Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Se Skillnad på motor..


trosell

Recommended Posts

Halloj.

någon som har koll på hur man enklast ser skillnad på en 99:a Northstar motor mot en 00:a ??

anledning är att jag skulle byta nedre kylarslang på min 99a, men nu visar det sig att den jag köpte inte passar (för lång b,la). enligt reservdelshandlarn är det en ca 4cm kortare till 00:orna.

Bilen är reggad december 99 i usa sen importerad 01. kan det vara en tidig 00a kanske.

så är det nån som vet hur man ser skillnad på motor som sagt ?

Tack på förhand......

Link to comment
Share on other sites


Halloj.

någon som har koll på hur man enklast ser skillnad på en 99:a Northstar motor mot en 00:a ??

anledning är att jag skulle byta nedre kylarslang på min 99a, men nu visar det sig att den jag köpte inte passar (för lång b,la). enligt reservdelshandlarn är det en ca 4cm kortare till 00:orna.

Bilen är reggad december 99 i usa sen importerad 01. kan det vara en tidig 00a kanske.

så är det nån som vet hur man ser skillnad på motor som sagt ?

Tack på förhand......

men det borde ju inte vara några problem att identifiera fram vad du har med hjälp av din VIN kod (chassienummret i rutan ) och sen har du ju RPO koderna ( den lilla lappen med alla siffer/bokstavskombinationerna med texten DO NOT REMOVE ) den berätta EXAKT vad din bil är utrustade med när den rullar ut från fabriken

men säkrast info om vad du igentligen har finner du via VIN koden

Link to comment
Share on other sites

Ja man blir inte klok på detta. enl RPO sitter det L37 motorn i.

Den uppdaterades ju -00 med 10:3 komp och inte 10,3:1 som -99 för att gå bättre med 95oktan.

kan jag då anta att att min sena -99a har den motorn eftersom kylslangen är den som passar en -00a

ingen som har stenkoll på detta ?

Tack på förhand...

Roger

Link to comment
Share on other sites

Ja man blir inte klok på detta. enl RPO sitter det L37 motorn i.

Den uppdaterades ju -00 med 10:3 komp och inte 10,3:1 som -99 för att gå bättre med 95oktan.

kan jag då anta att att min sena -99a har den motorn eftersom kylslangen är den som passar en -00a

ingen som har stenkoll på detta ?

Tack på förhand...

Roger

Hej,

Enligt VIN är det en LD8-motor i din bil (siffran 9 i serien 549 säger det) Det är STS-motorn (300 hp). Vidare anger tecken nr 10 i VIN (X) att det är 1999 års modell. (Jag har en sådan själv). Det finns en plats på caddyinfo.com som anger förändringar år för år http://www.caddyinfo.com/sevilleyearbyyear.htm. Jag bilägger ett utdrag nedan:

"2000 Northstar redesigned to operate on regular unleaded. Compression drops from 10.3:1 to 10.0:1. Upgraded StabiliTrak™. Air bag suppression system senses when small adults or children are seated in front of the bag and prevents the air bag from deploying. Ultrasonic Rear Parking Assist (Option on STS and SLS) detects if there are objects or people behind the car when backing. Navigation System (Option on STS and SLS) provides a central video screen, and maps by region; CD based. New Exterior Colors: Midnight Blue and Bronzemist. STS redline increased to 6700 rpm; SLS stays at 6500 rpm."

Ingen ändring har gjorts i kylsystemet mellan 1999 och 2000 enligt den beskrivningen, så det verkar inte spela någon roll för slangen i fråga.

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

oki men, RPO lappen säger L37

Å enligt Hansen Racing är det en ny slang till -00.. 4cm kortare.

jag får hem den slangen på fredag, passar den så släpper jag detta, men det vore ju kul att veta exakt vilken spis man har :)

Som sagt, VIN (Vehicle Identification Number) är en säker informationskälla. Den finns ju också angiven som chassinummer på ditt registreringsbevis. Position 8 i VIN anger motor typ, Y = L-37 dvs 275 hp-motorn som bl a finns i SLS; 9 = LD8 dvs 300 hp-motorn som sitter i STS: Pos 10 = årsmodell och bokstaven X = 1999 (även W för USA-modellen som ej exporteras från fabrik). Någon kan ju ev ha bytt maskin i fordonet, fastän det är långsökt, men det finns också en sk Engine ID på motorn, på ventilkåpan (den bakre), se bilagd bild, om jag nu lyckas få den synlig här intill.

/Bengt B)

post-119-1230799796_thumb.png

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Hej, Kollade litet på Reservdelsfirman www.rockauto.com och dom listar flera olika modeller

beroende på body code KD eller KS,KY men vad jag kan se så står det för alla nedre till 99 'cut to fit'.

Så den slang som du fått passar nog till en ex vis 94 ('uncut') och till en 99 ('cut to fit').

Även de två olika AC-Delco slangarna listade för 99 skall enligt listningen kapas för att passa.

/Jan L

Link to comment
Share on other sites

Hej, Kollade litet på Reservdelsfirman www.rockauto.com och dom listar flera olika modeller

beroende på body code KD eller KS,KY men vad jag kan se så står det för alla nedre till 99 'cut to fit'.

Så den slang som du fått passar nog till en ex vis 94 ('uncut') och till en 99 ('cut to fit').

Även de två olika AC-Delco slangarna listade för 99 skall enligt listningen kapas för att passa.

/Jan L

Hej!

Det där låter helt rätt, det är bara att kapa slangen till rätt passning. Med hänvisning till den tidigare diskussionen om VIN och RPO code, anser jag att man ska lita på VIN. Om det skiljer sig mellan de båda uppgifterna får man kolla mot numret på ventilkåpan som jag redovisade i min förra post. Jag bilägger en bild om betydelsen av de olika tecknen i VIN, nu när jag har fått rätt settings för att infoga bilder. I bilden anges att årsmodellen W=1999. Eftersom informationen är hämtad ur en amerikansk OEM Service Manual så antar jag att det är USA versionen man hänvisar till. I Europa levereras en sk exportmodell, som är några cm kortare än USA-modellen (indragna stötfångare) och därutöver annorlunda utrustad. I denna modell är årsmodellen för 1999 angiven med X.

Jag hoppas att du (trosell) har läst allt om byte av kylvätska (AC Delco DEX-COOL, 1# 10-101) och supplement pellets mm här på forumet nu när du tappar ur kylaren. Bilägger en bild om VIN.

/Bengt B)

post-119-1230920516_thumb.jpg

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej Roger och alla andra!

Jag är ledsen för min felaktiga information kring VIN och motorbeteckningar L37/LD8. Alldeles uppenbart är det fel info vad gäller VIN i min stora Service Manual för Seville 1999 som jag bifogade i mitt senaste inlägg här. Där kan man läsa att pos 8 i VIN anger motortyp vilket är helt korrekt. Siffran 9 i pos 8 anger att det är STS-motorn (300hp) och bokstaven Y anger att det är SLS-motorn (275 hp) och så långt är allt rätt.

Men sedan blev jag lurad på beteckningarna L37 resp LD8. L37 är i själva verket STS-motorn och LD8 är SLS-motorn. Det har jag kommit fram till när jag har läst om andra saker i Service-manualen. det var alltså ingen mis-match mellan VIN och RPO-koderna för din bil Roger. Hoppas det har gått bra med bytet av den nedre kylarslangen. Det vore kul att höra hur det fungerade och hur du gjorde med kylarvätskan mm.

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...