Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Northstar problem, Hur vanligt är det egentligen?


johro8

Recommended Posts

Hej på er

Jag har blivit uppskrämd ordentligt utav problemen med kylarvästkan osv.

De som leder till att man måste byta toppen eller topppackningarna på northstar motorerna. Och där igenom tvingas till den dyra reparationen och användandet av det här med time sert...

Så fråga lyder:

Hur vanligt är det med dessa problem på dess motorer?

Kan man lite på en cadillac som blivit servad av en GM verkstad är skött ordentligt ?

Vill inte köpa en och sen åka på problemet om jag kan :)

mvh R

Link to comment
Share on other sites


Hej på er

Jag har blivit uppskrämd ordentligt utav problemen med kylarvästkan osv.

De som leder till att man måste byta toppen eller topppackningarna på northstar motorerna. Och där igenom tvingas till den dyra reparationen och användandet av det här med time sert...

Så fråga lyder:

Hur vanligt är det med dessa problem på dess motorer?

Kan man lite på en cadillac som blivit servad av en GM verkstad är skött ordentligt ?

Vill inte köpa en och sen åka på problemet om jag kan :)

mvh R

Hej!

Jag har bara hört talas om några stycken, mindre än 5, som har blåst en topplockspackning. Peter Engvall som finns här på forumet köpte en bil medveten om felet och gjorde timesertingjobbet själv. Jan Olsson har också gjort det, men inte pga blåst packning - avgasventil i hans fall. De kanske kommer in med kommentarer här?

Sedan är det svårt att svara på frågan om man kan lita på att GM-verkstaden sköter om bilarna på rätt sätt. Jag tycker man ska fråga om kylvätskan är bytt och när det gjordes senast. Den vanligaste orsaken till blåsta topplockspackningar är just uteblivet byte av kylvätska. Läs andra tråden från toppen på forumet. Jag köpte min STS 99:a 2001 och servade den årligen på en GM-verkstad, men ingen där talade om byte av kylvätska. Man kan läsa om det i den stora servicemanualen, men det är på forumet här och på det amerikanska moderforumet som man får information som går in.

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Hej på er

Jag har blivit uppskrämd ordentligt utav problemen med kylarvästkan osv.

De som leder till att man måste byta toppen eller topppackningarna på northstar motorerna. Och där igenom tvingas till den dyra reparationen och användandet av det här med time sert...

Så fråga lyder:

Hur vanligt är det med dessa problem på dess motorer?

Kan man lite på en cadillac som blivit servad av en GM verkstad är skött ordentligt ?

Vill inte köpa en och sen åka på problemet om jag kan :)

mvh R

Det händer inte oftare än på andra bilar, dessutom har jag aldrig hört talas om en kass topp...Det som gör att folk gnäller är att det kostar om man inte gör det själv..nackdelen med FWD och tvärställd V8 är ju att det blir trångt att pilla med.

Jag skulle inte betala en spänn extra för en "GM-servad bil" helt enkelt därför att kunskaperna är i det närmaste obefintliga här i Sverige om vad som behöver respektive inte behöver service. Tändstiften är säkert bytta 5 gånger men kylarvätskan är säkert original :P

Verkstäderna hänvisar till ett standar GM-serviceblad där man byter oljan varje 500 mil, stift efter ett par tusen etc etc. Allt för att kunna kämma en på extra pengar på onödiga servicear.

Tittar man på vad som behöver göras ser man att i princip det enda förutom slitdelar som behöver bytas är olja när bilen säger till och tändstift vid 16000 mil...

Köp en och spara oron för packningarna till när det händer. Skulle det hända kan du tänka på alla pengar du sparar på rost och övrig service. :P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...