Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

-NO RFA DATA- på STS 96:a ????


Massa

Recommended Posts

När jag köpte min STS-96:a medföljde inga fjärrkontroller till centrallåset. Nu har jag köpt en fjärr på e-bay och skulle programmera den enligt instruktionerna här. Men jag kommer inte till punkten RFA OVERRIDE.

Istället så blir jag fast i NO RFA DATA. Det verkar inte som datorn får någon kontakt med keyless-modulen. Oavsett om jag trycker FAN UP / FAN DOWN så blir jag kvar i menyn NO RFA DATA och kan alltså inte komma vidare i programmeringen av fjärrkontrollen.

Prövade med att koppla från batteriet för göra en reset - men det hjälpte tyvärr inte :( .

Har inga felkoder (såvida nu inte NO RFA DATA är en felkod).

Någon som har några ideér?

Cadillac STS -1996

Ford Mustang Convertible -1967

Ford Mondeo -2009

Ford Fiesta -2009

Klippo gräsklippare -19??

Link to comment
Share on other sites


När jag köpte min STS-96:a medföljde inga fjärrkontroller till centrallåset. Nu har jag köpt en fjärr på e-bay och skulle programmera den enligt instruktionerna här. Men jag kommer inte till punkten RFA OVERRIDE.

Istället så blir jag fast i NO RFA DATA. Det verkar inte som datorn får någon kontakt med keyless-modulen. Oavsett om jag trycker FAN UP / FAN DOWN så blir jag kvar i menyn NO RFA DATA och kan alltså inte komma vidare i programmeringen av fjärrkontrollen.

Prövade med att koppla från batteriet för göra en reset - men det hjälpte tyvärr inte :( .

Har inga felkoder (såvida nu inte NO RFA DATA är en felkod).

Någon som har några ideér?

Hej!

Hittade den här tråden på det amerikanska moderforumet. Vet inte om det är tillämpligt i ditt fall, men ändå... http://caddyinfo.ipbhost.com/index.php?sho...amp;hl=RFA+DATA

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

När jag köpte min STS-96:a medföljde inga fjärrkontroller till centrallåset. Nu har jag köpt en fjärr på e-bay och skulle programmera den enligt instruktionerna här. Men jag kommer inte till punkten RFA OVERRIDE.

Istället så blir jag fast i NO RFA DATA. Det verkar inte som datorn får någon kontakt med keyless-modulen. Oavsett om jag trycker FAN UP / FAN DOWN så blir jag kvar i menyn NO RFA DATA och kan alltså inte komma vidare i programmeringen av fjärrkontrollen.

Jag hittade en servicebulletin om synkronisering av RFA på sidan "Gratis tillgång till Servicemanualer" högst upp på Cadillac Club Forum. Bifogar den här. En kortversion av åtgärden för synkronisering följer här:

Omsynkronisering av fjärrkontrollen (transmitter)

  • Tryck och håll nere knappen för öppning av bagageluckan och, inom en sekund, tryck och håll ner låsknappen
  • Fortsätt att hålla ner båda knapparna i ungefär 7 sekunder
  • Om felet var att fjärrkontrollen (transmitter) är/var osynkad, kommer den nu att fungera igen
Jag tycker själv att det låter som ett sannolikt fel i ditt fall eftersom du har köpt till fjärrkontrollerna efteråt.

Mvh /Bengt B)

RFAsynch.pdf

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Tack Bengt för svaren!

Jag har nu kommit fram till vad som är fel. Det var som jag misstänkte...att ingen kontakt med keylessmodulen fås (det står ju faktiskt i klartext i felkoderna - NO RFA DATA ;) ).

Hela modulen saknas nämligen!!! :angry:

Jag monterade ut baksätet för att komma åt modulen och vad får jag se. Jo att någon tysk klåpare satt ditt ett tyskt billarm av fabrikat ULRICH AUTO ALARME och givetvis slängt bort originalenheten... (bilen är tyskimporterad år 00).

Det jag undrar nu är följande:

1) Det ser ut som om original kablaget är kvar - inringad på bild. Kan någon säga om detta verkiligen är originalkablaget? (Den lösa kabeln på bild innehåller endast 4 st kablar)

2) Tror ni det fungerar att köpa en modul på ebay och montera dit. Kommer det att fungera på en "tysklands" bil?

3)Vilka moduler passar? DeVille, Eldorado etc? Årsmodeller?

Mvh Mats

post-8941-1238270255_thumb.jpg

post-8941-1238270540_thumb.jpg

Cadillac STS -1996

Ford Mustang Convertible -1967

Ford Mondeo -2009

Ford Fiesta -2009

Klippo gräsklippare -19??

Link to comment
Share on other sites

Tack Bengt för svaren!

Jag har nu kommit fram till vad som är fel. Det var som jag misstänkte...att ingen kontakt med keylessmodulen fås (det står ju faktiskt i klartext i felkoderna - NO RFA DATA ;) ).

Hela modulen saknas nämligen!!! :angry:

Jag monterade ut baksätet för att komma åt modulen och vad får jag se. Jo att någon tysk klåpare satt ditt ett tyskt billarm av fabrikat ULRICH AUTO ALARME och givetvis slängt bort originalenheten... (bilen är tyskimporterad år 00).

Det jag undrar nu är följande:

1) Det ser ut som om original kablaget är kvar - inringad på bild. Kan någon säga om detta verkiligen är originalkablaget? (Den lösa kabeln på bild innehåller endast 4 st kablar)

2) Tror ni det fungerar att köpa en modul på ebay och montera dit. Kommer det att fungera på en "tysklands" bil?

3)Vilka moduler passar? DeVille, Eldorado etc? Årsmodeller?

Mvh Mats

Hej Mats!

Vilket mörker!

Jag blir osäker på vilken modul klåparen har tagit bort. Går det att identifiera? När jag tittar i min stora Service Manual ser det ut att vara en del av Body Control Module (BCM) som heter Rear Integration Module (RIM), som bla innehåller en funktion benämnd Content theft alarm. Den innehåller också en hel del andra centrala funktioner som gör mig tveksam om det verkligen är den modulen som saknas. Nu har jag en 99:a så det kan ju vara en annan set up på modulerna.

Jag skulle rekommendera att du läser av DTC (Diagnostic Trouble Codes) enligt proceduren i följande länk: http://caddyinfo.com/readingcodes.html . Från 1996 och uppåt gäller ODBII-systemet (med reservation för de allra senaste modellerna.

Jan Olsson, om du läser detta skulle en kommentar från dig vara värdefull.

Mvh /Bengt B)

RIM.pdf

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Jag monterade ut baksätet för att komma åt modulen och vad får jag se. Jo att någon tysk klåpare satt ditt ett tyskt billarm av fabrikat ULRICH AUTO ALARME och givetvis slängt bort originalenheten... (bilen är tyskimporterad år 00).

Det jag undrar nu är följande:

1) Det ser ut som om original kablaget är kvar - inringad på bild. Kan någon säga om detta verkiligen är originalkablaget? (Den lösa kabeln på bild innehåller endast 4 st kablar)

Är dina bilder tagna från kupén eller från bagageluckan?

/Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Mats!

Jag har funderat vidare under dagen och kommit fram till att den del som verkar fattas på din bil är den som heter Remote Keyless Entry module (RKE). Den delen ska kommunicera med fjärrkontrollen (transmittern). Tyvärr har jag inte kunnat få fram ett part number. I min bil sitter grejerna bakom baksätet också (och under hatthyllan), men det är ju ett helt annat schassi på 1998 och senare modeller (till 2004).

Det kan nog vara svårt att få tag på en sådan del på ebay. Kanske värt ett försök på Osby-skroten? Annars blir det nog junk yards i USA. Jag kollade på Rockauto.com, men lyckades inte hitta delen där. Helst ska du nog söka delen för 1996 och 1997 års modeller.

Jag slog lite i min Service Manual och min CD med pdf-filer och bilägger ett par utdrag här.

Mvh /Bengt B)

RKE_position.pdf

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Modulen ska sitta bakom baksätesryggen på förarsidan (fotot ovan är innefrån kupén).

Jag har letat runt på ebay och hittat några alternativ. Det är litet lurigt med benämningarna, RFA-, RKE-, Keyless-module verkar vara gångbart i sökväg.

Denna har jag hittat på ebay:

ebay auktion

Har även hittat denna

ebay auktion nr2

De är till en Deville men jag har ingen aning om den passar till en Seville STS. Dessutom passar den i en exportbil (tyskland) ?

Om man synar honkontakten på ebay bilden så ser den ialla fall ut att stämma bra överens med den jag har. Jag har även hittat keyless moduler till äldre seviller men där ser just kontakten helt annorlunda ut...

Jag har inga felkoder i DTC (förutom NO RFA DATA).

post-8941-1238344963_thumb.jpg

Cadillac STS -1996

Ford Mustang Convertible -1967

Ford Mondeo -2009

Ford Fiesta -2009

Klippo gräsklippare -19??

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Modulen ska sitta bakom baksätesryggen på förarsidan (fotot ovan är innefrån kupén).

Jag har letat runt på ebay och hittat några alternativ. Det är litet lurigt med benämningarna, RFA-, RKE-, Keyless-module verkar vara gångbart i sökväg.

Denna har jag hittat på ebay:

ebay auktion

Har även hittat denna

ebay auktion nr2

De är till en Deville men jag har ingen aning om den passar till en Seville STS. Dessutom passar den i en exportbil (tyskland) ?

Om man synar honkontakten på ebay bilden så ser den ialla fall ut att stämma bra överens med den jag har. Jag har även hittat keyless moduler till äldre seviller men där ser just kontakten helt annorlunda ut...

Jag har inga felkoder i DTC (förutom NO RFA DATA).

Hej igen!

Jag skulle chansa på den delen. Servicebulletinen som jag bifogade här i början anger ju att det är samma prylar för Deville och Seville m fl 96:or. Jag vet inte om det fanns exportmodeller av årgång 1996 och 1997 eller tidigare. Från 1998-2004 finns det speciella exportmodeller som är lite annorlunda, bl a kortare för att matcha europeiska parkeringsrutor och även med lite vassare utrustning.

Lycka till!

/Bengt B)

electrical_component_locator_cut.pdf

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Hmm...jag får se om jag chansar på att köpa. Det börjar bli dyrt att få fjärren att fungera :angry:

Angående exportmodell på 96:orna så var det väl en del som skilde. Bla såg jag att radiomodulen som satt i mitten bakom baksätet märkt med "Germany", och felmedelandena i datorn har ju EXP+nr osv.

(Jag jobbar själv på en bilfabrik och vet att just mjukvaror skiljer en hel del beroende till vilket land bilen ska till. Tex. våra USA-modeller har en annan mjukvara för just centrallåset som öpnnar endast förardörren och inte alla dörrar samtidigt)

Tack för hjälpen på detta suveräna forum!

:grouphug:

Cadillac STS -1996

Ford Mustang Convertible -1967

Ford Mondeo -2009

Ford Fiesta -2009

Klippo gräsklippare -19??

Link to comment
Share on other sites

Hej alla intresserade!

Hittade en tråd på CadillacOwners.com som handlade om exportmodeller till europa. Tråden började med att någon med en STS 94 hade problem med keyless men flera blandade sig i med andra årsmodeller.

Det verkar som om exportmodeller av årsmod 92-97 levererats utan denna enhet! Vad som suttit i istället vet i sjutton...antagligen eftermonterades det där skräpet från herr Ulrich ;) .

Vore mycket intressant om någon annan här på forumet med årsmod 92-97 av exportmod som kan berätta hur deras lås fungerar...

Hur som helst...det trevliga med tråden var att problemet löstes genom att beställa en original US-modul + fjärrisar på ebay, montera dit modulen på originalplatsen - och sedan fungerade allt som det var tänkt!!!

Här är tråden för de som okar läsa den.

Exportmodeller

Mvh

Mats

Cadillac STS -1996

Ford Mustang Convertible -1967

Ford Mondeo -2009

Ford Fiesta -2009

Klippo gräsklippare -19??

Link to comment
Share on other sites

Hmm...jag får se om jag chansar på att köpa. Det börjar bli dyrt att få fjärren att fungera :angry:

Angående exportmodell på 96:orna så var det väl en del som skilde. Bla såg jag att radiomodulen som satt i mitten bakom baksätet märkt med "Germany", och felmedelandena i datorn har ju EXP+nr osv.

(Jag jobbar själv på en bilfabrik och vet att just mjukvaror skiljer en hel del beroende till vilket land bilen ska till. Tex. våra USA-modeller har en annan mjukvara för just centrallåset som öpnnar endast förardörren och inte alla dörrar samtidigt)

Tack för hjälpen på detta suveräna forum!

:grouphug:

Tack själv, alla trådar på forumet bidrar ju till att öka våra kunskaper om vårt fina bilmärke. Ju fler desto bättre.

Vad gäller exportmodeller 92-97 borde jag givetvis ha tänkt på radion t ex där USA-modellerna har ett annat frekvensregister på FM-bandet (bara ojämna siffror t ex 103,3 men inte 93,8). Jag visste inte att "Keyless Entry" saknades. På min egen bil fungerar dörrlåset precis som du anger, ett tryck öppnar bara förardörren och två tryck öppnar alla dörrar. Min STS 99:a är en exportmodell.

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Tack själv, alla trådar på forumet bidrar ju till att öka våra kunskaper om vårt fina bilmärke. Ju fler desto bättre.

Vad gäller exportmodeller 92-97 borde jag givetvis ha tänkt på radion t ex där USA-modellerna har ett annat frekvensregister på FM-bandet (bara ojämna siffror t ex 103,3 men inte 93,8). Jag visste inte att "Keyless Entry" saknades. På min egen bil fungerar dörrlåset precis som du anger, ett tryck öppnar bara förardörren och två tryck öppnar alla dörrar. Min STS 99:a är en exportmodell.

Mvh /Bengt B)

Ja, enligt tråden har ju keylessmodulen som tur är fått sitta kvar från och med årsmod -98.

Att bara kunna öppna förardörren med fjärren är ett USA krav. Jättebra att ha då man parkerat sin fina bil i en alldeles för skum gränd... :ph34r:

:lol:

Cadillac STS -1996

Ford Mustang Convertible -1967

Ford Mondeo -2009

Ford Fiesta -2009

Klippo gräsklippare -19??

Link to comment
Share on other sites

Hej alla intresserade!

Hittade en tråd på CadillacOwners.com som handlade om exportmodeller till europa. Tråden började med att någon med en STS 94 hade problem med keyless men flera blandade sig i med andra årsmodeller.

Det verkar som om exportmodeller av årsmod 92-97 levererats utan denna enhet! Vad som suttit i istället vet i sjutton...antagligen eftermonterades det där skräpet från herr Ulrich ;) .

Vore mycket intressant om någon annan här på forumet med årsmod 92-97 av exportmod som kan berätta hur deras lås fungerar...

Hur som helst...det trevliga med tråden var att problemet löstes genom att beställa en original US-modul + fjärrisar på ebay, montera dit modulen på originalplatsen - och sedan fungerade allt som det var tänkt!!!

Här är tråden för de som okar läsa den.

Exportmodeller

Mvh

Mats

Hej

Jag hade förut en 92 Seville och har nu en 96 Seville.

Bägge export modeller och ingen med Keyless entry.

Ska tydligen ha att göra med otillåten frekvens på sändarna,alltså samma fenomen som tredje bromsljuset,vilket inte var tillåtet i

Tyskland och därför togs bort på alla exportbilar (gäller tidiga Seville)

Björn

Link to comment
Share on other sites

Hej!

I helgen, den 4/4, var det årsmöte i Cadillac Club Sweden på Skepparholmen Konferens i Stockholm/Nacka. Där passade jag på att göra en liten marknadsundersökning om vilka 90-tals Seville som hade Keyless Entry (KLE). 4 personer kom i sådana bilar:

  • STS 1994: 2 st - en med Cadillac KLE och en utan KLE
  • STS 1995: 1 st med eftermonterad (ej original) KLE
  • STS 1996: 1 st med Cadillac KLE
Det verkar alltså ha funnits en option att få KLE, även på exportmodellerna. På siten Cadillac History http://www.motorera.com/cadillac/index.htm står det att KLE fanns som standard från 1996. Informationen om utrustning finns dock inte för varje årsmodell 1992-1997. Min erfarenhet från exportmodellerna årgång 1998-2004 är att de generellt sett är bättre utrustade i standardversionen än USA-modellerna. KLE är standard i dessa bilar, både export och USA.

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej!

Idag damp det ner ett kul paket i brevlådan från USA. Jag har köpt en RFA-modul på ebay för 20$.

Den hade suttit i en -97:a deVille men jag antog att den skulle passa...

Nu har jag installerat den och den passade perfekt. Nu gick det fint att programera fjärren och alla lås fungerar nu som Cadillac tänkt från början.

(den tyska larm-enheten är nu utriven och skrotades med glädje...)

:lol:

^_^ mission completed

Cadillac STS -1996

Ford Mustang Convertible -1967

Ford Mondeo -2009

Ford Fiesta -2009

Klippo gräsklippare -19??

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Idag damp det ner ett kul paket i brevlådan från USA. Jag har köpt en RFA-modul på ebay för 19.99$.

Den hade suttit i en -97:a deVille men jag antog att den skulle passa...

Nu har jag installerat den och den passade perfekt. Nu gick det fint att programera fjärren och alla lås fungerar nu som Cadillac tänkt från början.

(den tyska larm-enheten är nu utriven och skrotades med glädje...)

:lol:

^_^ mission completed

Hej!

Grattis och hurra för ebay! :D

Det är sådan här solskenshistorier man vill läsa på forumet

.

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hej allihop. Jag är ny här på forumet och har just skaffat mig en Cadillac STS -94. :D

Min bil är utan KLE-funktion men har så klart centrallås. Har jag möjlighet att montera fjärrlås på min bil med hjälp av orginalprodukter? Jag har läst lite på olika trådar men just min årsmodell nämns sällan. Kan jag göra som "Massa" gjorde att jag köper till utrustning eller gäller det bara nyare modeller? Och om jag kan gå till väga på det sättet så kommer jag till nästa fråga, var får man tag i sånna prylar? Någon som har någonting liggande? Har kollat Ebay utan framgång.

Tack på förhand!

PS. ser att tråden är gammal men det kanske är okej att rycka liv i den igen. DS.

Link to comment
Share on other sites

Hej allihop. Jag är ny här på forumet och har just skaffat mig en Cadillac STS -94. :D

Min bil är utan KLE-funktion men har så klart centrallås. Har jag möjlighet att montera fjärrlås på min bil med hjälp av orginalprodukter? Jag har läst lite på olika trådar men just min årsmodell nämns sällan. Kan jag göra som "Massa" gjorde att jag köper till utrustning eller gäller det bara nyare modeller? Och om jag kan gå till väga på det sättet så kommer jag till nästa fråga, var får man tag i sånna prylar? Någon som har någonting liggande? Har kollat Ebay utan framgång.

Tack på förhand!

PS. ser att tråden är gammal men det kanske är okej att rycka liv i den igen. DS.

Hej,

Jag har också en 94:a STS och la ut frågan i en tidigare tråd. Ifall någon har fått till fjärrlås med RFA modul till en 94:a

Dessvärre har ingen svarat i min tråd överhuvudtaget.

Du behöver en orignal fjärr till en STS. Samt en RFA modul.

Programmeringen skiljer sig från en 96:a STS.

http://myweb.accessus.net/~090/cad94rke.html

Jag har en kompis i Ohio, USA som har en RFA Modul hemma som han skickar till Sverige ifall du är intresserad...Han har massor av STS delar ifall det är någon om är intresserad? Sänd ett PM.

Fjärr kan köpas på eBay.

Mvh

CadillacMartin

Link to comment
Share on other sites

Äntligen. Trodde aldrig att jag skulle få ett svar :D

Byter man då ut befintlig centrallås-enhet eller lägger man till fjärrstyrningen separat?

Har du fått detta att fungera på din bil?

Vilken fjärrenhet passar till STS, skulle jag kunna använda en från en CTS, Brougham etc?

Klart intressant med STS-delar. Hör av mig med det jag behöver så kanske du kan kolla vad han vill ha för det. Fjärrenheten tex. till att börja med.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag kan bara rekomendera ebay!!!!

Det är ett litet detektivarbete att hitta vad för modul man ska ha men man brukar få tillräckligt många träffar på ebay för att lista ut detta. Variera sökningen med lämpliga sökord.

Innan du köper så är det ju bra att kolla hur det ser ut där originalmodulen ska sitta. På min -96 (imp från tyskland) hängde originalkablaget kvar brevid den tyska enhet som satt där istället. Det tog mig ca 30 min att få allt att fungera igen ( dvs ta bort baksätesryggstödet, slita bort den tyska enheten koppla in och skruva dit originalmodulen, sätta tillbaka baksätet och programmera modulen till mina ebay köpta fjärrisar via OBD).

Hoppas att det fungerar lika bra för dig som för mig!!!

Cadillac STS -1996

Ford Mustang Convertible -1967

Ford Mondeo -2009

Ford Fiesta -2009

Klippo gräsklippare -19??

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...