Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Oljenivå transmission STS


RPW

Recommended Posts

Någar snabba frågor: Vad gäller för att kolla oljan i växellådan på en STS 2000? Varm transmission? Kall transmission?

Någon speciell körcykel innan koll? Lämplig nivå? Och vilken olja skall det vara?

Link to comment
Share on other sites


Hej!

Så här står det i servicemanualen för STS 99:

  1. Starta motorn och kör bilen 15 min tills transmissionsoljan når arbetstemp 82-93 gr C
  2. Parkera bilen på en plan yta
  3. Med foten på bromspedalen flyttar du växelväljaren mellan alla lägen. Håll kvar i ca 3 sek i varje position och avsluta i P-läge
  4. Lägg i parkeringsbromsen och låt motorn gå på tomgång i ca 3 min
  5. Ta bort och torka ren vätske-nivå-indikatorn (krångligt ord) och sätt tillbaka den och vrid ett fullt varv för att stänga den
  6. Vänta 3 sek och ta bort indikatorn
  7. Läs av båda sidorna på indikatorn. Vätskenivån måste vara inom det kryssmarkerade området på den sida där vätskan är som lägst.
Oljetyp ska vara DEXRON III.

Vid oljebyte går det åt ca 12 liter efter tömning (torr rymmer lådan 14,2 liter).

Oljebyte i växellådan rekommenderas efter 16.000 mil, vid stora servicen.

Både olja och filter ska bytas samtidigt.

Transmission Oil life indicator ska återställas till 100% efter byte.

Enda anledningen till att byta olja tidigare är om man kört bilen i särskilt varm (32 gr ofta) och torr miljö (öken) eller i mycket bergig terräng.

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Alltid alltid alltid vid genomvarm, normalvarm motor och låda och motorn igång.

Kör minst 24 km vid temperaturer över 10° C. Under den temperaturen får du köra lite längre.

Vänta minst 30 min om du kört i temperaturer över 32° C, hög hastighet "for quite a while" :P eller med släp eller i tung trafik, särskilt då det är varmt ute. Vätskan bör vara som Bengt säger mellan 82-93° C (normal driftstemp på automaten)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...