Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

STS startar inte


Oscar P

Recommended Posts

Hej!

Jag som sagt att nya bilar är ointressant, alls icke - nu startar inte bilen och jag är fylld av intresse för varför det är på det viset.

Frågade på USA forumet så får vi se, men det finns gedigen kompetens här också.

Bytte förvisso batterier i bägge fjärrarna, bägge välkomnar mig som "Driver 1" och "Driver 2 Oscar", den drar runt startmotorn när jag trycker på knappen, sedan händer just inget mer!

Bilen har förvisso stått utomhus i 6dagar men innan gick den perfekt, inte en sekunds tvekan.

Jag tror att den tände en gång precis när jag blippade till på knappen, men inget mer. Kan varit så att insugsvaccument drog ner lite soppa genom spridarna och sedan när det fått ligga och förånga ett tag så kunde den tända på gasen.

Funderar på om bränslepump/relä kan ha lagt ner, tyvärr är det ju en modern bil där alla små ljud ska vara bortfiltrereade. Så man kan ju inte lyssna sig till vad som saknas i ljudbilden. Hade den stått inne i garaget kunde man letat lite mer.

Känns väl som att det kanske är bättre att ta en koll först innan Saab i Kalmar får leka loss (hmm, nää).

Nu blåser det väldans men min näsa kände ingen doft av bensin runt bilen.

Några tips, eller manualer.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites


Soppapumpen bör du absolut kunna höra, eller inte just du kanske, men om du har en medhjälpare som lyssnar under bilen, vid tanken alltså. Den borde starta direkt på tändningen men om inte så iaf. när du drar på starten.

Ingen röd lampa någonstans som blinkar? (tänker på någon slags immobilizer).

Link to comment
Share on other sites

Soppapumpen bör du absolut kunna höra, eller inte just du kanske, men om du har en medhjälpare som lyssnar under bilen, vid tanken alltså. Den borde starta direkt på tändningen men om inte så iaf. när du drar på starten.

Ingen röd lampa någonstans som blinkar? (tänker på någon slags immobilizer).

Nej, bara engine lampan som lyser - men det kanske den ska göra tills motorn startat. Inget som indikerar att någon startspätt skulle vara aktiverad. Fick kalla handen av bilen att programmera in nyckel sändaren.

Får ta hit någon kompis som kan lyssna, surt att bilen står utanför garaget och inte inne, då hade det varit torr och skönt. Nu regnar det och blåser.

Finns tusen och en saker på nya bilar som kan krångla. Luftmassemätare och sådant som kan få spelat. Är man inte så rädd av sig skulle man kunna tvångsmata bilen med bränsle och se om den tänder.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Startgas tål även nya bilar. startar den till på de så har du ju ett bränsleproblem.

Jag ska undersöka, men innan man kan göra det man vill ska man undersöka andra saker. All motorelektronik stendör såfort man ens tänker på att öppna huven. Det skulle ju kunna vara en tänkbar källa till problem också, motorhuvsbrytare...

Ska även prova att koppla från batteriet en stund, det kan vara något som fått för sig att något är knas.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Ge fan i startgasen. Grannens 740 behöver startgas. I ditt fall är det snarare dags att plocka koder och se vad de säger. Ny bil kan ju ge lika många fel som en gammal initialt (badkarskurvan).

När de felen är tillfixade så kommer du inte behöva bekymra dig på många år.

Provat med fjärrisen i facket i armstödet?

Link to comment
Share on other sites

Ge fan i startgasen. Grannens 740 behöver startgas. I ditt fall är det snarare dags att plocka koder och se vad de säger. Ny bil kan ju ge lika många fel som en gammal initialt (badkarskurvan).

När de felen är tillfixade så kommer du inte behöva bekymra dig på många år.

Provat med fjärrisen i facket i armstödet?

Tog för givet att koderna var kollade. Anledningen till att jag nämnde startgas är att bränslepumpen ofta inte ingår i bilens diagnossystem så vida att om den går sönder blir det ingen felkod. Men det visste du säkert redan.

Link to comment
Share on other sites

Ge fan i startgasen. Grannens 740 behöver startgas. I ditt fall är det snarare dags att plocka koder och se vad de säger. Ny bil kan ju ge lika många fel som en gammal initialt (badkarskurvan).

När de felen är tillfixade så kommer du inte behöva bekymra dig på många år.

Provat med fjärrisen i facket i armstödet?

Hej Jan,

Jag har provat med nyckel i handskfacket och det gjorde ingen skillnad. Skruvade av batteripolen ett tag och satte sedan tillbaka igen. Jag fyllde på drygt 5L bensin, bilen har stått ute och jag vet inte om tankluckan var låst (bensintjuv?). Knackat lite på de relän som sitter under motorhuven, det finns en del under baksätet också.

Den gjorde en antydan att tända idag igen. Det är inte många timmar dagsljus på dagarna.

Finns det något tricks att få ut felkoder utan dator även på de nya?

Synd att den är så stor och tung annars kunde jag knuffat in den i garaget som inte är så förtvivlat långt borta. Har hämtat stetoskopet och varskott kompisen om hjälp. Undrar om jag ska plocka ur batteriet och ta in det för laddning så att det är i absolut toppskick. Ctek laddaren är inte så snabb och en sladd rätt över parkeringen utanför radhuset från mitt garage är kanske inte så uppskattat.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Ge fan i startgasen. Grannens 740 behöver startgas. I ditt fall är det snarare dags att plocka koder och se vad de säger. Ny bil kan ju ge lika många fel som en gammal initialt (badkarskurvan).

När de felen är tillfixade så kommer du inte behöva bekymra dig på många år.

Provat med fjärrisen i facket i armstödet?

Jag har testat med fjärren i "fickan" men det hjälpte inte.

När jag tog bort plastkåpan över motorn så hittade jag fuelrailsen, men de ser inte ut som jag är van vid. Ingen retur, bara en pulsdämpare. Sedan går den en liknande bränsleslang fram till en spridare på spjällhuset (jag antar att det är en spridare), mitt på den slangen sitter en liten ventil som jag försökte få bensin ur men det kom inte en droppe.

Bränslepumpsrelät har jag mätt upp och det fungerar, säkringen är hel. Den har hostat till någon gång...

Får väl ta med mitt älskade 7Ah batteri och koppla direkt (via lämplig säkring) direkt till pumpen och se om det blir liv i den, för hur mycket jag än lyssnar hör jag ingen pump.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Ge fan i startgasen. Grannens 740 behöver startgas. I ditt fall är det snarare dags att plocka koder och se vad de säger. Ny bil kan ju ge lika många fel som en gammal initialt (badkarskurvan).

När de felen är tillfixade så kommer du inte behöva bekymra dig på många år.

Provat med fjärrisen i facket i armstödet?

Tog för givet att koderna var kollade. Anledningen till att jag nämnde startgas är att bränslepumpen ofta inte ingår i bilens diagnossystem så vida att om den går sönder blir det ingen felkod. Men det visste du säkert redan.

Jag får nog omformulera mig lite. Startgas är suveränt vid läcksökning. Jag är bara orolig för de fall då folk sprayar startgas i evigheter medan det körs på startmotorn. Man kan spränga en motor invärtes om det används fel.. Ett par sekunder är ju ok. Fast jag tror inte på ett sådant fel på en ny bil. Visst, allt kan hända, men jag tror mer på att startspärren t.ex. inte går ur. En säkring kan ju ha pajat.

Link to comment
Share on other sites

Ge fan i startgasen. Grannens 740 behöver startgas. I ditt fall är det snarare dags att plocka koder och se vad de säger. Ny bil kan ju ge lika många fel som en gammal initialt (badkarskurvan).

När de felen är tillfixade så kommer du inte behöva bekymra dig på många år.

Provat med fjärrisen i facket i armstödet?

Hej Jan,

Jag har provat med nyckel i handskfacket och det gjorde ingen skillnad. Skruvade av batteripolen ett tag och satte sedan tillbaka igen. Jag fyllde på drygt 5L bensin, bilen har stått ute och jag vet inte om tankluckan var låst (bensintjuv?). Knackat lite på de relän som sitter under motorhuven, det finns en del under baksätet också.

Den gjorde en antydan att tända idag igen. Det är inte många timmar dagsljus på dagarna.

Finns det något tricks att få ut felkoder utan dator även på de nya?

Synd att den är så stor och tung annars kunde jag knuffat in den i garaget som inte är så förtvivlat långt borta. Har hämtat stetoskopet och varskott kompisen om hjälp. Undrar om jag ska plocka ur batteriet och ta in det för laddning så att det är i absolut toppskick. Ctek laddaren är inte så snabb och en sladd rätt över parkeringen utanför radhuset från mitt garage är kanske inte så uppskattat.

/Oscar

Aj fan, typiskt att sånt händer när bilen står dumt till. Kan du kolla batterispänningen med en mulittimeter?

Det borde stått något om "Fob not detected" eller dylikt så den verkar ju känna av dom. Men jag tänkte på om du stoppade fjärrisen i facket som finns för att placera fjärrisen i om den pga dålig mottagning eller dåligt batteri inte vill kännas igen av bilen. Du får en varning via bilen då batterierna i fjärrisarna är dåliga förresten. Den vill alltså tända? Provat att starta med gasen i golvet? Då aktiveras ett läge om bilen är "floodad". Ungefär som om en förgasarbil blivit sur och måste vädras.

Att den vill gå runt och försöker tända men inte lyckas verkar skumt. Bensin har du ju i tanken verkar det som ;)

Du måste ha en felkodsläsare. Finns enklare att köpa för en billig penning. Vet inte om det finns i Sverige bara.

Den verkar enligt vad du säger vilja tända. Den kan ju som sagt vara "floodad". Fast mät batteriet. Om bilen stått länge innan du köpte den brukar batterierna ge sig rätt snart när de får jobba igen verkar det som. Det är min erfarenhet av att ställa av bilen utan att koppla loss batteriet. Allt under 11 Volt är uselt.

Link to comment
Share on other sites

Ett enkelt test för att se om det finns bränsletryck som jag säkert nämnt (jag brukar använda mig av det om jag ska vara säker på att systemet är trycklöst t.ex.) är ju att pilla in schraederventilens kägla med en liten mejsel. Se till att ha en trasa lindad runt eftersom du har ca 4 bars tryck i systemet...

Jag ser inte vitsen med att tvångsmata bränslepumpen. Antingen har du tryck vid ventilen eller inte. Har du inte bör du kolla om du har kräm fram till pumpens "sista kontakt".

En "vanlig" fuel rail innebär också en konstant jobbande bränslepump där bränsletrycksregulatorn sköter jobbet. Här känns det som att pumpen reglerar bränsletrycket. Antagligen sitter den regulatorn i pumpen, men gör den inte det kan det ju bli dumt om pumpen matar på för jämnan om den istället ska gå i intervaller.

Nu bara gissar jag vilt men har du bra kräm och bränsletryck känns det som att du bör kolla säkringar och koder.

Jag råkar ha diagnosträdet för "Engine Cranks but Does Not Run". Jag kan maila det till dig. Ge mig ett PM på din mailadress!

En jäkligt dum fråga men trycker du på bromspedalen när du startar den?

Link to comment
Share on other sites

Hej Jan,

Bromspedalen trycker jag på, testat både N och P. det kommer bekräftelse på att jag stämplar till på pedalen.

Det känns spontant som att det är ett skitfel, skit bakom sparkarna. Bilen så ny att jag inte lärt mig den ännu.

Batteriet i nycklarna har jag precis bytt, inget no FOB i displayen.

Schraeder ventilen är helt trycklös, jag är 95% säker på att det är den jag pillar på. Den sitter på en slang till kallstartsventil (eller vad det nu är) på trottelhuset.

Bränslerelä är okej (tog in det och mätte upp), pumpsäkring är okej.

Ska köpa med lite mer bensin, ibland finns det matarpump och tryckpump.

Jag håller på och letar efter inspektionslucka till bränslepumpen, jag antar att den sitter i en tankarmatur (försökte hitta bild via rockauto men de hade ingen pump). Nu till helgen får jag lite mer tid (och ljus).

Har tyvärr ingen ODB-II läsare.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Uppdatering:

Underbart med modern elektronik...

Efter att ha crankat en del på starten visade batteriet på under 12V med tändningen i läge ON (nu har jag lärt mig vad som är ON och ACC), så batteriet baxades ur och laddades över natten. Lyckades tända motorfellampan när jag fipplade med relän. Får redan här skicka ett stort tack till Jan som gett mig dokument som utökat min förståelse för bilens elsystem.

Placerar tillbaka batteriet och ett välbekant brummande hörs från soppapumpen, hoppar in och motorfellampan är släckt och instrumenteringen lyser. Trycker på START och maskinen smäller igång utan en tvekan. Varvar lite och lyssnar på V8:an. När tempmätaren börjar röra på sig känner jag mig så nöjd.

Trycker på OFF, OFF, OFF, OFF - STANNA! Allt slockar utom motorn som fått smak på livet.

Okej jag öppnar huven för då stängs motorn av, huven är öppen och motorn går, jag går ur bilen med sändaren i fickan och går bort en bit, och motorn går, jag låser bilen och aktiverar larmet - motorn går.

Jag hade inte mod nog att trycka på startknappen igen.

Efter att ha funderat en stund på vilket som skulle vara bästa sättet att få död på motorn beslöt jag mig för att säkringen till bränslepumpen nog var lämpligast.

Förmodligen något strul med matningen till instrumenkluster eller något som gör att startknappen kommunicerar med EFI boxen.

Ska testa igen lite senare när jag lugnat ner mig lite. Men den låter fin motorn :)

/Oscar

Hej!

Jag som sagt att nya bilar är ointressant, alls icke - nu startar inte bilen och jag är fylld av intresse för varför det är på det viset.

Frågade på USA forumet så får vi se, men det finns gedigen kompetens här också.

Bytte förvisso batterier i bägge fjärrarna, bägge välkomnar mig som "Driver 1" och "Driver 2 Oscar", den drar runt startmotorn när jag trycker på knappen, sedan händer just inget mer!

Bilen har förvisso stått utomhus i 6dagar men innan gick den perfekt, inte en sekunds tvekan.

Jag tror att den tände en gång precis när jag blippade till på knappen, men inget mer. Kan varit så att insugsvaccument drog ner lite soppa genom spridarna och sedan när det fått ligga och förånga ett tag så kunde den tända på gasen.

Funderar på om bränslepump/relä kan ha lagt ner, tyvärr är det ju en modern bil där alla små ljud ska vara bortfiltrereade. Så man kan ju inte lyssna sig till vad som saknas i ljudbilden. Hade den stått inne i garaget kunde man letat lite mer.

Känns väl som att det kanske är bättre att ta en koll först innan Saab i Kalmar får leka loss (hmm, nää).

Nu blåser det väldans men min näsa kände ingen doft av bensin runt bilen.

Några tips, eller manualer.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Uppdatering:

Underbart med modern elektronik...

Efter att ha crankat en del på starten visade batteriet på under 12V med tändningen i läge ON (nu har jag lärt mig vad som är ON och ACC), så batteriet baxades ur och laddades över natten. Lyckades tända motorfellampan när jag fipplade med relän. Får redan här skicka ett stort tack till Jan som gett mig dokument som utökat min förståelse för bilens elsystem.

Placerar tillbaka batteriet och ett välbekant brummande hörs från soppapumpen, hoppar in och motorfellampan är släckt och instrumenteringen lyser. Trycker på START och maskinen smäller igång utan en tvekan. Varvar lite och lyssnar på V8:an. När tempmätaren börjar röra på sig känner jag mig så nöjd.

Trycker på OFF, OFF, OFF, OFF - STANNA! Allt slockar utom motorn som fått smak på livet.

Okej jag öppnar huven för då stängs motorn av, huven är öppen och motorn går, jag går ur bilen med sändaren i fickan och går bort en bit, och motorn går, jag låser bilen och aktiverar larmet - motorn går.

Jag hade inte mod nog att trycka på startknappen igen.

Efter att ha funderat en stund på vilket som skulle vara bästa sättet att få död på motorn beslöt jag mig för att säkringen till bränslepumpen nog var lämpligast.

Förmodligen något strul med matningen till instrumenkluster eller något som gör att startknappen kommunicerar med EFI boxen.

Ska testa igen lite senare när jag lugnat ner mig lite. Men den låter fin motorn :)

/Oscar

Hej!

Jag som sagt att nya bilar är ointressant, alls icke - nu startar inte bilen och jag är fylld av intresse för varför det är på det viset.

Frågade på USA forumet så får vi se, men det finns gedigen kompetens här också.

Bytte förvisso batterier i bägge fjärrarna, bägge välkomnar mig som "Driver 1" och "Driver 2 Oscar", den drar runt startmotorn när jag trycker på knappen, sedan händer just inget mer!

Bilen har förvisso stått utomhus i 6dagar men innan gick den perfekt, inte en sekunds tvekan.

Jag tror att den tände en gång precis när jag blippade till på knappen, men inget mer. Kan varit så att insugsvaccument drog ner lite soppa genom spridarna och sedan när det fått ligga och förånga ett tag så kunde den tända på gasen.

Funderar på om bränslepump/relä kan ha lagt ner, tyvärr är det ju en modern bil där alla små ljud ska vara bortfiltrereade. Så man kan ju inte lyssna sig till vad som saknas i ljudbilden. Hade den stått inne i garaget kunde man letat lite mer.

Känns väl som att det kanske är bättre att ta en koll först innan Saab i Kalmar får leka loss (hmm, nää).

Nu blåser det väldans men min näsa kände ingen doft av bensin runt bilen.

Några tips, eller manualer.

/Oscar

:lol:

Jag brukar säga det till elnissarna att det enda som krånglar på en maskin är den jäkla elektroniken.

Elektromekaniska komponenter kan man ju iaf förstå sig på.

Låter som jag ska leta fram lite nya diagram...

Utan att veta för mycket gissar jag att det kanske funkar som när batteriet dog i min bil för några år sedan.

Jag låste upp manuellt med dött batteri och bytte. Efter jag slängde in det nya batteriet började larmet gå efter jag låste dörrarna.

Det verkade som att larmdatorn tog för givet att en dörr var öppen. Jag larmade av och på igen å så höll det på ett par gånger tills jag öppnade och stängde dörrarna i tur och ordning och vips hade den koll på läget igen...

Link to comment
Share on other sites

Det känns som att ett av reläerna har ballat ur. Det bladet har du. Bara att mäta igen. Verkar som ett klistrar i stängt resp. öppet läge. Prova att byta misstänkt relä mot ett annat. Om det är som på min bil har man tänkt till och tagit reläer med samma artikelnummer till det mest..vem fan behöver blinkers? ;)

Skämt åsido så har du nog lösningen där. Jag håller tummarna!

Link to comment
Share on other sites

Det känns som att ett av reläerna har ballat ur. Det bladet har du. Bara att mäta igen. Verkar som ett klistrar i stängt resp. öppet läge. Prova att byta misstänkt relä mot ett annat. Om det är som på min bil har man tänkt till och tagit reläer med samma artikelnummer till det mest..vem fan behöver blinkers? ;)

Skämt åsido så har du nog lösningen där. Jag håller tummarna!

Den andra bilen (ingen Cadillac) är såld, exporterad och därmed fick jag in STS:en i garaget.

Jag satt en vän i förarstolen och sedan letade jag trasiga relän, när jag ryckte ett visst relä (minns inte vilket det var) så dog motorstyrningen och motorfellampan slocknade. Tyvärr flög relät i en snygg båge ner i vid dimljuset troligen, men jag lånade ett relä från tutan och då startade inte motorstyrningen, vilket är helt korrekt.

Men inte startade bilen, tillbaka på ruta ett. Jag traskade in och hämtade transponder ett och satte den i fickan mellan sätena och tryckte på startknappen och bilen startade, stängde av - sedan lade jag transpondern på sätet och startade, stängde av, startade och stängde av fungerade som avsett.

Om relät var ett resultat av mitt felsökande eller faktiskt var ett problem vet jag inte, men på något sätt måste bilen ha tappat synk med transpondrarna när jag bytte batteri i dessa.

Så nu ska jag bara jaga reda på relät, långt där nere i motorrummet.

Sedan hoppas jag att det går att få fart på den andra transpondern.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Det känns som att ett av reläerna har ballat ur. Det bladet har du. Bara att mäta igen. Verkar som ett klistrar i stängt resp. öppet läge. Prova att byta misstänkt relä mot ett annat. Om det är som på min bil har man tänkt till och tagit reläer med samma artikelnummer till det mest..vem fan behöver blinkers? ;)

Skämt åsido så har du nog lösningen där. Jag håller tummarna!

Den andra bilen (ingen Cadillac) är såld, exporterad och därmed fick jag in STS:en i garaget.

Jag satt en vän i förarstolen och sedan letade jag trasiga relän, när jag ryckte ett visst relä (minns inte vilket det var) så dog motorstyrningen och motorfellampan slocknade. Tyvärr flög relät i en snygg båge ner i vid dimljuset troligen, men jag lånade ett relä från tutan och då startade inte motorstyrningen, vilket är helt korrekt.

Men inte startade bilen, tillbaka på ruta ett. Jag traskade in och hämtade transponder ett och satte den i fickan mellan sätena och tryckte på startknappen och bilen startade, stängde av - sedan lade jag transpondern på sätet och startade, stängde av, startade och stängde av fungerade som avsett.

Om relät var ett resultat av mitt felsökande eller faktiskt var ett problem vet jag inte, men på något sätt måste bilen ha tappat synk med transpondrarna när jag bytte batteri i dessa.

Så nu ska jag bara jaga reda på relät, långt där nere i motorrummet.

Sedan hoppas jag att det går att få fart på den andra transpondern.

Nä. Precis som du säger så kan det vara felsökningen som gjorde att systemet tappade räkningen, eller reläet i sig. Det får framtiden utvisa. Nu håller vi tummarna att du får fatt i det andra.

Skulle du nu ha problem med FOB 2 (vilket jag inte tror) har jag proceduren för att lära bilen att känna igen dom.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...