Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

EFE ventil


kopkop57

Recommended Posts


Hej! Sockna tack för tipset , det är så att jag har pillat på spjället det hade fastnat .nu går motorn dåligt på tomgång efter bilen gått ca> 20mil vet ej vad som har hänt kanske har spjället varit stängt? jag tänkte ta i sär avgasröret i från grenröret och kolla in på spjället. hoppas inte toppen har pajat

vi hörs

olle :o

Link to comment
Share on other sites

Hej

Hot spot ventilen kan fastna i stängt läge och då går varma avgaser hela tiden ut via insuget ut i andra avgasröret. Detta kan då bli så varmt att det kokar bensinen i förgasaren (ger säkert skäl till ojämn gång) eller tom smälter ner aluminiumet i förgasaren på heta punkter, framför allt om den tunna skyddsplåten och bakelitblecket är felmonterat.

Man kan joxa lite med ventilen men den kan vara kärv och sedan låsa den med exvis en ståltråd. Utifrån är det svårt eller omöjlgt att se om ventilen är öppen eller stängd. Dock kan man med motorn igång lirka på den och avgöra när det kommer mest avgaser ur vänstra röret. Smörj aldrig denna med olja eller liknande då detta efter hand koksar av värmen och ger ännu värre problem.

Jag har lite tips från Cadillac Serviceman manual om du vill ha.

Och som svar på din ursprungliga fråga. Ventilen skall vara stängd när motorn är kall och öppen när motorn är varm, detta för att förvärma bränslet och få choken att funka normalt.

Caddysurfer

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...