Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Bromsrör STS 1995


manowar77

Recommended Posts

Hej!

Fick ej igenom bilen pga "rostiga" längsgående bromsrör! Trots att bilen är noga tectylbehandlad var besiktningsmannen tvungen att skrapa sig igenom för att tvunget hitta en missfärgad fläck på ena röret!!

Det är ju lika bra att byta bägge 2 när man ändå är igång!

Nån som vet vilken gänga det är på bromsnipplarna samt storlek på röret?

Och om nån vet längden på dessa två längsgående rör, från front till bak?

Räcker det att köpa 10 meter månne?

Tack på förhand!

Roger Martinsen

Roger Martinsen

Link to comment
Share on other sites


Hej!

Fick ej igenom bilen pga "rostiga" längsgående bromsrör! Trots att bilen är noga tectylbehandlad var besiktningsmannen tvungen att skrapa sig igenom för att tvunget hitta en missfärgad fläck på ena röret!!

Det är ju lika bra att byta bägge 2 när man ändå är igång!

Nån som vet vilken gänga det är på bromsnipplarna samt storlek på röret?

Och om nån vet längden på dessa två längsgående rör, från front till bak?

Räcker det att köpa 10 meter månne?

Tack på förhand!

Roger Martinsen

Jag brukar göra egna rör med, men i det här fallet skulle jag köpa original. Det är ingen vanlig enkel eller dubbelkoning, det är någon ISO-kona som du då måste ha verktyg till. Dessutom vill ju bilprovningen ha betydligt tätare klamring om du kör med kopparlegerade rör än med stålrör.

Det här är från handboken..

"Always use double walled steel brake pipe when replacing brake pipes. The use of any other pipe is not recommended and may cause brake system failure"

Alltså dubbelväggiga stålrör. Typiskt besiktningen att leta som fan på våra bilar när det finns bilar ute på vägarna lagade med plast från golv till tak..

10 meter dubbelväggiga rör med ISO-koningsverktyg är ju ett alternativ? :) Lurigare att bocka bara

Link to comment
Share on other sites

Hej Jan!

Vet du var man kan få tag på ett sådant ISO koningsverktyg i Sverige? Finns i USA för runt 25-30 dollar men dom skickar ej utomlands!

Har ingen lust att åka till verkstan för att byta rör när man kan göra det själv på semestern:)

Roger Martinsen

Link to comment
Share on other sites

Jan!!

Hittade ett Bubble ISO Flaring Tool Kit på Ebay där säljaren skickar internationellt, kitet kostade 34 dollar plus 21 dollar i frakt....totalt cirka 55 dollar gick det på!

Köpte det nyss, så det lär väl dyka upp till veckan!

Tack för hjälpen

Roger

Roger Martinsen

Link to comment
Share on other sites

Jan!!

Hittade ett Bubble ISO Flaring Tool Kit på Ebay där säljaren skickar internationellt, kitet kostade 34 dollar plus 21 dollar i frakt....totalt cirka 55 dollar gick det på!

Köpte det nyss, så det lär väl dyka upp till veckan!

Tack för hjälpen

Roger

Fasen. Där hade du tur! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Feedback!

Har nu åter besktigat bilen och fått den godkänd!

Köpte koppar/nickel 10 meter på Biltema samt så beställde jag ett ISO bubble flaring tool kit på Ebay från en säljare från USA,kostnad ca 50 USD inkl frakt!

Bytte bägge längsgående rören vänster sida samt röret till höger bakhjul som sitter klamrat ovanpå bakaxeln, hela jobbet gick förhållandevis smärtfritt förutom när röret till hö bakhjul skulle ersättas.

Det var ett litet h-e att komma åt nippeln från detta rör på vänster sida där det sitter med ett clips och vidareansluts in i en gummislang som i sin tur är fäst med ett clips i en fäst anordning i vänster hjulhus, enda möjligheten var att i princip kapa det gamla stålröret och få bort så mycket som möjligt av detta och sen lirka bort låsclipset så att slangen kunde demonteras!

Sen var det, mot all förmodan, inga problem att lossa nipplarna som var 14 mm nyckelvidd på!(Brukar ju bli en del runda skallar på dessa nippelmuttrar annars)

Vä framhjul fick avlägsnas samt innerskärmen och även luftfilterhuset fick plockas bort för att få åtkomst till att lossa nipplarna från abs-enheten, detta gick också smärtfritt!

Sen var det bara att kona ena änden på de bägge 5 meters rullarna jag köpte, fästa dessa i resp utgång från abs-enheten och börja dra rören framifrån och bak till vä bakhjul, enligt den gamla dragningen.

Återanvänd de gamla plast klamrarna vilket håller ihop bromsrören med bränslerören!

Bägge de längsgående rören mynnar ut i fästplattan som sitter skruvad i vä hjulhus bak, från denna fästplatta går det sedan en kort gummislang till ytterligare en fästögla ovanpå bakaxeln vä sida där den sitter fast med ett clips, sen går det sista röret från denna fästögla på vä sida till en fästögla på samma ställe höger sida!

Bromsslangen på vänster sida var något sprucken, hade säkert gått ett tag til, men eftersom det var så j-a trångt där den satt valde vi att byta ut den!

Nu finns det ju ingen GM verkstad i Strömstad,där jag befinner mig på semester just nu, så det blev en tur till VW återförsäljaren som ligger bara 500 m bort!

Där fick vi tag på en likvärdig slang med M10 x 1 mm gängor till det horribla priset av 535:- inkl moms!!!!!!!!!

Så den fick ersätta GM slangen!

Nu är det alltså nya rör från abs-enheten och hela vägen bak,till bägge bakhjulen samt så byttes även röret till vänster framhjul!

Röret till höger framhjul var i bra skick så det fick sitta kvar!

Hela jobbet tog cirka 12 timmar och genomfördes utomhus mellan skurarna!!

Inköp matrial gick på ca 700:- samt koningsverktyg ca 400:-, sen för vi inte glömma VW bromsslangen på 535:- också!!

Roger Martinsen

I

Roger Martinsen

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Lite nyfiken på hur du luftade bromsarna efter rörbytet? Man får visst inte trampa pedalen i botten. Dom har sagt några gånger om mina rör bak att jag ska titta på dom och hmmm det har jag ju gjort men inte mer. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hej Eero, luftar precis som på vilken annan bil som helst!

Trampa i botten måste du...annars får du inte ut all luft!

Börja med det hjul som är längst ifrån behållaren dvs höger bak, sen vänster bak, höger fram och till sist vänster fram!

En gubbe som sitter vid hjulet och luftar och en bakom ratten som bromsar!

Roger Martinsen

Link to comment
Share on other sites

Feedback!

Har nu åter besktigat bilen och fått den godkänd!

Köpte koppar/nickel 10 meter på Biltema samt så beställde jag ett ISO bubble flaring tool kit på Ebay från en säljare från USA,kostnad ca 50 USD inkl frakt!

Bytte bägge längsgående rören vänster sida samt röret till höger bakhjul som sitter klamrat ovanpå bakaxeln, hela jobbet gick förhållandevis smärtfritt förutom när röret till hö bakhjul skulle ersättas.

Det var ett litet h-e att komma åt nippeln från detta rör på vänster sida där det sitter med ett clips och vidareansluts in i en gummislang som i sin tur är fäst med ett clips i en fäst anordning i vänster hjulhus, enda möjligheten var att i princip kapa det gamla stålröret och få bort så mycket som möjligt av detta och sen lirka bort låsclipset så att slangen kunde demonteras!

Sen var det, mot all förmodan, inga problem att lossa nipplarna som var 14 mm nyckelvidd på!(Brukar ju bli en del runda skallar på dessa nippelmuttrar annars)

Vä framhjul fick avlägsnas samt innerskärmen och även luftfilterhuset fick plockas bort för att få åtkomst till att lossa nipplarna från abs-enheten, detta gick också smärtfritt!

Sen var det bara att kona ena änden på de bägge 5 meters rullarna jag köpte, fästa dessa i resp utgång från abs-enheten och börja dra rören framifrån och bak till vä bakhjul, enligt den gamla dragningen.

Återanvänd de gamla plast klamrarna vilket håller ihop bromsrören med bränslerören!

Bägge de längsgående rören mynnar ut i fästplattan som sitter skruvad i vä hjulhus bak, från denna fästplatta går det sedan en kort gummislang till ytterligare en fästögla ovanpå bakaxeln vä sida där den sitter fast med ett clips, sen går det sista röret från denna fästögla på vä sida till en fästögla på samma ställe höger sida!

Bromsslangen på vänster sida var något sprucken, hade säkert gått ett tag til, men eftersom det var så j-a trångt där den satt valde vi att byta ut den!

Nu finns det ju ingen GM verkstad i Strömstad,där jag befinner mig på semester just nu, så det blev en tur till VW återförsäljaren som ligger bara 500 m bort!

Där fick vi tag på en likvärdig slang med M10 x 1 mm gängor till det horribla priset av 535:- inkl moms!!!!!!!!!

Så den fick ersätta GM slangen!

Nu är det alltså nya rör från abs-enheten och hela vägen bak,till bägge bakhjulen samt så byttes även röret till vänster framhjul!

Röret till höger framhjul var i bra skick så det fick sitta kvar!

Hela jobbet tog cirka 12 timmar och genomfördes utomhus mellan skurarna!!

Inköp matrial gick på ca 700:- samt koningsverktyg ca 400:-, sen för vi inte glömma VW bromsslangen på 535:- också!!

Roger Martinsen

I

Inget gnäll från bilprovningen om att det är för glest klamrat med kopparrör? De brukar vara glada att gnälla om det här i Kalmar precis som dom ger ombesiktning för för höga dimljus <_<

Nån skillnad i känsla? Borde kännas lite stummare med en ny slang ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Jan!

Hade det du sa om klamringen i åtanke innan besiktningen, hade tänkt tectylbehandla underredet innan ombesiktningen men valde att avvakta tills bilen var ombesiktigad med tanke på om jag var tvungen att klamra tätare!

Men nej....dom sa inget om klamringen, jag återanvände de gamla plastklamrarna och detta blev ju som sagt godkänt!

Känner väl ingen större skillnad gällande pedalen...skulle vilja säga att det är samma som förr!

Roger

Roger Martinsen

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...