Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Motorstörningar Cadillac 1984


bullen

Recommended Posts

Hej. Jag har en cadillac de ville 1984 som beter sig lite underligt under gång den smårycker

under körning vid c.a 80-90 km/h så fort ja vill ge gas så händer det inte mycket verkar som den går

skapligt när den är kall uppstår mera vid varmmotor samtidigt tänds lampan i panelen (service engine)

när jag tar bort + polen o sen sätter på den verkar den gå bra en stund efter ett tag så tänds den

o går ryckigt o är slö.???. jag var i väg till en kille som satt på en dator o då visade den kod 052

o de skulle vara ecm. nu har den även börjat växla konstigt när ja startar så växlar den upp 1,2,3 ganska på en gång o när jag stannar så frisläpper den inte förrän ja nästan har stannat antagligen från 3 ans växel. låter ja bilen stå i c.a 20 min så funkar den helt bra igen kan detta ha i samband med kod 052 ECM... ska beställa en ny ECM. Någon som vet

Link to comment
Share on other sites


Hej. Jag har en cadillac de ville 1984 som beter sig lite underligt under gång den smårycker

under körning vid c.a 80-90 km/h så fort ja vill ge gas så händer det inte mycket verkar som den går

skapligt när den är kall uppstår mera vid varmmotor samtidigt tänds lampan i panelen (service engine)

när jag tar bort + polen o sen sätter på den verkar den gå bra en stund efter ett tag så tänds den

o går ryckigt o är slö.???. jag var i väg till en kille som satt på en dator o då visade den kod 052

o de skulle vara ecm. nu har den även börjat växla konstigt när ja startar så växlar den upp 1,2,3 ganska på en gång o när jag stannar så frisläpper den inte förrän ja nästan har stannat antagligen från 3 ans växel. låter ja bilen stå i c.a 20 min så funkar den helt bra igen kan detta ha i samband med kod 052 ECM... ska beställa en ny ECM. Någon som vet

Hej!

Att beställa en ny ECM kan vara en överloppsgärning, först bör du kolla några saker. ECM = Electronic Control Module, vilket i princip är bilens dator. Den är förmodligen inte så billig och kan vara svår att få tag på. När jag går in och läser felkodtabellerna enligt länken här nedan, kommer jag fram till att E52 har med ECM:s memory reset, dvs minnesåterställning att göra. Min rekommendation är att du lokaliserar ECM och kollar att de elektriska anslutningarna är OK, både plus och minus. Därefter tar du av batteriets plus-pol och låter den vara av i minst 10 minuter innan du ansluter den igen. Gör kontakt mellan plus och minus-kablarna medan de är bortkopplade från batteriet så att du är säker på att kretsarna är strömlösa. Se till att batteriet är fulladdat och att jordpunkterna är rena och fina. På med kopparpasta. Efter detta ska bilens återinläsning av funktionerna i dataminnet (relearn process) fungera och förhoppningsvis bilen gå bra igen.

Om det inte fungerar kanske du måste byta ECM.

Lycka till!

/Bengt B)

http://myweb.accessus.net/~090/81cfb.html#tc

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag antar att du har en 4,1 liters (HT4100) bensin V8 i din bil? Det finns versioner med dieselmotor också. Med det antagandet har jag sett att RockAuto har ECM, där kallad Engine Control Module som kostar $110.00 till $130.00 + frakt som troligen kostar $30.00 - 50.00. Det handlar om ACDelco-prylar. Man får räkna med tull & moms på några hundringar här hemma. Inte alltför blodigt alltså. Kolla med Klintberg & Way eller någon av deras återförsäljare för jämförelsens skull. Jag tror du får räkna med det dubbla.

Mvh /Bengt B)

www.rockauto.com

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...