Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Återkommande motorstopp/-störningar STS 2001


Benny

Recommended Posts

Beskrivningen här nedan har jag lagt in för att hjälpa en klubbkompis: :)

Första gången motorn stannade var i mars 2008 på väg till Bilprovningen. Den startade igen ganska snabbt, men då lös motorlampan. Besiktningen gick bra ändå, men jag åkte till verkstan där de kopplade in dator och hittade åtta felkoder. De raderade felkoderna och lampan slocknade. Motorn gick hur bra som helst i 28 mil. Sen stannade den igen och samma sak upprepade sig. Jag lämnade då in bilen på stor service (6 000 mil) och de flesta vätskor byttes. Även felkoderna raderades igen och lampan släcktes. Jag har nu kört 29 mil och lampan tänds igen. Denna gång stannade inte motorn helt som förut, utan den gick ojämnt och hackade en stund innan den fick fart igen.

Tacksam om någon kan ge mig tips om vad som behöver göras för att bli kvitt problemen? Någon har sagt att man kan "starta om datorn" genom att koppla bort batteriet en stund för att på så sätt få motorn att gå driftsäkert igen och släcka motorlampan? ;)

Koder som har identifierats mha Scantool vid verkstadsbesöken:

DTC P0102 = Mass Air Flow (MAF) Sensor Circuit Low Frequency

DTC P0325 = Knock Sensor Module Circuit

DTC P0386 = Crankshaft Position (CKP) Sensor B Performance

DTC P0420 = Catalyst System Low Efficiency

DTC P1106 = Manifold Absolute Pressure (MAP) Sensor Circuit Intermittent High Voltage

DTC P1372 = Crankshaft Position (CKP) Sensor A-B Correlation

Har ingen info om koderna är/var current eller history.

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites


Beskrivningen här nedan har jag lagt in för att hjälpa en klubbkompis: :)

Första gången motorn stannade var i mars 2008 på väg till Bilprovningen. Den startade igen ganska snabbt, men då lös motorlampan. Besiktningen gick bra ändå, men jag åkte till verkstan där de kopplade in dator och hittade åtta felkoder. De raderade felkoderna och lampan slocknade. Motorn gick hur bra som helst i 28 mil. Sen stannade den igen och samma sak upprepade sig. Jag lämnade då in bilen på stor service (6 000 mil) och de flesta vätskor byttes. Även felkoderna raderades igen och lampan släcktes. Jag har nu kört 29 mil och lampan tänds igen. Denna gång stannade inte motorn helt som förut, utan den gick ojämnt och hackade en stund innan den fick fart igen.

Tacksam om någon kan ge mig tips om vad som behöver göras för att bli kvitt problemen? Någon har sagt att man kan "starta om datorn" genom att koppla bort batteriet en stund för att på så sätt få motorn att gå driftsäkert igen och släcka motorlampan? ;)

Koder som har identifierats mha Scantool vid verkstadsbesöken:

DTC P0102 = Mass Air Flow (MAF) Sensor Circuit Low Frequency

DTC P0325 = Knock Sensor Module Circuit

DTC P0386 = Crankshaft Position (CKP) Sensor B Performance

DTC P0420 = Catalyst System Low Efficiency

DTC P1106 = Manifold Absolute Pressure (MAP) Sensor Circuit Intermittent High Voltage

DTC P1372 = Crankshaft Position (CKP) Sensor A-B Correlation

Har ingen info om koderna är/var current eller history.

Kompletterande info:

Motorn går bra vid normal körning när motorn är litet uppe i varv. Varje gång motorstopp inträffat har motorn varit på väg mot tomgång, men istf tomgång har det blivit motorstopp.

Kan det vara batteriproblem - bilen har originalbatteri som är 8 år gammalt?

Kan det vara IAC problem?

Tacksam för synpunkter /idéer.

Folke/Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Beskrivningen här nedan har jag lagt in för att hjälpa en klubbkompis: :)

Första gången motorn stannade var i mars 2008 på väg till Bilprovningen. Den startade igen ganska snabbt, men då lös motorlampan. Besiktningen gick bra ändå, men jag åkte till verkstan där de kopplade in dator och hittade åtta felkoder. De raderade felkoderna och lampan slocknade. Motorn gick hur bra som helst i 28 mil. Sen stannade den igen och samma sak upprepade sig. Jag lämnade då in bilen på stor service (6 000 mil) och de flesta vätskor byttes. Även felkoderna raderades igen och lampan släcktes. Jag har nu kört 29 mil och lampan tänds igen. Denna gång stannade inte motorn helt som förut, utan den gick ojämnt och hackade en stund innan den fick fart igen.

Tacksam om någon kan ge mig tips om vad som behöver göras för att bli kvitt problemen? Någon har sagt att man kan "starta om datorn" genom att koppla bort batteriet en stund för att på så sätt få motorn att gå driftsäkert igen och släcka motorlampan? ;)

Koder som har identifierats mha Scantool vid verkstadsbesöken:

DTC P0102 = Mass Air Flow (MAF) Sensor Circuit Low Frequency

DTC P0325 = Knock Sensor Module Circuit

DTC P0386 = Crankshaft Position (CKP) Sensor B Performance

DTC P0420 = Catalyst System Low Efficiency

DTC P1106 = Manifold Absolute Pressure (MAP) Sensor Circuit Intermittent High Voltage

DTC P1372 = Crankshaft Position (CKP) Sensor A-B Correlation

Har ingen info om koderna är/var current eller history.

Kompletterande info:

Motorn går bra vid normal körning när motorn är litet uppe i varv. Varje gång motorstopp inträffat har motorn varit på väg mot tomgång, men istf tomgång har det blivit motorstopp.

Kan det vara batteriproblem - bilen har originalbatteri som är 8 år gammalt?

Kan det vara IAC problem?

Tacksam för synpunkter /idéer.

Folke/Bengt B)

Byt CPK:s (Crankshaft Position Sensors). Det är en dålig laddning från Mexico. Levarantören är bytt. Vanligt problem runt -00 till -02 eller så. De andra koderna kan eventuellt sättas pga av det men det verkar som om du har problem med MAF:en och/eller kretsen till den.

Ska man nu vrida om kniven så har jag faktiskt läst om att kattarna på typ -01 till -02 kan vara defekta. Men det kan ju också vara MAF:en som gör att den inte kan jobba som det ska.

Första steget är att byta CPK:s iaf.

Det handlar om 2 olika givare. 4 o-ringar (2+2) och ett nytt oljefilter. Sen är det bara att koppla loss batteriet i 10 minuter och köra.

Link to comment
Share on other sites

Beskrivningen här nedan har jag lagt in för att hjälpa en klubbkompis: :)

Första gången motorn stannade var i mars 2008 på väg till Bilprovningen. Den startade igen ganska snabbt, men då lös motorlampan. Besiktningen gick bra ändå, men jag åkte till verkstan där de kopplade in dator och hittade åtta felkoder. De raderade felkoderna och lampan slocknade. Motorn gick hur bra som helst i 28 mil. Sen stannade den igen och samma sak upprepade sig. Jag lämnade då in bilen på stor service (6 000 mil) och de flesta vätskor byttes. Även felkoderna raderades igen och lampan släcktes. Jag har nu kört 29 mil och lampan tänds igen. Denna gång stannade inte motorn helt som förut, utan den gick ojämnt och hackade en stund innan den fick fart igen.

Tacksam om någon kan ge mig tips om vad som behöver göras för att bli kvitt problemen? Någon har sagt att man kan "starta om datorn" genom att koppla bort batteriet en stund för att på så sätt få motorn att gå driftsäkert igen och släcka motorlampan? ;)

Koder som har identifierats mha Scantool vid verkstadsbesöken:

DTC P0102 = Mass Air Flow (MAF) Sensor Circuit Low Frequency

DTC P0325 = Knock Sensor Module Circuit

DTC P0386 = Crankshaft Position (CKP) Sensor B Performance

DTC P0420 = Catalyst System Low Efficiency

DTC P1106 = Manifold Absolute Pressure (MAP) Sensor Circuit Intermittent High Voltage

DTC P1372 = Crankshaft Position (CKP) Sensor A-B Correlation

Har ingen info om koderna är/var current eller history.

Kompletterande info:

Motorn går bra vid normal körning när motorn är litet uppe i varv. Varje gång motorstopp inträffat har motorn varit på väg mot tomgång, men istf tomgång har det blivit motorstopp.

Kan det vara batteriproblem - bilen har originalbatteri som är 8 år gammalt?

Kan det vara IAC problem?

Tacksam för synpunkter /idéer.

Folke/Bengt B)

Byt CPK:s (Crankshaft Position Sensors). Det är en dålig laddning från Mexico. Levarantören är bytt. Vanligt problem runt -00 till -02 eller så. De andra koderna kan eventuellt sättas pga av det men det verkar som om du har problem med MAF:en och/eller kretsen till den.

Ska man nu vrida om kniven så har jag faktiskt läst om att kattarna på typ -01 till -02 kan vara defekta. Men det kan ju också vara MAF:en som gör att den inte kan jobba som det ska.

Första steget är att byta CPK:s iaf.

Det handlar om 2 olika givare. 4 o-ringar (2+2) och ett nytt oljefilter. Sen är det bara att koppla loss batteriet i 10 minuter och köra.

Tack Janne, vi hade hoppats på ett inlägg från dig. Jag kollade på web-siten för "Gratis servicemanualer" och såg en Service Bulletin som behandlar den här frågan om CPK-genererade DTCs och rekommenderade åtgärder rätt utförligt. Ett nytt oljefilter ingår i din rekommendation. Behövs det när bilen är precis nyservad? Eller måste man ta bort filtret för att komma åt sensorerna?

Mvh

Folke/Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Det är j-ligt trångt om plats när du ska byta CPS, så du måste plocka bort oljefiltret så du kan få in fingrarna imellan motorblocket och kylet! Skruva dit det gamla filtret och kolla sedan oljenivån efter att ni bytt CPS! Behöver inte ett nytt oljefilter!

Roger

Roger Martinsen

Link to comment
Share on other sites

Det är j-ligt trångt om plats när du ska byta CPS, så du måste plocka bort oljefiltret så du kan få in fingrarna imellan motorblocket och kylet! Skruva dit det gamla filtret och kolla sedan oljenivån efter att ni bytt CPS! Behöver inte ett nytt oljefilter!

Roger

Min tanke var att byta olja och filter när man ändå var där. Det blir så mycket slabbande annars, särskilt om man har motoroljekylaren. Jag lossade också på oljefilteradaptern som sitter med 2 skruvar. Det blir fasen så mycket enklare. Har man fått koder på oljetrycksgivaren någon gång så är det ett gyllene tillfälle att passa på att byta den med.

Link to comment
Share on other sites

Uppdatering:

Efter att ha lästa av koderna en gång på displayen i bilen var det bara två koder som hade status current (P0335 och P0336) som båda har med Crankshaft Position (CKP) Sensorerna att göra. Nya sensorer har idag beställts på RockAuto.com.

Mvh /Bengt

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Uppdatering:

Efter att ha lästa av koderna en gång på displayen i bilen var det bara två koder som hade status current (P0335 och P0336) som båda har med Crankshaft Position (CKP) Sensorerna att göra. Nya sensorer har idag beställts på RockAuto.com.

Mvh /Bengt

Fantastiskt Rockauto.com!!! Sensorerna har levererats hemma vid dörren bara två dagar efter beställning! Jag valde visserligen den något dyrare "priority mail" leveransen (totalt ca 26.00 USD). Jag trodde kanppt det var sant när FedEx ringde igår och förberedde leveransen genom att fråga om jag kunde vara hemma och ta emot leveransen idag. Ja, ja, tänkte jag, grejerna fastnar väl i tullen ett par dagar och så åker man väl på tull och moms på delarna också. Men, Icke sa´ Nicke, leverans utan pålägg. Rock Auto verkar vara en topptrimmad "leveransmaskin". Och trots en ganska dyr dollar klarar man sig med halva priset jämfört med vad de svenska leverantörerna tar här hemma. Jag såg att sensorena var made in Japan, så det kanske borgar för bättre kvalitet än original (Mexico)?

Nästa steg blir att Folke får hjäp av PO USA service i Stockholm/Högdalen att byta ut sensorerna. Vi får hoppas att analysen är rätt och att motorn ska spinna på som förut i fortsättningen.

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Jag har handlat åtskilligt via Rockauto och när man hämtar på posten så får man betala tull och moms direkt om totalen är över $50, om prylarna kommer via Fedex så betalar man i efterhand. Jag fick nyligen en faktura på delar som jag fick i augusti.

Kan vara bra att veta kanske. /Jan L.

Link to comment
Share on other sites

Jag har handlat åtskilligt via Rockauto och när man hämtar på posten så får man betala tull och moms direkt om totalen är över $50, om prylarna kommer via Fedex så betalar man i efterhand. Jag fick nyligen en faktura på delar som jag fick i augusti.

Kan vara bra att veta kanske. /Jan L.

Tack Jan, det är nog säkrast att räkna med att det kommer en faktura i efterhand då. Jag har själv handlat ganska mycket på ebay och kan verifiera att gränsen på $50.00 alltid blir fritt från tull & moms, men att man oftast åker på det vid högre värden. Det här var första gången jag handlade på Rockauto. Trots tull & moms blir förtjänsmarginalen kraftig.

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hej Bengt, hjälpte det med nya crank sensorer?

Roger

Hej!

Bytet är inte gjort ännu. Ont om tider på verksta'n. Återkommer.

Mvh /Bengt

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Hej Bengt, hjälpte det med nya crank sensorer?

Roger

Hej!

Bytet är inte gjort ännu. Ont om tider på verksta'n. Återkommer.

Mvh /Bengt

Hej igen!

Nu är sensorerna bytta och det blev ett helt annat drag i Northstar-maskinen igen! :lol: Felanalysen var uppenbarligen helt rätt och Stålis sänder ett särskilt tack till Janne O, Roger m fl. Ett stort tack också till PO i Högdalen som genomförde bytet smidigt, snabbt och till en rimlig kostnad. Stålis har nu hittat en ny kunskapskälla att ösa ur i detta forum. Man lär sig mycket bara genom att läsa inläggen här. Visst är det också fantastikt med en bil som själv kan tala om vad som är fel genom felkoder på displayen. Och att man själv kan läsa dessa genom några enkla knapptryckningar. http://www.caddyinfo.com/readingcodes.html

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Hej Bengt, hjälpte det med nya crank sensorer?

Roger

Hej!

Bytet är inte gjort ännu. Ont om tider på verksta'n. Återkommer.

Mvh /Bengt

Hej igen!

Nu är sensorerna bytta och det blev ett helt annat drag i Northstar-maskinen igen! :lol: Felanalysen var uppenbarligen helt rätt och Stålis sänder ett särskilt tack till Janne O, Roger m fl. Ett stort tack också till PO i Högdalen som genomförde bytet smidigt, snabbt och till en rimlig kostnad. Stålis har nu hittat en ny kunskapskälla att ösa ur i detta forum. Man lär sig mycket bara genom att läsa inläggen här. Visst är det också fantastikt med en bil som själv kan tala om vad som är fel genom felkoder på displayen. Och att man själv kan läsa dessa genom några enkla knapptryckningar. http://www.caddyinfo.com/readingcodes.html

Mvh /Bengt B)

Kul det löste sig!

Har de andra koderna kommit tillbaka eller är det en gammal synd från ett tidigare åtgärdat fel?

Det var ännu bättre med OBD I än med OBD II i det avseendet. Visst kollas fler grejer med tvåan men ettan ger också möjlighet att kolla givarvärden, deaktivera cylinder för cylinder, avfyra insprutarna en i taget, köra tomgångsmotorn, EGR-ventilen manuellt etc från IPC. Jag kan inte den som kom efter OBD-II men vad jag vet så kan man få koderna skickade via mail. Förhoppningsvis behövs inte On-Star till det (fast On-Star var ju tänkt att köra igång även i Sverige i en snar framtid).

Isåfall kan man ju tänka sig att maila till sitt eget infotainment system (navigator, radio etc.) och läsa ut koderna där.

Är det någon som provat?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Uppdatering:

  1. Jlinde hade givetvis helt rätt, igår kom det en faktura på moms och postens hantering på SEK 311:-. Den knaprade litet på marginalen, men det var faktiskt klart lönsamt att köpa från Rockauto ändå. Det känns också helt rätt att de fokuserar på snabb leverans till kunden och att en del pappershantering kommer litet senare. Bara man vet.... :lol:
  2. Svar till Janne O: Det finns inga PCM-koder kvar i bilens On Board Diagnostic System - vi kollade i dag. Motorn är pigg och accelerationsvillig. Och Stålis är lycklig. :yupi3ti:
Mvh /Bengt

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...