följa upp. Kollade kodlistan för ABS koder och den säger: Code 25 - Left front wheel speed sensor fault.

Ok, nu vet jag var felet finns. Ska ta bort framhjulet och ta en titt. Har för mig att speed sensorn sitter inne i navet och är integrerad med hjullagret, dvs den går inte att byta separat från navet, eller?!

Såg att Rockauto säljer hela navet med sensorn för ca $130 plus frakt. Ska kolla om det ens är värt att hämta en beggad på skroten, som kanske håller en vecka.

Link to comment
Share on other sites

Fick ju inga koder i displayen på instrumentbrädan. Gick in i diagnostiken för ABSen via ALDL connectorn, som sitter till vänster om bromspedalen. Jag jordade pin H på connectorn och slog på tändningen. ABS lampan tändes och gav testkod 12, därefter kod 25 och sedan testkod 12. Äntligen en kod att följa upp. Kollade kodlistan för ABS koder och den säger: Code 25 - Left front wheel speed sensor fault.

Ok, nu vet jag var felet finns. Ska ta bort framhjulet och ta en titt. Har för mig att speed sensorn sitter inne i navet och är integrerad med hjullagret, dvs den går inte att byta separat från navet, eller?!

Såg att Rockauto säljer hela navet med sensorn för ca $130 plus frakt. Ska kolla om det ens är värt att hämta en beggad på skroten, som kanske håller en vecka.

Tänk på att det bara visas koder för en sensor i taget även om signalerna är dåliga från flera. Jag vet inte varför, fråga Bosch ;) Förhoppningsvis är det bara LF sensorn. Är det så att din bil inte har TCS?

Link to comment
Share on other sites

Fick ju inga koder i displayen på instrumentbrädan. Gick in i diagnostiken för ABSen via ALDL connectorn, som sitter till vänster om bromspedalen. Jag jordade pin H på connectorn och slog på tändningen. ABS lampan tändes och gav testkod 12, därefter kod 25 och sedan testkod 12. Äntligen en kod att följa upp. Kollade kodlistan för ABS koder och den säger: Code 25 - Left front wheel speed sensor fault.

Ok, nu vet jag var felet finns. Ska ta bort framhjulet och ta en titt. Har för mig att speed sensorn sitter inne i navet och är integrerad med hjullagret, dvs den går inte att byta separat från navet, eller?!

Såg att Rockauto säljer hela navet med sensorn för ca $130 plus frakt. Ska kolla om det ens är värt att hämta en beggad på skroten, som kanske håller en vecka.

Tänk på att det bara visas koder för en sensor i taget även om signalerna är dåliga från flera. Jag vet inte varför, fråga Bosch ;) Förhoppningsvis är det bara LF sensorn. Är det så att din bil inte har TCS?

Tack för tipset ang sensor signalerna, ska gå till botten med felet innan jag beställer nåt. Sant, jag har inte TCS.

Jag tog bort vänster framhjul och vred ratten fullt till höger. Följde kabeln från kontakten in genom skärmen och hittade inga synliga fel. Kollade också från kontakten till hjullagret, där sensorn sitter, men inga synliga fel där heller.

Undrar om man kan höja upp bilen, koppla bort kontakten till sensorn, snurra på hjulet och samtidigt mäta utslaget från sensorn. Därefter göra detta på samtliga hjul och sedan jämnföra resultaten. Med resultaten borde man ju kunna utesluta den trasiga sensorn, eller?! Jag bara brainstormar här nu, måste läsa på om det är motstånd som ska mätas eller man kanske måste mata sensorn med några volt för att få utslag. Några idéer? :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Fick ju inga koder i displayen på instrumentbrädan. Gick in i diagnostiken för ABSen via ALDL connectorn, som sitter till vänster om bromspedalen. Jag jordade pin H på connectorn och slog på tändningen. ABS lampan tändes och gav testkod 12, därefter kod 25 och sedan testkod 12. Äntligen en kod att följa upp. Kollade kodlistan för ABS koder och den säger: Code 25 - Left front wheel speed sensor fault.

Ok, nu vet jag var felet finns. Ska ta bort framhjulet och ta en titt. Har för mig att speed sensorn sitter inne i navet och är integrerad med hjullagret, dvs den går inte att byta separat från navet, eller?!

Såg att Rockauto säljer hela navet med sensorn för ca $130 plus frakt. Ska kolla om det ens är värt att hämta en beggad på skroten, som kanske håller en vecka.

Tänk på att det bara visas koder för en sensor i taget även om signalerna är dåliga från flera. Jag vet inte varför, fråga Bosch ;) Förhoppningsvis är det bara LF sensorn. Är det så att din bil inte har TCS?

Tack för tipset ang sensor signalerna, ska gå till botten med felet innan jag beställer nåt. Sant, jag har inte TCS.

Jag tog bort vänster framhjul och vred ratten fullt till höger. Följde kabeln från kontakten in genom skärmen och hittade inga synliga fel. Kollade också från kontakten till hjullagret, där sensorn sitter, men inga synliga fel där heller.

Undrar om man kan höja upp bilen, koppla bort kontakten till sensorn, snurra på hjulet och samtidigt mäta utslaget från sensorn. Därefter göra detta på samtliga hjul och sedan jämnföra resultaten. Med resultaten borde man ju kunna utesluta den trasiga sensorn, eller?! Jag bara brainstormar här nu, måste läsa på om det är motstånd som ska mätas eller man kanske måste mata sensorn med några volt för att få utslag. Några idéer? :wacko:

Du motståndsmäter dom vid ABS-modulen. På det viset ser du om hela kresten fram till dit är ok eller inte. När du hittat den felaktiga sensorn kopplar du loss den vid hjulet och mäter igen för att eliminera resten av kretsen. Jämför värdet med en frisk givare. Är felet intermittent kan det vara dålig kontakt eller dålig kabel. Minns när jag fick byta sista metern kabel till signalhornet på min gamla Volvo...helt uppfrätt. Det verkar vara så att man inte får fram alla felkoder på de utan TCS vilket jag inte hade en aning om eftersom jag är rätt insnöad på Northstarsystemet ;) Vet inte om det bara gäller tidigare OBD-A eller senare. OBD-II kan jag inte tänka mig annat än att det är helt integrerat med bilens diagnossystem.

Link to comment
Share on other sites

Tack för infot! Har någon el-schemat till Bosch ABS modulen som sitter på STS ´92an, så hör gärna av er? Har googlat samt kollat andra forum med dålig resultat. Jag ska mäta sensorerna vid hjulen så länge och mäta vidare när jag fått tag på el-schemat.

Ringde runt för priser angående hjulnav med Speed Sensor. Det blev ett hårt race, men Hansen vann denna gång:

*Rockauto $190(inkl frakt) + tull/moms = 1860 SEK

*Bilskrot Sverige (beg. från en lika gammal bil) 1200 SEK

*Hansen Racing 1565 SEK

Det finns en stort antal online butiker i USA med något förmånligare priser än Rockauto, men jag har ingen erfarenhet av dessa.

Link to comment
Share on other sites

Har någon el-schemat till Bosch ABS modulen som sitter på STS ´92an, så hör gärna av er?

Mät i andra änden av kabeln vid modulen alltså...inte inne i. Modulen sitter bakom panelen i bagaget.

Ingång 4 och 4 är för LF

Ingång 11 och 21 för RF

Ingång 8 och 9 för LR

Ingång 24 och 26 för RR

Se till att du inte har tändningen på när du har lossat en kommunikationskabel. Det räcker att lossa kontakten och mäta mellan punkterna ovan.

Link to comment
Share on other sites

Har någon el-schemat till Bosch ABS modulen som sitter på STS ´92an, så hör gärna av er?

Mät i andra änden av kabeln vid modulen alltså...inte inne i. Modulen sitter bakom panelen i bagaget.

Ingång 4 och 4 är för LF

Ingång 11 och 21 för RF

Ingång 8 och 9 för LR

Ingång 24 och 26 för RR

Se till att du inte har tändningen på när du har lossat en kommunikationskabel. Det räcker att lossa kontakten och mäta mellan punkterna ovan.

Har hittat modulen, sitter fastskruvad på vänster bakre innerskärm. Är det det själva kontaktändan som är märkt med dessa siffror eller är det märkt på modulen?

Lite fundersam över just LF som jag behöver kolla, du säger att jag ska mäta mellan ingång 4 och 4?? Stavfel eller?!

Link to comment
Share on other sites

Har hittat modulen, sitter fastskruvad på vänster bakre innerskärm. Är det det själva kontaktändan som är märkt med dessa siffror eller är det märkt på modulen?

Lite fundersam över just LF som jag behöver kolla, du säger att jag ska mäta mellan ingång 4 och 4?? Stavfel eller?!

På kontaktänden mäter du, ej modulen. Jodå, mina feta fingrar darrade väl till. 4 och 5 ska det vara.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...