Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Ryckande gång Northstar, EGR ?


Recommended Posts

Hej!

Jag har en Northstar 1997 som rycker lätt vid jämn körning och när motorn blivit varm. Gasar jag slutar den rycka. Jag fick bra hjälp via detta forum tidigare genom tips om att rengöra EGR-ventilen.

Har nu kört några hundra mil när motorn gick perfekt tills för 1 vecka sedan när den började smårycka igen. Jag gjorde då rent EGR:en igen samt bytte packning men problemet återstår.

Kan det vara fel på den elektriska EGR-ventilen.? Jag tycker ventilen fjädrar in väldigt lätt när man trycker på den ska det vara så ? Eller har någon något annat förslag?

Stift, tändkablar , bränslefilter är bytta för 600 mil sedan.

mvh Janne

Link to comment
Share on other sites


Kolla koder som sagt. Annars är det dags att kolla tändkablar om du har det på din. Har bilen gått över 16000 är det dags att byta stift. Det kan också vara en platta som släppt på en av elektroderna på ett stift. Ingen miss på tomgång?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Nej jag har inga felkoder. Stift o kablar har jag bytt och bilen går ju perfekt tills den blir varm. När den är varm går den perfekt vid gaspådrag men vid jämn gas rycker den lite.

Janne

Det krävs ett visst motstånd för att trycka in ventilen men det är inget stort motstånd den gör. Det är säkert ok. En sak som kan ge upphov till samma fenomen är om ditt gasspjällhus är belagt med koks. Ta loss insugningsslangen och kolla spjället och själva röret. Det rengörs på samma sätt med typ "throttle body cleaner" och tandborste. Det behöver inte vara skinande blankt bara du får bort de avlagringar som finns på kanterna.

När du kör på lätt gas är gasspjället nästan stängt och då har avlagringar där stor betydelse.

Efter du rengjort gassjällhus och EGR är det viktigt att du nollar systemet genom att koppla loss batteriet under minst 10 minuter.

På de nyare har jag hört att rekommendationen är att lossa båda kablarna och föra ihop dom för att ladda ur alla enheter i bilen.

Efter återanslutning går bilen lite rått en tid eftersom alla delssystem måste lära om sig men det är helt normalt och försvinner med tiden.

Använde du originalstift och originalkablar? Särskilt där är det viktigt med original. Pirat brukar inte tåla spänningen i systemet. Var nog med elektrodavståndet. Jag tror nog du ska ha 1.25-1.4 mm men det står i din instruktionsbok. Har du originalstiften lär de vara rätt gappade från början!

Har du korsat några kablar? Använder du plasthållarna för att hålla kablarna på plats? Ligger de emot någonstans? Spraya över motorn med en sprayfalska med vatten medan den går (i mörker) och observera om du har överslag.

Sen är nästa steg att kolla om du har en vacuumläcka. Ett troligt ställe är vid EGR-ventilen eftersom den varit loss.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...