Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Northstar block och toppar -utbytbarhet.


jlinde

Recommended Posts

I USA verkar det finnas gott om beg Northstarmotorer så det skulle vara bra att veta lite mer exakt hur man kan få block och toppar och kanske lite mer som kamaxlar och vevaxlar mm att passa ihop

Jag tror mig veta att ex vis 93-94 och kanske 95 har samma block men hur är det med ett block från 99 -kan jag använda 94-ans toppar på detta? Jag vet att 2000-motorn har en annan typ av toppar och även längre topplocksbultar som går längre ned i blocket för de 10 nedre bultarna. Men man kan kanske ändå montera ihop ett 2000 block med 93 toppar bara genom att använda rätta topplocksbultarna. Tyvärr så måste man ha den rätta elektroniken för varje årsmodell så det är

bara de utbytbara mekaniska delarna som jag är ute efter.

/Jan L

Link to comment
Share on other sites


Jag hittade ett cadillacforum som gav en del svar på detta som att block 93-97 är lika, 98 och uppåt har en ny typ av motorfäste höger fram som behöver andra bultmönster. Topparna 93 och 94

är lika =passar endast 93-94 insugsdelar. Ny insugsvariant 95 till ?. Toppar 95-99 är lika.

2000 kom helt nya toppar med rullyftare istf direktverkande hydraullyftare. Av detta kan man sluta sig till att det är bäst att hålla sig till rätt årsmodell -läste dock om en kille som fick en 97 motor monterad i en 99'a av märkesverkstaden. Men det tog några dagar extra för att få till motorfästena.

Northstar efter 2000 har jag inte studerat överhuvudtaget.

/Jan L

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...