Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Rörelse i karossen


Sören

Recommended Posts

Sedan Deville -91

Har under sommaren haft rörelse i karossen, trodde det från början var däckrelaterat.

Har nu bytt till nya däck både bak och fram hos välrenomerad firma.

Har dock fortfarande rörelse i karossen.

Uppträder med viss oregelbundenhet och kan uppkomma både vid låga och höga farter.

Ingen rörelse eller skakningar i ratten, inte heller några konstigheter när jag bromsar.

Några idéer om vad jag behöver titta över på bilen?

Link to comment
Share on other sites


Hejsan!

Jag har något liknande men svagare fenomen med min Seville -77 som jag sakta men säkert försöker hitta orsaken till.. Uppstår över 85 km/h, eller när jag bromsar svagt i låg hastighet.. och det är inte vare sig fälgar , däck, balansering eller hjulinställningen för allt är kollat och bytt..

-Återstår att kontrollera om det är "dubbla länkarna" ut från bakaxeln kopplade mot hjulet som om de inte smörjes varje service (vilket tydligen inte är ovanligt att mekaniker missar) slits ned så att vibrationer i karossen uppstår.. Avser skicka in hela bakaxeln på analys och mätning nästa år.. men det kostar i.of.s sällan under 10.000:-.. Men om alternativen är att sitta och vibrera sig fram under resterande år på vägarna så är valet rätt så lätt enligt min mening..

Underredsmassa eller smutsanhopningar på kardanaxeln kan oxå skapa dessa fenomen.. eller gamla dåliga motorfästen.. Kolla att vibrationerna inte är kopplade till varvtalet istället för ett visst hastighetsområde.. Försvinner vibrationerna om du håller jämn hastighet och växlar ned så är det inte kraftöverföringen .. Då är det ju mera varvtalsrelaterat..

Ojämna bromsskivor kan ju också spela en vissa spratt.. Jag hade en volvo en gång som bara gick att balansera med däcket fortfarande fäst på bilen eftersom det var bromsskivan som fick "omvägen" balanseras via fälgen.. Men dessa gamla balanseringsmaskiner börjar bli rätt så ovanliga att hitta idag på verkstäderna..

/ Christer

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...