Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

HC halt hög


jompao

Recommended Posts

Nu har jag besiktigat caddyn. Kollade av så att allt skulle vara godkänt innan jag åkte dit men glömde bort avgasvärdena. HC var väldigt ostadig men hamnade ungefär på 260 i genomsnitt. CO låg på 0,1 på tomgång och 0,0 vid 2500. När man varvade upp bilen sjönk HC-värdet kraftigt och gick nästan ner på noll.

Jag gissade på katten först men den verkar fräsch. Sen bytte jag olja, inget framsteg. sen kollade jag runt lite i motorrummet efter spruckna slangar och testade spruta startgas för att se om det var något läckage. Men inget fel upptäckt. Bilen går som den ska i övrigt tycker jag. bränsleförbrukningen är riktigt okej för en motor på 300 hk. Misstänkte att ventilerna kunde vara dåliga men så kom jag på att då borde värdena vara dåliga även på högre varvtal, sen kom jag att tänka på att det kanske är variabla kamtider på den? Usch vad lite jag vet om den här motorn... lite pinsamt faktiskt:) Någon som har egen erfarenhet eller tips på vad det kan vara för fel? nästa steg blir nog tändstiftsbyte i annat fall...

Gärna snabba svar! Bilen måste ju bli riktig:P

Link to comment
Share on other sites


Nu har jag besiktigat caddyn. Kollade av så att allt skulle vara godkänt innan jag åkte dit men glömde bort avgasvärdena. HC var väldigt ostadig men hamnade ungefär på 260 i genomsnitt. CO låg på 0,1 på tomgång och 0,0 vid 2500. När man varvade upp bilen sjönk HC-värdet kraftigt och gick nästan ner på noll.

Jag gissade på katten först men den verkar fräsch. Sen bytte jag olja, inget framsteg. sen kollade jag runt lite i motorrummet efter spruckna slangar och testade spruta startgas för att se om det var något läckage. Men inget fel upptäckt. Bilen går som den ska i övrigt tycker jag. bränsleförbrukningen är riktigt okej för en motor på 300 hk. Misstänkte att ventilerna kunde vara dåliga men så kom jag på att då borde värdena vara dåliga även på högre varvtal, sen kom jag att tänka på att det kanske är variabla kamtider på den? Usch vad lite jag vet om den här motorn... lite pinsamt faktiskt:) Någon som har egen erfarenhet eller tips på vad det kan vara för fel? nästa steg blir nog tändstiftsbyte i annat fall...

Gärna snabba svar! Bilen måste ju bli riktig:P

Ingen motorlampa som lyser eller koder?

HC-värdet beror på dålig förbränning. Det blir en högre halt oförbrända kolväten (HC) från en motor med 4 ventiler/cylinder (dubbla överliggande kamaxlar) än en motor med 2-ventilstopp (stötstänger). Detta beroende på att förbränningen startar i centrum till skillnad från nära en cylindervägg vilket gör att den volymen mellan cylindervägg och kolv benäget ovanför kolvringarna och under koltoppen får en sen start av förbränningen.

Dessa HC tas omhand av katalysatorn i vanliga fall. Att du ser ett så högt HC-värde skulle jag tro beror på stift/kablar om du har en miss, för högt bränsletryck, läckande spridare eller på dålig kompression. Dålig kompression märker du inte av lika mycket i fart som när bilen går lätt..t.ex. tomgång.

Min -93:a hade en bränd ventil p.g.a. gubbkörning från tidigare ägare. Jag frågade gurun på moderforumet (en anställd på GM performance division) och han sade det var "pretty uncommon" och vad jag vet är det bara jag och en kille till som har haft det.

Anledningen är att den här motorn på många sätt är sin egen största fiende. Andningen är t.ex. extremt bra vilket gör att avlagringar lätt byggs upp om du inte använder motorn. Det är i sig inget problem förrän den dagen någon börjar gasa lite hårt (dra gärna parallellen med barnbarnet som lånar mormors bil en sväng och kör skiten ur den) och då börjar avlagringar på ventilerna glöda och i värst fall spricker dom och/eller tappar formen totalt.

För att det ska hända måste bilen i princip varit svenskkörd. Har den gått på a-bahn är det ingen fara, då har motorn fått jobba!

För att slippa avlagringar i fortsättningen rekommenderas WOT-treatment. Sök och läs.

Variabla ventiltider kom med 2005 års modell.

Vad har du för förbrukning i jämn fart med mätaren på 100 km/h och sommardäck?

Link to comment
Share on other sites

Ingen motorlampa lyser. Jag ska kolla felkoder imorgon. Någon som har ett felkodsschema?

Köpt bilen nyligen och han inte köra med sommardäck så länge men just dom förhållandena men splitter nya Hakka 4-däck ligger på 0,9 ungefär.

Vore ju tråkigt om det är en ventil. Men eftersom värdena blir bra när man varvar lite så tycker jag att det talar emot ventiler, eller tänker jag fel?

Kollade stift idag, iaf AC som sitter i, såg inte riktigt 100 ut men tror inte att dom var dåliga nog för att skapa sådana värden.

Jag har kört försiktigt under min äga, förra ägaren gasade ur den ibland vad jag förstod, ägaren innan vet jag inte men dessförinnan gick den i Tyskland.

Jag har inte riktigt uteslutit katalysatorn ännu dock... Mest för att jag inte känner att jag kommer vidare i tankarna kanske, men eftersom inte CO-halten är dålig verkar det inte som katten ändå...

Fyll på med bra och dåliga idéer, bra med lite diskussion.

Link to comment
Share on other sites

Ingen motorlampa lyser. Jag ska kolla felkoder imorgon. Någon som har ett felkodsschema?

Köpt bilen nyligen och han inte köra med sommardäck så länge men just dom förhållandena men splitter nya Hakka 4-däck ligger på 0,9 ungefär.

Vore ju tråkigt om det är en ventil. Men eftersom värdena blir bra när man varvar lite så tycker jag att det talar emot ventiler, eller tänker jag fel?

Kollade stift idag, iaf AC som sitter i, såg inte riktigt 100 ut men tror inte att dom var dåliga nog för att skapa sådana värden.

Jag har kört försiktigt under min äga, förra ägaren gasade ur den ibland vad jag förstod, ägaren innan vet jag inte men dessförinnan gick den i Tyskland.

Jag har inte riktigt uteslutit katalysatorn ännu dock... Mest för att jag inte känner att jag kommer vidare i tankarna kanske, men eftersom inte CO-halten är dålig verkar det inte som katten ändå...

Fyll på med bra och dåliga idéer, bra med lite diskussion.

Plocka fram koderna och posta dom här. Ju högre varvtal du har på bilen desto mindre märks kassa ventiler , nu tror jag inte du ska fundera på om du har det eller inte förrän du testat en hel del andra saker först.

Skit i katen. Så höga HC-värden beror på väldigt ofullständig förbränning. Katen kan bara rena till viss del, nånstans går gränsen.

Tänk på att stiftens gängor är belagda för att klara en montering/demontering och inte mycket mer (detta för att skydda gängorna), dra med rätt moment. Var elektrodavståndet rätt (ca 1.4 mm eller så) och satt alla platinaplattorna kvar? Var det rätt beteckning på dom?

Går bilen mjukt och jämnt på tomgång? Spraya över tändkablarna (i mörker) med en sprayflaska med vatten så du får en vattendimma som lätt visar överslag i mörker.

Är det problem att starta bilen varm?

Om du ändå ska riva ut stiften igen (den är känslig på rätt stift som alla bilar med hög kompression) är det ju lätt att kompressionstesta den. Köp en provare med lång slang, det funkar fint. Ryck säkringen till insprutningen och ryck tändmodulsladden. Kör ca 5 motorvarv med fullgas och notera värdena på samtliga cylindrar (nu tror jag inte det är det men det är trevligt med en friskhetstest och en sak mindra att misstänka). Läckande spridare känns mer troligt.

Jag förordar felsökning till skillnad från att kasta delar på bilen (sk. Polsk bilreparation). Det blir bara dyrt, tidsödande och frustrerande.

Testa och kolla angivna saker ovan, hittar vi inget där får vi felsöka bränslesystemet.

Link to comment
Share on other sites

Stiften var lite sotiga, inte alls mycket dock. men det kan ju vara svårt att se på ett stift att det är dåligt.

Det stod AC 900 på stiftet. Bilen startar fint när den är varm. Vad bör motorn ha för kompression?

Lite upptagen idag men innan kvällen ska jag ha försökt lista ut hur man läser av felkoderna med Tech 1an.

På återseende.

Link to comment
Share on other sites

Stiften var lite sotiga, inte alls mycket dock. men det kan ju vara svårt att se på ett stift att det är dåligt.

Det stod AC 900 på stiftet. Bilen startar fint när den är varm. Vad bör motorn ha för kompression?

Lite upptagen idag men innan kvällen ska jag ha försökt lista ut hur man läser av felkoderna med Tech 1an.

På återseende.

Du behöver ingen Tech 1:a för det. www.caddyinfo.com/readingcodes.html

Det är inte så noga vad det är för kompression. Det viktigaste är att det är snarlika värden mellan cylindrarna och de bör inte skilja mer än 10 % eller så.

Stiftet ska heta 41-950... och ha ca 1,25-1,3 mm elektrodavstånd.

Link to comment
Share on other sites

Hallå igen, blev sent igår men nu har jag läst ut koderna.

P047 H

P107 H

sen missade jag om det var ett P eller ett T men efterföljdes iaf av 137H

T072H

S036H

S060H

S061H

H = History

Vid närmare eftertanke måste det nog vara P 137 eftersom dom verkar skriva koderna i nummerordning.

Om någon kunde posta hela listan om den finns någonstans vore det kanon för framtida bruk.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Oj det var en blandad kompott jag försökte läsa ut från denna listan http://myweb.accessus.net/~090/dtcobd1.html#sir

Kanske låg batterispänning eller något sådant, verkar inte vara något med motorstyrningen.

Jag är ingen stjärna på detta med avgasvärden, men ju längre serviceintervallen är desto mer glömmer man de små tingen. Tändkablar kan du se över, i vart fall på DeVille så har de kolstomme och de håller inte så bra, men är billiga. Stiften håller normalt sett väldigt länge, men bör även de bytas på årsintervall och har man väl kört ner ett stift av vilken anledning det än må vara så kan det vara svårt att få liv i det. Notera även att man bör ha lite koll på vilket moment man drar stiften med eftersom det påverkar deras värmetal.

Spridare som inte är 100% är inte helt ovanligt sägs det, cleaner kan man börja med.

Ofta kommer dåliga värden från att man har ojämn förbränning och (lambda) avgasreningen ska försöka medelvärdesbilda på något helknas. Just vid mycket låg last så är spridartiderna korta och missmatch ger mer inverkan.

Man kan köpa ett stetoskop (Biltema) och försöka lyssna på spridarna om de låter lika. Men man märker inte om de duschar som de ska. Och flödestesta spridare är inget man gör i en handvädning.

Min "hobbybil" har gått genom SBP med kompression på 4-5 på två cylindrar och 12 på de andra fyra (krokiga ventiler), så kass kompression behöver inte betyda att man inte kommer genom SBP.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Stiften håller normalt sett väldigt länge, men bör även de bytas på årsintervall

Gäller inte Northstarmotorn som har platinaelektroder på stiften bör tilläggas som klarar 16000 mil.

Att byta på årsbasis med 4.9:an är onödigt. Varje 4-5000 mil räcker bra.

Spridare som inte är 100% är inte helt ovanligt sägs det, cleaner kan man börja med.

Det är nog framförallt spridare till 4.5:an och 4.9:an som brukar börja spöka med ålderns rätt.

Använd inte under några omständigheter någon cleaner. Visst gör den jobbet, men den kan också sabba varenda tätning i hela systemet. Ska något användas bör det då vara GM:s injector cleaner som då hälls i en tank som bör köras igenom hyfsat snabbt. Inom loppet av någon dag eller två för att inte gummtätningar inte ska bli angripna.

Spridarna på en 94:a kan du inte lyssna på eftersom du måste plocka bort kåpan som sitter överst på motorn. Skulle du starta den i det läget får motorn fullgas. Det du kan göra är istället att trycksätta systemet genom att slå på tändningen och observera tryckfallet genom att koppla in en bränsletrycksmätare på Schraederventilen. För att kontrollera spridarna en och en finns en metod som bygger på att man avfyrar en spridare i taget genom motorns interndiagnostiksystem och observerar tryckfallets storlek. Då ser man om en spridare läcker eller är hängd stängd. Ett annat sätt är att trycksätta systemet med kåpan borta, försiktigt lyfta upp fuel-railen och observera om det droppar från någon spridare.

OBS! Gör ej detta på varm motor för att undvika otrevligheter eftersom det inte finns något som håller fuel-railen på plats när väl kåpan är borta. Den är bara istucken i ett avtätat hål mot inkommande bränslerör. Efter 95 kan man lyssna på spridarna och lyfta upp fuel-railen på ett helt "ofarligt sätt". Risken är som sagt att du får en rejäl bränsledusch om du råkar få den att hoppa ur läge på din 94:a.

Dina koder då. Det verkar som om du bara har historykoder så det verkar som om felen är åtgärdade av tidigare ägare eller av den typen att de nollar sig själva när felsituationen inte är närvarande (växlar mellan Current och History) Brukar du få "Service ride control" på displayen någon gång under körning? Får du varningslampor som tänds för att sedan slockna resp varningsmeddelanden på displayen? Får du inte det så verkar felen vara åtgärdade av tidigare ägare :)

S036 ...................... Electronic Level Control Compressor Short to Ground/Open

Det verkar som om du haft problem med din nivåreglering.

S060 .............................................. Left Front Position Sensor Fault

S061 ............................................. Right Front Position Sensor Fault

Verkar som om dina nivågivare fram inte fått kontakt.

T072 ........................................................ Serial Data Link Fault

Nåt strul med ABS-kommunikationerna.

P047 (E047) ................................................. IPC - PCM Data Problem

Kommunikationsproblem mellan PCM och instrumenteringen.

P107 (E107) .............................................. PCM/BCM Data Link Problem

Kommunikationsproblem mellan PCM och BCM.

Nolla alla dina koder enligt anvisningarna på http://myweb.accessus.net/~090/dtcobd1.html och kontrollera igen efter en tids och sträckas körning om du har fått någon tillbaka igen. De kan ju vara upp till 15 år gamla de där koderna ;)

Hur som helst ser datorn inget fel som är relaterat till motorstyrningen vilket betyder att avvikelserna inte är stora nog för att bilen ska larma. Fortsätt vidare med att svara på mina frågor i min tidigare post :)

Link to comment
Share on other sites

Tack Jan och Oskar för era idéer, ska försöka kolla upp dessa saker imorn eller på tisdag. Om tändkablarna är dåliga, borde dom väl inte bli bättre under högre varvtal?

Skulle gärna veta mer om hur man kollar spridare och täthet och hur man slår till dom individuellt.

Service Ride Control dyker upp ibland, ofta vid start av motorn, ibland efter en kort tids körning, försvinner ganska fort.

GM injector cleaner, vad gör den och är det värt att testa?

Link to comment
Share on other sites

Tack Jan och Oskar för era idéer, ska försöka kolla upp dessa saker imorn eller på tisdag. Om tändkablarna är dåliga, borde dom väl inte bli bättre under högre varvtal?

Skulle gärna veta mer om hur man kollar spridare och täthet och hur man slår till dom individuellt.

Service Ride Control dyker upp ibland, ofta vid start av motorn, ibland efter en kort tids körning, försvinner ganska fort.

GM injector cleaner, vad gör den och är det värt att testa?

Tändmissar märks mycket tydligare på lägre varvtal och hög belastning.

GM injector cleaner är den enda injector cleanern som rekommenderas av GM av den anledningen att man vet att den funkar med bränslesystemet.

Jag visar gärna hur man testar t.ex. spridare men en sak i taget:

1) Först och främst ska vi identifiera om det är överslag. Detta genom att spraya en tunn vattendimma över motorrummet och observera om det blir överslag. Förväxla inte överslag med det normala corona-fenomenet. Alltså att det verka "glöda" i luften runt omkring kablarna beroende på magnetfältet runt dom.

2) Nästa fråga är om du har rätt stift. AC 41-950 och inget annat. Är platinatplattorna kvar och är det rätt elektrodavstånd? (ca 1,2-1,3 mm)

3) Är bilen svårstartad varm? Luktar bilen ruttna ägg? Stämmer inte färddatorns visade genomsnittliga förbrukning med verkligheten?

Link to comment
Share on other sites

...

Nolla alla dina koder enligt anvisningarna på http://myweb.accessus.net/~090/dtcobd1.html och kontrollera igen efter en tids och sträckas körning om du har fått någon tillbaka igen. De kan ju vara upp till 15 år gamla de där koderna ;)

...

Jag håller med om att koderna kan vara gamla, men är det inte så att koderna försvinner efter att man slagit på och av tändningen 50 gånger (givetvis utan att den aktuella koden återkommit)? Så är det ivf på min -97:a.

Link to comment
Share on other sites

...

Nolla alla dina koder enligt anvisningarna på http://myweb.accessus.net/~090/dtcobd1.html och kontrollera igen efter en tids och sträckas körning om du har fått någon tillbaka igen. De kan ju vara upp till 15 år gamla de där koderna ;)

...

Jag håller med om att koderna kan vara gamla, men är det inte så att koderna försvinner efter att man slagit på och av tändningen 50 gånger (givetvis utan att den aktuella koden återkommit)? Så är det ivf på min -97:a.

Jo just det, tänkte inte på det!

Det beror på vad det är för koder. En del kräver fler cykler, en del mindre. Säg nu inte du vridit på nyckeln 50 gånger ;)

Link to comment
Share on other sites

...

Jo just det, tänkte inte på det!

Det beror på vad det är för koder. En del kräver fler cykler, en del mindre. Säg nu inte du vridit på nyckeln 50 gånger ;)

Jo, visst har jag det! Och många fler dessutom. Fast inte på samma gång :P. Jag läste det där om 50 cykler någonstans för länge sedan.

Jag hade en kod om "open L-terminal" (B1910) för några år sedan. Den var alltid "history" när jag kollade, och efter ett tag försvann den av sig själv (jag tog inte bort den själv). Jag märkte aldrig av några problem pga den där koden.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...