Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Kostnad för stor-service på Seville -01?


fredrik_rr

Recommended Posts

Skall göra en stor-service och lite reparationer på en STS -01.

Alla reservdelar är inköpta från staterna, blir ju rånad annars :angry2:

Det som skall göras är:

Byte av Intermediate Steering Shaft

Byte av kamaxelgivare

Byte av Steering Sensor

Byta diverse glödlampor: dimljus, p-ljus fram samt i den roliga rampen där bak :(

Service:

Tändstift (verkar lite trångt vid de bakre 4 stiften, med tändkassetten m.m i vägen)

Motorolja+filter

Luftfilter

Glykol

Servo-olja

Smörja p-bromsen

Hur många timmar skulle en verkstad fakturera för detta? Hur mycket pengar skulle en mindre verkstad ta tro?

Hedin Bil i Göteborg tar ju drygt 1000:- i timmen så det är ju uteslutet... :blink:

Link to comment
Share on other sites


Skall göra en stor-service och lite reparationer på en STS -01.

Alla reservdelar är inköpta från staterna, blir ju rånad annars :angry2:

Det som skall göras är:

Byte av Intermediate Steering Shaft

Byte av kamaxelgivare

Byte av Steering Sensor

Byta diverse glödlampor: dimljus, p-ljus fram samt i den roliga rampen där bak :(

Service:

Tändstift (verkar lite trångt vid de bakre 4 stiften, med tändkassetten m.m i vägen)

Motorolja+filter

Luftfilter

Glykol

Servo-olja

Smörja p-bromsen

Hur många timmar skulle en verkstad fakturera för detta? Hur mycket pengar skulle en mindre verkstad ta tro?

Hedin Bil i Göteborg tar ju drygt 1000:- i timmen så det är ju uteslutet... :blink:

Det är lite kul att du ställer den här frågan. Jag har haft bil inne på verkstad 2 gånger sedan 1992 och den andra gången var just för en del av de sakerna du skrev om. Tyvärr är det ju som så att intermediate shaft och vevaxelgivarna lägger av på -01-03 utan något undantag. Det, främre motorfästet och någon enstaka tändmodul eller uppsättning hjullager är det som brukar gå. Jag har också läst om någon som fick byta sin steering sensor.

Du kan trösta dig med att varken intermediate shaft eller vevaxelgivare kommer att krångla någonsin mer :)

Fråga ett..har bilen gått 16000 mil annars är det inte dags för "stor" service.

Personligen skulle jag bara lämna in den för byte av intermediate shaft om jag inte har en manual och när de då ändå är inne och rotar kan de ju byta styrgivaren. Var säker på att de använder det nya utförandet på intermediate shaft så de inte smörjer om den gamla eller monterar en ny av det gamla utförandet.

Jag lämnade in min bil p.g.a. tidsbrist när jag haft den ett litet tag och killen på verkstaden fick byta främre motorfästet, e-brake wirerarna ("handbromsen") och intermediate shaft...den europeiska idiotväxlingen (först 3:an sen en kvarts paus till 2:an vid WOT) knäcker gärna motorfästet som i sig är känsligt eftersom man slopade "hundbenen" alltså de överliggande momentstagen för att få en mjukare gång och minska inducerade spänningar i cylindertopparna)...då hade bilen gått 3300 mil...efter omprogrammering av PCM:en och nya prylar har den nu gått snart 11000 och e-brake, motorfäste och i-shaft funkar alldeles utmärkt trots HÅRD körning...så du behöver inte vara orolig för den biten.

Nu vet jag inte vad du har för verktyg och utrymmen men resten går både snabbt och lätt att fixa....jag antar att du menar vevaxelgivarna och inte kamaxelgivarna?

1) Tändstift är en barnlek. När du lossat tändmodulerna är det massor med plats till att skruva. Se till att det blir original AC-Delco..16000 mils garanti på dom.

2) Olja ännu enklare. Är det nu vevaxelgivarna du menar så blir det gott om plats när du tagit bort oljefiltret och oljefilteradaptern. Nya o-ringar krävs dock. 2 till adaptern och 2 till olkekylarrören. De kan du ta från Klantberg och Way här i Sverige..blir ganska billigt ändå om du inte vill vänta. Är det kamaxelgivarna du menar ligger dom hyfsat bra till att byta med smala händer ;)

3) Kylvätskebyte. Lossa locket till expansionskärlet. Lossa avtappningskranen under kylaren (finns ett hål i dammskyddet under bilen så en lång hylsa med förlängare räcker), tappa ur all vätska och efterfyll med 50/50 Dex-cool och destillerat vatten. Släng i 3 tabletter av Bars-leak i NEDRE kylarslangen med artikelnumret som du har angivet på den svarta plastskivan som täcker fronten invändigt i motorrummet (annars kan jag kolla). Starta motorn med locket öppet och vänta tills nedre slangen blir varm och efterfyll vid behov. På med locket och det är klart! Håll ett öga på nivån de närmaste dagarna och efterfyll...brukar räcka med nån gång eller två.

4) Luftfilter. En skruv och en slangklämma för att lossa insugningsljuddämparen. Sen är det bara att öppna lådan och byta..

5) Jag tror inte det är lönt att försöka smörja p-bromsen eftersom det antingen kan vara uppslitna wirehöljen (plus att den plasbelagda wiren och höljet inte ska smörjas om det är som med gaswiren, oljan löser upp plasten..den är självsmörjande). Det kan också vara så att den beckat ihop p.g.a. obefintlig användning som i mitt fall där tidigare ägare inte verkat använda den alls. Det är viktigt att använda den eftersom den också sköter justeringen av bakbromsarna! Byt.

6) Glödlampor fram är superenkelt..enklare än på de flesta bilar. Under det tidigare nämnda plassjoket sitter vardera strålkastaruppsättninge med två skruvar ovanifrån. Lossa dom och dra strålkastaren utåt i bilens längsriktning för att få loss en metallpigg i bakre hörnet som används för styrning. Sen är det bara att byta..

7) Glödlampor bak är kanske inte lika roligt. Några plastpluggar för att lossa klädseln och 10 muttrar för att lossa hela rampen. Byt alla lampor när du ändå är där och rotar.

8) Servoolja? Har aldrig någonsin bytt den. Är den förorenad? Få se vad som står i rekommendationerna.

Är det nu fråga om stora servicen på riktigt (alltså 16000 mil) är det läge att byta automatlådeolja (och filter), luftfilter. kupefilter, rengöra EGR-ventilen och throttle-bodyn, tändstift och hjälpaggregatremmar. Pris = ingen aning. Skulle gissa på 16 timmar allt som allt?

Link to comment
Share on other sites

Den har gått 13 000 nu, så det är rätt nära.

Hjullager fram byttes faktiskt tidigare i år.

Servon gnäller lite, tänkte göra den lite gladare med ny olja

Glykol köpte jag på Saab faktiskt, då får man 5l GM original longlife för 191kr (står inte ens Saab på den, bara GMs nummer). Bars Leaks hade Mekonomen såg jag.

Sen är det kamaxelgivaren som skall bytas, ger felkod och motorlampa.

Hur görs rengöring av EGR-ventilen och throttle-huset?

Beställde faktiskt ett filter till automaten när jag ändå handlade delar på http://www.newgmparts.com/

Men vilken ATF-olja rekommenderas? Brukar köra på Mobils sortiment, bara att ta en av deras Dexron III?

Link to comment
Share on other sites

Är det inte så att verkstäderna debiterar ett högre timpris om du har med egna inköpta delar? Så att dom täcker upp marginalen på fantasipriserna som tex Klintberg & Way tar ut för sina delar!

Roger Martinsen

Link to comment
Share on other sites

Den har gått 13 000 nu, så det är rätt nära.

Hjullager fram byttes faktiskt tidigare i år.

Servon gnäller lite, tänkte göra den lite gladare med ny olja

Glykol köpte jag på Saab faktiskt, då får man 5l GM original longlife för 191kr (står inte ens Saab på den, bara GMs nummer). Bars Leaks hade Mekonomen såg jag.

Sen är det kamaxelgivaren som skall bytas, ger felkod och motorlampa.

Hur görs rengöring av EGR-ventilen och throttle-huset?

Beställde faktiskt ett filter till automaten när jag ändå handlade delar på http://www.newgmparts.com/

Men vilken ATF-olja rekommenderas? Brukar köra på Mobils sortiment, bara att ta en av deras Dexron III?

Isåfall skulle jag bara fixa det som är fel och vänta med den stora servicen till 16000 mil. Det finns ingen anledning att göra den innan dess. Menar du det goa visslandet/vinandet som man alltid får i GM:s servopumpar med tiden? Inget att bry sig om..bara att köra :) Kontrollera nivån bara, är tveksam till att ett oljebyte skulle hjälpa där. Jag förutsätter att det i princip endast låter då du har huven öppen? Vid kylarvätskebyte ska du använda Dex-Cool. Jag vet att det finns kritiker till Dex. De som fått problem har fått problem i kombination med tabletterna, dex, för lite vätska i systemet (luft i topparna) och gjutjärnsmotorer. Inget du behöver fundera på alls. Använder du däremot en vätska med kisel i måste du byta oftare. Läs överst "När ska man byta kylarvätska"

Se till att du använder rätt Bars-leaks produkt, du vill använda ett supplement som förebygger småläckor vid slangar etc...inte kylartätning!!

För att rengöra Throttle-bodyn lossar du slangklämman till insuget, tar tag i gassjället och rengör längs med kanterna och i själva borrningen. Det är när spjället är stängt eller nästan stängt som avlagringar där har betydelse. Lossa IAC-ventilen (Intake Air Control valve) alltås den lilla runda burken som sitter längst upp på sidan för att göra rent spindeln/käglan och luftkanalen i Throttle-bodyn.

Använd ett förgasarrengöringsmedel och tandborste (spraya inte in i insuget utan på spjället/borsten) och låt det torka innan start.

Sitter på jobbet nu men jag har för mig att Dexron-III är ok, det står i användarhandboken i vilet fall, ev. på oljestickan..får kolla.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte så att verkstäderna debiterar ett högre timpris om du har med egna inköpta delar? Så att dom täcker upp marginalen på fantasipriserna som tex Klintberg & Way tar ut för sina delar!

Där tror jag du har alldeles rätt...tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte så att verkstäderna debiterar ett högre timpris om du har med egna inköpta delar? Så att dom täcker upp marginalen på fantasipriserna som tex Klintberg & Way tar ut för sina delar!

Där tror jag du har alldeles rätt...tyvärr.

Jag förstår inte att Klintberg & Way får hållas som de gör. Varför ska vi behöva betala i många fall dubbla priset mot vad det kostar att köpa prylarna i USA? De får ju mängdrabatter både på delar och frakt. Ocker är väl olagligt i Sverige? När man väl ska ha något har de aldrig något hemma ändå..dessutom tar det en jäkla tid. Skulle ha 3 avgasventiler till min -93:a och fick lovad leveranstid på 1,5 månad och ett jäkla pris. Lät en motorrenoverare beställa hem OEM-prylar från Tyskland och han hade dom till halva priset 2 dagar senare.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju det som är fantastiskt med internet, att folk kan sitta hemma i sina soffor och beställa delar direkt från USA i lugn och ro! Får hoppas att fler svenska ägare till GM fordon blir medvetna om tex Rockauto.com så dom slipper beställa delar till dubbla priset och lev.tid!

Att du inte behöver beställa från Hansen Racing eller Klintberg & Way utan att det finns en uppsjö av amerikanska sidor på nätet som säljer samma delar! Och till reducerat pris..även om du i tillägg får betala frakt,moms & tullens patetiska "expeditionsavgift" så blir det i de flesta fall halva priset!

Hur man än gör så blir det billigare iallafall!

När jag beställt delar från Rockauto har jag valt det billigaste fraktsättet, men delarna har kommit redan efter 4-5 dagar...det tycker jag är helt fantastiskt!

Roger

Roger Martinsen

Link to comment
Share on other sites

Det är ju det som är fantastiskt med internet, att folk kan sitta hemma i sina soffor och beställa delar direkt från USA i lugn och ro! Får hoppas att fler svenska ägare till GM fordon blir medvetna om tex Rockauto.com så dom slipper beställa delar till dubbla priset och lev.tid!

Att du inte behöver beställa från Hansen Racing eller Klintberg & Way utan att det finns en uppsjö av amerikanska sidor på nätet som säljer samma delar! Och till reducerat pris..även om du i tillägg får betala frakt,moms & tullens patetiska "expeditionsavgift" så blir det i de flesta fall halva priset!

Hur man än gör så blir det billigare iallafall!

När jag beställt delar från Rockauto har jag valt det billigaste fraktsättet, men delarna har kommit redan efter 4-5 dagar...det tycker jag är helt fantastiskt!

Roger

Kan bara hålla med! Det är service! Sist jag beställda från Rock-Auto ringde dom mig för att meddela om en leveransförsening och mailade dessutom mig. Jag mailade tillbaka och hade svar en kvart senare..till skillnad från 3 veckor senare....

Link to comment
Share on other sites

Jaha, detta var sista gången jag handlade hos newgmparts.com (tyvärr var det enda stället jag hittade som hade steering shaftet i sortimentet).

Först tog det 9 dagar från order & betalning innan det skickades. Sedan frågade jag supporten vilket fraksätt det blir, fick svaret Fedex priority. Lät bra, men nu när jag fick tracking numret ser jag att det är skickat som INTL Economy...

Link to comment
Share on other sites

Så där ja, nu har man skruvat en del Cadillac :D

Själv är bäste dräng som det heter.

Steering shaftet gick riktigt smidigt att byta faktiskt, steering sensorn satt ju åtkomligt när man ändå grävde där nere.

Handbromsen löste sig genom att smörja upp release-mekanismen vid pedalen, nu orkar den klena solenoiden släppa bromsen igen.

Det som var tråkigast var de 4 inre tändstiften, där satt det en ventil kopplad till grenröret/avgasreningen i vägen, och man fick ner i hjulhuset och lossa ett rör för att kunna få undan allt.

Kvar är då att beställa GM coolant supplement, samt byta oljan i automaten.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...