Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Byta vattenpump på Northstar


Massa

Recommended Posts

Har just bytt vattenpump på min STS Northstar -96:a. Tror att det ser lika ut på Northstar årsmod 1993-2002 så jag postar en liten arbetsbeskrivning. Kanske kan den vara till lite hjälp för någon annan.

En normalhändig hobbymekare klarar att byta pumpen utan större problem. Räkna med några timmar i garaget för hela arbetet. Det behövs dock ett specialverktyg.

Byta vattenpump på Northstar 4.6L

#1 Ta bort den stora täckskivan i plast längst fram under huven. Den sitter fast med plastnitar. Skruva ut plast skruven i niten och dra därefter upp hela niten.

#2 Ta bort luftfilter behållaren. Lossa både på slangklämman vid själva luftburken och på motorsidan. Locket på luftburken sitter fast med två snäpplås. När locket är av kan ta ur filtret. Nu kan nederdelen av burken tas bort. Den sitter inte skruvad utan går att lirka/dra rakt upp.

#3 Dränera kylsystemet. Om du inte har händer som Muhamed Ali och har lite tur kan du få ned armen och komma åt dräneringskranen på kylaren, långa fingrar och smala armar är alltså ett stort plus för denna operation. Kranen sitter längst ned på kylaren, vänd in mot motorn på ”förarsidan”. Annars går det givetvis att lossa en kylarslang, men det brukar bli onödigt söligt.

#4 Ta bort skyddsplåten för vattenpumps remmen (tre bultar).

#5 Lossa på vattenpumpsremmen genom att trycka remspännaren bakåt. På min remspännare fanns en kant lämplig för en skiftnyckel, det blev perfekt som hävstång. Det räcker att lossa på remmen genom att lyfta av den från spännaren, du behöver inte ta bort den.

Men, när du ändå håller på, kolla så att inte remmen är sliten. Om den är det – byt genast!

#6 Nu ska själva ”locket” på vattenpumpshuset monteras bort. I VP-huslocket sitter även termostaten. Ta först bort den stora kylslangen till termostaten. Bakom termostaten finns en anslutning till en mindre kylslang som också måste lossas. Denna är lite svår att komma åt, så lossa dess slangklämma och frigör sedan slangen från locket då du tar bort hela VP-huslocket.

Locket sitter fast med 4 st bultar. Den nedre bakersta bulten är knivig att komma åt. För att få mer plats så fick jag ta bort en liten plåt som höll fast några elkablar och snäppa upp några buntband för att vika undan elkablar.

#7 När väl VP-huslocketet är borta så kan man komma åt själva vattenpumpen. Nu behövs tyvärr ett specialverktyg. Det är en stor hylsa som som man sätter över hela VP. Hylsan finns bla att köpa på Hansen Racing och går lös på ca 600:- (mars 2009).

Hur som helst, med denna hylsa är det väldigt lätt att ta bort den gamla VP och sätta dit den nya. Var noga med att hylsans taggar får grepp om VP:ns taggar så att ni inte slinter. För att lossa - vrid medurs (alltså omvänt förhållande mot en vanlig skruv). Det är inte mycket som man behöver vrida för att lossa VP, ca 1 – 1,5 cm.

Ta även bort den gamla o-ringen innanför VP.

#8 Nu ska den nya VP monteras. Rengör spåret för den nya o-ringen noga. Rengör även ytorna på motorblock och VP-huslocket noga. Provplacera den nya VP för att se hur den ska sitta. VP flänsar ska nämligen vara vända på ett visst sätt, men som jag kunde se det så gick den bara att placera på ett sätt. Placera nu den nya o-ringen i spåret. Det är mycket viktigt att denna är fixerad, så använd vaselin eller packningssilicon så att den kletar fast i spåret. Sätt nu försiktigt in den nya VP på plats. Vrid fast den så gott det går för hand och använd sedan specialhylsan för att låsa fast VP. Klart!

#9 Montera tillbaka VP-huslocket. Byt helst packningen på locket. Själv hade jag tyvärr beställt fel packning, så jag valde att använda den gamla packningen, som fortfarande var i gott skick, tillsammans med LocTights blåa flänstätning (packning på tub). Hoppas att detta ska hålla...

Jag passade även på att byta termostat och termostatpackning när den ändå var ute.

#10 Återmontera allt igen och fyll på med ny DexCool kylvätska (kolla andra trådar på detta forum om kylvätskebyte).

Cadillac STS -1996

Ford Mustang Convertible -1967

Ford Mondeo -2009

Ford Fiesta -2009

Klippo gräsklippare -19??

Link to comment
Share on other sites


PS. Eftersom jag förhoppningsvis inte behöver byta pump igen så har jag nu ett vattenpumpsverktyg till försäljning...Kontakta mig via forumet om ni är intresserade.

:rolleyes:

Cadillac STS -1996

Ford Mustang Convertible -1967

Ford Mondeo -2009

Ford Fiesta -2009

Klippo gräsklippare -19??

Link to comment
Share on other sites

Skönt att det gick smidigt!

Bra write-up för de som ska göra det någon gång i framtiden. Kanske något för Bengt att pinna?

Angående punkt 3 så kan man ju lägga sig lite lättjefullt på rygg och lossa kranen underifrån ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...