Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Ojämn motorgång, Northstar


hjb981

Recommended Posts

Jag har på min DeVille -97 ibland korta små ryck på tomgång eller vid lätt gas. De kommer ganska sällan, som mest kanske 6 st på en minut. Ibland inte alls. Det känns som om motorn stängs av någon tiondels sekund, och sedan går som vanligt. Man skulle kunna beskriva det som att den stakar sig lite grand.

Jag har inte fått några felkoder i samband med detta. Däremot har jag sedan tidigare ibland felkoderna P0135 (då och då) och P0155 (mer sällan), vilka betyder att lambdasondernas värmeelement inte fungerar. Jag får dessa koder bara ibland, och de har inte kommit i samband med tvekningarna i motorgången.

Tvekningarna kan märkas vid exempelvis rödljusstopp. Vid normal landsvägskörning eller fullgas har jag inte märkt någon skillnad, utan bilen går helt som vanligt. När jag kör lite längre i ungefär laglig hastighet och utan allt för många omkörningar ligger bränsleförbrukningen under 1 l/mil, så det verkar också OK (och är som vanligt).

Vad kan det vara?

/Jonas

Link to comment
Share on other sites


Har du bytt tändstift? På min STS 1995 upplevde jag samma symptom vid gaspådrag men inget vid jämn körning, bytte stiften och han gick lika fint som ny!

Roger

Roger Martinsen

Link to comment
Share on other sites

Har du bytt tändstift? På min STS 1995 upplevde jag samma symptom vid gaspådrag men inget vid jämn körning, bytte stiften och han gick lika fint som ny!

Roger

Tack för iden!

Ja, de är bytta för några tusen mil sedan (inte pga dålig gång, utan för att det var dags, började närma mig 16000 mil). Alla stift som kom ut såg för övrigt fina ut. Då byttes de på en auktoriserad Cadillacverkstad i Kalifornien, så det är originalstift med platinatoppar som sitter i (och ja, jag kollade med dem för säkerhets skull, så att jag var säker på att få rätt).

För övrigt upplever jag inte problem vid gaspådrag, utan tomgång. När jag skrev om lätt gaspådrag menade jag att man ibland kan känna det även när man gasar väldigt lite. Exempelvis om man ger "1 mm gas", motorn på kanske drygt 1000 rpm, när man precis är på väg från en korsning och accelererar långsamt för att man har en lastbil framför sig. Så det är ju nästan som tomgång. Gasar jag aningen mer än så går den alltid som den ska.

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej igen!

Efter att först ha blivit bättre, har jag nu fått tillbaka samma symptom fast lite mer. Motorn hostar till någon gång per sekund, och går nu dåligt både på tomgång och vid lätt gas. Jag har mätt upp resistansen i tändkablarna (den var OK), och upptäckte då något klegg runt stift nr 5 (på utsidan). Jag startade en tråd på moderforumet: http://caddyinfo.ipbhost.com/index.php?showtopic=22938. Titta gärna in på den. Sitter mitt tändstift löst, eller vad kan ha hänt?

Kod: P0300, tändfel, ej specificerad cylinder.

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag har liknande problem. När jag gasar med lätt gaspådrag så rycker maskin. Som den misständer...

Gasar jag med normalt gaspådrag eller trycker lite extra på gasen så uppför sig maskin normalt.

Fick upp koden P036 = P036 (E036) ................................. EGR Valve Pintle Position Out of Range

Har rengjort EGR ventilen, throttle bodyn. Kollat alla tändkablar samt kollat stiften.

Det blev lite bättre med rengjord EGR ventil.

EGR ventil beställd från USA i lördags...

Jag går efter felkoden. Kollar vidare :D

Jo, min bil är en Seville 94:a med Northstar.

Mvh

CadillacMartin

Link to comment
Share on other sites

:D Nu är orsaken till feltändningen hittad! Det var ett tändstift som saknade en av Pt-spetsarna och hade tjocka avlagringar på sig. Så du hade rätt, Roger (Jänkarn). Om det är så att spetsen fallit av och det har gett avlagringar pga dåliga gnistor eller om något annat gett avlagringar, vet jag inte. Men med en omgång ganska nya tändstift som jag hade liggande går bilen mjukt och fint igen. Efter att ha tittat på de övriga stiften börjar jag undra om jag verkligen fick mina stift bytta för tre och ett halvt år sedan. De ser ut som tändstift gör när det är dags att byta dem, och det ska ju vara långt kvar... Nåväl, nu köper jag nya stift och byter dem själv.

För övrigt skaffade jag mig en liten kompressor för att kunna blåsa bort vägdamm runt tändstiften innan jag skruvade ut dem. Vet inte hur känsligt det är, men jag ville inte ha in smuts i cylindrarna. Den kostade mindre än att låta en verkstad felsöka detta, så jag är nöjd med köpet!

Tror ni att jag ska oroa mig för den försvunna platinumspetsen (den är kanske en halv mm lång/bred/hög)? Jag antar att den bara blåstes ut när den föll av, eftersom motorn bör ha varit igång när det hände. Motorn går ju bra nu, i varje fall.

Detta finns även diskuterat (lite utförligare) på engelska här: http://caddyinfo.ipbhost.com/index.php?showtopic=22938

Hälsningar och tack!

Jonas

Link to comment
Share on other sites

:D Nu är orsaken till feltändningen hittad! Det var ett tändstift som saknade en av Pt-spetsarna och hade tjocka avlagringar på sig. Så du hade rätt, Roger (Jänkarn). Om det är så att spetsen fallit av och det har gett avlagringar pga dåliga gnistor eller om något annat gett avlagringar, vet jag inte. Men med en omgång ganska nya tändstift som jag hade liggande går bilen mjukt och fint igen. Efter att ha tittat på de övriga stiften börjar jag undra om jag verkligen fick mina stift bytta för tre och ett halvt år sedan. De ser ut som tändstift gör när det är dags att byta dem, och det ska ju vara långt kvar... Nåväl, nu köper jag nya stift och byter dem själv.

För övrigt skaffade jag mig en liten kompressor för att kunna blåsa bort vägdamm runt tändstiften innan jag skruvade ut dem. Vet inte hur känsligt det är, men jag ville inte ha in smuts i cylindrarna. Den kostade mindre än att låta en verkstad felsöka detta, så jag är nöjd med köpet!

Tror ni att jag ska oroa mig för den försvunna platinumspetsen (den är kanske en halv mm lång/bred/hög)? Jag antar att den bara blåstes ut när den föll av, eftersom motorn bör ha varit igång när det hände. Motorn går ju bra nu, i varje fall.

Detta finns även diskuterat (lite utförligare) på engelska här: http://caddyinfo.ipbhost.com/index.php?showtopic=22938

Hälsningar och tack!

Jonas

Kul det löste sig! Det är ovanligt men det händer att plattorna släpper. Helt ofarligt och märks väldigt tydligt när du har dubbla elektrodavståndet ;)

Skit i plattan, den skadar ingenting utan kommer ut den naturliga vägen :P

Link to comment
Share on other sites

Kul det löste sig! Det är ovanligt men det händer att plattorna släpper. Helt ofarligt och märks väldigt tydligt när du har dubbla elektrodavståndet ;)

Skit i plattan, den skadar ingenting utan kommer ut den naturliga vägen :P

Jotack! Jag har varit ute och okynnesåkt lite idag :P. Härligt när den går som den ska (mjukt och tyst eller med ett kraftigt men jämnt drag - allt efter behag). :yupi3ti:

Link to comment
Share on other sites

:excl: Fick just lite input på min tråd på moderforumet som jag tycker bör nämnas (http://caddyinfo.ipbhost.com/index.php?showtopic=22938). När tändstiften är nya har de en beläggning på gängorna som ska motverka att de fastnar och senare förstör gängorna i aluminiumtopparna på motorn. Därför ska man tydligen inte skruva ur dem och sedan stoppa tillbaka dem igen, eftersom beläggningen bara fungerar en gång. Skönt att jag har nya stift på väg...
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...